Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av oobum:

F.d Ordningsvakt.

Trevligt:)

Siktade på att jobba som ordningsvakt en gång i tiden, trevligt yrke med medelmåttig lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Trevligt:)

Siktade på att jobba som ordningsvakt en gång i tiden, trevligt yrke med medelmåttig lön?

Om det är trevligt eller ej beror helt på vart du väljer att arbeta.
Tunnelbanan är en fruktansvärt dålig arbetsplats.

Medans socialkontor, tings/hovrätter och domstolar är riktigt bra arbetsplatser.

Nu vet jag inte vad lönen ligger på, men för 4 år sedan så var den 22 000/månad.

Sedan om man jobbar nätter så jobbar man bara 138h/månad.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av oobum:

Om det är trevligt eller ej beror helt på vart du väljer att arbeta.
Tunnelbanan är en fruktansvärt dålig arbetsplats.

Medans socialkontor, tings/hovrätter och domstolar är riktigt bra arbetsplatser.

Nu vet jag inte vad lönen ligger på, men för 4 år sedan så var den 22 000/månad.

Sedan om man jobbar nätter så jobbar man bara 138h/månad.

Inte så illa lön iaf, arbetsplatser kan ju vara varierande såklart.
Enough Offtopic:)

Känns som att dagsböter kopmmer på tal?

Permalänk
Medlem

Kom in på tråden efter att jag googlade lite om knivlagen. Så här 3-4 månader efter sista inlägget skrevs här får man fråga hur det hela slutade?

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

En gammal tråd men jag är nyfiken på hur det slutade? Blev du dömd?

Är det förresten någon annan som vet hur det fungerar med fickkniv/multiverktyg?
Lagen säger ju "normalt användande av fickkniv/multiverktyg är tillåtet", men vad är normalt? Jag har t.ex. ett multiverktyg på mig varje gång jag går hemifrån bara för att det är otroligt praktiskt att alltid ha en tång/mejsel/kniv/måttstock/sax, men jag har ju egentligen inget konkret syfte med den. Den är ju med bara "utifall cykeln skulle gå sönder".

Den hänger dessutom slentrianmässigt med i väskan på krogen t.ex. och även om jag inte viftar med den så har den trots allt ett knivblad (+15 andra grejer såklart) och jag har den på mig berusad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

En gammal tråd men jag är nyfiken på hur det slutade? Blev du dömd?

Är det förresten någon annan som vet hur det fungerar med fickkniv/multiverktyg?
Lagen säger ju "normalt användande av fickkniv/multiverktyg är tillåtet", men vad är normalt? Jag har t.ex. ett multiverktyg på mig varje gång jag går hemifrån bara för att det är praktiskt att ha en tång/mejsel/kniv, men jag har ju egentligen inget konkret syfte med den.

Den hänger dessutom slentrianmässigt med i väskan på krogen t.ex. och den har trots allt ett knivblad (+15 andra grejer såklart)

Det kanske är TS som var med i ett program på SVT http://www.svtplay.se/video/4031943/domstolen-friad-eller-fal...

Mannen där har en liknande historia: jobbar med kniv, går på krogen med kniven kvar i fickan, hamnar i fyllecell och polisen hittar kniven. Han dömdes för brott mot knivlagen.

Permalänk
Skrivet av twk:

Det kanske är TS som var med i ett program på SVT http://www.svtplay.se/video/4031943/domstolen-friad-eller-fal...

Mannen där har en liknande historia: jobbar med kniv, går på krogen med kniven kvar i fickan, hamnar i fyllecell och polisen hittar kniven. Han dömdes för brott mot knivlagen.

Haha, jag har faktiskt sett det programmet men det är inte helt tydligt varför han dömdes. Var det bara för att han hade den, var det för att han var berusad med den, eller var det för att han hade den och hamnade i bråk (han hade ju tydligen uppträtt stökigt.)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Haha, jag har faktiskt sett det programmet men det är inte helt tydligt varför han dömdes. Var det bara för att han hade den, var det för att han var berusad med den, eller var det för att han hade den och hamnade i bråk (han hade ju tydligen uppträtt stökigt.)?

Som jag har förtsått det räcker det att ha kniven på sig. Jag är dock inte jurist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

En gammal tråd men jag är nyfiken på hur det slutade? Blev du dömd?

Är det förresten någon annan som vet hur det fungerar med fickkniv/multiverktyg?
Lagen säger ju "normalt användande av fickkniv/multiverktyg är tillåtet", men vad är normalt? Jag har t.ex. ett multiverktyg på mig varje gång jag går hemifrån bara för att det är otroligt praktiskt att alltid ha en tång/mejsel/kniv/måttstock/sax, men jag har ju egentligen inget konkret syfte med den. Den är ju med bara "utifall cykeln skulle gå sönder".

Den hänger dessutom slentrianmässigt med i väskan på krogen t.ex. och även om jag inte viftar med den så har den trots allt ett knivblad (+15 andra grejer såklart) och jag har den på mig berusad.

Beror helt på omständigheterna, tar du med dig en kniv när du ska fiska eller plocka svamp så är det ingen fara. Är du däremot ute kvällstid och dessutom onykter så åker du förmodligen på det, även om det är ett multiverktyg.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Nu får du bli förbannad på mig om du vill, men det är egentligen inte meningen att rikta det här mot dig personligen. Men jag hoppas att dom faller för om man kan vingla runt dyngrak med en kniv på sig utan påföljder så är något tokigt med lagen.

En berusad/påverkad person kan lätt tappa omdömet och hittar denne då en kniv i bakfickan kan det gå riktigt illa. Räcker ibland med en enkel konflikt för att en berusad person ska bli våldsbenägen.

Tänk dig ett scenario där du av misstag råkar tränga dig i kön vid kiosken (inte helt ovanligt hos en dyngrak) och en person vänligen ber dig ställa dig sist (något som en dyngrak kan tolka som "en gubbj*vel bad mig ställa mig sist i kön, vad fan fick han luft ifrån han ska f*n få!"). En rak höger skulle i en sån här situation kunna bli ett knivhugg.

Kanske låter drastiskt och överdrivet, men det är sådana här konflikter som uppstår och spårar ur till vardags.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

En gammal tråd men jag är nyfiken på hur det slutade? Blev du dömd?

Är det förresten någon annan som vet hur det fungerar med fickkniv/multiverktyg?
Lagen säger ju "normalt användande av fickkniv/multiverktyg är tillåtet", men vad är normalt? Jag har t.ex. ett multiverktyg på mig varje gång jag går hemifrån bara för att det är otroligt praktiskt att alltid ha en tång/mejsel/kniv/måttstock/sax, men jag har ju egentligen inget konkret syfte med den. Den är ju med bara "utifall cykeln skulle gå sönder".

Den hänger dessutom slentrianmässigt med i väskan på krogen t.ex. och även om jag inte viftar med den så har den trots allt ett knivblad (+15 andra grejer såklart) och jag har den på mig berusad.

Exempel på undantag från förbudet:

militär som till uniform bär kniv
hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv
svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.
Källa:
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/

Dock, när jag jobbade i dörren, skulle det uppdagas att någon gäst hade multiverktyg på sig, då skulle denna gäst (beroende på skick) få lämna in det i garderoben och ta med sig det på vägen hem.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Blev av med mitt konto tidigare, men nu är jag tillbaka.
Liten uppdatering. Nej, han blev inte dömd. Friad utan åtal.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME