Andersson släpper UHDTV med 4K-upplösning för 9 990 kronor

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skruvis:

Du är härmed degraderad till okunnig!

http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/

Har själv en Andersson 55" med passiv 3D & är mycket nöjd med den, btw. det är bla. vestel som bygger apparaterna om jag inte misstar mig!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1663895
http://s3.pji.nu/product/standard/800/1663895.jpg

Edit: Kan tillägga att min gamla 46" en Limited Label från Siba är en TLC tillverkad maskin & var inköpt i början av 2009 den har min dotter nu & går klockrent. Ljudet är extremt bra på den i jämförelse med många andras klockradio högtalare!
http://s3.pji.nu/product/standard/800/469508.jpg

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=469508

Noterar att även din 55" har PVR en inspelningsfunktion jag numera inte kan vara utan.
Min Phanasonic 50" har det också, riktigt trevligt att enkelt kunna spela in och pausa TV-program.
Vill tillägga att Andersson har 3 års garanti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xans:

Helt rätt att ögat inte kan uppfatta upplösningen(se pixlarna etc). Det som skiljer sig är att man upplever ett helt annat djup i bilden, såklart måste materialet man visar vara av kvalité för att det skall ge effekt. När Sharp visade upp 8K för ett tag sedan så kändes det nästan som 3D då man fick ett galet djup i filmen. Riktigt coolt tycker jag.

Jag tvivlar inte på att bildkvalitén (ljus/färg/kontrast) på den enhet Sharp visade upp var väldigt hög, men om upplösningen i praktiken översteg ögats maximum (beroende på bildstorlek och betraktningsavstånd) så bör rimligen inte upplösningen ha varit orsaken till den maffiga upplevelsen. Men bildstorleken kanske var tillräckligt stor och betrakningsavståndet tillräckligt kort, så att det faktiskt var just upplösningen som gjorde upplevelsen, det vet jag förstås inget om.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Varför börjar jag tänka på "1000kr laptopen" som var på vift här på SweC för några år sedan, all over again?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SilentHarmonic:

Varför börjar jag tänka på "1000kr laptopen" som var på vift här på SweC för några år sedan, all over again?

Ingen aning, finns inte någon likhet, den här TV:n finns i lager, om du beställer i dag har du den kanske redan på Fredag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Varför börjar jag tänka på "1000kr laptopen" som var på vift här på SweC för några år sedan, all over again?

Vi vet inte, men det verkar jättespännande och vi ser fram emot din lilla anekdot.

Det är inte säkert att det är något större fel på teven. Netonnet har släppt skapliga grejer förut.

Permalänk
Medlem

Köp 3 och kör eyefinity med skärmarna på högkant. Samma pris för en 4k skärm till datorn?!
Om den har låg inputlag kan ju iaf spela Q3 i vettig upplösning, 100hz utan lagg ^^

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Andersson bryggare, den slängdes efter 1 vecka.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Synd att det bara e 30 hz. Annars skulle den kunna vara en ok monitor för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Synd att det bara e 30 hz. Annars skulle den kunna vara en ok monitor för mig.

"Till den höga upplösningen hör en uppdateringsfrekvens på 100 Hz"

Vad fick du 30 Hz ifrån?

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Typ som bildspel då?

Skickades från m.sweclockers.com

Typ som GTA V på Xbox360 och PS3 ifall det skulle vara så. Men det står att det är 100hz även i 4K

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk

Skulle verkligen aldrig mer köpa en Andersson, riktigt dåliga apparater.
Talar av egen erfarenhet.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

finns ingen mening med 4k när allt är fortfarande i 1080p.....
Kul att titta på en 1080p fil på en 4k skärm kommer tappa bild kvalitet som fan om man gemför med en 1080p skärm även om det är 55 tum

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fieskmask:

Skulle verkligen aldrig mer köpa en Andersson, riktigt dåliga apparater.
Talar av egen erfarenhet.

Men det är ju det som är grejen, egen erfarenhet är inte referens nog för att ge en korrekt bild av någonting.
Det är som med hårddiskar i Lagringsforumet, folk ber om råd om disk och någon klämmer in med "köp WD för de har aldrig rasat för mig, köpte fem diskar för två år sen" när WD i själva verket säljer hundratals miljoner diskar varje år. Mina föräldrar har en motsatt erfarenhet av Andersson, de köpte en tv på rean förra julen och är mer än nöjda. Helt ok bild, helt ok design, helt vanliga funktioner - inga konstigheter till ett fint pris, vad mer kan de vänta sig?

Just ja, vill tillägga en sak.
Netonnet har 100% pixelgaranti på denna tv inkluderas i Andersson 100% pixelgaranti. Rätt vågat med tanke på antalet pixlar egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag ber på förhand om ursäkt om det redan står i tråden, är denna modell något man har tillverkat själva eller är det en random tv som man bara har "köpt" och satt sitt märke på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

finns ingen mening med 4k när allt är fortfarande i 1080p.....
Kul att titta på en 1080p fil på en 4k skärm kommer tappa bild kvalitet som fan om man gemför med en 1080p skärm även om det är 55 tum

Vet inte om du har hört, men man kan spela datorspel också.

Jag högg en direkt! Återkommer med synpunkter!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Men det är ju det som är grejen, egen erfarenhet är inte referens nog för att ge en korrekt bild av någonting.
Det är som med hårddiskar i Lagringsforumet, folk ber om råd om disk och någon klämmer in med "köp WD för de har aldrig rasat för mig, köpte fem diskar för två år sen" när WD i själva verket säljer hundratals miljoner diskar varje år. Mina föräldrar har en motsatt erfarenhet av Andersson, de köpte en tv på rean förra julen och är mer än nöjda. Helt ok bild, helt ok design, helt vanliga funktioner - inga konstigheter till ett fint pris, vad mer kan de vänta sig?

Just ja, vill tillägga en sak.
Netonnet har 100% pixelgaranti på denna tv inkluderas i Andersson 100% pixelgaranti. Rätt vågat med tanke på antalet pixlar egentligen.

Kanske inte var tydlig nog.
För det första är det inte bara jag som tycker likadant, det är en hel del jag pratat med och diskuterat med ang. just Andersson.

När man skickat in samma TV tre gånger för service som uppenbarligen inte fungerade och får en helt ny, med precis samma fel så börjar man fundera.
Det är dessutom sunkig bild i jämförelse med andra apparater i samma prisklasser, jag (och många andra) är helt klart INTE nöjda med Andersson.
Vi har, tyvärr, en Andersson i sovrummet som vi har smaskat upp på väggen när vi lägger oss och sover, det är ungefär det som det eventuellt duger till.

En kompis till mig köpte en relativt dyr Andersson för 9000kr för några år sedan, en 46" som skulle vara konkurrenskraftig mot andra i samma prisklass, men höll en relativt låg standard.
Så ja, när någon säger åt mig att "Köp inte den där för att den håller inte hög kvalité" så tittar jag givetvis efter alternativ, för alternativ finns det... bättre sådana.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Kanske inte var tydlig nog.
För det första är det inte bara jag som tycker likadant, det är en hel del jag pratat med och diskuterat med ang. just Andersson.

När man skickat in samma TV tre gånger för service som uppenbarligen inte fungerade och får en helt ny, med precis samma fel så börjar man fundera.
Det är dessutom sunkig bild i jämförelse med andra apparater i samma prisklasser, jag (och många andra) är helt klart INTE nöjda med Andersson.
Vi har, tyvärr, en Andersson i sovrummet som vi har smaskat upp på väggen när vi lägger oss och sover, det är ungefär det som det eventuellt duger till.

En kompis till mig köpte en relativt dyr Andersson för 9000kr för några år sedan, en 46" som skulle vara konkurrenskraftig mot andra i samma prisklass, men höll en relativt låg standard.
Så ja, när någon säger åt mig att "Köp inte den där för att den håller inte hög kvalité" så tittar jag givetvis efter alternativ, för alternativ finns det... bättre sådana.

Den bittra sanningen är att man får vad man betalar för.
Köper man en andersson antas man inte bry sig om perfekt bildkvalitet.
Jag anser att andersson är bra tv i sin prisklass - utan tvekan.

Har min 42" som jag köpte för 3500 och den är jag nöjd med.
Eftersom:
1. Den var billig och jag behövde en tv.
2. Med det priset sätter jag inga höga krav på den.
3. Den spelar upp mina filmer i mitt tycke helt okej bildkvalitet även om den släpar en del.

Kompisen som är insatt i TV och även säljer TV i butik sade att han var förvånad över hur bra den var - för priset.

So that's that. Alla har olika behov och alla får olika vinklar på sakerna.

Sen att du inte blev nöjd, ja. Jag kan inte annat än beklaga, men så länge du är nöjd när du köper en samsung eller whatnot nästa gång så är jag nöjd!
Jag kommer inte heller köpa Andersson nästa gång, eftersom jag planerar ha råd med en fin plasma då.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Typ som GTA V på Xbox360 och PS3 ifall det skulle vara så. Men det står att det är 100hz även i 4K

Anslutningen är 30Hz (max), anslutning till TVn från PS3an vid GTA V-lirande är 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Anslutningen är 30Hz (max), anslutning till TVn från PS3an vid GTA V-lirande är 60Hz.

Var får du att 30 skulle vara max ifrån, de skulle inte påstå att den klarar av 100hz i 4k om det var omöjligt att få ut det, utan TV:n måste vara förberedd på senare HDMI standarder som kommer att klara 100hz även i 4K eller något åt det hållet. Sen så är det inte mycket mer än 24fps du får ut från GTA V på Xbox360 och PS3, så det spelar väll ingen roll att uppdateringsfrekvensen är högre?

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Var får du att 30 skulle vara max ifrån, de skulle inte påstå att den klarar av 100hz i 4k om det var omöjligt att få ut det, utan TV:n måste vara förberedd på senare HDMI standarder som kommer att klara 100hz även i 4K eller något åt det hållet. Sen så är det inte mycket mer än 24fps du får ut från GTA V på Xbox360 och PS3, så det spelar väll ingen roll att uppdateringsfrekvensen är högre?

Den använder HDMI, standarden är max 340MHz TMDS och kretsarna i tvn klarar inte mer (HDMI receivers), grafikkorten klarar inte mer över HDMI och för monitorbruk spelar det stor roll. HDMI och TVn klarar inte mer än 60Hz på ingången oavsett upplösning. Du behöver DisplayPort generellt sett för t ex 1080p 120Hz eller 4k 60Hz.

Permalänk
Medlem

Bra att någon säljer ny teknik billigt, det sätter prispress på övriga elektroniklador!
Vi har en stor Andersson-plattis som sidoskärm till projektorn i vår mc-klubb och den har i flera år funkat utan problem. Lite väl mättade färger eftersom ingen ens försökt kalibrera den - men det går ju att fixa.

Netonnet vill gärna ha namn och adress vad man än köper men vägrar man säljer de ändå.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Enda erfarenheten av Andersson som jag har är att en kompis hade en CRT av dem runt 2003-2004 och vi spelade PS2 på den och bildkvaliten var riktigt usel men behöver ju inte betyda att de är kassa nu men jag är skeptisk.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Jag ber på förhand om ursäkt om det redan står i tråden, är denna modell något man har tillverkat själva eller är det en random tv som man bara har "köpt" och satt sitt märke på?

Andersson är NetOnNets egna märke. Tror knappast de har egna fabriker som pumpar ut TV/kaffebryggare från samma ställe.

De köper såklart in no name grejer och sätter sitt märke på. Igen, jag tror starkt på att det är denna TVn
http://www.amazon.com/Seiki-Digital-SE50UY04-50-Inch-120Hz/dp...
, finns ingen annan 4K som är så billig.
Varför de inte behöll SEIKI märket vetefan då man inte hittar ett skit om man kollar efter recensioner på "Andersson LED5062UHD" vilket gör att jag inte kommer köpa något från dem om jag inte vet vilket "riktigt" märket som är bakom TVn.

Om det nu är den SEIKI så verkar den helt ok, om man nu vill ha en billig 4K TV.
http://reviews.cnet.com/flat-panel-t...-35757100.html
http://gizmodo.com/5994765/seiki-50+...tiful-so-cheap
http://revision3.com/hdnation/seiki-4k-tv
http://www.pcper.com/news/General-Te...ng-and-Preview

Men jag hade väntat på att någon svensk som kan sina saker köper den och gör tester/kollar service meny för att se vilken panel det är.

Tror knappast det är samma fabrik i Turkiet (någon sade?) som kör ut dessa, säkert olika paneler för varje TV som de kan får billigast. Vilket är ok som extra TV eller om man byter från en gammal CRT och bara vill ha något i 1080p.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Skulle verkligen aldrig mer köpa en Andersson, riktigt dåliga apparater.
Talar av egen erfarenhet.

Riktigt bra tv apparater om man inte köper de billigaste. Mina två Andersson tvs en för 8000 och en för 5000 är båda bättre bild än mina pärons jvc tv för 11000. Jvcn har dock några år på nacken och Andersson tv apparaterna ser plastiga ut och uppskalningen från sd till hd är sämre men det fixar min receiver bättre ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasnelson:

Vissa (jag) tycker att det kan vara bra med tv avgift, kunna se på sportsändningar av högsta kvalite och utan reklam, oberoende nyheter och icke att förglömma barnkanalen (alla som har barn älskar Bolibompa).

Jag håller med men bara för att svts nyheter är oberoende (vilket är bra) så är dom inte objektiva efter som att det är människor som gör nyheterna. Det är något som kan vara bra att tänka på när man tittar på dom.

Sen tycker jag att det borde vara så att man hade möjligheten att välja bort svt och inte betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den använder HDMI, standarden är max 340MHz TMDS och kretsarna i tvn klarar inte mer (HDMI receivers), grafikkorten klarar inte mer över HDMI och för monitorbruk spelar det stor roll. HDMI och TVn klarar inte mer än 60Hz på ingången oavsett upplösning. Du behöver DisplayPort generellt sett för t ex 1080p 120Hz eller 4k 60Hz.

Känns bara så konstigt att de skulle påstå att skärmen klarar av 100hz i UHD om det nu var omöjligt att ta nytta av det. Tänkte att man kanske på något sätt kunde ta nytta av alla 3 hdmi portar, koppla dem till en switch, som i sin tur är inkopplad i din dator via displayport eller dubbla thunderbolt och på så vis komma upp i de frekvenserna. Men jag är inte alls insatt i ämnet.

Hur som så är det typ som GTA V på Xbox360 och PS3 då du inte får ut mycket mer än 24-30 fps.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Känns bara så konstigt att de skulle påstå att skärmen klarar av 100hz i UHD om det nu var omöjligt att ta nytta av det.

Hur som så är det typ som GTA V på Xbox360 och PS3 då du inte får ut mycket mer än 24-30 fps.

Nej, av precis samma anledning påstår de gärna att tvn är 240/360Hz, det handlar inte om ingångarna alls. Även om du har 24Hz, 25Hz eller 30Hz innehåll så vill du inte att panelen uppdaterar i samma hastighet som den matas eftersom det skulle flimra något gigantiskt, där matar konsolerna ut 60Hz till TVn så den inte behöver behandla signalen, utan visar den i 60Hz på game mode.

Permalänk
Medlem

Jag hade en liten dispyt med Netonnet och Canon som hävdar att min videokamera som spelar in i 1664x936 (1,56MP) och sen interpolerar upp det till 1920x1080 är en "Full HD"-kamera med (citat) "Full HD 1080" och "1920x1080 Recording". Jag menar att det givetvis är orimligt att med färre effektiva pixlar på sensorn än 2073600 hävda "1920x1080 Recording", och ville häva köpet då informationen på produktens förpackning var fel. Någon icke-tekniker på Canon menar att det viktiga är vad som kommer ut ur filmkameran, och lade ut om att det var upplösningen man såg vid uppspelning på exv en TV som spelade roll. Så jag tror definitivt man ska hålla noga koll på vilka frekvenser TVn tar in, och i vilken upplösning. Vore ju trist om ens 4K-TV inte klarar av normala filmer om ett par år. Det går inte att lita på sales-talk eller vad som står på produktens förpackning.

Jag tycker f.ö att 4K-tänket är lite missriktat för hemmamarknaden egentligen, det som behövs först och främst är fler fps. Dags att fimpa 24p för film och 25p och 50i för TV. 60p, minst, borde vara rimligt idag.

Hoppas att The Hobbit (extraversionen som snart kommer) släpps i 50Hz-version på Bluray, formatet stödjer väl 50p om än bara i 720p-upplösning. Men jag är nog naiv. Dessutom tror jag inte att min kamera kan spela in i 4K-upplösning, även om jag kör filerna genom ett program som interpolerar upp dem en gång till

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wingman92:

finns ingen mening med 4k när allt är fortfarande i 1080p.....
Kul att titta på en 1080p fil på en 4k skärm kommer tappa bild kvalitet som fan om man gemför med en 1080p skärm även om det är 55 tum

Förklara gärna utförligt hur du menar. Varför skulle bildkvalitén bli sämre om en pixel i 1080p visas som 4 pixlar i 4K på samma yta som en pixel på en HDTV?

Du kanske har en källa som styrker dina uppgifter, typ en test eller något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bullshit.

Det finns inga andra faktorer, vad skulle det vara? Magi? Inbillning/placebo, högst sannolikt.

Men snälla...

HDTV bygger på en specifikation/rekommendation vid namn rec. 709. UHDTV bygger på rec. 2020. Dessa rekommendationer specifierar lite fler saker än upplösning som påverkar bildkvalitet, typ färgdjup/färgrymd och luma coefficients/chroma subsampling. Så ja, att det finns andra faktorer än bara upplösningen borde vara tämligen uppenbart oavsett om man sitter 50cm eller 10m från TVn.

"Problemet" med 4K är att det i dagsläget är att de som "tillverkar" source material inte ens levererar godtagbara source material för 720p/1080p. TV-serier har knappt 720p detaljer och antalet filmer med 1080p detaljer är inte överväldigande heller. Men å andra sidan, gemene man tycker uppenbarligen att bluray filmer är bra kvalitet samtidigt som en stor portion av de filmer som släpps på bluray har blivit totalslaktade vid transfer.