Reklamfilmer från Samsung och AMD rör upp känslor på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Förstår inte varför man ska klaga på amerikansk reklam. De förstår uppenbarligen sin marknad (hemmafruar) och troligen är de flesta hemmafruar INTE datorsnillar så de framstår helt korrekt att de inte förstår men sedan inser hur enkelt det är med SSDn. Sitta och "debattera" om hur en kultur är i ett annat land; vilket slöseri av tid man har under en helg!

Det är ju det som är det fina med helg. Man får göra precis som man vill!

Skrivet av _MmattiasS_:

Skillnaden är att både svarta och kvinnor har en historia av att ha blivit illa behandlade (minst sagt) på grund av hudfärg eller kön.

Sen håller jag helt med dig om allt tjaffs ang brandmän etc. Kvinnor tjänar i genomsnitt mindre än män för samma utfört arbete, kvinnodominerade yrken som lärare eller sjuksköterska är bland de sämst betalade som finns, en nygift kvinna i tjugofemårsåldern kan ha jättevsårt att få jobb av den enkla anledningen att arbetsgivaren vet att det finns en stor risk för att hon ska bli föräldraledig inom en snar framtid.

För att inte tala om hur mycket lättare det är för Mattias Jonsson att få jobb jämfört med Ahmed Grguahfkgmqrbng...

Dold text

Och här står folk och gnäller om brandmän och HEN. Skärp er och fokusera på de riktiga problemen säger jag. Och ja, sluta leta efter saker att bli kränkta och arga över.

Ang filmen så är det klart att syftet är att visa att alla kan installera en SSD, oavsett hur teknisk du är. Tycker dock verkligen att det går till överdrift när hon sitter i ett kök, inte fattar att det är SSDn de har pratat om som finns i lådan med texten SSD på som räcks fram, och sedan säger "Titta, jag klarade det helt själv!" som ett litet barn som har knytit skosnörerna när hon är klar.

Nej, nej och åter nej. Hittar så många typiska PK vanföreställningar i ditt inlägg att jag inte ens riktigt vet var jag ska börja.

För det första så har inte kvinnor blivit illa behandlade pga. sitt kön någonsin. Hitta gärna historiska belägg för detta påstående. Detta är en myt som feminister själva gillar att propagera. Det har aldrig varit tillåtet att misshandla sin fru, behandla henne illa eller att behandla henne som en ägodel. Allt feministerna lyckats med är att befria sig själva in i löneslaveriet. Att jobba 8 timmar om dagen är ju riktig frihet, eller hur? Sedan räckte det ju förut med att en person ur familjen jobbade och mannen var ju bäst lämpad för detta medan kvinnan var bäst lämpad för att ta hand om barnen och hemmet. Ja, könsroller. Usch vad hemskt. Så här dags vill du väl rycka fram rösträttskortet eller hur? Nåja. Det skiljde inte lång tid mellan män och kvinnors allmänna rösträtt. 1907 kunde män rösta och 1919 fick kvinnor rösträtt. Hela 12 år skiljde det. Före allt detta kunde endast välbärgade rösta, dvs alla var förtryckta.

Varför du vill prata om svarta helt plötsligt vet inte jag. Sverige har aldrig haft slavar så vitt jag vet.

Sen kan jag slå vad om att du som egenföretagare hellre skulle anställa en 25-årig man än en 25-årig kvinna. Kan tro att det är jättekul när tösen ska ha mammaledigt några månader efteråt och en massa VAB hit och dit. Då får du ju anställa en ny människa helt plötsligt under mammaledigheten, för att inte tala om den minskade produktiviteten pga. VAB. Finns nog svart på vitt att män jobbar mer än kvinnor och det är väl självklart att en egenföretagare vill ha effektiv arbetskraft, eller hur? Ska detta vara kränkande nu då när en egenföretagare vill ha lönsamhet?

Att män tjänar mer för samma arbete än kvinnor är en annan myt som friskt används. Så är det inte och feminister har faktiskt börjat erkänna detta faktum på den senaste tiden. Män och kvinnor jobbar oftast inom olika områden och därför är det olika betalt. Klart det är löneskillnad mellan branscher. Tycker definitivt att ingenjörer ska ha mer betalt än sjuksköterskor. Är detta konstigt i ditt tycke? Sen spenderar ju kvinnor oftast sina egna och mannens pengar så detta argument är ju jättekonstigt.

Sen att Mattias Jonsson har lättare att få jobb jämfört med Ahmed Grguahfkgmqrbng är ju en helt annan diskussion och det har ju verkligen ingenting med Samsungs nya reklamfilm att göra.

Om själva filmen då... Hur kan det vara kränkande att en kvinna sitter i ett kök? Är det kränkande om en man sitter i ett garage eller ute på en vedhög?

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Ett trollinlägg som anklagade övriga medlemmar för att vara si eller så borttaget.

Permalänk
Medlem

Stereotypt är en sak. Det jag reagerade mest på var hur fruktansvärt B den var i övrigt. Förstår varför ett företag som samsung aldrig kommer kunna konkurrera med företag som apple på allvar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Det enda som är stötande är det urusla "skådespeleriet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag tror inte på det, jag tror att man måste gå ifrån alla håll. Reklamen återspeglar samhället, men den vill också något mer, den vill att du ska tänka på ett visst sätt, den vill påverka dig. Den utnyttjar det välkända och skapar en värld som den vill att du ska köpa.

Nej nu är du helt vilse.

Syftet med reklamen är att sälja SSD diskar till okunniga datoranvändare för att ta åt sig en del av marknaden ingen annan tillverkare gett sig in på. Alltså den typska kvinnan i hemmet eller den typiska mannen på jobbet som inte kan mer än baka kakor eller vässa pennor.

Reklamen går rakt på sak och det finns inget gömt budskap om förtryck mot kvinnor för att stoppa deras rösträtt eller liknande.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4st3rSh4k3:

Åh vad hemskt med en tjej som beter sig som en tjej i en reklamfilm. Alla vet ju att allt som får visas på film är marxistisk propaganda där alla beter sig tvärtom: tjejer ska vara grabbiga och tekniska och killar ska tjejiga och otekniska. Jag har anmält filmen till marxistombudsmannen.

Jag anmärkte inte ens på det faktiskt, inte så att jag klagar på det. Jag tror det är mer du som har problem med att tjejer och killar beter sig hur de vill. Problemet i denna reklamfilm är att personerna beter sig som robotar och allt är så tillgjort så det finns inte. Trovärdigheten är noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Tänk på att denna reklamen (som jag fattat det) inte är riktat mot Sverige, utan mot först och främst engelskspråkiga länder (speciellt USA av accenterna att döma), där hemmafruar är en väldigt vanligt och är därför en viktig del av marknaden som måste övervägas. Sverige har en mycket mer adaptiv kultur jämfört med USA, som är vädigt konservativt (har bott där, ett h*lvete att få grannarna att sluta försöka övertyga en att gå i kyrkan).

Kan informera att (utanför Sverige) hemmafruar är en gigantisk marknad, har bott i USA och bor för tillfället i Schweiz, där de flesta gifta kvinnor är hemmafruar. Anledningen till detta är (iallafall i Schweiz) att det är inte speciellt lönsamt för båda personerna i hushållet att jobba pga skatteregler.

Spelar ingen roll om de är en gigantiskt marknad eller inte vilket var din poäng antar jag? De är inte okej att framställa svarta sydafrikaner som outbildade bara för de finns en "gigantiskt marknad". Både i fallet med hemmafruar och de icke utbildade svarta beror detta på samhällsstrukturer och inte egenskaper hos "gruppen".

Och de finns absolut U-länder när de gäller kvinnosyn precis som du påpekar... Till och med Sverige är ett U-land, om man tittar på ansvarstagande inom hushållen och liknande. Även de inte är full lika illa som andra länder. Och de finns U-länder när de gäller hur utbildningssystemen är uppbyggda också, och som i Sydafrikas fall länge drabbat svarta. Och i båda fallen begränsar de personerna som bor där för de samhällssystem de lever i... Och Samsung ska få kritik om de försöker normera dessa kulturer när de skriver manus.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktator:

Vad menar du när du säger att det har gått bra? Är det verkligen så?

Menar att majoriteten inte klagar. Sgs bara aktivister som står upp och säger sin mening. Ens egna fel om man sitter på sitt arsle och inte tar tag i saken. Dock verkar se flesta va nöjda så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Spelar ingen roll om de är en gigantiskt marknad eller inte vilket var din poäng antar jag? De är inte okej att framställa svarta sydafrikaner som outbildade bara för de finns en "gigantiskt marknad". Både i fallet med hemmafruar och de icke utbildade svarta beror detta på samhällsstrukturer och inte egenskaper hos "gruppen".

Och de finns absolut U-länder när de gäller kvinnosyn precis som du påpekar... Till och med Sverige är ett U-land, om man tittar på ansvarstagande inom hushållen och liknande. Även de inte är full lika illa som andra länder. Och de finns U-länder när de gäller hur utbildningssystemen är uppbyggda också, och som i Sydafrikas fall länge drabbat svarta. Och i båda fallen begränsar de personerna som bor där för de samhällssystem de lever i... Och Samsung ska få kritik om de försöker normera dessa kulturer när de skriver manus.

Det där är ju kränkande om något. Sverige är nog det mest jämställda landet i hela världen och ändå fortsätter feminister jämföra svenska män med talibaner.

Vet inte helt vad du svamlar om annars. Är det inte okej att framställa hemmafruar som hemmafruar? Vet inte vad alla dessa paralleller till svarta och u-länder har med någonting alls att göra heller.

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte varför folk blir upprörd utav Samsung reklamen, var ju bara en typisk Svensson som köper HP/Dell datorer och aldrig någonsin skruvat i en dator. Människor blir upprörda så extremt lätt nu för tiden.

Finns betydligt bättre saker att lägga ner sin tid och energi på...

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Så länge alla skådespelare är där frivilligt är det deras beslut att tacka ja eller nej till jobb och de ska inte behöva ha trycket på sig att representera någon annan är sig själv, även om de själva inte passar in exakt i bilden folk har om hur kvinnor ska vara, vare sig det är att laga mat och ta hand om barnen eller att vara självständiga och progressiva. Skulle en man sitta där och säga att han inte kan något om datorer skulle inte någon anmäka på det, och det är diskriminerande mot kvinnan.

Har någon uttryck att de på något sätt är "synd" om skådespelerskan eller hennes manliga kollegor? De har nämligen absolut NOLL med de att göra. Du skriver att ingen skulle anmärka på om de var på de omvända sättet i filmen. De kanske stämmer... Men de är väldigt stor skillnad på att förstärka en rådande könsrollsmönster och att aktivt vända på den. Några av problemen med denna filmen är detta

- Hon är helt klart den som är okunnigast av de 3.
- Hon är den enda kvinnan... Hade flera kvinnor presenterats så kanske man kunnat kunna komma undan lindrigare.
- Hon är den enda av de tre som använder ordet "choirs"... Är de slumpen eller bara jävligt korkat?... Hade någon av de andra sagt att de lyssnar på musik med datorn när de diskar så kanske de också kommit undan med de.

Skriver man ett manus och de är korkat och förstärker stereotyper så ska man få kritik. För har manusskrivarna och de som godkänt och beställt filmen gjort ett dåligt jobb.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Människor blir upprörda så extremt lätt nu för tiden.

Finns betydligt bättre saker att lägga ner sin tid och energi på...

Välkommen till Sweclockers.

Permalänk

Vad är det för spel som killen kör i samsungreklamen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Hade någon av de andra sagt att de lyssnar på musik med datorn när de diskar så kanske de också kommit undan med de.

Jag tror inte hans chefer som förväntar sig att ha kalkylen på kostnadsförslaget på morgonen blir så glada om han börja diska, tvätta kläder och störa sina arbetskamrater med att dammsuga på kontoret under arbetstid. ^.^

Skrivet av mynegroamigo:

Vad är det för spel som killen kör i samsungreklamen?

Som jag skrev tidigare i tråden Blade & Soul.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Reklam är reklam. Skall man gå hårt på kvinnan kan man lika bra analysera hela filmen och kolla på andra stereotypiska delar de har om Asiaten och den Vita mannen.

Smaklös, ja men komigen vi har större problem att lösa än att lägga så stor energi på en reklamjingel.

Ang AMD's så tycker jag bara att de skall köra hårt, gott skratt man fick

Vill ni ha mer löjligt ta en titt här.
Nvidia (Grön) + Intel (Blå). Inte minst Asiat (Gul), Svart dude (Svart), Dum flicka med större bröst (Rosa) Mr Macho (Röd).

Tycker det är otroligt att det är mer som bryr sig om PK het istället för personlig integritet. Men jag antar att alla har sina prioriteringar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Samsungs reklam är ju inte trovärdig någonstans. Hon sitter i köket och pratar datorer ist. för att göra sin man en macka...?! Var är samhället på väg.

Permalänk

AMD = Rolig och en shysst reklam, gillar the fixer fast jag sitter på två 460 nvidia
Samsung = Ser inge problem, visst det kunde gjorts lite bättre men det finns folk som inte vet nått om en dator alls men skådespeleriet kunde mitt katt gjort bättre !

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Tjejer som inte kan ett skvatt om fotboll (Sett det med egna ögon) JAG SÄGER INTE TJEJER KAN EJ- JAG SÄGER TJEJER SOM INTE KAN ETT SKVATT
eller något annat vi tränade under skolperioden lyckades få VG, när man själv vart den som vart plockad som 2A eller 3E i helvettes sållet (fotbollsplan) / Klarade av att ibland inte SITTA AV lektioner innan menstruations åldern får IG?

Mitt mattetest i nationella fick jag VG på, när brudpolarn med som JAG TYCKER SKA GÅ IGENOM EXAKT SAMMA JÄVLA ÄCKLIGA KRITERIER får MVG?!

Jobb hos webhallen tänkt jag söka då jag är duktig inom hårdvara och det var det dem frågar efter, Men KVINNLIGA MEDARBETARE FÖR ATT FRÄMJA EN MER JÄMNSTÄLLD BULLSHIT. Och när jag frågar om en FX-6100 corsairs value ram vid 1333 som låg på 299 spänn då för (8gb o.o) och en mammaplanka, så har hon MAGE och säga att hon ska ta hjälp av sin kollega. Håll käft för fan och öppna ögonen.

Jag drabbas av kvinnor, jag har aldrig drabbat en kvinna. att lönen ska skilja mellan att få lite mindre vid en arbets plats eller inte få en arbetsplats alls då det söks kunniga inom vad som råkar vara en mans perfekta arbetmiljö (EN MANS ALLTSÅ JAG DÅ INTE MÄNNENS MISSTOLKA EJ TACK, EN MANS SOM I SINGULAR = JAG. JAG SYFTAR PÅ MIG SJÄLV). Och så ska man komma till kassan i närmaste webhallen (solna) För att möta en kvinna som inte kan ett skit om jobbet, Hon är SÄKERT jätteduktig och överträffar mig i ALLT ANNAT, men det skiter jag i för hon har haft förtur för att hon är kvinna och ingenting annat.

*Hur många gånger har jag inte fått höra, Städa inte du kommer ändå inte göra det ordentligt av bruden? Eller lämna maten jag tar hand om den? Tror ni man blir glad utav det? AVISST nästa vecka ska jag överraska med en romantisk rejäl hemlagad middag, Knappast.

Permalänk
Skrivet av moztech:

Det är ju det som är det fina med helg. Man får göra precis som man vill!

Nej, nej och åter nej. Hittar så många typiska PK vanföreställningar i ditt inlägg att jag inte ens riktigt vet var jag ska börja.

För det första så har inte kvinnor blivit illa behandlade pga. sitt kön någonsin. Hitta gärna historiska belägg för detta påstående. Detta är en myt som feminister själva gillar att propagera. Det har aldrig varit tillåtet att misshandla sin fru, behandla henne illa eller att behandla henne som en ägodel. Allt feministerna lyckats med är att befria sig själva in i löneslaveriet. Att jobba 8 timmar om dagen är ju riktig frihet, eller hur? Sedan räckte det ju förut med att en person ur familjen jobbade och mannen var ju bäst lämpad för detta medan kvinnan var bäst lämpad för att ta hand om barnen och hemmet. Ja, könsroller. Usch vad hemskt. Så här dags vill du väl rycka fram rösträttskortet eller hur? Nåja. Det skiljde inte lång tid mellan män och kvinnors allmänna rösträtt. 1907 kunde män rösta och 1919 fick kvinnor rösträtt. Hela 12 år skiljde det. Före allt detta kunde endast välbärgade rösta, dvs alla var förtryckta.

Varför du vill prata om svarta helt plötsligt vet inte jag. Sverige har aldrig haft slavar så vitt jag vet.

Sen kan jag slå vad om att du som egenföretagare hellre skulle anställa en 25-årig man än en 25-årig kvinna. Kan tro att det är jättekul när tösen ska ha mammaledigt några månader efteråt och en massa VAB hit och dit. Då får du ju anställa en ny människa helt plötsligt under mammaledigheten, för att inte tala om den minskade produktiviteten pga. VAB. Finns nog svart på vitt att män jobbar mer än kvinnor och det är väl självklart att en egenföretagare vill ha effektiv arbetskraft, eller hur? Ska detta vara kränkande nu då när en egenföretagare vill ha lönsamhet?

Att män tjänar mer för samma arbete än kvinnor är en annan myt som friskt används. Så är det inte och feminister har faktiskt börjat erkänna detta faktum på den senaste tiden. Män och kvinnor jobbar oftast inom olika områden och därför är det olika betalt. Klart det är löneskillnad mellan branscher. Tycker definitivt att ingenjörer ska ha mer betalt än sjuksköterskor. Är detta konstigt i ditt tycke? Sen spenderar ju kvinnor oftast sina egna och mannens pengar så detta argument är ju jättekonstigt.

Sen att Mattias Jonsson har lättare att få jobb jämfört med Ahmed Grguahfkgmqrbng är ju en helt annan diskussion och det har ju verkligen ingenting med Samsungs nya reklamfilm att göra.

Om själva filmen då... Hur kan det vara kränkande att en kvinna sitter i ett kök? Är det kränkande om en man sitter i ett garage eller ute på en vedhög?

Sverige har haft slavar, bara inte i svea rike.

Permalänk
Medlem

AMD's reklam ägde som vanligt.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Pinsamt Samsung. I vår familj här i Sverige så är det jag mannen som föder ungarna. Vi transplanterade min frus vagina in i min kropp så att jag skulle kunna föda barn och det skulle vara jämställt. Jag har även gjort hormonbehandlingar och operationer så att jag ska kunna amma barnen. Jag lagar även all mat, diskar och dammsuger här hemma. Min fru jobbar som asfaltläggare och spelar fotboll med andra lika maskulina vänninor. Jag gillar att diskutera makeup och fika med mina manliga feminina vänner.
Ska också tillägga att ALLA våra vänner är homosexuella och har bytt kön.

Nej Samsung har inte förståt vilken tidsålder vi lever i.
Nämligen den politiskt korrekta, men biologiskt onaturliga.

Permalänk
Medlem

Dålig humor som man har tyckte jag AMDs reklam var skön.

Permalänk

Tips till alla stora företag är att skippa ha med kvinnor i reklam överhuvudtaget. Det kan aldrig bli rätt.
Orka vara företagsägare och ha med "born to be victims" könet som anställda.

Bara trubbel hela jävla tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

lite nyhetstorka på sweclockers tänker jag. sen så ÄR kvinnor och män olika, går inte och kommer aldrig att ändras på. alla damer jag känner håller till mest i köket och jag gör det tekniska. jag har försökt att få min dam att intressera sig för tekniska prylar så jag slipper hela tiden men hon lagar hellre mat, men jag diskar i 9 fall av 10 iallafall.

tycker AMD reklamen var lite rolig medan samsungs reklam var ganska så alldaglig.

företagen vet iallafall vad dom gör, dom får uppmärksamhet!

Nog för att vi fysiskt är olika, men det påverkar knappast ens intressen och tankar, vilka kommer utav miljön, det vill säga uppfostran och liknande. Det bästa sättet att bli av med stereotypiska bilder av kön, sexuell läggning, nationallitet, är väll knappast att vänds på rollerna (Som det gärna görs, pappa ska alltid tvätta, mamma är teknisk, osv), utan snarare strunta i rollerna helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Halvkasst men jag kände inte alls lika starkt ang kvinnan efter klippet som innan. Just när det gäller hennes oförmåga att montera disken iaf. Det är ju väldigt vanligt att personer som inte har kompetens att arbeta inuti en datorlåda/laptop med allt vad det innebär helt enkelt inte ger sig på eller ens förstår vad eller hur de ska göra.
Man eller kvinna, gammal eller ung. Jag har t ex en närstående i pensionärsålder som använt dator i hemmet sedan 1998 och FORTFARANDE inte vet vad som ska vänster eller högerklickas. Eller ens rent "rytmiskt" få till ett dubbelklick för att starta applikationer eller öppna filer. Eller kolla sin mail på egen hand, eller navigera sig fram till en sökmotor online, eller "scrolla" en website eller ett dokument eller....

Detta är INGENTING! Ärligt talat, det kunde lika gärna varit en man i hennes scen, eller hon med en man och båda lika osäkra och inkompetenta, sånt händer.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

Den som specifikt hakar upp sig på den efterblivna kvinnan har missat poängen lite tycker jag. Alla tre i filmen är efterblivna stereotyper; manuset är extremt patetiskt och skådisarna är antingen riktigt usla eller så är regissören en total råsopa. Potentiellt den sämsta B-reklam jag sett under hela 2013.

AMD-reklamen... tja. En liten gnutta humor har den väl, men generella betyget blir: meh.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Tjejen är ju jättegullig i första filmen, gillar tjejer som vågar vara feminina

Tjejer och teknik <3

Permalänk
Medlem

När jag går in på Sweclockers.com så vill jag inte hamna på Aftonbladet.se

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Spelar ingen roll om de är en gigantiskt marknad eller inte vilket var din poäng antar jag? De är inte okej att framställa svarta sydafrikaner som outbildade bara för de finns en "gigantiskt marknad". Både i fallet med hemmafruar och de icke utbildade svarta beror detta på samhällsstrukturer och inte egenskaper hos "gruppen".

Och de finns absolut U-länder när de gäller kvinnosyn precis som du påpekar... Till och med Sverige är ett U-land, om man tittar på ansvarstagande inom hushållen och liknande. Även de inte är full lika illa som andra länder. Och de finns U-länder när de gäller hur utbildningssystemen är uppbyggda också, och som i Sydafrikas fall länge drabbat svarta. Och i båda fallen begränsar de personerna som bor där för de samhällssystem de lever i... Och Samsung ska få kritik om de försöker normera dessa kulturer när de skriver manus.

Det spelar visst en stor roll, hur stor andel av hemmafruar kan byta hårddisk/vet vad en SSD är tror du? Det är målgruppen för reklamen i detta fallet.

Titta på det från det företags perspektiv, de letar hela tiden efter möjligheter att utvidga sin kundskara, och om de ser en möjlighet så är det klart att de kommer försöka. Samsung i detta fallet såg hemmafruar som en outnyttjad marknad där det finns stora möjligheter att sälja, om de bara kan ändra på den generella inställningen att man måste ha en massa detaljerad kunskap för att kunna installera produkten. Då tyckte de uppenbarligen att det bästa sättet var att göra en 'intervju' med en vad de tror är den vardagliga hemmafrun, där de visar att man kan göra allt själv utan att behöva en massa bakgrundskunskap.

Missförstå mig inte, de gick kanske lite långt med skruvmejseln, men jag tycker inte något att bli upprörd för.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Minst lika många kvinnor klaga högt när feministfrequency gjorde sin "feminism vs gaming" videos Damsels in Distress.

Gillar ditt sätt att fördöma alla män med andra andra åsikter än dig själv.

Har inte sett videon du pratar om eller feministernas klagan så tänker inte uttala mig om det.

Jag fördömer inte alla män som har en annan åsikt. Jag fördömer män som bestämmer själva vad kvinnor ska tycka och tänka. Åsikter som "Jamen det här är ingenting att bli upprörd över som kvinna." och "Nejnej, kvinnor känner inte av någon press från omvärlden."
Folk är så jävla snabba med att bestämma vad andra ska tycka och känna. Verkligheten är nu att kvinnor har en "lägre" stående roll nu än män. De tjänar mindre för samma arbete, de kan knappt röra sig ute på internet utan att få näthat efter sig och listan bara fortsätter. Jag är inte feminism men det är inte rocket science att inse att det krävs en insats på alla plan om man vill ha jämställdhet på riktigt. Det funkar inte att ha attityden "Jamen det är ju bara en reklam på internet, spela roll" om man vill ändra på bilden som, tyvärr, väldigt många här på forumet verkar ha.

Min poäng är att, om vi nu ser såpass många kvinnor uttrycka en åsikt om att kvinnor behandlas felaktigt - hur kan då vi, som män, säga åt dem att de känner fel? Att de tycker fel? Att de är "butthurt"?

Sen kan jag tycka att feminister i många fall riktar sin uppmärksamhet åt helt fel håll. Saker som att killar och tjejer ska kunna heta vilka namn som helst eller införa ett tredje kön och sånt där tycker jag har väldigt låg prioritet om man ser till det större problemet, helheten.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |