Permalänk

Wake On Lan över internet

Hej!

Jag har sedan ett tag kört WOL över hemmanätverket med gott resultat. Jag kan få XBMC att väcka min hemmaserver, jag kan väcka den från min stationära eller genom en Android applikation.

Vad jag ännu inte fått rätt på är väckning över internet.
Eftersom jag klarar av att väcka telefonen genom android, så har jag experimenterat genom att stänga av och försöka väcka över mobila internet, tyvärr utan framgång. Har även provat med andra datorer i nätverket, samma process, först över intranät och sedan över internet.

Vad jag har kommit fram till är att WOL över hemmanätverk inte behövt några öppna portar. I guider (Technicolor TG99vn) föreslås öppna portar för WOL över internet.
Min fundering är den, om datorn är avstängd, vad har porten för betydelse? Räcker det inte att vidaresända det inkommande paketet till rätt dator?

Vilka parametrar behövs för att WOL över internet ska lyckas? Portar? Mer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Hej!

Jag har sedan ett tag kört WOL över hemmanätverket med gott resultat. Jag kan få XBMC att väcka min hemmaserver, jag kan väcka den från min stationära eller genom en Android applikation.

Vad jag ännu inte fått rätt på är väckning över internet.
Eftersom jag klarar av att väcka telefonen genom android, så har jag experimenterat genom att stänga av och försöka väcka över mobila internet, tyvärr utan framgång. Har även provat med andra datorer i nätverket, samma process, först över intranät och sedan över internet.

Vad jag har kommit fram till är att WOL över hemmanätverk inte behövt några öppna portar. I guider (Technicolor TG99vn) föreslås öppna portar för WOL över internet.
Min fundering är den, om datorn är avstängd, vad har porten för betydelse? Räcker det inte att vidaresända det inkommande paketet till rätt dator?

Vilka parametrar behövs för att WOL över internet ska lyckas? Portar? Mer?

du behöver öppna port 9 i din router och kanske aktivera WOL i bios det brukar vara off som default

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Räcker inte med att man forwardar en port från routern till datorn, vilken port som som helst borde duga? WOL jobbar väl på mac-address nivån.

Ledsen för svengelskan

Permalänk
Lego Master

Problemet i stort är att för att lyckas skicka en WoL-signal ("magic packet") till din dator innanför ditt modem/router/brandvägg måste skicka till ditt EXTERNA IP-nummer. Det är problem 1, problem 2 är att de magiska paketen jobbar med MAC-adresser (se http://en.wikipedia.org/wiki/Wake_on_lan), vilket gör att du när du väl kommit innanför din brandvägg, måste leverera ett meddelande till rätt MAC-adress, något som en normal router inte befattar sig med i NAT-världen.

Personligen löste jag det genom att ha en minimal klient alltid stående igång med Teamviewer på, så jag kan logga in på den med mobilen eller en annan datorm utanför mitt nät, och därifrån skicka WoL-paket från min brandvägg.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@bl0m1: den saken är redan fixad. Som jag nämnde har jag redan fått till WOL innanför hemmanätverket

@MarkSix: Ja, eller hur? Hos mig funkade det innan jag ens befattade mig med portar, så länge jag angav rätt MAC adress.

@Shudnawz: Att skicka till den externa IP adressen är jag med. Men menar du att MAC adresser inte hänger med när man skickar dem över internet? Detta med att att ha en minimal klient har jag också funderat på Men jag tänkte att det nog borde gå att lösa på något vis.

Under min tiden stötte jag på begreppet "Subnet Directed Broadcasts". Är det kanske det som krävs för att MAC adressen ska komma fram? Någon som förstår vad det är för något?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haider of Sweden:

@bl0m1: den saken är redan fixad. Som jag nämnde har jag redan fått till WOL innanför hemmanätverket

...

grejen med att öppna en port är att du skall kunna ansluta utifrån (man kan göra de endå om man är på samma nätverk)

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av bl0m1:

grejen med att öppna en port är att du skall kunna ansluta utifrån (man kan göra de endå om man är på samma nätverk)

Som det ser ut nu så ska porten vara öppnad. Men det funkar ändå inte
Kan det vara att det är olika från router till router? Kör den som följde med Telias bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Problemet i stort är att för att lyckas skicka en WoL-signal ("magic packet") till din dator innanför ditt modem/router/brandvägg måste skicka till ditt EXTERNA IP-nummer. Det är problem 1, problem 2 är att de magiska paketen jobbar med MAC-adresser (se http://en.wikipedia.org/wiki/Wake_on_lan), vilket gör att du när du väl kommit innanför din brandvägg, måste leverera ett meddelande till rätt MAC-adress, något som en normal router inte befattar sig med i NAT-världen.

Personligen löste jag det genom att ha en minimal klient alltid stående igång med Teamviewer på, så jag kan logga in på den med mobilen eller en annan datorm utanför mitt nät, och därifrån skicka WoL-paket från min brandvägg.

Jo detta verkar rimligt! Ytterst osäker på om det går att lösa annars?

Jag har kört på 2 olika modeller, den första var att köra med en router som har wol-stöd, och remoteansluta till routern, liknande detta:
http://www.wolcenter.com/images/dd-wrt_wol.JPG

Andra grejen var liknande din teamviewer, men byggde det så att man körde en http-get mot en url på en webserver också exekverade den ett bash-script som körde en wol-mjukvara.

Permalänk
Medlem

Det går inte, WOL arbetar med broadcast vilket du inte tillåts skicka ut på internet.
Vad har du för router?
Många har stöd för att skicka WOL och andra går att lägga in Tomato på för att få
den funktionaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Problemet i stort är att för att lyckas skicka en WoL-signal ("magic packet") till din dator innanför ditt modem/router/brandvägg måste skicka till ditt EXTERNA IP-nummer. Det är problem 1, problem 2 är att de magiska paketen jobbar med MAC-adresser (se http://en.wikipedia.org/wiki/Wake_on_lan), vilket gör att du när du väl kommit innanför din brandvägg, måste leverera ett meddelande till rätt MAC-adress, något som en normal router inte befattar sig med i NAT-världen.

Personligen löste jag det genom att ha en minimal klient alltid stående igång med Teamviewer på, så jag kan logga in på den med mobilen eller en annan datorm utanför mitt nät, och därifrån skicka WoL-paket från min brandvägg.

Väldigt många routers stöder dynamiska DNS-tjänster. Antingen kan de kommunicera till tjänsteleverantören varje gång ditt externa IP ändras eller så kan routern själv tillhandahålla tjänsten helt internt. Kolla upp vad din router/modem stöder. Nyttan med en sådan tjänst är att du aldrig behöver ha koll på din IP-adress utan istället använder du en http-adress som du själv väljer.

För ditt andra problem ser jag inget problem. I ditt magiska paket finns redan MAC-adressen med. Din router vet alltså vilken adress paketet ska vidarebefordras till.

Skrivet av Pie-or-paj:

Det går inte, WOL arbetar med broadcast vilket du inte tillåts skicka ut på internet.

Nä, vad skulle hindra dig från att skicka ett magic packet över internet?

Permalänk
Medlem

Vad kör du för OS, win7 eller win8-8.1. Jag kör WOL över Wan utan problem med win7 klienter men när jag installerade win8-8.1 så gick det ej. Jag gick tillbaka till win7 igen och nu funkar allt.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Avstängd

Förstår inte vad OS ska ha med WOL att göra. Du skickar WoL till Bios/nic som switchar på datorn.
så länge man konfat allt korrekt dvs: Enable PME" & "Wake on Magic Packet

Skrivet av Damir2d:

Vad kör du för OS, win7 eller win8-8.1. Jag kör WOL över Wan utan problem med win7 klienter men när jag installerade win8-8.1 så gick det ej. Jag gick tillbaka till win7 igen och nu funkar allt.

tillägg
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av honoka:

Nä, vad skulle hindra dig från att skicka ett magic packet över internet?

Magic Packets skickas ett lager under IP lagret och därför kan inte dessa skickas
till ett visst IP utan broadcastas till alla på samma subnet. För att kunna skicka magic
packets över internet måste routern som sitter sist i kedjan klara av att göra om det
till ett broadcast (även kallat Subnet Directed Broadcasts). Men visst gör den det så
är det inga problem, har dock svårt att tro att det finns hos en hemmarouter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av honoka:

Nä, vad skulle hindra dig från att skicka ett magic packet över internet?

Ingenting förutom det faktum att mac-adressen ligger som payload i ett ip-paket.

Problemet ligger i routern som ska skicka paket vidare till rätt NIC.
Routrar skickar dessa paket som ethernet unicast vilket i sin tur kräver att mac-adressen finns i routerns ARP-tabell.

Så testa att lägga upp ett manuellt arp-entry i routern.

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Vad kör du för OS, win7 eller win8-8.1. Jag kör WOL över Wan utan problem med win7 klienter men när jag installerade win8-8.1 så gick det ej. Jag gick tillbaka till win7 igen och nu funkar allt.

Kör faktiskt 8.1, men jag har ännu några Win7 datorer i hemmet. Ska se om jag inte kan experimentera på dem för att se om det är operativet det hänger på. Om så vore fallet, vad är lösningen?

Skrivet av Pie-or-paj:

Det går inte, WOL arbetar med broadcast vilket du inte tillåts skicka ut på internet.
Vad har du för router?
Många har stöd för att skicka WOL och andra går att lägga in Tomato på för att få
den funktionaliteten.

Jag läste lite om broadcast och jag har sett att routers som man kan köpa löst har sådana funktioner inbyggda. Personligen kör jag tyvärr ännu med Telias medföljande lösning, Technicolor TG799vn v2. Är det kört?

Vad är Tomato? Var hittar jag mer info att läsa?

Skrivet av madtop:

Ingenting förutom det faktum att mac-adressen ligger som payload i ett ip-paket.

Problemet ligger i routern som ska skicka paket vidare till rätt NIC.
Routrar skickar dessa paket som ethernet unicast vilket i sin tur kräver att mac-adressen finns i routerns ARP-tabell.

Så testa att lägga upp ett manuellt arp-entry i routern.

Om jag skickar WOL signalen till en IP address PLUS port, borde då inte signalen dirigeras rätt? Eller kan det vara så att routern väljer att inte skicka vidare signalen på grund av att datorn ligger nere?

Vad innebär ARP-entry?

Permalänk
Medlem

Forwarda porten du använder för wol till tex 192.168.0.255 (broadcast adressen)
Så löste jag det

Permalänk

Nu har jag kommit lite längre, men inte hela vägen än tyvärr. Ska återkomma mer utförligt om vilka parametrar jag har arbetat på för framtida referens.

Jag har äntligen klarat att väcka datorn över internet, men bara när det inte gått så lång tid sedan den sövdes ner. Väntar man en längre tid så händer inget.

På routersidan hittar jag bara följande; en checkbox "Always use the same IP address" samt informationen "DHCP Lease Time: Infinite".
Är det något i måldatorn som man kan ställa in, någon timer eller så?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Haider of Sweden:

Nu har jag kommit lite längre, men inte hela vägen än tyvärr. Ska återkomma mer utförligt om vilka parametrar jag har arbetat på för framtida referens.

Jag har äntligen klarat att väcka datorn över internet, men bara när det inte gått så lång tid sedan den sövdes ner. Väntar man en längre tid så händer inget.

På routersidan hittar jag bara följande; en checkbox "Always use the same IP address" samt informationen "DHCP Lease Time: Infinite".
Är det något i måldatorn som man kan ställa in, någon timer eller så?

Det ligger i routern. Som tidigare nämnts, så har routern en avsedd tabell som binder MAC-adresser till korrekt 8P8C-uttag.
Efter att en klient kopplat ifrån porten, så förnyas den här tabellen efter ett litet tag (den förnyas hela tiden med jämna mellanrum)

Egentligen borde routern hålla förbindelsen kvar, så länge datorn NIC är anslutet och svarar med sin mac-adress. Men jag gissar att mjukvaran i routern ifråga inte är avancerad nog för detta.

Kolla om du kan installera Tomato eller DD-WRT på routern ifråga. Dessa är i regel långt mycket bättre än original-mjulvarorna.

Tänk på: TCP/IP har inget med detta att göra. WOL-funktionen jobbar på ett lägre lager i OSI-modellen. DHCP har ingen som helst inverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Nu har jag kommit lite längre, men inte hela vägen än tyvärr. Ska återkomma mer utförligt om vilka parametrar jag har arbetat på för framtida referens.

Jag har äntligen klarat att väcka datorn över internet, men bara när det inte gått så lång tid sedan den sövdes ner. Väntar man en längre tid så händer inget.

På routersidan hittar jag bara följande; en checkbox "Always use the same IP address" samt informationen "DHCP Lease Time: Infinite".
Är det något i måldatorn som man kan ställa in, någon timer eller så?

Det fungerar så länge routern har kvar måldatorns mac-adress i ARP-tabellen.
Så vad du skulle behöva göra är att lägga in ett statiskt arp-entry i din router. Vilket nog inte funkar på TG7x9.

Skrivet av SysGhost:

Egentligen borde routern hålla förbindelsen kvar, så länge datorn NIC är anslutet och svarar med sin mac-adress. Men jag gissar att mjukvaran i routern ifråga inte är avancerad nog för detta.
Skickades från m.sweclockers.com

Nja, när "arp aging timeout" har gått ut så kommer routern självklart att glömma mac-adressen. Och eftersom NIC:en inte svarar på ARP så kan inte routern lära sig den på nytt.

Så kruxet är att få routern att skicka ut paketet som en L2-broadcast (FF:FF:FF) trots att paketet kommer in som en L3-unicast.

Och det är möjligt att Kapten_Kanel har en lösning som kanske funkar:
Gör din portforward till broadcast-adressen (192.168.1.255) i stället för till din måldators ip-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Och det är möjligt att Kapten_Kanel har en lösning som kanske funkar:
Gör din portforward till broadcast-adressen (192.168.1.255) i stället för till din måldators ip-adress.

Det låter rimligt att detta kan fungera

Visa signatur

Core i7 920@3,36GHz || ASUS P6X58D Premium || TR3X6G1600C9 || Intel X25-M G2 80GB || XFX Radeon HD 5850 1GB || Corsair CMPSU-750HX || Win 7 x64

Permalänk

Tack för förslagen. Det ante mig inte att det fanns så mycket att lära sig om ämnet.
Mitt senaste glädjerop visade sig alltså vara falskt larm. Det är som det påståtts i de senare inläggen en fråga om att routern måste komma ihåg datorn, vilket min router inte tycks göra.

Detta bekräftade jag genom att testa att väcka genom WIFI fast utan att bocka för "Send as Broadcast". Det funkade givetvis inte, eftersom routern inte hade någon aning om vilken dator jag syftade till.

Detta tar oss till broadcast-adressen, 192.168.1.255. Den tycks inte fungera. Jag använder mig av det lilla verktyget Wake On Lan Monitor för att se om signalen kommer fram.

Frågan är nu om det finns något sätt att kolla om man har en annan broadcast adress än 192.168.1.255.

Permalänk
Medlem

När jag undersökte detta förut kom jag fram till att det krävdes en annan enhet i nätverket som man får säga till att skicka paketet.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Frågan är nu om det finns något sätt att kolla om man har en annan broadcast adress än 192.168.1.255.

Eftersom TG7x9 har nätet 192.168.1.0/24 så är broadcast 192.168.1.255.
Alla bitar i sista oktetten är 1, 11111111 = 255

http://www.subnet-calculator.com/

Permalänk
Medlem

Har själv krånglat med det här o min netgear låter mig inte öppna en port till 192.168.1.255 (broadcast adressen) detta berodde på att det blir en sårbarhet i nätverket om den är öppen, så jag har lite gett upp! Ska testa att telnet'a in i routern o låsa en adress också!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

jag vet inte ifall det hjälper att spara ner MAC adressen i dhcp:n. men utöver det har jag inte gjort några andra inställningar angående detta.

Permalänk

Tack för lärorika svar. Är inte redo att kasta in handduken än

Jag är osäker på om dirigeringen till 192.168.1.255 har någon inverkan alls, för jag vet inte något sätt att undersöka om en signal som skickas dit går vidare, eller om den blockas. Hur kan jag undersöka om en ping hamnar till den adressen? Programmet PFPortChecker till exemepel kräver att signalen går till rätt dator för att man ska få ett positivt resultat. Någon som har förslag?

Skrivet av Kapten_Kanel:

jag vet inte ifall det hjälper att spara ner MAC adressen i dhcp:n. men utöver det har jag inte gjort några andra inställningar angående detta.

Kan du utveckla det lite mer? Har du skärmdumpar att hänvisa till eller liknande, så jag får något visuellt exempel på vad du menar?

Skrivet av madtop:

Så vad du skulle behöva göra är att lägga in ett statiskt arp-entry i din router. Vilket nog inte funkar på TG7x9.

Låt oss anta att det skulle gå, men kanske inte genom gränssnittet. Är det med hjälp av telnet i så fall?
Jag hittade följande sido rörande ARP:
http://npr.me.uk/wol.html
http://www.o2help.co.uk/router-change-dns/
http://npr.me.uk/telnet.html
... men det resulterade i följande felmedelande:

telnet 192.168.1.254 Connecting To 192.168.1.254...Could not open connection to the host, on port 23: Connect failed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Tack för lärorika svar. Är inte redo att kasta in handduken än

Jag är osäker på om dirigeringen till 192.168.1.255 har någon inverkan alls, för jag vet inte något sätt att undersöka om en signal som skickas dit går vidare, eller om den blockas. Hur kan jag undersöka om en ping hamnar till den adressen? Programmet PFPortChecker till exemepel kräver att signalen går till rätt dator för att man ska få ett positivt resultat. Någon som har förslag?

Kan du utveckla det lite mer? Har du skärmdumpar att hänvisa till eller liknande, så jag får något visuellt exempel på vad du menar?

Låt oss anta att det skulle gå, men kanske inte genom gränssnittet. Är det med hjälp av telnet i så fall?
Jag hittade följande sido rörande ARP:
http://npr.me.uk/wol.html
http://www.o2help.co.uk/router-change-dns/
http://npr.me.uk/telnet.html
... men det resulterade i följande felmedelande:

telnet 192.168.1.254 Connecting To 192.168.1.254...Could not open connection to the host, on port 23: Connect failed

Vi har inte samma modell av router så skärmdumpar skulle nog inte vara till hjälp.
Men under DHCP i routern kan du välja att reservera IP för specifika MAC adresser.
Det jag har gjort är att tex reservera 192.168.1.100 för min dator genom att ange datorns MAC adress här.
Detta gör att datorn alltid får samma IP av DHCP. Och kanske då att spara MAC i ARP om det är involverat. Jag är osäker på det.

forwarda sedan port 9 i din router till ip 192.168.1.255 port 9.

Skicka paketet till ditt publika ip. (routern)
Vad använder du för program att skicka paketet? Det fungerade på Lan va?
Kan du skriva in vilket ip du skall skicka paketet till?
Isåfall kan du testa att sitta på lanet och skicka paketet till 192.168.1.255 för att se ifall datorn startar och om det fastnar i routern utifrån.

Permalänk

Tack Kaptenen, men nu tror jag att vi kan konstatera att routern blockar den 192.168.1.255.
För att besvara din fråga, så använder jag Aquila Wake On Lan, och ja, om jag skickar signalen som broadcast till rätt dator, alltså 192.168.1.x, så vaknar den.

Det tycks som om enda sättet vore att Telia ger mig ett sätt att komma åt ARP tabellen. IP adressen är redan reserverad av routern, även om routern tycks glömma någon parameter (jag antar att det är här ARP kommer in i bilden).
Tyvärr ger Telia inte någon support verkar det som och Technicolor hänvisar mig till Telia. När jag jämför skärmdumpar på nätet så ser det annorlunda ut för oss Telia användare, och min tolkning är att Telia låst ut oss från en del funktioner.

Får köpa en ny router helt enkelt