Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lite funderingar på ljudkvalité...

Permalänk

Lite funderingar på ljudkvalité...

Tja

Det är så att jag vill ha lite vassare ljudkvalité än vad jag för tillfället sitter på.
Då är min fråga vad det är jag behöver ändra på för att få bättre kvalité.

Sitter idag och lyssnar på mestadels Spotify (premium - High quality (tror det är 320 Kbps)) med mina AKG K618 DJ eller Logitech z906 och i vissa fall mina Steelseries Siberia V2 via mitt MSI Z77A GD65 moderkort (med ett Realtek ALC898 7.1 chip). Hör vid vissa tonlägen att det liksom sprakar lite i ljudet. Det är liksom inte helt rent. Hör detta på alla mina uppspelningsenheter, men mest och tydligast på AKG lurarna. Kan tillägga att jag har hörlurarna via frontpanelsuttagen och högtalarna via moderkortsuttagen.

Vad är det då jag behöver uppgradera?
Är det inte möjligt att bli av med detta då kvalitén på musiken är för låg?
Är det det integrerade ljudkortet på moderkortet som är för dåligt så jag ska skaffa ett "riktigt" ljudkort?
Är det mina uppspelningsenheter som är för dåliga så jag behöver skaffa bättre?
Eller är det lite av varje?

Tack på förhand. ///Kalle

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk

Budget?
Ljudkortet behöver inte uppgraderas om du har optisk/koaxial utgång (digital) på moderkortet.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det kan ju ha med allting o göra egentligen, men testa lyssna på en .flac fil och jämför mot en .mp3 med samma låt.
Sen så kan jag tänka mig att dina högtalare inte heller hänger med.

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Budget?
Ljudkortet behöver inte uppgraderas om du har optisk/koaxial utgång (digital) på moderkortet.

Bild på uttagen på mitt moderkort
Har jag det?

Jag vet inte riktigt, jag har väl ingen bestämd budget. Men man vill ju inte lägga mer än vad man behöver.

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Budget?
Ljudkortet behöver inte uppgraderas om du har optisk/koaxial utgång (digital) på moderkortet.

Fullkomligt felaktigt! Det går att få mycket bättre ljud ur ett vettigt ljudkort än ur ett Realtek, även om man kör digitslt ut.

Kör man med en extern EQoch andra (dyra) DSP- prylar inkopplade så är det en annan femma, men det är det inte många som gör...och det blir framför allt mycket dyrare än ett ljudkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalliniho:

Tja

Det är så att jag vill ha lite vassare ljudkvalité än vad jag för tillfället sitter på.
Då är min fråga vad det är jag behöver ändra på för att få bättre kvalité.

Sitter idag och lyssnar på mestadels Spotify (premium - High quality (tror det är 320 Kbps)) med mina AKG K618 DJ eller Logitech z906 och i vissa fall mina Steelseries Siberia V2 via mitt MSI Z77A GD65 moderkort (med ett Realtek ALC898 7.1 chip). Hör vid vissa tonlägen att det liksom sprakar lite i ljudet. Det är liksom inte helt rent. Hör detta på alla mina uppspelningsenheter, men mest och tydligast på AKG lurarna. Kan tillägga att jag har hörlurarna via frontpanelsuttagen och högtalarna via moderkortsuttagen.

Vad är det då jag behöver uppgradera?
Är det inte möjligt att bli av med detta då kvalitén på musiken är för låg?
Är det det integrerade ljudkortet på moderkortet som är för dåligt så jag ska skaffa ett "riktigt" ljudkort?
Är det mina uppspelningsenheter som är för dåliga så jag behöver skaffa bättre?
Eller är det lite av varje?

Tack på förhand. ///Kalle

Jag tycker du bör köpa nytt ljudkort. Dina AKG 618 är rätt bra och förtjänar bättre. Spraket i högtalarna kan bero på mycket. Kör du jordat eller ojordat? Ibland kan tex. kyl/frys störa ljudkort eller nåt annat. Kan vara en defekt kabel eller komponent i ljuddelen eller kanske en störning från usb-tillbehör.

Riktigt billigt och ok ljudkort: Asus Xonar DGX, klarar lätt av dina 618. Vill man ha fler funktioner (dolby headphone osv) och kan leva med lite klenare utgårn kan Xonar DX vara ett alternativ. Även detta klarar av dina 618 utan problem.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Jag tycker du bör köpa nytt ljudkort. Dina AKG 618 är rätt bra och förtjänar bättre. Spraket i högtalarna kan bero på mycket. Kör du jordat eller ojordat? Ibland kan tex. kyl/frys störa ljudkort eller nåt annat. Kan vara en defekt kabel eller komponent i ljuddelen eller kanske en störning från usb-tillbehör.

Riktigt billigt och ok ljudkort: Asus Xonar DGX, klarar lätt av dina 618. Vill man ha fler funktioner (dolby headphone osv) och kan leva med lite klenare utgårn kan Xonar DX vara ett alternativ. Även detta klarar av dina 618 utan problem.

Tack för att du faktiskt stannade on topic

Jag kör ojordat i väggen. Kyl och frys sitter inte på samma brytare, står ca 15 m från datorn. USB är nog bara musen oftast, en Qpad.

Om vi tittar på DX eller andra kort i samma prisklass, vad gäller och vad för "funktioner" finns? (är relativt ny på sånt, så man får ha lite tålamod )

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalliniho:

Tack för att du faktiskt stannade on topic

Jag kör ojordat i väggen. Kyl och frys sitter inte på samma brytare, står ca 15 m från datorn. USB är nog bara musen oftast, en Qpad.

Om vi tittar på DX eller andra kort i samma prisklass, vad gäller och vad för "funktioner" finns? (är relativt ny på sånt, så man får ha lite tålamod )

DGX har lite mer tryck i utgången, bra om man har lite tungdrivna lurar. DX har däremot lite avancerat ljudkrets när det gäller surround och ska ha lite bättre ljud när man kopplar dom till en bra stereo/surround. No offence, men du kommer inte höra skillnaden med ett par Z-906.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

DGX har lite mer tryck i utgången, bra om man har lite tungdrivna lurar. DX har däremot lite avancerat ljudkrets när det gäller surround och ska ha lite bättre ljud när man kopplar dom till en bra stereo/surround. No offence, men du kommer inte höra skillnaden med ett par Z-906.

Vilket skulle passa bäst till mina lurar, speciellt till AKG lurarna?
Vad menar du med tryck i utgång och tungdrivna lurar?

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalliniho:

Vilket skulle passa bäst till mina lurar, speciellt till AKG lurarna?
Vad menar du med tryck i utgång och tungdrivna lurar?

Spelar inte så stor roll vad du väljer då dina hörlurar inte kräver mycket effekt för att spela högt.

Tryck i utgången = mer effekt, kraftigare förstärkerdel.

Tungdrivna hörlurar = Alla hörlurar har olika känslighet och ohm. Hög känslighet gör att väldigt klena ljudkort/förstärkare kan driva dom utan problem. Ta tex. mina AKG K701. Dessa spelar ganska lågt och låter lite klent med ett vanligt ljudkort/mobil. När jag kopplar in min hörlursförstärkare spelar dom högre och mer kraftfullt då förstärkaren orkar driva dom.
Du kan jämföra med en bil. Ju tyngre bilen är, desto mer motorkraft måste man ha för att accelerera lika fort som en lättare bil.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Kan det vara värt att skaffa bättre lurar också eller kommer jag märka en tillräckligt stor skillnad genom att bara köpa ljudkort?

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trolliban:

Fullkomligt felaktigt! Det går att få mycket bättre ljud ur ett vettigt ljudkort än ur ett Realtek, även om man kör digitslt ut.

Kör man med en extern EQoch andra (dyra) DSP- prylar inkopplade så är det en annan femma, men det är det inte många som gör...och det blir framför allt mycket dyrare än ett ljudkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänker du nu?
Digitalt anslutning till ljudet är alltid 100%, oavsett "kvalitet" på ljudkortet. Det är liksom hela idén med digital SPDIF.
Får man fel signal på en SPDIF-anslutning, kommer ljudströmmen att upphöra för några ögonblick. Kvaliten ifråga blir inte "sämre".

Varför köpa dyra ljudkort, om man ändå bara använder en digital anslutning? Man besegrar hela idén med ett dyrt och bra ljudjort, om man enbart kör med SPDIF.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Fullkomligt felaktigt! Det går att få mycket bättre ljud ur ett vettigt ljudkort än ur ett Realtek, även om man kör digitslt ut.

Kör man med en extern EQoch andra (dyra) DSP- prylar inkopplade så är det en annan femma, men det är det inte många som gör...och det blir framför allt mycket dyrare än ett ljudkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är du som har fel.

Permalänk

Att det sprakar från frontpanelen kan bero på att vissa chassitillverkare använder samma jordning på USB som på ljud vilket dom inte ska ha. Jag modifierade min frontpanel genom att ta av en ledningsbana på kretskortet.
Det hjälpte bland annat bort mycket oljud och störningar på min mic.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Hur tänker du nu?
Digitalt anslutning till ljudet är alltid 100%, oavsett "kvalitet" på ljudkortet. Det är liksom hela idén med digital SPDIF.
Får man fel signal på en SPDIF-anslutning, kommer ljudströmmen att upphöra för några ögonblick. Kvaliten ifråga blir inte "sämre".

Varför köpa dyra ljudkort, om man ändå bara använder en digital anslutning? Man besegrar hela idén med ett dyrt och bra ljudjort, om man enbart kör med SPDIF.

Han pratar förmodligen om jitter. (http://www.component.se/docs.php?id=34)
Om det är ett reellt problem eller inte låter jag vara osagt. (Jag är tveksam)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Att det sprakar från frontpanelen kan bero på att vissa chassitillverkare använder samma jordning på USB som på ljud vilket dom inte ska ha. Jag modifierade min frontpanel genom att ta av en ledningsbana på kretskortet.
Det hjälpte bland annat bort mycket oljud och störningar på min mic.

/S

Det sprakar även via moderkortsuttagen...

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sveaklockare:

Det är du som har fel.

För att?

Du har bevisligen aldrig hört skillnaden på ett integrerat Realtek och ett bra ljudkort.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Hur tänker du nu?
Digitalt anslutning till ljudet är alltid 100%, oavsett "kvalitet" på ljudkortet. Det är liksom hela idén med digital SPDIF.
Får man fel signal på en SPDIF-anslutning, kommer ljudströmmen att upphöra för några ögonblick. Kvaliten ifråga blir inte "sämre".

Varför köpa dyra ljudkort, om man ändå bara använder en digital anslutning? Man besegrar hela idén med ett dyrt och bra ljudjort, om man enbart kör med SPDIF.

Ja, skickar man vidare signalen helt oberörd via S/PDIF passthrough så är det ingen skillnad, inga konstigheter där...Men det är inte vad man gör när man har ett bra ljudkort.

Du har två alternativ; S/PDIF passthrough till annan utrustning som bearbetar signalen (EQ och annan DSP), eller ett ljudkort som gör samma sak innan signalen skickas vidare.

Det första blir betydligt mycket dyrare än kostnaden för ett bra ljudkort - och det är helt ok om man vill gå den vägen, men ett bra ljudkort är en mycket billigare väg att gå för att förbättra ljudet ur datorn än att köpa dyr hårdvara att koppla in mellan datorn och högtalarna/recievern.

Vill man dessutom spela spel och ha surroundljud digitalt så är det bara glömma; om ens Realtek-chip inte fixar DDLive eller DTS Connect så blir det bara 2.0 PCM ur den digitala utgången...och då får man köra Pro Logic eller nån annan låtsas-surround som man kanske har i den andra änden av ljudkedjan.
Ett bra ljudkort fixar ovanstående encoding och levererar surround-ljud digitalt.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Rekordmedlem

Du får börja med att kolla vad som ger det du kallar "sprakar", jag tror inte det har med spotify att göra, men spotify är inte den bästa signalkällan, vad händer om du spelar upp okomprimerad musik ?

Du skriver "vissa tonlägen" betyder det att du har dist hela tiden vid en viss frekvens eller att det hörs ibland när det kommer vissa toner i musiken men fungerar bra däremellan? Om man får in hår i en hörlur kan det bli nått som liknar det du beskriver, men då försvinner ljudet om du byter lur eller provar högtalare. Är det ett "hår" problem du har så påverkar inte ett byte av ljudkort utan man får rengöra luren, ta isär och ta bort hårstrån som ligger mot membranen.

Om det är elektriska störningar så brukar de vara konstanta eller påverkas av aktiviteten i datorn. då får man ändra på hårdvaran, nytt ljudkort är ett sätt.
Hör du skillnad om du kopierar filer, belastar grafiken eller rör musen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en DAC + hörlursförstärkare på eBay, en som har spdif-ingång som du utgång för. Säga vad man vill om Realtek, men de uppdaterar iaf sina drivare, och de funkar som de skall, till skillnad från ex. ASUS..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Hur tänker du nu?
Digitalt anslutning till ljudet är alltid 100%, oavsett "kvalitet" på ljudkortet. Det är liksom hela idén med digital SPDIF.
Får man fel signal på en SPDIF-anslutning, kommer ljudströmmen att upphöra för några ögonblick. Kvaliten ifråga blir inte "sämre".

Varför köpa dyra ljudkort, om man ändå bara använder en digital anslutning? Man besegrar hela idén med ett dyrt och bra ljudjort, om man enbart kör med SPDIF.

Det här är både fel och rätt samtidigt. Om man följer SPDIF-standarden så är det fel då den inte skickar med klockan och det enket blir klockfel sk jitter i signalen. SPDIF var gjord för att vara billig och enkel så dom glömde att lösa det problemet.

Idag så är alla tillverkare medvetna om detta så nästan alla produkter klockar om signalen när dom får in den och på så sätt undviker problemet. Så om du inte sitter på någon antik sak så lär det inte göra någon skillnad alls. Jag använder moderkortets SPDIF-utgång till mina prylar och får ut 100% ljudkvalité från det

Permalänk
Skrivet av trolliban:

För att?

Du har bevisligen aldrig hört skillnaden på ett integrerat Realtek och ett bra ljudkort.

Jo men detta gäller analogt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sveaklockare:

Jo men detta gäller analogt.

Det gäller både analogt och digitalt. Jag snackar hur ljudet låter, inte signalkvalitet.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det gäller både analogt och digitalt. Jag snackar hur ljudet låter, inte signalkvalitet.

Ett ljudkort skulle inte påverka ljudet för fem öre om man kör ljudet digitalt, varför tror du att man kör digitalt egentligen?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trolliban:

Det gäller både analogt och digitalt. Jag snackar hur ljudet låter, inte signalkvalitet.

Analogt sett håller jag med att det är skillnad på ljudkort och ljudkort, men en digital signal är bara en dataström som vidarebefodrats till en annan DAC.
Där gör ljudkort ingen skillnad, och skulle det, mot förmodan, finnas en skillnad, anser jag, och säkert många andra, att ljudkortet är "trasigt" och bör bytas oavsett.
Hör man skillnader mellan olika ljudkort som anslutits digitalt, är det mycket konstigt. (Eller som någon nämnde tidigare i tråden: Felaktig syncning med PCM-signalen. Men då handlar det om ett ljudkort med en icke önskad defekt.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Analogt sett håller jag med att det är skillnad på ljudkort och ljudkort, men en digital signal är bara en dataström som vidarebefodrats till en annan DAC.
Där gör ljudkort ingen skillnad, och skulle det, mot förmodan, finnas en skillnad, anser jag, och säkert många andra, att ljudkortet är "trasigt" och bör bytas oavsett.
Hör man skillnader mellan olika ljudkort som anslutits digitalt, är det mycket konstigt. (Eller som någon nämnde tidigare i tråden: Felaktig syncning med PCM-signalen. Men då handlar det om ett ljudkort med en icke önskad defekt.)

Hör man ingen skillnad på EQ:at ljud från ett bra ljudkort och från ett Realtek har man defekt hörsel (EQ:n Realtek-korten har är ett skämt), då det är enorm skillnad. Jag snackar inte digital passthrough, utan bästa möjliga ljud direkt ut ur ljudkortet - vilket jag också påpekat flera gånger. Om du tror att det inte är nån skillnad så vet du helt enkelt inte vad jag snackar om.

Skrivet av KKay:

Ett ljudkort skulle inte påverka ljudet för fem öre om man kör ljudet digitalt, varför tror du att man kör digitalt egentligen?

Du vet heller inte vad du pratar om. Varför tror du man köper ett ljudkort? Jo, för att få bättre ljud. Vilket är möjligt att få både digitalt och analogt.

Digitalt kör man för att ingenting ska störa signalen på vägen mellan enheterna, men det går fortfarande att medvetet förändra signalen.

Ponera följande, för att göra poängen tydlig så ni förstår:

Du kan med både det bra ljudkortet och med Realtek-kortet slänga på nåt smurf-filter på din musik, så allt låter helt...ja, du förstår.
Skillnaden här är att Realtek-kortet har mycket sämre processor och kan i realtid inte använda en lika avancerad smurf-algoritm, vilket resulterar i en mindre välljudande smurf-effekt än det dedikerade, bra ljudkortet.

Ta den skillnaden, fast istället för att försmurfa ljudet förbättra det genom att justera bas, diskant och så vidare.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trolliban:

Hör man ingen skillnad på EQ:at ljud från ett bra ljudkort och från ett Realtek har man defekt hörsel (EQ:n Realtek-korten har är ett skämt), då det är enorm skillnad. Jag snackar inte digital passthrough, utan bästa möjliga ljud direkt ut ur ljudkortet - vilket jag också påpekat flera gånger. Om du tror att det inte är nån skillnad så vet du helt enkelt inte vad jag snackar om.

Du vet heller inte vad du pratar om. Varför tror du man köper ett ljudkort? Jo, för att få bättre ljud. Vilket är möjligt att få både digitalt och analogt.

Digitalt kör man för att ingenting ska störa signalen på vägen mellan enheterna, men det går fortfarande att medvetet förändra signalen.

Ponera följande, för att göra poängen tydlig så ni förstår:

Du kan med både det bra ljudkortet och med Realtek-kortet slänga på nåt smurf-filter på din musik, så allt låter helt...ja, du förstår.
Skillnaden här är att Realtek-kortet har mycket sämre processor och kan i realtid inte använda en lika avancerad smurf-algoritm, vilket resulterar i en mindre välljudande smurf-effekt än det dedikerade, bra ljudkortet.

Ta den skillnaden, fast istället för att försmurfa ljudet förbättra det genom att justera bas, diskant och så vidare.

Tror det är ni som inte riktigt greppat begreppen. EQ (Equalizer) är något som läggs på innan ljudkortet skickar det till DACen (Intern eller extern via SPDIF.)
Om det skall vara korrekt, är EQ något som förändrar ljudet, och man har inte längre original-ljdet.
En riktigt bra anläggning (Allt från högtalare till ljudkälllan) behöver ingen EQ alls. EQ är något man använder för att kompensera för brister i någon av anläggningens delar. Vanligast är att man förstärker bas och diskant med EQn, då det är dessa områden som de flesta enklare/mediokra högtalare har svårt med.

När jag pratar om ljudkvalitet, så menar jag kvalitén på ljudet utan filter och equalizers. Det vill säga hur mycket man har kvar av original-ljudet från själva ljudkällan. (t.ex en FLAC-fil)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

En riktigt bra anläggning (Allt från högtalare till ljudkälllan) behöver ingen EQ alls. EQ är något man använder för att kompensera för brister i någon av anläggningens delar.

Det är inte heller sant. Bristerna kan ligga i ljudkällan, allt man lyssnar på är knappast perfekt mixat bara för man har en perfekt ljudanläggning.

Det går alltid att få det att låta mer som man själv vill genom att ratta lite - man kanske vill ha mer bas än vad det är med helt flat eq, t ex.

Sen har ju de flesta knappast det bästa man kan tänka sig i högtalarväg och så vidare; ännu större anledning att ha ett bättre ljudkort, då Realtek-korten inte är nåt vidare bra på att hjälpa med att kompensera i det avseendet.

Det är ju dessutom oerhört mycket billigare med ett ljudkort än en svinbra ljudanläggning.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen en EQ så använder man definitivt inget som ingår i mjukvaran till ett ljudkort. Man köper då en riktig DSP eller EQ, typ MiniDSP eller Behringer DEQ-2496.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Behöver man verkligen en EQ så använder man definitivt inget som ingår i mjukvaran till ett ljudkort. Man köper då en riktig DSP eller EQ, typ MiniDSP eller Behringer DEQ-2496.

Känner inte en människa som har ett hårdvaru-eq kopplat till datorn, däremot många som har vettiga ljudkort.

Man får vara rejält med audiofil och riktigt kräsen för att tycka att de bättre ljudkortens EQ inte räcker till och kosta på sig ett eq för 3 lax.
Till skillnad från Realteks EQ går de faktiskt att använda utan att ljudet blir åt helvete.

Som tidigare sagt är ett vettigt ljudkort det billigaste sättet att få bättre ljud från datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!