Stuckit mig på en fibertråd, farligt?

Permalänk
Medlem

Stuckit mig på en fibertråd, farligt?

Som sagt, stack mig på en fibertråd från en kabel jag skulle svetsa, råkade få in den under nageln och sen stack det till, vart fibern tog vägen vettefan men det var en spillrest på typ 2Cm

Om det sitter kvar nåt i kroppen vet jag inte men jag klippte av nageln så långt det bara gick för att se om det fanns nå, men hitta ingenting.

Fortfarande nojig som fan då man hört att eet ska vara farligt och ouptäckbart på röntgen...

Dum fråga kanske men jag nojjar mig som fan :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du borde väl känna om det sitter en 2cm bit i fingret?

Jo fast en fibertråd går ju av bara man petar på den så jag har ju ingen aning om den gick av o lämna nåra millimeter kvar :/

Permalänk
Medlem

Ring sjukvårdsupplysningen är mitt tips. Fick lära mig att man inte vill ha fiberbitar i kroppen när jag svetsade fiber för många år sedan.

Permalänk
Medlem

Fiberglaset är så tunt så man känner det inte.
Om man har riktigt otur kan de skära sönder hjärtat så man får inre blödningar.
Finns de som dött av det.

MEN risken ska vara otroligt liten. Ring och kolla vad en leg läkare säger.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

Fiberglaset är så tunt så man känner det inte.
Om man har riktigt otur kan de skära sönder hjärtat så man får inre blödningar.
Finns de som dött av det.

MEN risken ska vara otroligt liten. Ring och kolla vad en leg läkare säger.

Det är nog bäst att hugga av sig handen direkt!

Skämt å sido, gör som de andra säger, ring sjukvårdsupplysningen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är nog bäst att hugga av sig handen direkt!

Skämt å sido, gör som de andra säger, ring sjukvårdsupplysningen.

Nog för att tanken slagit mig att hugga av fingret längst ut, men skulle jag aldrig våga.

Ringt till en läkare nu o han visste knappt någonting om saken o frågade om det gör mycket ont just nu, det är ju knappast det som är problemet...

Sen sa ghan att jag inte behövde oroa mig för att det skulle börja vandra i kroppen, men det känns ju som att det finns en anledning till att man säger att fiber skavara så farligt... :/ kan ju inte göra ett skit åt det förutom att vänta o se.... Känns inte asroligt direkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

är väll ungefär samma som med metallstickor den kan ju också börja vandra i kroppen dock syns de ju oftast och känns vilket troligen fiber inte gör iom att de är typ genomskinliga...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Av egna erfarenheter så kan jag säga att om du får feber så finns fibret kvar, den vandrar absolut inte då fibret är "taggigt".
Mindre roligt att få ut det om den är kvar.
Jag fick feber och fingret började svälla och vara, på akuten gjorde dom ett snitt under nageln och dränera så fibret kom ut..
Sen dess har jag handskar på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Av egna erfarenheter så kan jag säga att om du får feber så finns fibret kvar, den vandrar absolut inte då fibret är "taggigt".
Mindre roligt att få ut det om den är kvar.
Jag fick feber och fingret började svälla och vara, på akuten gjorde dom ett snitt under nageln och dränera så fibret kom ut..
Sen dess har jag handskar på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag vet ju som sagt inte om jag fick in fibern i fickan eller om jag bara stack mig lite, man är ju sjukt känslig under naglarna.
Jag fick iaf. panik och började tälja bort nageljäveln bit för bit utan o hitta nå fiber, så nu har man ett finger med mindre än en halv nagel på menmen. Får hoppas att jag inte fick in nå i fingret iaf

Skönt att det löste sig för dig, men vilka handskar kan man ha när man ska svetsa fiber?