Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Skrivet av alteam:

Jag pratar om GW2 och BF4. Jag ser att alla cores ligger på 99-100% hela tiden i aktivitetshanteraren.

Med Clocks i Sign så har jag full load på cpu och gpu i bf4 med 115 fps topp eller nåt sånt, var ett tag sen jag lirade. Gw2 vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Vrm kylning och olika typer.

Har uppdaterat trådens första inlägg med. Vikten av bra kylning på vrm och minnen.

#14088437

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Detta verkar vara max för att kunna spela utan problem, kan bencha i lite högre men blir ostabilt i spelande.

Tror ni att en accelero kylare skulle kunna få upp klocksen lite högre?

Evga referens skyn3t bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Detta verkar vara max för att kunna spela utan problem, kan bencha i lite högre men blir ostabilt i spelande.

http://i.imgur.com/slA5Dlb.jpg

Tror ni att en accelero kylare skulle kunna få upp klocksen lite högre?

Evga referens skyn3t bios.

Temptarget är helt ointressant för dig då du inaktiverat gpu boost via custom bios.
Oavsett om din gpu når 70c eller 95c vid full load så kommer inte det påverka överklockningen något.

Med skyn3ts bios så kommer du max kunna använda 1.212v. Dom temperaturerna klarar referenskylaren av fint även i SLI som på min rigg och du har 1 kort så det ska inte vara något problem.

Det enda du skulle vinna på att byta kylaren är lägre ljudnivå och lägre temps. Din max clock är redan begränsad av volten.

Om du får för dig att byta så se till att du limmar kylflänsar på vrm och minnen. Under referenskylaren ser du alla pads som varit i kontakt med PCBn förut. Du får inte missa någon komponent.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

GTX 780 reference.

Efter några dagars tweakande så har jag kommit fram till att +150Mhz core och +400Mhz Memory är min max clock. Jag har kört 6 rundor i Heaven och 5 rundor i Valley utan problem. Vid +500Mhz på minnet så crashar mina drivisar i Heaven.

När jag kör Planetside 2 så crashar mina drivisar. Jag kom fram till att jag kan max lägga till 50Mhz på kärnan för att vara stabil i det spelet. Vad står på? Jag har max på temp target, max på power target och max på volten. Minnet var på default. kortet går inte över 80 grader max.

I GTX 780 testet här på Sweclockers så fick dom upp kortet i 1023 Mhz utan att röra spänningen (mitt är 1013Mhz). Är det normalt och mitt kort är kasst? Jag har 70,4% ASIC.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt ny med det här med överklocking. Jag har nu ett asus 780 som jag skulle vilja klocka men vet inte hur man gör, eller här finns det ju en guide. Men har några frågetecken.
Hur vet man om överklockningen är stabil? Vilka värden ska man ha, score? högt eller lågt min fps samt max fps?

Edit; Jag gjorde ett försök trotts att jag inte visste så bra och fick http://i.imgur.com/OYXuw2t.jpg?1?6397
Vet inte om det är bra/dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Jag är rätt ny med det här med överklocking. Jag har nu ett asus 780 som jag skulle vilja klocka men vet inte hur man gör, eller här finns det ju en guide. Men har några frågetecken.
Hur vet man om överklockningen är stabil? Vilka värden ska man ha, score? högt eller lågt min fps samt max fps?

Edit; Jag gjorde ett försök trotts att jag inte visste så bra och fick http://i.imgur.com/OYXuw2t.jpg?1?6397
Vet inte om det är bra/dåligt

Hur vet man om överklockningen är stabil? Jag brukar köra 30 min Unigine Heaven/Walley sen spela några spel. Om det inte crashar eller du ser artifacts så är den stabil nog.

Vilka värden ska man ha, score? Jag får runt 1528 poäng i Heaven med 1189Mhz/1702Mhz men då har jag maxat inställningarna i Heaven (1080p). Du kör inte högsta inställningar.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hej,

Kan man flasha tillbaka originalbios efter skynets bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Hur vet man om överklockningen är stabil? Jag brukar köra 30 min Unigine Heaven/Walley sen spela några spel. Om det inte crashar eller du ser artifacts så är den stabil nog.

Vilka värden ska man ha, score? Jag får runt 1528 poäng i Heaven med 1189Mhz/1702Mhz men då har jag maxat inställningarna i Heaven (1080p). Du kör inte högsta inställningar.

Okej, tack. Men hur mycket höjer du varje gång när du klockar? Och kör du både minnen å gpu samtidigt eller tar du 1 i taget?
Man ska ha så hög fps som möjligt på allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Okej, tack. Men hur mycket höjer du varje gång när du klockar? Och kör du både minnen å gpu samtidigt eller tar du 1 i taget?

10Mhz i taget brukar jag köra och ja, jag brukar ta core clock först och när jag hittat en stabil clock så börjar jag med memory clock.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kort: 780 Ti ACX

Sitter och mixtrar i EVGA Precision X / Unigine Heaven.

Jag lyckas inte ens få mitt kort stabilt med +80 core och +150 på memory. Jag använder 100% Power usage med 82 celcius som temp-target.

Är det mitt exemplar som inte klockar bra eller? Tycker mig ha sett flera reviewers som har lyckats få upp det i +120 core och +300 memory.

Har någon några idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Kort: 780 Ti ACX

Sitter och mixtrar i EVGA Precision X / Unigine Heaven.

Jag lyckas inte ens få mitt kort stabilt med +80 core och +150 på memory. Jag använder 100% Power usage med 82 celcius som temp-target.

Är det mitt exemplar som inte klockar bra eller? Tycker mig ha sett flera reviewers som har lyckats få upp det i +120 core och +300 memory.

Har någon några idéer?

Sätt volten på max, temp target på max och power target på max sen höjer du tills du blir instabil.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

10Mhz i taget brukar jag köra och ja, jag brukar ta core clock först och när jag hittat en stabil clock så börjar jag med memory clock.

Kan tempen sänkas med med volt? är uppe i +110core nu å tempen på max 79. Men den har legat på max 79 de senaste 4 höjningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Kan tempen sänkas med med volt? är uppe i +110core nu å tempen på max 79. Men den har legat på max 79 de senaste 4 höjningarna.

Höjer du volt så höjer du tempen också men kör du original bios så kan du inte höja volten alls mycket. Tempen höjs inte mycket av högre clockfrekväns.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Kan tempen sänkas med med volt? är uppe i +110core nu å tempen på max 79. Men den har legat på max 79 de senaste 4 höjningarna.

Nej tempen sänks inte med volt. Mer volt ger högre temps men det är något man får leva med om man ska överklocka.

Skrivet av Rekl3M:

Kort: 780 Ti ACX

Sitter och mixtrar i EVGA Precision X / Unigine Heaven.

Jag lyckas inte ens få mitt kort stabilt med +80 core och +150 på memory. Jag använder 100% Power usage med 82 celcius som temp-target.

Är det mitt exemplar som inte klockar bra eller? Tycker mig ha sett flera reviewers som har lyckats få upp det i +120 core och +300 memory.

Har någon några idéer?

Antar att du inte läst Guiden? Dra Powertarget på max. Temptarget på max sen överklockar du tills det inte blir stabilt längre. Kom ihåg att för att nå högre överklockningar behövs också volten höjas. Allt står tydligt i Guiden.

Skrivet av kiario:

Hej,

Kan man flasha tillbaka originalbios efter skynets bios?

Ja det fungerar precis likadant. Spara din Bios med GPUZ eller ladda hem den från OC.net

Skrivet av moorr3:

Jag är rätt ny med det här med överklocking. Jag har nu ett asus 780 som jag skulle vilja klocka men vet inte hur man gör, eller här finns det ju en guide. Men har några frågetecken.
Hur vet man om överklockningen är stabil? Vilka värden ska man ha, score? högt eller lågt min fps samt max fps?

Edit; Jag gjorde ett försök trotts att jag inte visste så bra och fick http://i.imgur.com/OYXuw2t.jpg?1?6397
Vet inte om det är bra/dåligt

Följ stegen i guiden så går det bra ska du se

Din överklockning är stabil så länge du kan spela med den och köra Benchmakrs utan att programmet kraschar, fryser eller har visuella fel också kallat Artifacts.

När du når den gräns där spel och applikationer börjar krascha och bugga ur så backar du tillbaka några Mhz tills allting är stabilt igen. Klocka först din Core clock speed. När du funnit högsta stabila börjar du leta högsta stabila clock på minnet.
Inte båda samtidigt för då vet du inte vilken av dem 2 som orsakar kraschen.

När du kan spela i timmar utan att det kraschar osv kan du säga att du har en stabil överklockning

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Höjer du volt så höjer du tempen också men kör du original bios så kan du inte höja volten alls mycket. Tempen höjs inte mycket av högre clockfrekväns.

Det stämmer men inte fullt ut.
Mhz ökningar enbart drar också upp temperaturerna en del.
Även om inte volten ändras så gör kretsen fler beräkningar och mer ström passerar igenom kretsen.
Kortets TDP ökar, strömförbrukningen är som du vet inte knutet till den volt korten matas med. Ju mer watt som ska igenom kortet ju högre temperaturer.

En förenklat liknelse vore att du trampar ner på gasen med din bil. Motorn behöver mer bensin när varvtalet ökar.
Att höja volten är ungefär som att trycka dit en turbo som förser den extra soppan med syre.
Klassiskt bil jämförelse

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Höjer du volt så höjer du tempen också men kör du original bios så kan du inte höja volten alls mycket. Tempen höjs inte mycket av högre clockfrekväns.

Skrivet av Tobbbe__:

Nej tempen sänks inte med volt. Mer volt ger högre temps men det är något man får leva med om man ska överklocka.

Antar att du inte läst Guiden? Dra Powertarget på max. Temptarget på max sen överklockar du tills det inte blir stabilt längre. Kom ihåg att för att nå högre överklockningar behövs också volten höjas. Allt står tydligt i Guiden.

Ja det fungerar precis likadant. Spara din Bios med GPUZ eller ladda hem den från OC.net

Följ stegen i guiden så går det bra ska du se

Din överklockning är stabil så länge du kan spela med den och köra Benchmakrs utan att programmet kraschar, fryser eller har visuella fel också kallat Artifacts.

När du når den gräns där spel och applikationer börjar krascha och bugga ur så backar du tillbaka några Mhz tills allting är stabilt igen. Klocka först din Core clock speed. När du funnit högsta stabila börjar du leta högsta stabila clock på minnet.
Inte båda samtidigt för då vet du inte vilken av dem 2 som orsakar kraschen.

När du kan spela i timmar utan att det kraschar osv kan du säga att du har en stabil överklockning

Tackar. Har höjt core med +180 utan att röra spänningen, har en maxtemp på 80. Är det bara att köra på eller?
http://i.imgur.com/wvs8me4.jpg?1?7683

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det stämmer men inte fullt ut.
Mhz ökningar enbart drar också upp temperaturerna en del.
Även om inte volten ändras så gör kretsen fler beräkningar och mer ström passerar igenom kretsen.
Kortets TDP ökar, strömförbrukningen är som du vet inte knutet till den volt korten matas med. Ju mer watt som ska igenom kortet ju högre temperaturer.

En förenklat liknelse vore att du trampar ner på gasen med din bil. Motorn behöver mer bensin när varvtalet ökar.
Att höja volten är ungefär som att trycka dit en turbo som förser den extra soppan med syre.
Klassiskt bil jämförelse
http://www.youtube.com/watch?v=CkX8SkTgB0g

Där ser man!

Skrivet av moorr3:

Tackar. Har höjt core med +180 utan att röra spänningen, har en maxtemp på 80. Är det bara att köra på eller?
http://i.imgur.com/wvs8me4.jpg?1?7683

Japp det är bara att köra på. Har du maxat inställningarna i Heaven?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hej alla experts!

Har en klurig sak som ni säkert kan svara på. Först ingen overclock i dessa tester. MSI Twin frozr 780.

Kör EVGA OC scanner och MSI kombustor för att testa stabilitet.
Nu är det så att i MSI afterburner så ligger GPU1 och 2 Power % på 100-102 % och 780 korten throttlar i volt när man kör donut och fury testerna i evga och msi programmen. Har 103 på Power limit inställt i afterburner.

Men lyssna här, i gpu-z och EVGA oc scanner och msi kombustor så ligger Power % alltid 10-15 % lägre jämfört vad afterburner visar. Alltså throttlar korten redan vid 88% Power limit enligt gpuz, msi komb, och evga oc scanner.

Vad är rätt, gpu-z eller afterburner? Om gpu-z är rätt throttlar korten redan vid 85% fast Power limit är 103 i afterburner. Konstigt?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Hej alla experts!

Har en klurig sak som ni säkert kan svara på. Först ingen overclock i dessa tester. MSI Twin frozr 780.

Kör EVGA OC scanner och MSI kombustor för att testa stabilitet.
Nu är det så att i MSI afterburner så ligger GPU1 och 2 Power % på 100-102 % och 780 korten throttlar i volt när man kör donut och fury testerna i evga och msi programmen. Har 103 på Power limit inställt i afterburner.

Men lyssna här, i gpu-z och EVGA oc scanner och msi kombustor så ligger Power % alltid 10-15 % lägre jämfört vad afterburner visar. Alltså throttlar korten redan vid 88% Power limit enligt gpuz, msi komb, och evga oc scanner.

Vad är rätt, gpu-z eller afterburner? Om gpu-z är rätt throttlar korten redan vid 85% fast Power limit är 103 i afterburner. Konstigt?!?!

MSIs kort throttlar nästan direkt i spel som t.ex. far cry 3 knappt så man behöver öka spänningen om överklocken är rätt hög (och stabil förstås). Det är mig veterligen det enda kortet som har minst power limit av alla kort. Så för att göra något vettigt alls med Gaming kortet får du antingen själv modifiera ditt bios eller ta skynets.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Tackar. Har höjt core med +180 utan att röra spänningen, har en maxtemp på 80. Är det bara att köra på eller?
http://i.imgur.com/wvs8me4.jpg?1?7683

verkar så! Så länge den inte krashar är det ju ok.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

MSIs kort throttlar nästan direkt i spel som t.ex. far cry 3 knappt så man behöver öka spänningen om överklocken är rätt hög (och stabil förstås). Det är mig veterligen det enda kortet som har minst power limit av alla kort. Så för att göra något vettigt alls med Gaming kortet får du antingen själv modifiera ditt bios eller ta skynets.

Flasha med sky3ts bios så är throttling problemet ett minne blott.

EDIT citerade fel inlägg

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Där ser man!

Japp det är bara att köra på. Har du maxat inställningarna i Heaven?

Aa, eller kör i ulta ifall. Det är det ända jag har ändrat.

Skrivet av Tobbbe__:

verkar så! Så länge den inte krashar är det ju ok.

Tack, trodde de var mycket utan att behöva höja spänningen? Går det att höja spänningen i evga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Aa, eller kör i ulta ifall. Det är det ända jag har ändrat.

Tack, trodde de var mycket utan att behöva höja spänningen? Går det att höja spänningen i evga?

Ditt kort använder GPU boost så spänningen har höjts automatiskt. Dock så kan du ändra i EVGA så den går lite högre.
Starta Precision X gå in på voltage. Välj GPU och dra mätaren till max, tryck sedan Apply. Sedan överklockar du järnet tills det krashar. Där har du högsta stabila klock.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Flasha med sky3ts bios så är throttling problemet ett minne blott.

EDIT citerade fel inlägg

Japp, men varför visar afterburner och gpu-z olika? Vilken är rätt?
Om gpu-z visar rätt så skall väl inte kortet throttla vid 85% ändå. Det är ju då antingen fabrikationsfel eller falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Det här verkar vara max för mig 2x i heavy utan problem, max temp 81.

Minnerna ska jag fortsätta med efter hockey

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Det här verkar vara max för mig 2x i heavy utan problem, max temp 81. http://i.imgur.com/12Fxe5F.jpg?1?3698

Minnerna ska jag fortsätta med efter hockey

fyyfan! Jag kommer inte ens upp i 1189Mhz på coren med 1.212 volt...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Japp, men varför visar afterburner och gpu-z olika? Vilken är rätt?
Om gpu-z visar rätt så skall väl inte kortet throttla vid 85% ändå. Det är ju då antingen fabrikationsfel eller falsk marknadsföring.

Har du nyaste versionerna av Gpuz och Afterburner?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

fyyfan! Jag kommer inte ens upp i 1189Mhz på coren med 1.212 volt...

Är det lungt att ha 82c i maxtemp? Kan man bränna kortet då?

Permalänk
Medlem

Japp senaste. Testa själv om du får samma power consumption i afterburner vs gpuz.