Långsam SSD Samsung 840 250 GB

Permalänk

Långsam SSD Samsung 840 250 GB

Hej

I samband med att jag byggde mitt nya system införskaffade jag en SSD, en Samsung 840 (ej pro) 250 GB.

Jag har nu testat att köra HD Tune 2.55 och reagerar på de låga resultaten - och ännu mer det stora "droppet" då och då under testet.

Transfer Rate Minimum: 78.0 MB/sec
Transfer Rate Maximum: 401.3 MB/sec
Transfer Rate Average: 360 MB/sec
Access Time: 0.1 ms
Burst Rate: 128 MB/sec

När jag kollar på andras resultat från samma SSD så är de betydligt mer jämna. Vad kan felet bero på?

Bakgrundsdata
I övrigt består systemet av en i5-3570k, 8gb ram samt ett MSI Z77A-G45 och en drös med lagringsdiskar. Systemet kör Windows 7 SP1

- Trim är aktiverat
- SSD:n sitter på en sata 6gb-port
- AHCI aktiverat (innan installation av win7)

Tack på förhand

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Foola Zoola:

Hej

I samband med att jag byggde mitt nya system införskaffade jag en SSD, en Samsung 840 (ej pro) 250 GB.

Jag har nu testat att köra HD Tune 2.55 och reagerar på de låga resultaten - och ännu mer det stora "droppet" då och då under testet.

Transfer Rate Minimum: 78.0 MB/sec
Transfer Rate Maximum: 401.3 MB/sec
Transfer Rate Average: 360 MB/sec
Access Time: 0.1 ms
Burst Rate: 128 MB/sec

http://imageshack.us/a/img577/5351/l4zj.png

När jag kollar på andras resultat från samma SSD så är de betydligt mer jämna. Vad kan felet bero på?

Bakgrundsdata
I övrigt består systemet av en i5-3570k, 8gb ram samt ett MSI Z77A-G45 och en drös med lagringsdiskar. Systemet kör Windows 7 SP1

- Trim är aktiverat
- SSD:n sitter på en sata 6gb-port
- AHCI aktiverat (innan installation av win7)

Tack på förhand

Ser helt normalt ut.
Slå på Samsung Rapid i samsung magician om du vill ha en till boost.
Ser mest ut som att något annat program eller OS ska läsa/skriva till disken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

uppdatera firmware, gjorde en del på min 250 evo

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

Tack för tipsen och svaren. Jag ska kolla på firmware och samsung magician och se om det ger någon skillnad.

Angående droppet så är det konstigt att det inträffar varje gång och i stort sett på samma ställen.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ser helt normalt ut.
Slå på Samsung Rapid i samsung magician om du vill ha en till boost.
Ser mest ut som att något annat program eller OS ska läsa/skriva till disken.

Han har inte skrivit att det är en evo väl? Och inte pro så då funkar ju inte rapid..

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ChipZ:

Han har inte skrivit att det är en evo väl? Och inte pro så då funkar ju inte rapid..

Läste Evo lite snabbt. Nej du har helt rätt.

Firmware update kan göra lite skillnad dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är det en EVO eller Pro så funkar Rapid, eller har du "bara" 840:n?? http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foola Zoola:

Tack för tipsen och svaren. Jag ska kolla på firmware och samsung magician och se om det ger någon skillnad.

Angående droppet så är det konstigt att det inträffar varje gång och i stort sett på samma ställen.

HDTune är utvecklat för att passa snurrdiskar. Använd ett mer passande benchmark för SSD. Gissar att du även kör operativsystemet på SSDn. För bästa tillförlitlighet i mätvärdena ska du inte ha någonting som kan skriva eller läsa från SSDn samtidigt som du benchmarkar, dvs ha en annan disk som systemdisk.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Återigen, tack för alla svar!

Skrivet av jonthan:

Är det en EVO eller Pro så funkar Rapid, eller har du "bara" 840:n?? http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Det är inte en pro, och såvitt jag vet inte en EVO heller (det stod iaf ingenstans när jag köpte den). Tänkte att EVO bara var ett annat sätt att skriva "vanilla" eller icke-pro.

Skrivet av Hardware guy:

HDTune är utvecklat för att passa snurrdiskar. Använd ett mer passande benchmark för SSD. Gissar att du även kör operativsystemet på SSDn. För bästa tillförlitlighet i mätvärdena ska du inte ha någonting som kan skriva eller läsa från SSDn samtidigt som du benchmarkar, dvs ha en annan disk som systemdisk.

Det är korrekt, det är min systemdisk. Kan du ge något exempel på en mer passande benchmark? Eller det kanske inte alls går att få en vettig benchmark när det är systemdisken?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Jag har då en samsung evo 250gb och rapid funkar på min disk, en ordentlig boost om man kollar benchmarks via samsung magician med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foola Zoola:

Återigen, tack för alla svar!

Det är inte en pro, och såvitt jag vet inte en EVO heller (det stod iaf ingenstans när jag köpte den). Tänkte att EVO bara var ett annat sätt att skriva "vanilla" eller icke-pro.

Det är korrekt, det är min systemdisk. Kan du ge något exempel på en mer passande benchmark? Eller det kanske inte alls går att få en vettig benchmark när det är systemdisken?

Har du dragit ner magician så får du reda på om du kan dra på rapid direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Måste få inflika här. Jag har en SanDisk SSD Ultra Plus och jag får "bara" 240 MB/s läs och 220 MB/s skriv. Random Seek Time på 0.18ms vilket jag också tycker är rätt högt för en SSD. Har jag rätt? Något som jag kan göra åt detta? Den sitter i en Sata 3 prot och AHCI är aktivt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Måste få inflika här. Jag har en SanDisk SSD Ultra Plus och jag får "bara" 240 MB/s läs och 220 MB/s skriv. Random Seek Time på 0.18ms vilket jag också tycker är rätt högt för en SSD. Har jag rätt? Något som jag kan göra åt detta? Den sitter i en Sata 3 prot och AHCI är aktivt

Sätt din ssd i en sata 6gb/s så får du ut dubbla hastigheten.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Sätt din ssd i en sata 6gb/s så får du ut dubbla hastigheten.

Det är det jag menade med Sata 3. Den sitter inte i en Sata 2 port. Den sitter i för att citera Hard Disk Sentinel "Interface: S-ATA Gen3 6Gbps". Så den är redan ansluten till Sata 3. Kan tillägga att det är i en bärbar dator den sitter i

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det är det jag menade med Sata 3. Den sitter inte i en Sata 2 port. Den sitter i för att citera Hard Disk Sentinel "Interface: S-ATA Gen3 6Gbps". Så den är redan ansluten till Sata 3. Kan tillägga att det är i en bärbar dator den sitter i

Ok.. menar inte heller en sata2..
Finns 2st olika sata3.. en med 3gb/s hastighet, sen en snabbare med 6gb/s i hastighet.. Bägge använder sig utav sata3...

Då vet jag inte vad problemet är ifall den redan är kopplad till 6gb/s porten...
Har löst hört att det finns en såkallad "marvel" port o en "Intel" port.. tydligen skulle marvel porten vara katastrof.. googla vidare för vidare information.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Ok.. menar inte heller en sata2..
Finns 2st olika sata3.. en med 3gb/s hastighet, sen en snabbare med 6gb/s i hastighet.. Bägge använder sig utav sata3...

Vart har du fått det ifrån?
SATA3 ÄR 6Gbps, dock säger vissa SATA3 när de menar SATA3Gbps dvs SATA2.
Sen att äldre modeller av Marvells kontroller (91xx) endast har 5Gbps bandbredd är en annan sak.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Vart har du fått det ifrån?
SATA3 ÄR 6Gbps, dock säger vissa SATA3 när de menar SATA3Gbps dvs SATA2.
Sen att äldre modeller av Marvells kontroller (91xx) endast har 5Gbps bandbredd är en annan sak.

Du har korrekt ang sata3.

Jag misstog mig.

Läst löst att många moderkorts kontroller med marvel verkar fela o fungerar inte som intels...

Vet inte detta med ren fakta... Googla upp problemet.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Du har korrekt ang sata3.

Jag misstog mig.

Läst löst att många moderkorts kontroller med marvel verkar fela o fungerar inte som intels...

Vet inte detta med ren fakta... Googla upp problemet.

Jag vet att Marvells kontroller är rent skräp och det vet jag från egen erfarenhet
Oftast är Intels 3Gbps portar att föredra framför Marvells 6Gbps

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Du har korrekt ang sata3.

Jag misstog mig.

Läst löst att många moderkorts kontroller med marvel verkar fela o fungerar inte som intels...

Vet inte detta med ren fakta... Googla upp problemet.

Skrivet av TiasE:

Jag vet att Marvells kontroller är rent skräp och det vet jag från egen erfarenhet
Oftast är Intels 3Gbps portar att föredra framför Marvells 6Gbps

Hur vet jag om det är en Marvells eller Intel port? Det är min bärbara dator i signaturen som det gäller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur vet jag om det är en Marvells eller Intel port? Det är min bärbara dator i signaturen som det gäller

Står i manualen, går även att kolla upp i BIOS samt operativsystemet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Står i manualen, går även att kolla upp i BIOS samt operativsystemet.

Intel 5 Series/3400 Series Chipset Family 6 Port SATA AHCI Controller - 3B2F står det i Enhetshanteraren. Betyder det att jag har den bättre SATA porten?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig