Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia lanserar Tegra 4 med Cortex A15

Permalänk
Avstängd

Japp. Här lovas det guld och gröna skogar av Nvidia.. Men kom ihåg vad som hänt de tidigare generationerna av Tegra.. De har aldrig lyckats nå upp till vad Nvidia har lovat.

Skrivet av kazen_90:

Riktigt, riktigt coolt.

Kan grafikdelens teknik möjligtvis vara baserad på Kepler, månntro? När tror ni att nVidia lyckas att få in sådan teknik i Tegra?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Haha, Nvidia kör sina gamla vanliga presentationer. Alltid lika underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Ett 680 gtx har 1536 kärnor

Intressant med Tegra 4, det känns verkligen som om att det är Nvidia som trycker utvecklingen av grafikkretsar på Android-marknaden framåt. Dessa 72 kärnor kan jämföras med 9600GT som hade 64 stycken. Nu är visserligen inte klockfrekvenser och kärnornas utformning det samma men det visar lite på var vi ligger i utvecklingen. 9600GT klarade Crysis i 1680*1050 med 45 FPS i medel även om jag inte tror att Tegra 4 klarar Crysis med samma resultat.

Tegra 4 skulle utan tvekan ha kraft att driva de spel man växte upp med som tonåring under början av 2000-talet. T.ex. Unreal Tournament 2004, Warcraft 3, Counter-Strike, Sim City 3000 osv.

Med tanke på detta är det nog första gången jag inser att ARM inom några år skulle kunna seriöst konkurrera med x86 även med spel. Vi snackar kanske inte Battlefield 3-grafik men likväl moderna spel som den stora massa uppskattar.

Jaha dom menar cuda kärnor eller vad det heter? tänkte väll lät lite sjukt.
Tack

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Avstängd

Snart kommer ARM processorer med ARMv8 arkitektur och 64-bit också.
Inte Tegra 4, men snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Snart kommer ARM processorer med ARMv8 arkitektur och 64-bit också.
Inte Tegra 4, men snart...

Det är mycket som kommer snart!

Hoppas de Tegra 4 kommer i enheter ganska snart då så man slipper gamla Tegra 3...

Permalänk
Medlem

Vad äre för site dom använder sig av i testet av loading time på dom olika enheterna?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag blir då inte särskilt imponerad när man ser hur den står sig i jämförelse med iPad4 med sin A6x. Att Tegra4 bara är snäppet snabbare, men med 4,5 kärnor vs 2 och 1.9ghz vs 1.3ghz. Dessutom har dom gått över på A15 arkitekturen, vilket borde ge en rejäl boost. I så fall är jag nog mer nyfiken på vad apple har att komma med i nästa generation.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte visas några siffror på den, hade vart intressant att se hur den presterar mot Snapdragon!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, ser fram imot detta!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaWi:

Jag blir då inte särskilt imponerad när man ser hur den står sig i jämförelse med iPad4 med sin A6x. Att Tegra4 bara är snäppet snabbare, men med 4,5 kärnor vs 2 och 1.9ghz vs 1.3ghz. Dessutom har dom gått över på A15 arkitekturen, vilket borde ge en rejäl boost. I så fall är jag nog mer nyfiken på vad apple har att komma med i nästa generation.

Fast iPad 4 har ju en riktigt bra GPU och lanserade inte för alls länge sedan.
Så jag förstår inte direkt att man skall vara besviken om grafen stämmer från Nvidias sida.

Sen tycker jag man inte kan gå på ett test eller graf om SoC:en är dålig eller bra.

Samsung kommer också med nästa generation Exynos 5450 senare i år som sannolikt kommer utprestera Tegra 4, så fungerar det ju i teknikvärlden det finns alltid något bättre runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Undrar vad strömförbrukningen landar på i full belastning i 1.9 GHz.

Med den här prestandaupptrappningen lär inte stationära ARM-enheter vara långt borta.

Eyyyyyy sakta ner! Om det är något som behöver lågströmförbrukning processorer och grafik så är det bärbara.
Skulle man ha det i en bärbar dator med ett OK batteri skulle man nog få ganska många timmar skulle jag vilja säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Ett 680 gtx har 1536 kärnor

Intressant med Tegra 4, det känns verkligen som om att det är Nvidia som trycker utvecklingen av grafikkretsar på Android-marknaden framåt. Dessa 72 kärnor kan jämföras med 9600GT som hade 64 stycken. Nu är visserligen inte klockfrekvenser och kärnornas utformning det samma men det visar lite på var vi ligger i utvecklingen. 9600GT klarade Crysis i 1680*1050 med 45 FPS i medel även om jag inte tror att Tegra 4 klarar Crysis med samma resultat.

Tegra 4 skulle utan tvekan ha kraft att driva de spel man växte upp med som tonåring under början av 2000-talet. T.ex. Unreal Tournament 2004, Warcraft 3, Counter-Strike, Sim City 3000 osv.

Med tanke på detta är det nog första gången jag inser att ARM inom några år skulle kunna seriöst konkurrera med x86 även med spel. Vi snackar kanske inte Battlefield 3-grafik men likväl moderna spel som den stora massa uppskattar.

GTA 3, hela spelet finns till iOS och Android. Funkar skitbra på iPhone 4/4S och en del Android lurar.
Grafiken är även snyggare än på PS2, troligtvis pga den höga upplösningen.
Framtida mobiler/surfplattor mm kommer nog ha kraft nog att spela ganska moderna spel
alltså spel från 2005-2010. Fast då måste utvecklarna göra om spelen för iOS/Android
och då kan de även passa på att optimera dem bättre än de är på PC.
Drömmer nog bara nu men fatta vad coolt med Crysis, Cod, Battlefield på en mobil/surfplatta

Permalänk
Medlem

Lite halv jobbigt att höra att gnäll på Tegra hela tiden. Även Jonas och Emil är lite jobbiga med detta. JA Nvidia tjötar om sin nyaste skit men är de så konstigt då? Alla andra gör ju de också. Personligen så ser jag fram emot alla tekniska framsteg, oavsett om de är Tegra eller Samsung exynos. Min linje dras dock vid Apples "framsteg" då de ofta är helt andra företag bakom alla deras så kallade "innovationer".

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av UROG:

Har ni läst något om NVIDIA Project Shield http://www.geforce.com/whats-new/articles/nvidia-project-shie... ?

Xbox 360-kopia på kontrollern så det skriker om det!

Jo för Microsoft var ju rätt först med handkontroll.

360-handkontrollen är en kopia av Dreamcast-kontrollen eller N64 handkontrollen etc.

Ganska obegåvat resonemang.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Lite halv jobbigt att höra att gnäll på Tegra hela tiden. Även Jonas och Emil är lite jobbiga med detta. JA Nvidia tjötar om sin nyaste skit men är de så konstigt då? Alla andra gör ju de också. Personligen så ser jag fram emot alla tekniska framsteg, oavsett om de är Tegra eller Samsung exynos. Min linje dras dock vid Apples "framsteg" då de ofta är helt andra företag bakom alla deras så kallade "innovationer".

Att ta fram en egen CPU-design i toppklass och ha absolut snabbaste GPUn bland mobila SoC för närvarande i sin A6X SoC är inte tekniska framsteg menar du? Suck...så många hycklare i detta forum.

OnTopic:
Skall bli mycket intressant att se hur Tegra 4 kommer stå sig mot de andra tillverkarnas kommande SoCs. Håller med andra som redan har skrivit att de tidigare Tegra-versionerna varit en besvikelse. Jag tror GPUn i Tegra 4 kommer få det svårt att mäta sig mot exempelvis Imagination Technologies nästa generation GPU "Series 6/Rouge" och ARMs nästa Mali men vem vet...intressant blir det allafall

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag undrar jag om man verkligen måste ha ett "Kepler" g-kort för att överföra grafiken till Shielden. Känns som att det är mest mjukvarubegränsat och inte har så mycket att göra med hårdvaran.

Vad säger ni?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Att ta fram en egen CPU-design i toppklass och ha absolut snabbaste GPUn bland mobila SoC för närvarande i sin A6X SoC är inte tekniska framsteg menar du? Suck...så många hycklare i detta forum.

OnTopic:
Skall bli mycket intressant att se hur Tegra 4 kommer stå sig mot de andra tillverkarnas kommande SoCs. Håller med andra som redan har skrivit att de tidigare Tegra-versionerna varit en besvikelse. Jag tror GPUn i Tegra 4 kommer få det svårt att mäta sig mot exempelvis Imagination Technologies nästa generation GPU "Series 6/Rouge" och ARMs nästa Mali men vem vet...intressant blir det allafall

Om inte jag är ute och cyklar är det Samsung som tillverkar A6X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danney1:

Om inte jag är ute och cyklar är det Samsung som tillverkar A6X?

Det är väl Samsung som tillverkar det fysiska chippet efter Apples design. Dessutom vill jag minnas att Apple inte har designat grafikdelen då den är från Imagination Technologies (som även designat GPUn i Intel Atom).

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danney1:

Om inte jag är ute och cyklar är det Samsung som tillverkar A6X?

Ja, Samsung tillverkar (än så länge) kretsarna åt Apple eftersom Apple själva inte har fabriker som tillverkar komponenter.

Men det har ju inget med "innovation" eller "tekniska framsteg" att göra (mer än tillverkningstekniska i så fall). Det är Apple som designar, alltså tar fram "ritningen" av kretsen. Och till skillnad från de flesta andra så har Apple tagit fram sin egen CPU-design, mig veterligen endast Qualcomm som också gör det bland de stora tillverkarna.

Samsung baserar sin SoC på ARMs CPU-design (Cortex-A9/15) och ARMs GPU design (Mali).
nVidia använder också ARMs CPU design men har en egen GPU arkitektur.
Apple designar sin egen CPU (Swift) men använder en GPU arkitektur från Imagination Technologies.
Qualcomm designar sin egen CPU (Krait) och har även sin egen GPU (Adreno).

Man måste skilja på att tillverka och utveckla/designa. Samsung gör inget annat än just tillverkar själva kretsarna åt Apple. Att kalla det Samsung och nVidia gör för "tekniska framsteg" med sina Exynos och Tegra SoC och samtidigt påstå att Apple med sina AX SoC inte är det är som sagt inget annat än hyckleri.

Permalänk
Medlem

vad flummiga grafer.. ._. och "normal time 2 sec nvidia time 0.2 sec TEN TIMES FASTER OLOLOL!!!11!" känns lite överdrivet igentligen också

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av S_Z:

Ja, Samsung tillverkar (än så länge) kretsarna åt Apple eftersom Apple själva inte har fabriker som tillverkar komponenter.

Men det har ju inget med "innovation" eller "tekniska framsteg" att göra (mer än tillverkningstekniska i så fall). Det är Apple som designar, alltså tar fram "ritningen" av kretsen. Och till skillnad från de flesta andra så har Apple tagit fram sin egen CPU-design, mig veterligen endast Qualcomm som också gör det bland de stora tillverkarna.

Samsung baserar sin SoC på ARMs CPU-design (Cortex-A9/15) och ARMs GPU design (Mali).
nVidia använder också ARMs CPU design men har en egen GPU arkitektur.
Apple designar sin egen CPU (Swift) men använder en GPU arkitektur från Imagination Technologies.
Qualcomm designar sin egen CPU (Krait) och har även sin egen GPU (Adreno).

Man måste skilja på att tillverka och utveckla/designa. Samsung gör inget annat än just tillverkar själva kretsarna åt Apple. Att kalla det Samsung och nVidia gör för "tekniska framsteg" med sina Exynos och Tegra SoC och samtidigt påstå att Apple med sina AX SoC inte är det är som sagt inget annat än hyckleri.

Du får det att låta som om Samsung inte gör ett skit på området. Jag är ganska säker på att det sket ett samarbete i utvecklingen av nya kretsar. Det är knappast så att Apple sitter på sin kammare och kokar ihop en nya design och sen slänger den i knät på Samsung för tillverkning. Jag har då aldrig varit med om liknande produktutveckling.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du får det att låta som om Samsung inte gör ett skit på området. Jag är ganska säker på att det sket ett samarbete i utvecklingen av nya kretsar. Det är knappast så att Apple sitter på sin kammare och kokar ihop en nya design och sen slänger den i knät på Samsung för tillverkning. Jag har då aldrig varit med om liknande produktutveckling.

Samsung både tillverkar och designar SoCs åt sig själv och andra så självklart gör Samsung mycket i det området, precis som nVidia, Apple och Qualcomm m.fl gör. Tidigare både designade och tillverkade Samsung SoC:s för Apple men nu är Samsungs roll vad gäller Apples kretsar enbart att tillverka dem (Källa: http://www.koreatimes.co.kr/www/news/tech/2012/10/133_122173....)

Citat:

Samsung’s agreement with Apple is limited to manufacturing the A6 processors. Apple did all the design and we are just producing the chips on a foundry basis

Och det är ju inte helt osannolikt att de snart inte ens gör det då rykten säger att Apple planerar föra över tillverkningen (en del av den åtminstone) till TSMC.

Men det här är helt off-topic och har inget med Tegra 4 att göra...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av S_Z:

Samsung både tillverkar och designar SoCs åt sig själv och andra så självklart gör Samsung mycket i det området, precis som nVidia, Apple och Qualcomm m.fl gör. Tidigare både designade och tillverkade Samsung SoC:s för Apple men nu är Samsungs roll vad gäller Apples kretsar enbart att tillverka dem (Källa: http://www.koreatimes.co.kr/www/news/tech/2012/10/133_122173....)

Och det är ju inte helt osannolikt att de snart inte ens gör det då rykten säger att Apple planerar föra över tillverkningen (en del av den åtminstone) till TSMC.

Men det här är helt off-topic och har inget med Tegra 4 att göra...

Jaha där ser man, men då är det väldigt sannolikt att Samsung inte har något intresse för vidare sammarbete med Apple(med tanke på andra faktorer också), det är sällan leverantörer är så intresserade av att enbart vara produktionsnenheter, ofta har de ett samarbete vad gäller R&D etc. Jag talar förstås av erfarenhet, visserligen inom en stor svensk möbelkedja, som är ett helt annat område så vad som är skrivet i texten du har hänvisat till är säkerligen sant.

Jag reagerade på din något subjektiva ingång i ämnet, som jag nämnde ovan så framställde du det som om Samsung var någon slags produktionsenhet. Det är de ju som bekant inte.

Jag håller dessutom med om att det inte har så mycket med Tegra 4 att göra men någon startade ju denna diskussionen och mig veterligen har du inte ensamrätt på att avsluta den.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av S_Z:

Ja, Samsung tillverkar (än så länge) kretsarna åt Apple eftersom Apple själva inte har fabriker som tillverkar komponenter.

Men det har ju inget med "innovation" eller "tekniska framsteg" att göra (mer än tillverkningstekniska i så fall). Det är Apple som designar, alltså tar fram "ritningen" av kretsen. Och till skillnad från de flesta andra så har Apple tagit fram sin egen CPU-design, mig veterligen endast Qualcomm som också gör det bland de stora tillverkarna.

Samsung baserar sin SoC på ARMs CPU-design (Cortex-A9/15) och ARMs GPU design (Mali).
nVidia använder också ARMs CPU design men har en egen GPU arkitektur.
Apple designar sin egen CPU (Swift) men använder en GPU arkitektur från Imagination Technologies.
Qualcomm designar sin egen CPU (Krait) och har även sin egen GPU (Adreno).

Man måste skilja på att tillverka och utveckla/designa. Samsung gör inget annat än just tillverkar själva kretsarna åt Apple. Att kalla det Samsung och nVidia gör för "tekniska framsteg" med sina Exynos och Tegra SoC och samtidigt påstå att Apple med sina AX SoC inte är det är som sagt inget annat än hyckleri.

Även Marvell kör egna processorer som använder sig av ARMv7 och jag håller med om att det är intressant och kul att Apple designat sin egen CPU nu. Det var många år sedan de designade chip. Senast var väl PowerPC som det ju inte gick så bra för men nu verkar de ju ha träffat helt rätt.

Nvidia har för övrigt också en egen ARM-design på gång, se Project Denver.

Håller med om att det nu är lite hyckleri att kritisera Apple i dagsläget då de faktiskt designat processorn själv. Men samtidigt ekar det lite tomt när det var sånt himla tjat om att Apple hade bäst GPU förra omgången. Det var ingen annan som kände för att använda samma PowerVR, antagligen för den drog för mycket ström. Så där är det fortfarande lika mycket Apples design som det är Asus som ligger bakom ett 680M i en laptop.

Den stora frågan nu är väl hur Apple ska gå vidare och vad planen är. Det finns ju vissa indikationer på att de vill få ihop OSX och Ios till samma grej, något som Windows han före med genom Windows 8. Vi kanske rent ut av får se en radikalt omarbetad version av Ios och ARM i Macbook Air i framtiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen hade jag verkligen hoppats att HDR hade dött ut men nu kommer vi väl få se en renässans där en ny generation börjar slänga ur sig apfula HDR-bilder bara för att det är HDR.

Bara för att folk skapar HDR-bilder och döper de till HDR och gör dessa "apfula" och totalt överdriver det hela betyder inte att ett flera exponeringar är en dålig sak. HDR gör att man bl.a. kan ha en exponering där himmel är blå och motivet har rätt exponering också då man kan exponera för båda.

Läs t.ex. http://www.dpreview.com/articles/1944596440/hdr-for-the-rest-of-us

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Undrar vad strömförbrukningen landar på i full belastning i 1.9 GHz.

Med den här prestandaupptrappningen lär inte stationära ARM-enheter vara långt borta.

Jag har redan en Raspberry Pi som kör med Arm processor,
Sen väntar jag på Ouya också, som är baserad på föregångaren Tegra 3.
(Hade fått för mig att Boxee Box var arm, men tydligen var det Intels Atom i den)

Så till viss del finns det redan. Men visst kommer de duga till mer och mer om de lyckas hålla utvecklingstakten uppe.

Skrivet av Schnitz:

För övrigt var det lite synd att Tegra 4:an inte han komma ut i tid för att hamna i OUYA:n. Det hade varit underbart.

Det hade varit sweet. Lite synd att den är Tegra 3 baserad när Tegra 4 kommer så snart. Men visst, de hade troligtvis behövt skjuta på projektet minst 6 månader, kanske runt 9-12 månader om de skulle satsat på Tegra 4 istället. Sen är det mer än bara hårdvaruplattformen i ett sånt projekt. Bl.a. att folket bakom ska ha möjlighet att avsätta tid till att jobba med det. Så hade de skjutit på det så hade det kanske inte blivit av istället.
Undrar hur länge de dröjer till Ouya 2 eller vad uppföljaren kommer heta. Man vill ju inte att de ska köra med samma konsoll i 10 år innan de släpper något nytt. Samtidigt så vill jag inte att de släpper en ny varje år heller. Det är ju ändå konsoll och där förväntar man sig att kunna använda samma maskin i några år.
Har du också beställt en Ouya ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag reagerade på din något subjektiva ingång i ämnet, som jag nämnde ovan så framställde du det som om Samsung var någon slags produktionsenhet. Det är de ju som bekant inte.

För att klargöra, min "ingång" handlade ju bara om vad Samsung gjorde för Apple, inte vad Samsung bidrar med förövrigt i detta område. Det borde ha framgått av vad inlägget jag citerade tycker jag.

Skrivet av Zotamedu:

Även Marvell kör egna processorer som använder sig av ARMv7 och jag håller med om att det är intressant och kul att Apple designat sin egen CPU nu. Det var många år sedan de designade chip. Senast var väl PowerPC som det ju inte gick så bra för men nu verkar de ju ha träffat helt rätt.

Nvidia har för övrigt också en egen ARM-design på gång, se Project Denver..

Ja, skall bli mycket intressant att se hur nVidia lyckas på CPU-sidan. Bra med många aktörer som pushar varandra!

Skrivet av Zotamedu:

Håller med om att det nu är lite hyckleri att kritisera Apple i dagsläget då de faktiskt designat processorn själv. Men samtidigt ekar det lite tomt när det var sånt himla tjat om att Apple hade bäst GPU förra omgången. Det var ingen annan som kände för att använda samma PowerVR, antagligen för den drog för mycket ström. Så där är det fortfarande lika mycket Apples design som det är Asus som ligger bakom ett 680M i en laptop.

Självklart, men det gäller lika mycket de andra tillverkarna som använder andras arkitekturer i sina SoC. Sen är det ju lite mer jobb än bara slänga in en CPU och GPU för att bygga en SoC, som cache, minneshantering o s v. Lite knepigare än att trycka dit ett grafikkort i en dator

Vad gäller GPU:er så är jag väldigt nyfiken på vem som först levererar Imagination Technologies nästa generation GPU, PowerVR Series 6 aka "Rouge" i sin SoC. Sist jag läste något om det så var det sex stycken tillverkare, var av ST-Ericsson var nämnd som en av dem, som hade licenser. Apple lär ju högst sannolikt vara en annan.

Tror den GPUn kommer bli en tuff utmaning för Tegra 4 vad gäller den grafiska biten med tanke på just hur pass bra deras nuvarande generation av PowerVR fortfarande är.

Skrivet av Zotamedu:

Den stora frågan nu är väl hur Apple ska gå vidare och vad planen är. Det finns ju vissa indikationer på att de vill få ihop OSX och Ios till samma grej, något som Windows han före med genom Windows 8. Vi kanske rent ut av får se en radikalt omarbetad version av Ios och ARM i Macbook Air i framtiden.

Japp, spännande tider

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NaWi:

Jag blir då inte särskilt imponerad när man ser hur den står sig i jämförelse med iPad4 med sin A6x. Att Tegra4 bara är snäppet snabbare, men med 4,5 kärnor vs 2 och 1.9ghz vs 1.3ghz. Dessutom har dom gått över på A15 arkitekturen, vilket borde ge en rejäl boost. I så fall är jag nog mer nyfiken på vad apple har att komma med i nästa generation.

Antalet kärnor betyder inte per automatik mer prestanda. Allt beror på om mjukvara stödjer max antalet kärnor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds