Vad är eran åsikt angående folk som köper PS4 och säljer den direkt ?

Permalänk

Vad är eran åsikt angående folk som köper PS4 och säljer den direkt ?

Vad tycker ni om personer som köper PS4 på releasedatumet och sedan säljer den direkt på blocket för betydligt högre summa ?
Jag tycker det är väldigt tråkigt att folk gör på detta sätt speciellt för folk som verkligen vill ha sin konsol utan att betala 8k.
Eran åsikt ?

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=%22Playstation+4%22&cg=0&w=3&st=s&ca=11&is=1&l=0&md=th

Permalänk
Medlem

Det var inte bara någon enstaka säljare heller.

Iförsig sätter de alltid skyhöga priser på Blocket, så förvånade bör vi ej vara.

Skulle vara intressant att se ifall någon faktiskt har köpt sin konsol begagnat för 2x nypriset.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk

Det är rätt många som har lagt ut deras konsoler, och igår fanns det många fler på blocket.
Jag tycker det är rent av förjävligt att man säljer konsolen för 8k. Visa annonser står det budgivningen börjar på 8k.

Permalänk
Medlem

Detta är inget nytt fenomen. Är det tillräckligt eftertraktat så kommer de tjäna en rejäl slant. Jag ser faktiskt inte felet i detta och framförallt inte varför det stör folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

Ser inget fel med det, är ju ett bra sätt att tjäna pengar på. Jag vet flera stycken som fick hem mer än en igår och sålde för det dubbla vad dom gav för det. Många vågade kanske inte förhandsboka och inser närmare release att dom verkligen ville ha en....och köper en konsol oavsett pris.

Permalänk
Entusiast

Ser heller inget fel med detta. Det är helt upp till köparen att avgöra var och hur de köper sina konsoler.
Jag själv skulle aldrig köpa en "begagnad" produkt från en privatperson för ett pris högre än nypriset. Speciellt när konsolen är aktuell.
Dock ett undantag: Om konsolen är extremt sällsynt (typ riktigt gammal retro) och inte går att köpa någon annanstans, så kan det vara aktuellt. Men så är det inte fallet här.

Jag funderar dock på varför någon överhuvudtaget skulle köpa en ny "begagnad" konsol för ett pris högre än nypriset. Det går över mitt förstånd.
...fast... jag har ju själv stött på otroligt lättlurade personer som inte vet bättre. Kanske det finns folk som tror att nybegagnade konsoler till ett överpris är det rätta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ser inget fel med det, är ju ett bra sätt att tjäna pengar på. Jag vet flera stycken som fick hem mer än en igår och sålde för det dubbla vad dom gav för det. Många vågade kanske inte förhandsboka och inser närmare release att dom verkligen ville ha en....och köper en konsol oavsett pris.

Men det är ju helt sjukt att man gör på det sätt. Du går och förhandsbokar 2st konsoler och säljer sedan den ena för 7500kr men köpt den för 4000kr. Alltså sälja den 3500kr dyrare och väntelistan är jätte lång för dem som verkligen vill ha den. Det kanske är ett snabbt sätt att tjäna pengar på men det är ju moraliskt fel.
Man ska ju ha ett samvete och inte utnyttja personer som eventuellt kom några dagar försent att förhandsboka konsolen.
Självfallet är detta din åsikt & det kommer säkert vara fler personer som tycker som dig men i mina ögon är det helt vansinnigt att man utnyttjar folk på detta sätt. Jag är inte en av dem personerna som är sur pga jag har redan fått mitt PS4 men tycker synd om personerna som inte fick den och sedan kommer dessa annonser ut på blocket.

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Ser heller inget fel med detta. Det är helt upp till köparen att avgöra var och hur de köper sina konsoler.
Jag själv skulle aldrig köpa en "begagnad" produkt från en privatperson för ett pris högre än nypriset. Speciellt när konsolen är aktuell.
Dock ett undantag: Om konsolen är extremt sällsynt (typ riktigt gammal retro) och inte går att köpa någon annanstans, så kan det vara aktuellt. Men så är det inte fallet här.

Jag funderar dock på varför någon överhuvudtaget skulle köpa en ny "begagnad" konsol för ett pris högre än nypriset. Det går över mitt förstånd.
...fast... jag har ju själv stött på otroligt lättlurade personer som inte vet bättre. Kanske det finns folk som tror att nybegagnade konsoler till ett överpris är det rätta.

Praktiskt taget är ju egentligen inte konsolen "begagnad" på tanke att den är oöppnat samt köpt den dagen den kommer ut på blocket med lika lång garanti som du skulle köpa den i butik. Man kan uttrycka det så här istället, Du ber en annan person hämtar den åt dig och sedan ger du honom 3500kr utöver priset på konsolen för att göra detta åt dig. Retro konsoler går ju under en annan kategori än denna i mina ögon på tanke att dem kan vara svår att hitta samt vilket skick den är i. Men att köpa en konsol eller flera konsoler för att göra en vinst med 3500kr det kan jag tycka är hemskt. Jag skulle ha så jävla dåligt samvete mot personen som jag lurar för att han inte har tillräckligt mycket styrka att vänta någon månad. Visst det är upp till enskild individ att sälja samt att köpa för det priset, men tycker ändå att det är att gå över gränsen. Min polare bokade konsolen 2dagar efter mig och blev utan & istället ser man personer som lägger ut den för dubbla priset. Hemskt i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Tyvärr ser det ut såhär om efterfrågan är stor. Allt från Iron Maiden biljetter till konsoler.

Permalänk
Skrivet av SiRai:

Tyvärr ser det ut såhär om efterfrågan är stor. Allt från Iron Maiden biljetter till konsoler.

Jo det är ju tyvärr så. Men där försöker dem ju hitta en lösning ungefär som i Kanada, man låser biljetterna till kontokortet som dem är köpt med.

Permalänk
Medlem

Supply & demand.

Själv hade jag nog inte kunnat med att göra det, men ifall det inte passar köparen så är det bara att avvakta tills nästa batch kommer.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisg87:

Vad tycker ni om personer som köper PS4 på releasedatumet och sedan säljer den direkt på blocket för betydligt högre summa ?
Jag tycker det är väldigt tråkigt att folk gör på detta sätt speciellt för folk som verkligen vill ha sin konsol utan att betala 8k.
Eran åsikt ?

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=%22Playstation+4%22&cg=0&w=3&st=s&ca=11&is=1&l=0&md=th

Ser egentligen inga fel alls. Det är ju helt upp till köparen.
Moraliskt fel eller inte, det är mycket värre saker i samhället som är moraliskt fel än en spelkonsol...
Och de som missade att förboka får en chans att köpa, tillgång/efterfrågan samt hype styr som bekant priset.

Eventuellt kan jag tycka att de som tillämpar förbokningar(särskilt då när man vet att man får begränsat med enheter från generalagenten) borde begränsa bokningarna till max en per hushåll, då skulle den här typen av "verksamhet" kanske sjunka lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisg87:

Men det är ju helt sjukt att man gör på det sätt. Du går och förhandsbokar 2st konsoler och säljer sedan den ena för 7500kr men köpt den för 4000kr. Alltså sälja den 3500kr dyrare och väntelistan är jätte lång för dem som verkligen vill ha den. Det kanske är ett snabbt sätt att tjäna pengar på men det är ju moraliskt fel.
Man ska ju ha ett samvete och inte utnyttja personer som eventuellt kom några dagar försent att förhandsboka konsolen.
Självfallet är detta din åsikt & det kommer säkert vara fler personer som tycker som dig men i mina ögon är det helt vansinnigt att man utnyttjar folk på detta sätt. Jag är inte en av dem personerna som är sur pga jag har redan fått mitt PS4 men tycker synd om personerna som inte fick den och sedan kommer dessa annonser ut på blocket.

Sjukt och moraliskt fel är när man nyttjar människor hälsa och existentiella behov. Kan inte se något fel i att någon tjänar pengar på en så materialistisk grej som en PS4 som ingen av oss egentligen behöver.

Sväva ut i tanken och tänk att det är ensamstående förälder med mycket knappa ekonomiska resurser vars barn tjatar att de vill ha en ny PS4.
Han, hon kommer då på den smarta idén att köpa två stycken och sälja den ena på Blocket för 7500kr, vilket därmed gör att han hon har råd att ge barnen vad de önskar.

Det som jag tycker är otroligt är att det finns så många som är så enormt prylfixerade att man kan betala nästan vad som helst för att ha det senaste. Man har helt enkelt inte tålamodet att vänta någon månad. Man bara måste ha allt på en gång. Det är på gränsen till sjukt.

Permalänk

Nej det kanske inte moraliskt fel på det sättet, men kan tycka att det är dålig stil att man gör detta. Jag är en personen som skulle ha sjukt dåligt samvete om jag sålde min konsol för detta pris. Jag kan till en viss del förstå att visa föräldrar som ofta har dåligt pengar och gör detta för att få en konsol till hushållet. Men jag skulle ändå aldrig göra detta för att mina barn vill ha en konsol och vi har dåligt med pengar. Desto mer man köper till barnen hela tiden desto mer bortskämda och mindre tacksamma blir dem i längden.
Men jag hoppas ju verkligen att fler människor kan bli mer smarta och inte köpa konsolerna för dessa priser folk lägger ut dem för.
Man kan vänta någon extra månad för att få sin enhet istället för att vara helt prylfixerad och måste ha det direkt. Man överlever utan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buchno:

Det var inte bara någon enstaka säljare heller.

Iförsig sätter de alltid skyhöga priser på Blocket, så förvånade bör vi ej vara.

Skulle vara intressant att se ifall någon faktiskt har köpt sin konsol begagnat för 2x nypriset.

http://www.blocket.se/pitea/Playstation_4__nytt_med_Battlefie...

Exakt.. Kolla bara på den här nöten. Tror han verkligen att folk skulle betala nästan det dubbla för att få ett PS4? Ser mer ut som att folk har drabbats av blocketsjukan där de överskattar sin varas värde till den gräns att det blir löjligt. Tyvärr finns det puckon som inte kan hålla sig så de går på dessa idiotpriser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

http://www.blocket.se/pitea/Playstation_4__nytt_med_Battlefie...

Exakt.. Kolla bara på den här nöten. Tror han verkligen att folk skulle betala nästan det dubbla för att få ett PS4? Ser mer ut som att folk har drabbats av blocketsjukan där de överskattar sin varas värde till den gräns att det blir löjligt. Tyvärr finns det puckon som inte kan hålla sig så de går på dessa idiotpriser.

Jo exakt det där jag menar. Det finns så jävla konstiga personer.
Men men jag hoppas seriöst ingen köper dem, bättre att hålla ut istället.
Det jäkla är att det finns en del defekta konsoler som släpps och far du och köper en konsol i en oöppnad kartong hur kan du veta att just den konsolen fungerar ? Skulle den vara trasig får du ju vänta lika länge som dem andra men du har betalat gode mycket mer.

Permalänk
Medlem

Kort o gott. Är man så trög i min mening att man inte väll vänta så varsågod köp, men gnäll inte sen om att den var dyr ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

hahaha true story..

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är riktigt fräckt att sälja vidare konsolen till ett dyrare pris. Väldigt omoraliskt, och det är inte tiktgt tanken att priset ska ligga över det som företagen sätter.

Visst, tillgång och efterfrågan. Men jag tycker inte att det är ett schysst sätt.

Något som är ännu värre är dock folk som säljer ordernummer.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dennisg87:

Men det är ju helt sjukt att man gör på det sätt. Du går och förhandsbokar 2st konsoler och säljer sedan den ena för 7500kr men köpt den för 4000kr. Alltså sälja den 3500kr dyrare och väntelistan är jätte lång för dem som verkligen vill ha den. Det kanske är ett snabbt sätt att tjäna pengar på men det är ju moraliskt fel.
Man ska ju ha ett samvete och inte utnyttja personer som eventuellt kom några dagar försent att förhandsboka konsolen.
Självfallet är detta din åsikt & det kommer säkert vara fler personer som tycker som dig men i mina ögon är det helt vansinnigt att man utnyttjar folk på detta sätt. Jag är inte en av dem personerna som är sur pga jag har redan fått mitt PS4 men tycker synd om personerna som inte fick den och sedan kommer dessa annonser ut på blocket.

Det är trist att de som väntat får vänta längre, det håller jag med om, men det är business rakt igenom...världen fungerar så - tillgång och efterfrågan, det finns en marknad för allt.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Det är trist att de som väntat får vänta längre, det håller jag med om, men det är business rakt igenom...världen fungerar så - tillgång och efterfrågan, det finns en marknad för allt.

Absolut, men hur som helst är det ju fel. Priset sätts ju av butikerna och inte att folk ska köpa dem och sälja dem dubbelt så dyrare för att göra en vinst.
Jag kan förstå om en person ångrar att dem köpte konsolen och kanske säljer den till sin polare eller blocket för likande pris, men just att köpa upp konsoler och sedan sälja den på blocket för 8000kr det är förjävligt mot dem andra personerna som har bokat och inte fått sin konsol. Den skulle kunna göra mer nytta till en person som verkligen gör allting rätt istället för att någon idiot ska tjäna pengar på det.
Men det är ju så här världen ser ut idag, TYVÄRR!!!

Permalänk
Medlem

Ptja, det är ju så hela marknaden fungerar, oavsett vad det är frågan om. Köp in, gör påslag, sälj vidare. Inget fel i det. Tar inte butikerna ut vad de kan för konsollerna, så kommer någon annan göra det. Det blir precis som med hyreslägenheter i Stockholm; när man kan hyra en lägenhet starkt subventionerat tack vare den s.k. bruksvärdesprincipen, så kommer pengarna tas ut på annat håll, i det fallet genom att förstahandskontrakten helt enkelt säljs svart.

Det finns i korthet alltid någon där som kommer utnyttja slacket mellan vad som verkligen tas ut och vad som kan tas ut.

Det är ju samtidigt också ett risktagande för den som ägnar sig åt sånt här. Rätt vad det är skickar Sony in en ny batch PS4 på den svenska marknaden, och Svenne Kokosnöt sitter där med tio konsoller han måste sälja med förlust till "normala" begagnatpriser för att bli av med dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jo nog är det så, men känner ändå att det är förjävligt.
Haha man får väl hoppas det blir så.

Permalänk
Medlem

Tanken på att "de snott" en köplats till konsolen av någon som genuint vill ha/lira med den är ju inte för uppmuntrande.

Är ingen som kommer till skada men jag personligen skulle inte vilja/kunna göra det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisg87:

Vad tycker ni om personer som köper PS4 på releasedatumet och sedan säljer den direkt på blocket för betydligt högre summa ?
Jag tycker det är väldigt tråkigt att folk gör på detta sätt speciellt för folk som verkligen vill ha sin konsol utan att betala 8k.
Eran åsikt ?

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=%22Playstation+4%22&cg=0&w=3&st=s&ca=11&is=1&l=0&md=th

Varför är det så fult att agera mellanhand för att själv tjäna en extra-slant? Detta är ju ett prima exempel på kapitalism - vilket vårt samhälle bygger på. Allt handlar om tillgång och efterfrågan och uppenbarligen är efterfrågan så hög att det finns de som är villiga att betala en högre peng för att få en konsol redan nu, troligen i tid till jul.

Inte ett dugg konstigt.

Hela trådens syfte verkar snarare vara att du vill whina över att du inte fått någon konsol vid förbokningen och är nu sur över att andra säljer sina till ett högre pris?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

who cares faktiskt, jag skulle aldrig spendera så mycket på en console endå.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hmmm man kanske ska köpa PS4 i alla fall, har en bokad.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Varför är det så fult att agera mellanhand för att själv tjäna en extra-slant? Detta är ju ett prima exempel på kapitalism - vilket vårt samhälle bygger på. Allt handlar om tillgång och efterfrågan och uppenbarligen är efterfrågan så hög att det finns de som är villiga att betala en högre peng för att få en konsol redan nu, troligen i tid till jul.

Inte ett dugg konstigt.

Hela trådens syfte verkar snarare vara att du vill whina över att du inte fått någon konsol vid förbokningen och är nu sur över att andra säljer sina till ett högre pris?

Jag vill bara höra folks åsikt!
Jag fick min konsol men har bara startat den för att se om den fungerar.
Visst ser jag inte att det är fel att tjäna extra pengar, men hur folk gör det är sjukt! tex jag tycker det är löjligt att sälja konsolerna till en så hög vinst så den täcker upp din egen altenativ bara ta en kö plast från någon annan bara för att tjäna sig massor pengar. Jag tycker det är orättvist mot personer som har verkligen vill ha en men kanske inte har råd att betala 7-8k. Jag har svårt att förstå att personer har ett samvete att göra så mot andra. Man vet vad produkten kostar i butik men ändå begära flera tusen i vinst är fel inom mig. Men du kanske är en sådan person som har köpt på dig 10 konsoler för att blåsa folk på pengar för att du kanske har det dåligt ställt eller att du är penga girrig och vill bara ha mer.

Permalänk

[QUOTE="dennisg87;14140361"]Jag vill bara höra folks åsikt!
Jag fick min konsol men har bara startat den för att se om den fungerar.
Visst ser jag inte att det är fel att tjäna extra pengar, men hur folk gör det är sjukt! tex jag tycker det är löjligt att sälja konsolerna till en så hög vinst så den täcker upp din egen altenativ bara ta en kö plast från någon annan bara för att tjäna sig massor pengar. Jag tycker det är orättvist mot personer som har verkligen vill ha en men kanske inte har råd att betala 7-8k. Jag har svårt att förstå att personer har ett samvete att göra så mot andra. Man vet vad produkten kostar i butik men ändå begära flera tusen i vinst är fel inom mig. Men du kanske är en sådan person som har köpt på dig 10 konsoler för att blåsa folk på pengar för att du kanske har det dåligt ställt eller att du är penga girrig och vill bara ha mer.
Visst det är ju upp till köparen om dem anser att konsolen är värd 8k eller inte, men hur som helst förstör det ju för andra som hade sin plats i kön.