Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Så mycket får du betala till Copyswede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne:

Är det i så fall inte rimligt att dom som privatkopierar betalar själva för sitt privatkopierande? Med nuvarande system ska vi som inte privatkopierar betala för dig och många av dina bekanta. Det känns inte rättvist.

Har du gått i skola? Besökt sjukhuset någon gång måhända? Köpt mjölk i mataffären? För isåfall har jag betalat för dina utgifter, är det mer rättvist?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne:

Man får ju inget. Möjligtvis att man blir påtvingad ett par TVkanaler för att motivera stölden. Hur det motiverar deras stöld mer än Copyswede förstår jag inte. Copyswede påtvingar folk möjligheten att privatkopiera, vad är skillnaden?

Däremot så finns det en idé om vad jag har förstått, att ett "brott" som av allmänheten inte ses som ett brott inte heller bör vara det. Om något inte anses moraliskt fel av allmänheten, så bör det inte vara ett brott utan att lagen ska följa normen. Ett starkt folkligt stöd bör alltså kunna ändra lagen, därför är det viktigt att handla "brottsligt". Sen vill ingen såklart vara med om en rättegång, finns som synd var en tröghet inom rättssystemet som skördar många offer.

mjo det är väl bara jag som personligen tycker att svt erbjuder tjänster som nyttjar allmenheten mer än copyswede.

Privatkopiera kan man göra med eller utan copyswede liksom, fuck them, vem har bestämt att copyswede ska få pengar för sånt, vem fan tror de att de är?
Blir aningen svårare att se uppdrag granskning, om man är intresserad av det, ifall svt konkar.

jo det där med brott har man ju hört tidigare, speciellt piratkopiering då.
Men det kvittar sålänge hollywood och usa har ett fast grepp runt Sveriges skrev.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Vilken politikers brorson behöver man vara för att få anställning på Copyswede? Skulle gärna vilja glida genom livet på en räkmacka jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Varför bor man kvar i detta land? Allt ska skattas! Helt sjukt!

Hellre Sverige än något tragiskt land som USA, vi har det rätt bra även om vi gnäller över dessa småsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zauii89:

Hellre Sverige än något tragiskt land som USA, vi har det rätt bra även om vi gnäller över dessa småsaker.

Grejen är den att dessa "småsaker" bara blir fler och fler. Samt större och större.

Ska man verkligen inte gnälla över den korruption vi har i vår regering? Kanske inte.. Hellre borde man väl ta att göra något åt det.. Men vad? Vi Svenskar är för snälla (läs rädda) för våldsam revolution på nationell skala.

Permalänk
Inaktiv

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/shopping/article17394808...

en artikel i aftonbladet som är med idag. Inte ens dom fattar vad avgiften innebär

"Avgiften ska täcka förluster för de upphovsmännen som förlorar pengar på grund av piratkopiering."

Permalänk
Medlem

Snart får vi män betala för att vi har en penis då vi gör "kopior" av oss när vi ligger med frugan/tjejen och enligt CS är det inte okey om inte alla betalar en avgift!

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Dels så är det inte kopior, och dels så är kvinnan precis lika delaktig som mannen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Har du gått i skola? Besökt sjukhuset någon gång måhända? Köpt mjölk i mataffären? För isåfall har jag betalat för dina utgifter, är det mer rättvist?

Konstig liknelse, det där är inget man kan välja bort att använda.
Och köpa mjölk?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Konstig liknelse, det där är inget man kan välja bort att använda.
Och köpa mjölk?

Vadå konstig liknelse? Det är saker man kan välja bort, och saker folk väljer bort. Men vi ka ta något annat. Har du bil? För alla som varken har bil eller körkort betalar för att du isåfall skall kunna köra med din bil.

Och du är medveten om att mjölk har varit subventionerad väl?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Vadå konstig liknelse? Det är saker man kan välja bort, och saker folk väljer bort. Men vi ka ta något annat. Har du bil? För alla som varken har bil eller körkort betalar för att du isåfall skall kunna köra med din bil.

Och du är medveten om att mjölk har varit subventionerad väl?

Nej, jag visste inte om att mjölk varit subventionerad. Därav mitt frågetecken.

Du kan inte välja bort skola, åtminstone inte utan att begå brott.
Visst kan man väl i teorin välja bort sjukvård, men de flesta har mer självbevarelsedrift än så.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, jag visste inte om att mjölk varit subventionerad. Därav mitt frågetecken.

Du kan inte välja bort skola, åtminstone inte utan att begå brott.
Visst kan man väl i teorin välja bort sjukvård, men de flesta har mer självbevarelsedrift än så.

All skola utöver grundskolan är frivillig. All skola utöver grundskolan kostar fortfarande pengar. Och angående att välja bort sjukvård så väljer ju t.ex. jehovas vittnen bort blodtransfusioner men betalar ändå för dessa(och jag skainte börja prata om vilken jävla idioti jag anser det vara att de väljer bort dem. Det är fan ännu dummare än copyswedes jävla påhitt).

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

"Hej,

Er ansökan som professionell användare är nu beviljad.
Ert organisationsnummer är nu sökbart i vår proffsdatabas för importörer/ återförsäljare och försäljning till er får ske utan att privatkopieringsersättning utgår.

Med vänlig hälsning,

Jessica Nyström
Ekonomiassistent/Privatkopieringsersättning"

Gick smidigt att regga sig på copyswedes hemsida för att slippa faktiskt!

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

Tjena!

Kanske jag som behöver sova lite men hur gör du för att få grejer till Sverige från scan?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Curemylife:

Tjena!

Kanske jag som behöver sova lite men hur gör du för att få grejer till Sverige från scan?

Har polare som jobbar där

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Köpte en till 4TB hårddisk innan det gick igenom. Say no more.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har polare som jobbar där

I see...

Sånt brukar ju göra livet lättare för en, det står dock ändå att dom skickar till dom flesta länderna inom EU men det kanske är gammal information?

Hur som helst får du ju gärna höra av dig nästa gång du beställer något;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Snälla importera inte utan fortsätt att handla i Sverige! ...så att företagen överlever.

Då verkar det alltså fastställt en gång för alla; Svenska staten är inget annat än hycklare, tjuvar och banditer.

De pratar så fint om åtgärder för att skapa fler jobb, men så gör de allt för att svenska företag inte ska överleva.

Snälla importera inte utan fortsätt att handla i Sverige! Inte för att följa orättfärdiga lagar utan för svenska företag skall klara sig i den internationella konkurrensen.

Hade jag kompetensen så skulle jag utan några samvetsbetänkligheter i sann Robin Hood-anda hacka Copyswedes bankkonton och ge tillbaka pengarna till Sveriges återförsäljare, men det har jag tyvärr inte.

/ EW

Permalänk
Skrivet av Forbidden:

Jag har facklorna, vem har högafflarna?

Högafflar? I BRING DA HAMMER!

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Rent ut sagt för jävligt finns det allvarligt talat någon som fortfarande privatkopierar idag?

Permalänk
Medlem

I was wrong. Nu vet jag bättre

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Inkompetens hos Media, Politiker och Domstolarna

Skrivet av anon134512:

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/shopping/article17394808...

en artikel i aftonbladet som är med idag. Inte ens dom fattar vad avgiften innebär

"Avgiften ska täcka förluster för de upphovsmännen som förlorar pengar på grund av piratkopiering."

Att politiker inte har stoppat Copyswede och återtagit kontrollen över inhämtandet av dessa pengar, t.ex. via skattesedeln, visar på inkompetens då det är lättare för alla parter att betala via skattesedeln. Det som måste säkras är att sittande regering inte kan ändra på antal kronor per hundralapp eller tusenlapp lön som skall användas till just kompensation för privatkopiering de närmaste åren. Fastslagen skattesats bör inte kunna ändras på två valperioder.

Domslutet ang. USB-minnen och Externa hårddiskar för några år sedan, där man anser att USB-minne, på grund av sin utökade kapacitet och de externa hårddiskarnas återtåg (efter en undanskymd position sedan datorer fick interna hårddiskar på 80-talet), känns lite skrattretande då det kommer så pass sent (extern hårddisk på 120-160 G kom år 2005) så CopySwede skulle ha lagt till dessa redan då... eller hur?

Har det gjorts någon utredning på hur mycket av lagrad media som
(1) har sina upphovsrätter i Sverige? (Så vitt jag vet betalar inte CopySwede till utländska upphovsrättsinnehavare)
(2) hur del av lagringsutrymmet som faktiskt används till privatkopiering? (Det är ju just privatkopiering som skall kompenseras för!)
(3) hur stor del av kostnaden för en vara som CopySwede får ta ut?

Vad jag anser:

CopySwede = Maffian som genom sin "Beskyddarverksamhet" och med höga löner till sina chefer och ledare "stjäl" pengar ur teknikintresserade yngre medborgares plånböcker och byxfickor.

Innan alla upphovsrättsinnehavare kompenseras varje år i Sverige gör jag allt för att Copyswede inte skall få en enda krona från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Eller så kan folk sluta ladda ner så slipper vi andra som inte håller på med sånt betala för erat skit-beteende!!

Ett annat inslag har ordet "Copyswede-förvirring" i rubriken. Passar kanske bra här också...

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Eller så kan folk sluta ladda ner så slipper vi andra som inte håller på med sånt betala för erat skit-beteende!!

Den här avgiften "gäller inte" PIRATkopiering utan PRIVATkopiering som är helt laglig. Alltså du får kopiera din CD som du har köpt för dyra pengar till din hårddisk...

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jerseph:

Eller så kan folk sluta ladda ner så slipper vi andra som inte håller på med sånt betala för erat skit-beteende!!

Du får ta och läsa på vad denna införsel faktiskt handlar om, sen kan du yttra dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du får ta och läsa på vad denna införsel faktiskt handlar om, sen kan du yttra dig.

Har ändrat min post, jag hade fel kölhalningen kan avbokas

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jerseph:

Har ändrat min post, jag hade fel kölhalningen kan avbokas

Haha den är då avbokad:)

Permalänk
Medlem

Nu är det ju krav på inte köpa någon media om du köpt en media spelare, eftersom dom vill ha 400 redan i förskott, pirat från start!

Permalänk

Nu gör vi det, skriv på uppropet mot CopySwede!

Hej,

Vi KAN göra något åt CopySwede, det är jag helt säker på. Men, det kommer att kräva att vi alla hjälps åt och samlar tillräckligt mycket namnunderskrifter för att IT minister Anna-Karin Hatt skall lyssna på oss. Man kan tycka att det inte borde vara något problem med en så puckad sak som CopySwedes uppgifter, men det är svårt att nå ut när man inte har deras marknadsbudget...

Jag har byggt en sida för vårt upprop, http://stoppacopyswede.se

Gå in på sidan och skriv under, men ännu viktigare, dela sidan med vänner, bekanta, sura grannen, jultomten och alla ni träffar och känner. Vi måste få ut detta och få snurr på det för att få tillräckligt många med oss!

Sedan, när vi har tillräckligt många underskrifter, ska jag skriva ut listan och gå och sätta mig i receptionen hos vår IT minister och vänta tills hon tar emot våra krav och listan, det lovar jag!

MVh,

Petter

Permalänk
Medlem

Härligt!

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.