AMD lanserar Mantle i betaversion

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag vet inte om jag förstått detta till fullo.
Men har en HTPC i vardagsrummet med en A8-5600k, kommer jag kunna starta upp BF4 på den då?

Starta upp BF4, ja. Använda mantle, nej, OM du inte har satt in ett grafikkort med GCN.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det kommer nog ta ett litet tag som det ser ut. Det stora problemet är att vi saknar testverktyg för ordentliga mätningar, program som Fraps använder Direct3D och fungerar helt enkelt inte.

Både Sami på AMD och Johan Andersson på DICE har sagt att det kommer finnas/finns verktyg för att prestandatesta BF4 med Mantle, men än så länge har jag inte fått någon info på den fronten. Tills dess kan vi inte göra något alls.

Nog för att det skulle vara mycket jobb för lite resultat... Men ni skulle ju kunna köra tester med v-sync och sedan kolla på skillnader i belastningen på CPU/GPU:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mithras:

Det var som fan. Gäller detta också ingame-countern som fås fram via konsolen?

Antagligen inte, men den är å andra sidan inte speciellt användbar för formella prestandatest. Vi skulle till exempel behöva något som kan logga över tid.

Vi ska absolut göra testande med Mantle, jag kan bara inte på rak arm säga när eller hur. Ska kika på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laymachine:

Om det bara blir 2,7% förbättring med ett 260X lär det ju inte bli någon skillnad alls med ett 290/X för oss som har en hyffsad CPU. Tråkigt tycker jag, hade väntat mig mer!

Fast det är lite tidigt att säga med de få exempel som ges.

Resultaten kan tolkas som att mantle ger ökad prestanda när processorn jobbar för fullt och grafikkortet har mer kvar att ge (vilket kan anses som en rimlig tolkning då de "skryter" om den minskade overheaden på CPU). Då skulle även system med starka processorer kunna gynnas märkvärdigt med 290/x och crossfire lösningar.

Det behöver testad mer konfigurationer för att säga vad som ger bra helt enkelt:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Även Mantle-stödet för mer påkostade grafikkort är till en början begränsat. AMD levererar full prestanda med hårdvara byggd runt kretsarna Hawaii, Bonaire och den integrerade grafikdelen i Kaveri, det vill säga Radeon R9 290, R9 290X, R7 260X, HD 7790 samt senaste generationens APU. AMD Radeon R9 290. För övriga GCN-baserade grafikkort fungerar visserligen Mantle, dock med vad AMD i dagsläget beskriver som "prestandaproblem"."

Om man lite för enkelhetens skull räknar med +45% i BF4, skulle det innebära ca 50 fps i medium för A10-7850k. Jag var nyfiken på hur 7850k skulle prestera med dual graphics OCH Mantle. Dual Graphics läge, där grafikdelen i APU:n bidrar till grafikkortets prestanda, är enligt AMD endast möjligt med R7 240 och R7 250, både DDR3 och GDDR5 versionerna.

Hardware.fr har gjort en hel del dual graphicskörningar med Kaveri APU och R7 250, både DDR3 och GDDR5 versionerna. Dessa visar på, även utan Mantle, prestandaökningar i vissa spel, och på prestandaproblem i andra. Som mest ökade fps strax över 90% med dual graphics påslaget och R7 250 GDDR5. Men med R7 DDR3 versionen i League of Legends var prestationen sänkt närmare 9%, m a o bättre att köra 7850k ensamt än med ett R7 DDR3. Just i det spelet, presterade dessutom ett R7 250 GDDR5 kort bättre ensamt än tillsammans med A10-7850k, och det gällde även F1 2013.

Samtidigt kan man säga att om Mantle skulle ge +45% överlag i BF4 , så skulle A-10 7850k APU:n ensamt prestera i nivå med R7 250 GDDR5 ensamt, ca 51 fps. Händelsevis motsvarar det nivån som A-10 7850k ger tillsammans med ett R7 250 DDR3 i Dual Graphics.

Samtidigt kan man undra vad som sker om A10-7850k APU:n med Mantle skulle köras i Dual Graphics med R7 250 GDDR5. Utan Mantle i BF4 innebär det ca 68 fps. Genom att AMD nu hänvisar till att GCN kort, förutom R9, R7 260X, och HD 7790 har prestandaproblem med Mantle, gissar jag mig till att vinsten att köra Mantle och ett R7 250 GDDR i dual graphics kommer att vara begränsad.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det kommer nog ta ett litet tag som det ser ut. Det stora problemet är att vi saknar testverktyg för ordentliga mätningar, program som Fraps använder Direct3D och fungerar helt enkelt inte.

Både Sami på AMD och Johan Andersson på DICE har sagt att det kommer finnas/finns verktyg för att prestandatesta BF4 med Mantle, men än så länge har jag inte fått någon info på den fronten. Tills dess kan vi inte göra något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte inte ens på det problemet. Skall bli spännande att följa utvecklingen!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Discokungen

Jag är lite förvånad över att folk reagerar på att diskreta grafikkort inte får så stor ökning i BF4. Det var rätt väntat. APUer och spel som är programmerade från grunden för Mantle kommer självklart prestera väldigt mycket bättre med det.

Men det är absolut inget försäljningsargument.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av emilakered:

Det kommer nog ta ett litet tag som det ser ut. Det stora problemet är att vi saknar testverktyg för ordentliga mätningar, program som Fraps använder Direct3D och fungerar helt enkelt inte.

Både Sami på AMD och Johan Andersson på DICE har sagt att det kommer finnas/finns verktyg för att prestandatesta BF4 med Mantle, men än så länge har jag inte fått någon info på den fronten. Tills dess kan vi inte göra något alls.

Kan ni inte köra såna där mätningar där man fångar upp videosignalen med ett capture card i en annan dator och lägger till en färgglad remsa i vänsterkanten av varje frame? Då får man dessutom eventuell microstuttering svart på vitt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

men sen får man kanske komma ihåg att mantle verkar göra saker möjliga som inte går att göra med directx. det är så jag förstår oxides demo iaf.
att bara räkna fps är ju inte alltid ett mått på hur bra ett spel flyter.
kan mantle slänga in mer ögongodis och skapa bättre flyt men med samma fps så är det ju en vinst i sig.

men hur som verkar det dröja innan vi får se något stabilt beteende från mantle. undra varför de slår på stora trumman så långt i förväg när det inte är riktigt klart än ändå..

Permalänk
Relik 📜

Uppdatering!

AMD meddelar att drivrutinen Catalyst 14.1 är försenad, både för press och vanliga användare. Företaget hoppas på att få ut den nya mjukvaran "inom kort". Artikeln är uppdaterad med informationen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Ska bli väldigt intressant att se lite testresultat när (om) Mantle kommer! Hypade grejer brukar inte imponera, men man lär så länge man lever. Hoppas att Emil & co provianterar ordentligt med kaffe och tilltugg för att sedan bjuda på intressanta testresultat!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av emilakered:

Uppdatering!

AMD meddelar att drivrutinen Catalyst 14.1 är försenad, både för press och vanliga användare. Företaget hoppas på att få ut den nya mjukvaran "inom kort". Artikeln är uppdaterad med informationen.

Jag som trodde de lynchat alla på pressavdelningen sen Bulldozer!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av HurMycket:

Kan ni inte köra såna där mätningar där man fångar upp videosignalen med ett capture card i en annan dator och lägger till en färgglad remsa i vänsterkanten av varje frame? Då får man dessutom eventuell microstuttering svart på vitt.

Utan att vara helt 100 procent säker har jag bestämt för mig att även den metoden kräver DirectX. De "färgglada remsorna" är just vad som räknar bildfrekvensen, och det lagret kräver någon form av injector i D3D för att fungera. Oavsett vilket saknar vi den utrustningen i dagsläget, och det är inte aktuellt med någon enorm shoppingrunda för ett enda test.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

De som hade förväntat sig högre prestanda med starka och balanserade system kan ju inte riktigt ha förstått vad Mantle faktiskt är.
Ska bli väldigt intressant och se hur de svagare prollarna presterar.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Det kommer nog ta ett litet tag som det ser ut. Det stora problemet är att vi saknar testverktyg för ordentliga mätningar, program som Fraps använder Direct3D och fungerar helt enkelt inte.

Både Sami på AMD och Johan Andersson på DICE har sagt att det kommer finnas/finns verktyg för att prestandatesta BF4 med Mantle, men än så länge har jag inte fått någon info på den fronten. Tills dess kan vi inte göra något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser fram emot att se resultat på det här. Spännande. Videon i artikeln var dock inte särskilt upphetsande.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

undra varför de slår på stora trumman så långt i förväg när det inte är riktigt klart än ändå..

Jo, särskilt med texten "Works with all Graphics Core Next GPUs" mitt i deras reklambild. De glömde att lägga in "Works, more or less, with all GCN GPUs".

Övergripande tror jag att det handlar om att skapa ramverket som ska bädda för att APU:s blir mer framgångsrika. Genom att slå på trumman säljer de både hopp om framtida förbättringar till konsumenter, och skapar intresse bland utvecklare, och kanske också hos andra hårdvaruleverantörer. Det tar tid och mycket arbete att introducera nya "plattformar." Inte att förglömma: genom att slå på trumman utåt sätter de också press på de anställda internt att prestera. En sak kan AMD i varje fall, skapa hype. Det kanske är nödvändigt för att alls överleva. För att få in cash måste de lansera lite ofärdiga produkter, och då kommer softwarestödet i efterhand.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Det kommer nog ta ett litet tag som det ser ut. Det stora problemet är att vi saknar testverktyg för ordentliga mätningar, program som Fraps använder Direct3D och fungerar helt enkelt inte.

Både Sami på AMD och Johan Andersson på DICE har sagt att det kommer finnas/finns verktyg för att prestandatesta BF4 med Mantle, men än så länge har jag inte fått någon info på den fronten. Tills dess kan vi inte göra något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske Oxides Nitous demo har inbyggda benchmarks, visst det är bara ett demo men det är ändå något.

Skrivet av emilakered:

Uppdatering!

AMD meddelar att drivrutinen Catalyst 14.1 är försenad, både för press och vanliga användare. Företaget hoppas på att få ut den nya mjukvaran "inom kort". Artikeln är uppdaterad med informationen.

:cry:
Det var surt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av emilakered:

Utan att vara helt 100 procent säker har jag bestämt för mig att även den metoden kräver DirectX. De "färgglada remsorna" är just vad som räknar bildfrekvensen, och det lagret kräver någon form av injector i D3D för att fungera.

Det stämmer. Men om det går att göra för DirectX borde det väl också gå att göra för Mantle? Injectorn och tillhörande program är ju mer eller mindre hemmasnickrade.

Citat:

Oavsett vilket saknar vi den utrustningen i dagsläget, och det är inte aktuellt med någon enorm shoppingrunda för ett enda test.

Menade att ni kan ha det som standardmetod jämte Fraps, speciellt för att mäta renderingstider.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

Kanske Oxides Nitous demo har inbyggda benchmarks, visst det är bara ett demo men det är ändå något.

Japp, Star Swarm har inbyggda benchmarks. Med handen på hjärtat tror jag dock de allra flesta vill se BF4..

Skrivet av HurMycket:

Det stämmer. Men om det går att göra för DirectX borde det väl också gå att göra för Mantle? Injectorn och tillhörande program är ju mer eller mindre hemmasnickrade.

Säkert! Antagligen krävs dock tillgång till tekniska detaljer för Mantle, vilka vad jag vet inte finns ute ännu. Det kommer säkert framöver, men troligen inte den närmaste tiden.

Skrivet av HurMycket:

Menade att ni kan ha det som standardmetod jämte Fraps, speciellt för att mäta renderingstider.

Det är inget vi planerar i dagsläget av flera olika anledningar, även om det givetvis finns möjlighet att omvärdera i framtiden. Jag skrev rätt långt om det hela i samband med Radeon R9 290X-recensionen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Laymachine:

Om det bara blir 2,7% förbättring med ett 260X lär det ju inte bli någon skillnad alls med ett 290/X för oss som har en hyffsad CPU. Tråkigt tycker jag, hade väntat mig mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Du läser lite fel.

I ena änden har du en extremt stark processor med ett ganska vekt grafikkort.

Citat:

GPU-limited scenario: 2.7% (1080p) and 1.4% (1600p) performance improvement under Ultra settings and FXAA on the Core i7-4960X with an AMD Radeon R7 260X

Där får du bara 2,7%

I andra ändan har du ett extremt starkt grafikkort med svag CPU

Citat:

CPU-limited scenario: 40.9% (1080p) and 40.1% (1600p) performance improvement under Ultra settings and 4xAA on the AMD A10-7700K with an AMD Radeon R9 290X.

Där får du över 40%.

Sen finns det allt där i mellan.

Citat:

Average uplift for 1080p: 13.28% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K)
Average uplift for 1600p: 11.35% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K)

I snitt 11.35% och 13.28; mer med svagare CPU och starkare grafikkort mindre med stark CPU och svagt grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Japp, Star Swarm har inbyggda benchmarks. Med handen på hjärtat tror jag dock de allra flesta vill se BF4..

Säkert! Antagligen krävs dock tillgång till tekniska detaljer för Mantle, vilka vad jag vet inte finns ute ännu. Det kommer säkert framöver, men troligen inte den närmaste tiden.

Det är inget vi planerar i dagsläget av flera olika anledningar, även om det givetvis finns möjlighet att omvärdera i framtiden. Jag skrev rätt långt om det hela i samband med Radeon R9 290X-recensionen.

Dold text

Så är det nog, jag misstänker dock att ni inte kommer se någon märkvärdig skillnad på er starka testrigg, det krävs nog tester med svagare CPU:r för att ökningarna skall bli märkbara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Precis som Battlefield 4 då eller???

Skillnaden ligger i ordet BETA

Permalänk
Medlem

Hoppas nvidia/intel hakar på och det blir stöd för linux. Men det lär väl aldrig hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thexps:

Jag vet inte om jag förstått detta till fullo.
Men har en HTPC i vardagsrummet med en A8-5600k, kommer jag kunna starta upp BF4 på den då?

Inte en chans. Det går ju knappt att spela småspel som Trine. Steam hackar i helskärm.

Permalänk
Hjälpsam

Jaha nu skall patchen för BF4 ligga ute, jag har dock inte BF4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laymachine:

Om det bara blir 2,7% förbättring med ett 260X lär det ju inte bli någon skillnad alls med ett 290/X för oss som har en hyffsad CPU. Tråkigt tycker jag, hade väntat mig mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, nu är du ute och cyklar lite grann.

Har du en stark GPU kommer du belasta CPU mer och därmed tjäna mer på Mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Uppdatering!

AMD meddelar att drivrutinen Catalyst 14.1 är försenad, både för press och vanliga användare. Företaget hoppas på att få ut den nya mjukvaran "inom kort". Artikeln är uppdaterad med informationen.

haha, "inom kort" i mjukvaruvärlden kan ju vara allt från ett par timmar till ett par veckor

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Du läser lite fel.

I ena änden har du en extremt stark processor med ett ganska vekt grafikkort.

Där får du bara 2,7%

I andra ändan har du ett extremt starkt grafikkort med svag CPU

Där får du över 40%.

Sen finns det allt där i mellan.
I snitt 11.35% och 13.28; mer med svagare CPU och starkare grafikkort mindre med stark CPU och svagt grafikkort.

Jag tycker jag läser rätt, med en kraftfull CPU som inte flaskar får man endast prestandaökning på 2,7%, eftersom endast GPUn är flaskhalsen. Och med den lilla ökningen på en svag GPU som 260X kan man ju dra slutsatsen att med ett 290X lär den vara knappt märkbar.

I det andra exemplet är den svaga CPUn flaskhalsen, där blir det stor skillnad. Därför jag säger att folk med både kraftfull CPU och GPU antagligen inte kommer se någon större förbättring. Sen att räkna ut ett medelvärde på endast 2 olika resultat är ju rätt meningslöst

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Nja, nu är du ute och cyklar lite grann.

Har du en stark GPU kommer du belasta CPU mer och därmed tjäna mer på Mantle.

Ja så kan det ju förstås vara i extreamfall.

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Laymachine:

Jag tycker jag läser rätt, med en kraftfull CPU som inte flaskar får man endast prestandaökning på 2,7%, eftersom endast GPUn är flaskhalsen. Och med den lilla ökningen på en svag GPU som 260X kan man ju dra slutsatsen att med ett 290X lär den vara knappt märkbar.

I det andra exemplet är den svaga CPUn flaskhalsen, där blir det stor skillnad. Därför jag säger att folk med både kraftfull CPU och GPU antagligen inte kommer se någon större förbättring. Sen att räkna ut ett medelvärde på endast 2 olika resultat är ju rätt meningslöst

Fast dessa 2.7% är med en stark CPU och en svag GPU.
Har du en stark CPU och en stark GPU bör skillnaden bli större.

edit Ok "som inte flaskar", skrev du, ja om CPU:n inte flaskar är inte vinsten speciellt stor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |