Permalänk

TheRedBull

Hej allihop!

Detta är mitt absolut första bidrag till denna community och det kommer bli ett galleri över mitt första datorbygge!
Det är förvisso min andra egenbyggda speldator, men den första byggdes till stor del av min gode vän BennyZ, så detta är den första speldatorn jag byggt helt själv från scratch.

Kompontenter:
Chassi: Corsair Obsidian 750D
CPU: Intel i5 4670K
CPU-kylare: Corsair Hydro Series H100i
MoBo: Asus Maximus VI Hero
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1600 MHz LP Red
GPU: 2X Asus Radeon R9290-DC2OC-4GD5 4GB
SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
HDD: Seagate Barracuda 3TB
PSU: Corsair AX860i
Fläktar: 3X Corsair Air Series AF140 Quiet Edition, 4X Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition
Fläktkontroller: BitFenix Recon Svart

För att jag inte ska behöva förklara det på flera ställen (även om det framgår väldigt tydligt) så arbetade jag med ett svart/rött tema.

SLUTSATSER/ANMÄRKNINGAR (ska läsas sist)

Låt oss börja med det värsta: CorsairLink.
Programmet verkar knappast vara färdigutvecklat och funkar väldigt dåligt med Windows 8.1. För mig så kunde inte ens CL upptäcka mitt H100i, även om den upptäckte alla andra komponenter. Jag provade en massa olika saker, t ex att koppla ut och in USB-kontakten, installera om CL och även testa beta-versioner, men inget hjälpte.
Detta är väldigt surt då jag lade extra pengar på AX860i och H100i just pga CL. Jag ville kunna ställa in en fläktkurva och sedan inte behöva bry mig om fläktarna längre. Nu kan jag inte heller styra färger på vattenblocket som bara lyser vitt.
Jag fick lösa detta genom att köpa 2 st y-splitters och koppla fläktarna till mitt BitFenix Recon då jag hade 2 platser lediga.

Det känns som att Corsair skulle ha vridit en av kontakterna på varje PSU-kabel 90 grader för att ta hänsyn till hur komponenter sitter. Varje kabel jag drog var jag tvungen att vrida om 90 grader för att kunna sätta i kontakterna.

Framsidan av chassit är väldigt snyggt men den har någon konstig yta. Om man drar nageln över den, även väldigt lätt, så blir det ett vitt sträck kvar på ytan. Det är förvisso väldigt lätt att torka bort och lämnar inga permanenta märken men väldigt irriterande när man bygger och sätter i kablar.

På den positiva sidan så är alla luftfilter VÄLDIGT lätta att ta bort och rengöra.

Fläktarna är väldigt tysta och håller chassit väldigt svalt.

Alla kablar som går till chassits frontpanel är fint sleevade i svart.

Chassit har väldigt smarta hållare för SSD.

ASUS BIOS-layout är klockrent (Både i EZ och Advanced Mode).

SLUTORD

Till sist vill jag säga att jag är väldigt nöjd med bygget, allt funkar smidigt (förutom CorsairLink) och personligen tycker jag den ser riktigt fin ut!

Jag vill även tack er som har tagit er igenom mitt galleri och jag tar gärna emot synpunkter och kommentarer av er!

TheRedBull

Visa signatur

| MoBo: Asus Maximus VI Hero | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: Corsair Hydro Series H100i | GPU: 2X Asus Radeon R9290-DC2OC-4GD5 4GB CrossFire | RAM: Corsair Vengeance LP Red 8GB 1600MHz | PSU: Corsair AX860i | Chassi: Corsair Obsidian 750D | SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | Bilder |

Permalänk
Medlem

Fint bygge, jag gillar färgerna. Synd att corsairlink inte fungerar. Jag har tänkt beställa en H100i men din erfarenhet lät inte så bra.. Får hoppas att det fungerar bättre med Win7 som jag kör.

Som kabeldragningsnörd hade jag gärna sett lite snyggare dragning bakom moderkortsplattan men i sin helhet ett riktigt fint bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrakel:

Fint bygge, jag gillar färgerna. Synd att corsairlink inte fungerar. Jag har tänkt beställa en H100i men din erfarenhet lät inte så bra.. Får hoppas att det fungerar bättre med Win7 som jag kör.

Som kabeldragningsnörd hade jag gärna sett lite snyggare dragning bakom moderkortsplattan men i sin helhet ett riktigt fint bygge

Jag byggde en dator till min svåger med H100i och hade samma problem med Link och det var på windows 7. Funkade prima när vi startade datorn för första gången. Fixade till en fin kurva till fläktarna och sen ett par dagar senare så slutade den fungera. Link kunde inte hitta kylaren längre. Så vi kopplade fläktarna till en fläktkontroller och nöjde oss med det

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ser bra ut . link är dock inte det bästa sått dom på mobot och styr dom med fanxpert2 så funkar dom prima . gillar färgtemat

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Synd att du inte byggde i ett Graphite 760T istället.

https://www.inet.se/produkt/6911725/corsair-graphite760t-svar...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst bygge må jag säga, stilrent och bra planerad.

Jag själv har ett h80i och hade diverse strul med link. Hade samma problem med att det bara lös vitt och den hittade inte fläktarna. Mitt problem var usb-headern på moderkortet (inte att den var trasig eller så). Man fick gå in i registret och ändra på:

HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\USB\VID_1B1C&XXXXX vilken heder du satt länken på

AllowIdleIrpInD3, DeviceSelectiveSuspended,      EnhancedPowerManagementEnabled, SelectiveSuspendEnabled

Ändra dessa ovannämnda parametrar till 0.

För mig funkade det kanon och allt funkade felfritt. Men som sagt fanxpert2 är trevligare, men det är väl en smaksak.

Permalänk
Medlem

Snyggt och cleant bygge, 4/5!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

riktigt fin dator, diggar den starkt(Y) Jag tror personligen att genomskinliga eller typ vita kylar slangar skulle sitta riktigt bra men annars en jävligt fin dator på alla sätt och vis!

Permalänk

Fint bygge! Nästan som mitt egna fast jag har ett 350D Var är crossfire bryggan?

Permalänk
Skrivet av skrakel:

Fint bygge, jag gillar färgerna. Synd att corsairlink inte fungerar. Jag har tänkt beställa en H100i men din erfarenhet lät inte så bra.. Får hoppas att det fungerar bättre med Win7 som jag kör.

Som kabeldragningsnörd hade jag gärna sett lite snyggare dragning bakom moderkortsplattan men i sin helhet ett riktigt fint bygge

Tackar!
Vågar tyvärr inte kommentera kompatibiliteten mer än att jag hoppas att det kommer fungera bättre för dig!

Haha jag vet, jag gick och drömde om hur snyggt jag skulle dra kablarna, men sedan inser man att kablarna är för korta för att man ska kunna dra dem snyggt och prydligt!

Visa signatur

| MoBo: Asus Maximus VI Hero | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: Corsair Hydro Series H100i | GPU: 2X Asus Radeon R9290-DC2OC-4GD5 4GB CrossFire | RAM: Corsair Vengeance LP Red 8GB 1600MHz | PSU: Corsair AX860i | Chassi: Corsair Obsidian 750D | SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | Bilder |

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Synd att du inte byggde i ett Graphite 760T istället.

https://www.inet.se/produkt/6911725/corsair-graphite760t-svar...

Tack för synpunkten, har inte kännedom om detta chassi sedan tidigare!

Visa signatur

| MoBo: Asus Maximus VI Hero | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: Corsair Hydro Series H100i | GPU: 2X Asus Radeon R9290-DC2OC-4GD5 4GB CrossFire | RAM: Corsair Vengeance LP Red 8GB 1600MHz | PSU: Corsair AX860i | Chassi: Corsair Obsidian 750D | SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | Bilder |

Permalänk
Skrivet av Gulpsk:

Riktigt schysst bygge må jag säga, stilrent och bra planerad.

Jag själv har ett h80i och hade diverse strul med link. Hade samma problem med att det bara lös vitt och den hittade inte fläktarna. Mitt problem var usb-headern på moderkortet (inte att den var trasig eller så). Man fick gå in i registret och ändra på:

HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\USB\VID_1B1C&XXXXX vilken heder du satt länken på

AllowIdleIrpInD3, DeviceSelectiveSuspended,      EnhancedPowerManagementEnabled, SelectiveSuspendEnabled

Ändra dessa ovannämnda parametrar till 0.

För mig funkade det kanon och allt funkade felfritt. Men som sagt fanxpert2 är trevligare, men det är väl en smaksak.

Tackar!
Jag provade även det, men utan någon lycka!

Visa signatur

| MoBo: Asus Maximus VI Hero | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: Corsair Hydro Series H100i | GPU: 2X Asus Radeon R9290-DC2OC-4GD5 4GB CrossFire | RAM: Corsair Vengeance LP Red 8GB 1600MHz | PSU: Corsair AX860i | Chassi: Corsair Obsidian 750D | SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | Bilder |

Permalänk
Skrivet av antepannte:

Snyggt och cleant bygge, 4/5!

Tack så mycket!

Visa signatur

| MoBo: Asus Maximus VI Hero | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: Corsair Hydro Series H100i | GPU: 2X Asus Radeon R9290-DC2OC-4GD5 4GB CrossFire | RAM: Corsair Vengeance LP Red 8GB 1600MHz | PSU: Corsair AX860i | Chassi: Corsair Obsidian 750D | SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | Bilder |

Permalänk
Skrivet av TwEeX:

riktigt fin dator, diggar den starkt(Y) Jag tror personligen att genomskinliga eller typ vita kylar slangar skulle sitta riktigt bra men annars en jävligt fin dator på alla sätt och vis!

Tack!
Menar du vita/genomskinliga slangar till h100i eller vid en eventuell custom loop?

Visa signatur

| MoBo: Asus Maximus VI Hero | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: Corsair Hydro Series H100i | GPU: 2X Asus Radeon R9290-DC2OC-4GD5 4GB CrossFire | RAM: Corsair Vengeance LP Red 8GB 1600MHz | PSU: Corsair AX860i | Chassi: Corsair Obsidian 750D | SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | Bilder |

Permalänk
Skrivet av JORDGUBB3:

Fint bygge! Nästan som mitt egna fast jag har ett 350D Var är crossfire bryggan?

Tackar!
Jag vet inte exakt vilka kort det gäller men för bl a R9 290 och 290X så behöver du inte en brygga, det körs direkt genom PCIe

Visa signatur

| MoBo: Asus Maximus VI Hero | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: Corsair Hydro Series H100i | GPU: 2X Asus Radeon R9290-DC2OC-4GD5 4GB CrossFire | RAM: Corsair Vengeance LP Red 8GB 1600MHz | PSU: Corsair AX860i | Chassi: Corsair Obsidian 750D | SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | Bilder |

Permalänk
Skrivet av Impulse90:

Tackar!
Jag vet inte exakt vilka kort det gäller men för bl a R9 290 och 290X så behöver du inte en brygga, det körs direkt genom PCIe

Fan va fräckt

Permalänk
Medlem

Jag är personligen inte ett fan av svart/rött, men to each their own.
Det var däremot snyggt att du faktiskt brydde dig tillräckligt för att allting skulle matcha, dock!

Du har inte funderat på att vända SSDn så att man ser Samsungloggan från fönstersidan istället?

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Jag är personligen inte ett fan av svart/rött, men to each their own.
Det var däremot snyggt att du faktiskt brydde dig tillräckligt för att allting skulle matcha, dock!

Du har inte funderat på att vända SSDn så att man ser Samsungloggan från fönstersidan istället?

Jo det tänkte jag på direkt när jag skulle sätta in den. Dock så blir loggan upp-och-nervänd och det var något med det som fick mig att tycka att det såg mindre bra ut! :/

Visa signatur

| MoBo: Asus Maximus VI Hero | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: Corsair Hydro Series H100i | GPU: 2X Asus Radeon R9290-DC2OC-4GD5 4GB CrossFire | RAM: Corsair Vengeance LP Red 8GB 1600MHz | PSU: Corsair AX860i | Chassi: Corsair Obsidian 750D | SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | Bilder |

Permalänk
Medlem

Riktigt fint, såhär 4 månader senare

Ha du fortfarande strul med Corsair Link? Kan inte bestämma mig för H80i, H90, H100i eller H110. Kan du justera dina chassi-fläktar mha link? Jag fick aldrig det till att fungera.