Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Radeon R9 290X med Battlefield 4 – specifikationer, pris och leveransdatum

Permalänk
Medlem

Specifikationerna ser ju onekligen klart intressanta ut. Längtar efter bechmark.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av LOLmeOUT:

Jag som trodde det skulle kosta runt 5500 :- som max....

Skrivet av Triton242:

Tja iofsig har du rätt i att BF4 ingår vilket öka på priset men o andra sidan gäller resterande del av mitt påstående fortfarande...

Jo, bortsett från att vi inte kan utläsa hur det positioneras gentemot konkurrensen. Vi vet inte vad 290x kommer kosta i handeln.

Permalänk
Medlem

AMD kommer ju ha ett listpris. Dom säger dom vill positionera sig mot GTX780 med sitt 290X. Så MSRP borde väl då återspegla detta, och enl. en tidigare artickel så ser det ut som om MSRP är $599. Dom billigaste GTX780 ligger kring 4900:- just nu.
Men, om det visar sig att 290X presterar så mycket bättre än GTX780, så tror jag att ÅF i sverige kommer ta ut mer marginal vid lanseringen. Skulle inte förvåna mig om 290X presterar nära eller bättre än Titan att vi ser priser kring 7000-8000:-. Och sen kommer NVIDIA dra ner priset på Titan i sin tur.. Det dröjer väl en bit in i November innan markanden stabiliserat sig på rimliga nivåer.

Ja, den som lever får se..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

AMD kommer ju ha ett listpris. Dom säger dom vill positionera sig mot GTX780 med sitt 290X. Så MSRP borde väl då återspegla detta, och enl. en tidigare artickel så ser det ut som om MSRP är $599. Dom billigaste GTX780 ligger kring 4900:- just nu.
Men, om det visar sig att 290X presterar så mycket bättre än GTX780, så tror jag att ÅF i sverige kommer ta ut mer marginal vid lanseringen. Skulle inte förvåna mig om 290X presterar nära eller bättre än Titan att vi ser priser kring 7000-8000:-. Och sen kommer NVIDIA dra ner priset på Titan i sin tur.. Det dröjer väl en bit in i November innan markanden stabiliserat sig på rimliga nivåer.

Ja, den som lever får se..

Inte orimlig analys. Kanske är lika bra för en annan är ju pank i ett par månader till ändå.

Permalänk
Medlem

alltid lika kul med nya gpu:er
prislappen 7k faller nog rätt så snart till en lämpligare nivå. Men som i nuet kan jag ju tycka att 780 är ett lämpligt val då du kan få det för ca 4900 och att grafikprocessorn presterar väldigt nära titanen från början. 780 har även en grym potential till överklockning. Jag fick ut högre klockfrekvenser än i swecklockers tester utan att skruvat upp spänningshöjaren, då testade jag inte heller att maxclocka kortet på något vis. prestanda skjutet gav en markant boost i spel upp mot 20 % bättre vilket kan vara mycket väl i närheten av en 290x och mycket väl till hands inför bf4

Permalänk
Medlem

Börjar luta mer och mer mot att bara köpa ett till HD7970 GHz, har försökt hålla mig borta från crossfire men vill inte lägga 6k på ett nytt kort och låta det gamla samla damm på hyllan. Plånboken gillar inte att jag gick över till 2560*1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

humm....Titan 7999:- så hur får du det 1-2000kr dyrare? enkel matematik diff på 700kr Inet och komplett har det priset på Titan.

700-1800 då. Fast det känns lite orättvist att jämföra med ett kort på rea. Det kostar 8490 annars. Enkel matematik diff på 1191.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lacrits:

Det är egentligen bisarrt hur mycket pengar folk är beredda lägga på ett grafikkort nuförtiden!
Mitt senaste för drygt 2 år sen gav jag två-å-sju för och jag höll på att kräkas, men jag gjorde det. Jag lovade mig själv att aldrig mera köpa grafikkort för mycket mer än 2000:- igen..
Kommer ihåg en komis som köpte GF 8800Ultra för cirkus 4000:-.. Jag tyckte han var helt sjuk i huvet!

Hursom, AMD och NVIDIA måste ha ganska bra marginaler på sina grafikkort. Förhoppningsvis kan AMD's nya kort normalisera prissättningen lite grann och få ner hela serier ordentligt.
Jag sitter och hoppas att det dyker upp ett 7970 Ghz för lite över 2000:-.. då klipper jag till! Finns ju 7950 Boost redan för dom pengarna, så det kanske blir ett sånt istället.. Det får väl duga för BF4. Mantle ska ju också komma för Bf4 i Dec..

Vadå, varför tror du folk lägger dessa pengar på hårdvara?

Hade INGEN köpt 780s 7990, 690 , ASUS MARS, Titan etc, så hade ju utvecklingen gått väldigt långsamt.

Det är samma sak med allt, finns alltid folk som vill betala för det lite bättre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Leaked benchmarks på nya AMD kortet
http://www.youtube.com/watch?v=bUDDfSbbv-M

Här säger han att med 7990 får man ut hela 6GB minne och inte 3 som flera nVidia fans skriver på SweC.

Benchmarksen är dessutom jävligt old, över två veckor gamla.

Skrivet av AlexHjelm:

Helt säker? ser att du är nVidia boy så vetefan alltså, han har nästan 300k followers så vore lite konstigt om han hade fel där.

Som han säger så sitter dom på samma bräde och därför inte kör samma texturer i olika minnen som vanliga crossfire lösningar och SLI?

Länkade fel film, http://www.youtube.com/watch?v=4zYGR4R7Svk han har 300k följare.

Han säger ju dock att det inte fungerar som en vanlig CF lösning på dessa korten.

300tusen följare är ju mycket mycket mer än vad som surfar SweC :P, SweC har säkert en 3e del av hans följare om ens det bara.

varför spelar antalet followers roll? han säger ju själv att han inte är den mest kunniga i video, har kikat på honnom tidigare faktiskt, han har ofta fel.
han har högt produktionsvärde, och säger det folk vill höra, thats it.

Skrivet av AlexHjelm:

Tänker man då logiskt att dom renderar upp varannan bildruta behöver dom väl bara läsa in hälften av texturerna i minnet och sedan rita ut dom korrekt på skärmen?
Då får man ju ut 6GB ändå

Vore ju väldigt skumt om dom inte har en sådan funktion.

Sedan åh andra sidan behöver man ju max 3GB, väldigt sugen på bästa grafikkortet i världen (7990) just nu men bör nog vänta tills 290 kommer.

Två frames som är efter varandra kommer ju i princip vara samma bild, med minimal förändring.
därav kommer bägge gpus behöva ha i princip samma information i minnet.

Vad har hänt med dig alex?
Du har varit medlem här sedan 2004, och du har iaf bilder i galleriet på hårdvara som kräver intelligens att hantera.

Men de senaste veckorna skulle man kunna tro att ditt konto blivit hackat, och att en 13 årig idiot sitter och skriver, eller att du fått en stroke.
Det är ju nästan mushflush nivå på dina inlägg nuförtiden, skärp dig.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Medlem

Om det blir billigare vid lansering, betalar dom tillbaka mellanskillnaden!

Jag känner att det borde landa på MAX 8999 SEK, till en början. Men det hela beror på hur det presterar rent praktiskt...

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Med andra ord samma prisklass som Titan för lägre prestanda? Lockande!

Vad baserar du det på?
"...Radeon R9 290X klara av att leverera över 5,0 TFLOPS (SP), att jämföra mot 4,5 TFLOPS för Geforce GTX Titan."

Det är över 10% mer. Sen vad det innebär i spelprestanda kan både du och alla andra än så länge bara gissa om, så hur du kan påstå att det är lägre prestanda när de enda siffror vi har tyder på motsatsen verkar konstigt..

Ska man dock se på din profilbild så kan man tro att du kanske inte är helt objektiv i dessa diskussioner
En snabb koll på dina tidigare inlägg i grafikkortsdiskussioner har varit så blir det än mer tydligt att du verkar ha något agg mot AMD, eller är det fanboy love för nVidia?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Webhallen

Äsch, det var amd som pep till lite och bad oss ändra. De kommer INTE att kosta 9999

Alla som förbokar kommer få rätt pris i slutändan

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Nvidia har väl inväntat AMD's senaste alster och lär väl plocka fram "Titan Ultra" kortet som det pratats om sedan tid tillbaka, borde ge utrymme att sänka priserna på vanliga Titan gentemot R9 280X om Nvidia så vill. Bra med lite konkurrens på grafik toppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Tänker inte beställa... Har redan "Battlefield 4 Digital Deluxe + Premium" !

Plus att det jävligaste är att man måste ändå ha 2st R9 290X för att driva runt BF4 Multiplayer 60+ fps @ 2560x1440 Ultra settings...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Nu blev kortet genast ointressant. Tidigare rykten om pris var alltså helt felaktiga. Inte likt AMD att lansera ett singel-gpu kort i prisklassen 5000kr plus.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är ju ingen som vet vad det kommer kosta ännu! Dom har ju sagt det skall lanseras i pris gentemot 780 kortet.. men återstår att se, tror knappast att kortet kommer kosta 9999:- som det står i dagsläget!

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk

Webbhallen hade ett pris på 9999. Såg att Inet la ett pris på 7299. Så de sänkte till 7299. Men Inet såg ju att Webbhallen hade ett pris på 9999. Så de höjde sitt pris till 9999. Då höjde Webbhallen tillbaka sitt pris till sitt ursprungspris 9999 vilket båda butikerna har just nu.

Förmodligen la de ut ett pris eftersom det från början skulle komma en prisindikation idag eller om det är imorgon. Kvittar.

Med andra ord så hade ingen av butikerna någon som helst aning om vilket pris som faktiskt gäller. Därför säkrar de upp sig med ett hutlöst högt pris.

Bekräftas ju även i post 13 här i tråden, så Webbhallen säger att de sänkte sitt 9999 pris till 7299 som Inet hade. Men båda har ju nu 9999. Så min "historia" hur det gick till, stämmer nog ganska precis.

LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi ska vara de första att erkänna att vi bara kopierat priset från våra kollegor på Inet. Som vissa säkert såg hade vi ett pris på 99999 kr först, men när vi såg Inets pris så matchade vi det tillsvidare.

Får man fråga hur många ex ni sålde till det ursprungliga priset?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läs igen. Det är Battlefield 4 Bundle Limited Edition + Battlefield 4 Premium

Ok ser det på Webhallen, men på Inet står faktiskt bara "ASUS Radeon R9 290X + Battlefield 4 Premium" på länken och "Battlefield 4 Limited Edition Graphics Card" (vilket ju antyder grafikkort och inte spel) på flygbladet, varför jag blev förvirrad. Så paketet är R9 + BF4 + BF4 Premium? Alltså står mjukvaran i paketet för 1098 kr av värdet?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu blev kortet genast ointressant. Tidigare rykten om pris var alltså helt felaktiga. Inte likt AMD att lansera ett singel-gpu kort i prisklassen 5000kr plus.

Men snälla, butikerna har satt preliminära priser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det roliga är att Webhallen hade ett pris på nästan 5000:- för PS4 innan konsolen avtäcktes? Innan folk börjar gnälla.. tänk på att detta är ett preliminärt pris. Alltså att det kommer justeras just innan lansering.

Skrivet av Bad Habit:

No shit det skulle kosta så mycket... Tippade på 5000 men detta lät mer realistiskt med tanke på prestandan. 280 kortet lär ju hamna på 4000....

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte AMD vill medvetet skjuta sig själv i foten. 280X kortet som är ett rebrandat HD7970 GHZ edition kommer ALDRIG att landa på 4000:-. Varför? Jo, för AMD vill locka med pris och att dubbla priset på samma GPU fast under ett annat namn skulle bara skada.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu blev kortet genast ointressant. Tidigare rykten om pris var alltså helt felaktiga. Inte likt AMD att lansera ett singel-gpu kort i prisklassen 5000kr plus.

Du gör bara dig själv en otjänst om du tror att detta pris kommer att stå sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Ok ser det på Webhallen, men på Inet står faktiskt bara "ASUS Radeon R9 290X + Battlefield 4 Premium" på länken och "Battlefield 4 Limited Edition Graphics Card" (vilket ju antyder grafikkort och inte spel) på flygbladet, varför jag blev förvirrad. Så paketet är R9 + BF4 + BF4 Premium? Alltså står mjukvaran i paketet för 1098 kr av värdet?

Japp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

What is this, ärlighet? Hur ska jag nu kunna säga att ni bara är in it for the money?

Det finns väl inget som inte säger att de fortfarande bara är in for the money?

Permalänk
Medlem

Man tycker ju det borde vara så pass nära en lansering nu att AMD skulle ha bestämt och avslöjat vad det blir för prisnivå på R9 290X redan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Av allt att döma av vad man hittils vet verkar 290x bli snabbare än Titan. Men det är så klart mycket man inte vet och de första prestandatesterna kommer bli intressanta. I varje fall kommer prestandan blir jämförlig. Priset på 290x är saltat för förboknings exemplar och de första månaderna och kommer sannolikt sjunka med några hundra kanska snabbt. Å andra sidan kommer knappast Nvidia vara passiva och även dem justera sin prissättning på Titan som de just nu prissätter efter att det är det bästa som kan köpas för konsumenter samtidigt som dem sannolikt har högre yields och marginaler ju längre dem får tillverkas.

Slutsatsen är som vanligt att vi får mer prestanda för mindre pengar, oavsett om Nvidia eller AMD slutligen blir favoriten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

7 299 kronor är helt sjukt dyrt!
Aldrig att man skulle betala så mycket för ett grafikkort. Det är fan vad en hel dator kostar.

Då undrar jag vad du har köpt för grafikkort och dator innan...

GTX 780 ligger runt 5 500:- och Titan mellan 8 000-9 000:-

Det är ju fullt tillåtet att köpa budgetkorten liksom. Så tycker whinandet är lite utan grund bara-

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Låter orimligt med över 7000:- för ett kort som AMD själva sagt riktar sig mot 780 och inte titan. Vänta lite innan ni börjar skrika, när det kommer ut som bundle och utan i fler butiker så ska ni kolla på priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte många i denna tråd verkar vara läskunniga. Det står att detta pris gäller för battlefield 4 premium OCH kortet. Vissa verkar tro att detta pris istället kommer att vara riktpriset för själva kortet utan battelfield 4. Glöm inte att Battlefield 4 premium är en rätt dyr produkt om man köper det på svenska marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreX:

Då undrar jag vad du har köpt för grafikkort och dator innan...

GTX 780 ligger runt 5 500:- och Titan mellan 8 000-9 000:-

Det är ju fullt tillåtet att köpa budgetkorten liksom. Så tycker whinandet är lite utan grund bara-

Jag lade 8000 kr på datorn, varav 1300 kr på grafikkortet.
Sen när det grafikkkortet pajade för två månader sedan köpte jag ett nytt för 199 kr.

Permalänk
Medlem

Varför är det så dåligt med utgångar på kortet?
Hoppas det kommer tredjeparts med iallafall 4 DP. Förstår inte varför man ens har en HDMI utgång.

Visa signatur

Stationär Corsair 700D :: Corsair H850 :: Asus Maximus V Formula :: Intel Core i7 3770K :: Corsair H80i :: 16GB Corsair Vengance DDR3 2133MHz :: Asus Radeon HD7970 MATRIX :: 2 x OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB
Server Intel 3770K :: 16GB RAM :: 2 x WD RaptorX 150G :: 4TB Lagringsdiskar
Laptop 1 Lenovo Y500 Laptop 2 MSI GX660 med 2 x Corsair Force 120GB