Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Skrivet av Korkenzieher:

Tja, det beror ju på vad mer precist som gör att det inte funkar, kanske räcker det med någon/några namnändringar, svårt att säga på rak arm. Hur långt ifrån rekommendationerna här ser det ut som att det är nu?

Det går ju att göra inifrån XBMC (dvs bara ändra metadata, inte faktiska fil-/mappnamn) eller använda ett separat program som skapar NFO-filer för alla filmer men fan vet om det är så mycket smidigare.

I och med att presentationen med all metadata måste komma någonstans ifrån är man nog så illa tvungen att anpassa sig till de databaser som finns och det är ju som tur var mest en engångsgrej.

*Kanske ett överflödigt svar nu men det var redan färdigskrivet...

Tack för infon och länken! Nästan alla mina filmer ligger i mappar, och namnet på mapparna ser ungefär ut så som i länken. Men filnamnen varierar, på många är det förkortningar och det är väl det som är problemet då... Tycker att den borde gå efter mappnamnen istället

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk

Nemas problemas, både officiella wikin och forumet är utmärkta resurser att kika på när saker strular, speciellt om man vet på ett ungefär vad man letar efter.

Inte så säker på att lite förkortningar i filnamnen är det som ställer till det, dels med tanke på:

\Movies\Avatar (2009)\somefilename.mkv \Movies\The Usual Suspects (1995)\somefilename.avi

...där det uttryckligen skrivs att mappnamnen kan användas (och att det funkar på mitt bibliotek) och dels eftersom databassökningarna blivit så pass mycket smidigare/smartare senaste åren. Är ytterst sällan jag behöver gå in manuellt och ändra något och då aldrig på kändare filmer som inte har generiska titlar/motsv.

Har du kikat på inställningarna på scrapern (default är som sagt themoviedb)? Skulle kunna vara något där som ställer till det, finns lite olika parametrar att variera.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Jag som verkligen ville köra XMBC på nya HTPC'n, men upplever mycket strul med det. Tex är menyerna så otroligt tröga och laggar ordentligt, och vid uppspelningen av film är ljudet ur synk. Kollar jag direkt via VLC så funkar det klockrent såklart. Är detta något ni andra upplevt?

Visa signatur

Filmkvällar: i3-4340 3.6ghz (Haswell), ASRock H87M-ITX, Corsair Vengeance 2x4GB, Kingston SSD 120GB, Streacom FC8B EVO Chassi
Spelkvällar: i7-2600 3.4ghz, MSI P67A-GD65 B3, Corsair Vengeance 2x4GB, Sapphire Radeon HD6780 1GB, Corsair SSD 128GB, 5TB, 2x27" monitors
Övrigt spelande: PS3, Nintendo Wii, Nintendo 3DS, PS4 på ingång

Permalänk
Medlem

Ett tips: Istället för att använda original-appen för att styra XBMC med telefonen finns appen "Yatse". Den är otroligt mycket bättre än original-appen. Den är snyggare, har fler funktioner, har flera widgets som man kan styra med och så kan man styra med gester.

Den är gratis och laddas ner från Play Store, länk: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.leetzone.an...

Se "Spoiler" för några bilder:

"Kontrollen"

Olika widgets

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av suedish:

Jag som verkligen ville köra XMBC på nya HTPC'n, men upplever mycket strul med det. Tex är menyerna så otroligt tröga och laggar ordentligt, och vid uppspelningen av film är ljudet ur synk. Kollar jag direkt via VLC så funkar det klockrent såklart. Är detta något ni andra upplevt?

Behöver nog lite mera info än så om vi ska kunna hjälpa dig.

Vilken version av XBMC?
Vad kör du för OS?
Vilka menyer är det som är tröga? XBMC UI eller t.ex. Blu-ray/DVD menyer?
Vad har du för komponenter? CPU, moderkort, minne etc.
Inställningar i XBMC, uppdateringfrekvens, upplösning etc?

Har hört att vissa kan få problem om man kör ljudet via HDMI, pröva med optisk kabel eller vanlig stereo istället om möjligt. Detta var dock länge sen jag hörde nåt om så kan vara åtgärdat vid det här laget.

Om du kör Windows vilket jag antar att du gör så kan jag rekommendera att testa OpenELEC. Det går att köra direkt från en USB-sticka så du behöver inte vara rädd för att förlora din Windows installation.

Personligen kör jag XBMCbuntu @ 1080p på en gammal Core2Duo E8400 med 4GB RAM utan några problem alls, inget lagg eller ljud ur synk. Det enda jag inte lyckats med är att få korrekt uppspelning i 24hz, men det är ärligt talat inget jag stör mig på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Personligen kör jag XBMCbuntu @ 1080p på en gammal Core2Duo E8400 med 4GB RAM utan några problem alls, inget lagg eller ljud ur synk. Det enda jag inte lyckats med är att få korrekt uppspelning i 24hz, men det är ärligt talat inget jag stör mig på.

Jag kan också rekomendera XBMCUbuntu. Har nästan bara 1080p och ingen lagg eller ljudproblem. Detta kör jag på en http://www.zotac.com/products/mini-pcs/zbox-blu-ray/intel/pro...

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Kan XBMC läsa rar filer? Alltså icke uppackade filmer?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Jepp, det funkar.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Behöver nog lite mera info än så om vi ska kunna hjälpa dig.

Vilken version av XBMC?
Vad kör du för OS?
Vilka menyer är det som är tröga? XBMC UI eller t.ex. Blu-ray/DVD menyer?
Vad har du för komponenter? CPU, moderkort, minne etc.
Inställningar i XBMC, uppdateringfrekvens, upplösning etc?

Har hört att vissa kan få problem om man kör ljudet via HDMI, pröva med optisk kabel eller vanlig stereo istället om möjligt. Detta var dock länge sen jag hörde nåt om så kan vara åtgärdat vid det här laget.

Om du kör Windows vilket jag antar att du gör så kan jag rekommendera att testa OpenELEC. Det går att köra direkt från en USB-sticka så du behöver inte vara rädd för att förlora din Windows installation.

Personligen kör jag XBMCbuntu @ 1080p på en gammal Core2Duo E8400 med 4GB RAM utan några problem alls, inget lagg eller ljud ur synk. Det enda jag inte lyckats med är att få korrekt uppspelning i 24hz, men det är ärligt talat inget jag stör mig på.

Absolut. Jag kör XBMC 12.2 "Frodo på Win 8 Pro, specs för HTPC är: i3-4340 3.6ghz (Haswell), ASRock H87M-ITX, Corsair Vengeance 2x4GB, Kingston SSD 120GB, Streacom FC8B EVO Chassi
Det är menyerna i XBMC som är tröga, dvs när man bläddrar mellan filmer, eller är inne på inställningar osv. Även musen givetvis, den laggar ordentligt efter i dessa menyer. Uppspelningen av filmerna hackar inte utan flyter på fint, men ljudet är som sagt ur synk. Jag tar ut ljudet via HDMI.

Jag tänker fortsätta köra på Win 8 och inte OpenELEC tex, det pga tjejjen och småknoddarna hemma också använder HTPC'n till surf/webbspelande, så för att underlätta för dom och minska whine åt mitt håll så är det Windows som gäller Hade jag varit ensam användare av den alt. 100% renodlat XBCM skulle jag absolut kunnat byta.

Edit: Grafikdrivisarna är uppdaterade till senaste, bra att veta. Samt ang. spec så behövde du givetvis inte veta vilket chassi, men kopierade bara min sig

Visa signatur

Filmkvällar: i3-4340 3.6ghz (Haswell), ASRock H87M-ITX, Corsair Vengeance 2x4GB, Kingston SSD 120GB, Streacom FC8B EVO Chassi
Spelkvällar: i7-2600 3.4ghz, MSI P67A-GD65 B3, Corsair Vengeance 2x4GB, Sapphire Radeon HD6780 1GB, Corsair SSD 128GB, 5TB, 2x27" monitors
Övrigt spelande: PS3, Nintendo Wii, Nintendo 3DS, PS4 på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av suedish:

Absolut. Jag kör XBMC 12.2 "Frodo på Win 8 Pro, specs för HTPC är: i3-4340 3.6ghz (Haswell), ASRock H87M-ITX, Corsair Vengeance 2x4GB, Kingston SSD 120GB, Streacom FC8B EVO Chassi
Det är menyerna i XBMC som är tröga, dvs när man bläddrar mellan filmer, eller är inne på inställningar osv. Även musen givetvis, den laggar ordentligt efter i dessa menyer. Uppspelningen av filmerna hackar inte utan flyter på fint, men ljudet är som sagt ur synk. Jag tar ut ljudet via HDMI.

Jag tänker fortsätta köra på Win 8 och inte OpenELEC tex, det pga tjejjen och småknoddarna hemma också använder HTPC'n till surf/webbspelande, så för att underlätta för dom och minska whine åt mitt håll så är det Windows som gäller Hade jag varit ensam användare av den alt. 100% renodlat XBCM skulle jag absolut kunnat byta.

Edit: Grafikdrivisarna är uppdaterade till senaste, bra att veta. Samt ang. spec så behövde du givetvis inte veta vilket chassi, men kopierade bara min sig

Testa slå av/på "Use a fullscreen window rather than true fullscreen" i inställningarna för video och se om det blir någon skillnad i menyerna.

Här finns lite vanliga problem och eventuella lösningar när man kör XBMC i windows, kolla bland annat på nedersta punkten "2.12 Audio issues and/or slow video playback":
http://wiki.xbmc.org/?title=XBMC_for_Windows_specific_FAQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letrix:

Testa slå av/på "Use a fullscreen window rather than true fullscreen" i inställningarna för video och se om det blir någon skillnad i menyerna.

Här finns lite vanliga problem och eventuella lösningar när man kör XBMC i windows, kolla bland annat på nedersta punkten "2.12 Audio issues and/or slow video playback":
http://wiki.xbmc.org/?title=XBMC_for_Windows_specific_FAQ

Tackar, ska läsa igenom det där, men för att förtydliga så är video playback helt ok i den bemärkelsen att det flyter perfekt och hackar inte osv, men ljudsynken är off. Gällande menyerna så har jag ändrat på inställningarna för true fullscreen eller inte men det blev ingen skillnad. Men ska läsa igenom din länk och se om det finns nåt man kan prova på

Visa signatur

Filmkvällar: i3-4340 3.6ghz (Haswell), ASRock H87M-ITX, Corsair Vengeance 2x4GB, Kingston SSD 120GB, Streacom FC8B EVO Chassi
Spelkvällar: i7-2600 3.4ghz, MSI P67A-GD65 B3, Corsair Vengeance 2x4GB, Sapphire Radeon HD6780 1GB, Corsair SSD 128GB, 5TB, 2x27" monitors
Övrigt spelande: PS3, Nintendo Wii, Nintendo 3DS, PS4 på ingång

Permalänk
Medlem

När du spelar upp en film, tryck M, och klicka fram till högtalare, sen har du audio offset där, ta delayed med 150-200ms. Är vanligt att man får förställa det när det är 24hz filmer... jag har satt det som defult för alla filmer... men får ändra till 0 på 50 eller 60hz filmer.
Sen apropå segt i menyerna, testa ställa in "Vertical sync- Enable during video playback" i settings-video output, då drar vertical sync bara igång när filmerna startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

När du spelar upp en film, tryck M, och klicka fram till högtalare, sen har du audio offset där, ta delayed med 150-200ms. Är vanligt att man får förställa det när det är 24hz filmer... jag har satt det som defult för alla filmer... men får ändra till 0 på 50 eller 60hz filmer.
Sen apropå segt i menyerna, testa ställa in "Vertical sync- Enable during video playback" i settings-video output, då drar vertical sync bara igång när filmerna startar.

Nice, ska prova när jag kommer hem tackar. En fråga som uppstår är ju varför det är ett issue i XBMC med detta, medans VLC (tex) spelar upp korrekt utan att man behöva ändra manuellt. Det känns som nåt dom borde kunna åtgärda ..

Visa signatur

Filmkvällar: i3-4340 3.6ghz (Haswell), ASRock H87M-ITX, Corsair Vengeance 2x4GB, Kingston SSD 120GB, Streacom FC8B EVO Chassi
Spelkvällar: i7-2600 3.4ghz, MSI P67A-GD65 B3, Corsair Vengeance 2x4GB, Sapphire Radeon HD6780 1GB, Corsair SSD 128GB, 5TB, 2x27" monitors
Övrigt spelande: PS3, Nintendo Wii, Nintendo 3DS, PS4 på ingång

Permalänk
Medlem

VLC fixar inte 24hz korrekt ändå väl? Tycker VLC suger luva... av alla medilösningar jag testat till PC är XBMC det bästa jag kört!
Vet inte om teamet bakom XBMC håller på att fixa det i framtiden... verkar ju inte drabba alla... beror nog lite på vad man har för hårdvara, OS(verkar inte va osync när man kör linux/openElec), Reciver, TV mm...

Permalänk

En fråga om xbmc, när jag vill lägga till filmbibliotek från servern går jag in och väljer smb och därefter läggs filmerna upp. Men har läst att just smb kan vara lite segt så istället testade jag upnp men då får jag bara upp samples. Klarar upnp inte packade mappar som smb gör?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Hallå kära XBMC-vänner, sitter just nu på en gammalfusion burk som jag kör windows 7 och sedan xbmc på. Detta är då jag har en bobligt samt att jag även kör lagringen lokalt på burken.
Till mitt problem jag sitter som sagt med en slö fusion-bräda http://www.inet.se/produkt/1902001/asrock-e350m1-fusion läs SLÖ. Det är ganska ofta som den slår i taget och det hackar till. Detta gäller när man spelar upp musik och blippar runt i menyerna, även hobbit 48fps får cpun att gå i taket och får inte ut mer än ca 13fps. Alla andra filmer som jag har kastat på den klarar den utan problem. Till frågan, skulle det hjälpa att slänga in en separat GPU eller är det så att cpu:n helt enkelt är för slö? isåfall får jag nog ta och placera om den till nas eller någon liknade!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Jag ändrar min Adjust display refresh rate to match video. Och då ändras min rate på tvn till 50hz ist för 60hz. Bilden flickrar till och blir svart lila och sen spelas videon upp samt att den laggar lite . Sen när jag stänger av filmen streamen blir den 60hz igen. Har sämre bild nu än när jag kör dreamboxen. Vad ska jag göra ? Tvn klarar bara 60hz .

Permalänk

Jag har använt mig av xbmc ett tag men stött på ett problem jag inte förstår.
Jag har nyligen installerat om min dator som jag använder som nas så jag har fått lägga in alla filmerna igen i xbmc

Jag lägger till smb share och min film mapp, jag väljer som vanligt att den mappen innehåller filmer. Den börjar lägga till alla filmer men jag får inte upp dom i "Filmer" längre. endast genom video.

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunkstone:

Jag har använt mig av xbmc ett tag men stött på ett problem jag inte förstår.
Jag har nyligen installerat om min dator som jag använder som nas så jag har fått lägga in alla filmerna igen i xbmc

Jag lägger till smb share och min film mapp, jag väljer som vanligt att den mappen innehåller filmer. Den börjar lägga till alla filmer men jag får inte upp dom i "Filmer" längre. endast genom video.

Vad gör jag för fel?

På vissa skins får man bocka i (show movies) i skin settings

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Tja!

Har en fråga, i samtliga filmer jag tittar på så varierar ljudnivån väldigt mycket. När det kommer en actionsekvens så daskas ljudet upp flertalet steg så man får sänka. Sen när scenen är över så får man höja igen och så får man sitta hela filmen, är otroligt jobbigt.

Finns det någon inställning så den ligger på samma ljudnivå i hela filmen?

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk

Kör med en i3 4330 och tycker mig se lite smålagg ibland, eller tearing kanske de kallas. kan någon vänlig guru på xbmc hjälpa mig till rätta med bästa inställningarna i w7 samt xbmc. Kör via hdmi till förstärkaren. Skulle de funka bättre tro ifall man kör DVI-HDMI och sen optiskt kabel för ljudet?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Nån som lekt med W8 och XBMC, funkar det bra ihop??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nån som lekt med W8 och XBMC, funkar det bra ihop??

Lekt och lekt, har testat köra en 1080p film genom XBMC och det flöt på fint. Har dessvärre inga större erfarenheter.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Tja!

Har en fråga, i samtliga filmer jag tittar på så varierar ljudnivån väldigt mycket. När det kommer en actionsekvens så daskas ljudet upp flertalet steg så man får sänka. Sen när scenen är över så får man höja igen och så får man sitta hela filmen, är otroligt jobbigt.

Finns det någon inställning så den ligger på samma ljudnivå i hela filmen?

Ingen som vet?

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem

Någon som kanske vet.
På min boxeebox finns där en kategori som visar filmer som den inte kan "identifiera" med någon film, så kan man skriva in namnen manuellt istället.
Finns de något liknande i XBMC som ligger gömt någonstans?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Nån som lekt med W8 och XBMC, funkar det bra ihop??

Om du menar med toutch-skärm så fungerar inte Frodo så bra. Man får plocka fram musen. Det mesta går att göra men inte allt så jag avråder att använda toutch i X-Box Mediacenter.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av maccswe:

Ingen som vet?

En sökning på audio normalization ger en hel del resultat men det verkar inte vara ett helt trivialt problem att lösa.

Personligen stöter jag snarare på det mellan olika serier/filmer (och inte ens då är skillnaden så värst problematisk för det mesta), en viss dynamik måste ju trots allt finnas mellan lugna konversationer och actionfyllda explosioner.

Skrivet av Sworen:

Någon som kanske vet.
På min boxeebox finns där en kategori som visar filmer som den inte kan "identifiera" med någon film, så kan man skriva in namnen manuellt istället.
Finns de något liknande i XBMC som ligger gömt någonstans?

Det finns plugins för att lista oskrapbara filer men följer man riktlinjerna för namngivning är det sällan det behövs göras manuellt. Kollar man i "fil-läget" (alltså inte under Movies/motsv.) syns det ju ganska väl vilka filer som inte scannats in (och därmed saknar coverart/studio-/kanalnamn etc. Är problemet att det tyvärr fortfarande är ganska omständligt?

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkenzieher:

En sökning på audio normalization ger en hel del resultat men det verkar inte vara ett helt trivialt problem att lösa.

Personligen stöter jag snarare på det mellan olika serier/filmer (och inte ens då är skillnaden så värst problematisk för det mesta), en viss dynamik måste ju trots allt finnas mellan lugna konversationer och actionfyllda explosioner.

Det finns plugins för att lista oskrapbara filer men följer man riktlinjerna för namngivning är det sällan det behövs göras manuellt. Kollar man i "fil-läget" (alltså inte under Movies/motsv.) syns det ju ganska väl vilka filer som inte scannats in (och därmed saknar coverart/studio-/kanalnamn etc. Är problemet att det tyvärr fortfarande är ganska omständligt?

Kollade under filläget. Men då var man tvungen att gå in i en mapp åt gången för kolla, lite omständigt. Har varje film i en enskild mapp.
Kanske inte finns någon mer smidigt sätt då alltså.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=60643
Hittade denna addon, men får tyvär inte den att funka som den ska.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kört XBMC på en Cubieboard ännu? Läst lite om att det ska lagga när man spelar upp MKV filer.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Skrivet av Sworen:

Kollade under filläget. Men då var man tvungen att gå in i en mapp åt gången för kolla, lite omständigt. Har varje film i en enskild mapp.
Kanske inte finns någon mer smidigt sätt då alltså.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=60643
Hittade denna addon, men får tyvär inte den att funka som den ska.

Borde räcka att kolla på översta nivån (*/lagring/film/) för det mesta förutom set (trilogier, filmserier etc) förutsatt att man inte har en alltför komplicerad mappstruktur eller åtminstone är det så för mig men visst, det är inte direkt klockrent och förhoppningsvis något som förbättras i takt med att folks bibliotek växer.

Inte testat just det tillägget men andra som listar oskrapade filer men själva uppdateringen av infon måste i princip göras manuellt. Utan att funktionaliteten byggs in mer eller mindre från grunden verkar det svårt att få till ordentligt. Visserligen något som främst sker första gången/i början* men ändock, en onödigt hög tröskel helt klart.

*Förutsatt att man inte vill lägga till all info för hand är man ju mer eller mindre tvungen att anpassa sig till programmet och databaserna dock annars blir det nog knepigt hur som.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"