Moderaterna kopplar sjunkande skolresultat bland pojkar till datorspelande

Permalänk

Verkar vara väldigt få som verkligen inser vad som moderaterna menar, självklart har datorspelande ett negativt inflytande på skolgången om den inte sköts ordentligt! Vet ju själv med sig att man spelade/spelar för mycket när man kunde/kan studera istället. Att datorspel sen har en positiv inverkan på vissa ämnen är odiskutabelt, vet många (mig själv inkluderat) som har ökat inte bara engelskan men även ekonomi och logiskt tänkande rejält genom just datorspel.

Det känns som om det är väldigt få än så länge som nämnt vad som faktiskt skulle behövas med skolan.

Som jag ser det är det
1. mer initiativ från föräldrar, DITT barn DITT ansvar att de sköter studierna vid låg ålder.
2. gör läraryrket mer attraktivt, säger ju säg självt att om man inte har väl utbildade lärare som brinner för sitt yrke så lär man sig inte lika mycket. Hög lönerna, drastiskt ändra i lärarutbildningen!
3. Ge lärarna mer makt, kommer elever för sent utan vettig anledning ska de få konsekvenser för det!
4. För mycket daltande i skolan, ta i med hårdhandskarna och visa ungdomarna att skolan ska tas på allvar.

Detta kommer från en som gick ut gymnasiet i våras och för närvarande läser på högskolan.

Permalänk
Medlem

När jag gick ut 9an för 4 år sedan så spelade jag säkerligen dator 6 timmar per dag. Jag gick ut 9an med VG i varenda jävla ämne i genomsnitt. Min engelska, som alltid varit steget bättre än resterande elever i klassen, har utvecklats tack vare all engelska som man pratat med andra spelare. Att säga att datorspel försämrar elevers betyg är helt jävla idiotiskt. Lathet och noll vilja till att plugga resulterar i dåliga betyg, inte fan datorspel.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Om vi har ett skolsystem som går ut på att lära folk repetera information och spy upp de på kommando, likt en robot, istället för att lära oss tänka fritt, säga emot det som inte verkar vettigt, att komma med nya ideér.. först då hade jag trott att Spelandet inte hade blivit ett "problem" som de antyder att det är. Spel tillåter oss för det mesta (iaf sandbox spel) att tänka fritt.

Låt oss inte glömma alkoholkulturen sverige skapat. lill-lördag o allt de där. supa sig redigt fulll. många väljer istället datorn då. inte konstigt liksom att vi väljer o sitta inne istället. gokart kostar 500:-, käka middag me polarna runt 300, spela paintball kostar runt 500, ska man på cafe ryker lätt en 100 bara där... FATTAR FOLK INTE ATT VI LEVER I ETT LAND DÄR ALLTING ÄR SÅ DYRT ATT DU BARA HAR RÅD ATT GÖRA EN "STOR" ROLIG SAK I MÅNADEN! för att stilla våra sinnen. Slips o kostym killar tjänar multum medans vi andra ska klara oss på skitsummor vi jobbar för 40 timmar i veckan. sen ska vi se till att våra barn kan ha kul med de lilla pengarna vi har. INTE KONSTIGT att vi har datorer som en långvarigare "entertainment machine".

En dator är istället en värdig investering, för då finns de alltid något att göra när pengarna sinat i början av månaden och man inte vill sitta hemma uttråkad.

När ska vi alla vakna upp och inse att vi inte kan fortsätta leva på de sätt vi gör just nu?????? det är INTE HÅLLBART.

Jag är inte arg, bara ärlig.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Entusiast
Skrivet av drcharles:

Verkar vara väldigt få som verkligen inser vad som moderaterna menar, självklart har datorspelande ett negativt inflytande på skolgången om den inte sköts ordentligt! Vet ju själv med sig att man spelade/spelar för mycket när man kunde/kan studera istället. Att datorspel sen har en positiv inverkan på vissa ämnen är odiskutabelt, vet många (mig själv inkluderat) som har ökat inte bara engelskan men även ekonomi och logiskt tänkande rejält genom just datorspel.

Det känns som om det är väldigt få än så länge som nämnt vad som faktiskt skulle behövas med skolan.

Som jag ser det är det
1. mer initiativ från föräldrar, DITT barn DITT ansvar att de sköter studierna vid låg ålder.
2. gör läraryrket mer attraktivt, säger ju säg självt att om man inte har väl utbildade lärare som brinner för sitt yrke så lär man sig inte lika mycket. Hög lönerna, drastiskt ändra i lärarutbildningen!
3. Ge lärarna mer makt, kommer elever för sent utan vettig anledning ska de få konsekvenser för det!
4. För mycket daltande i skolan, ta i med hårdhandskarna och visa ungdomarna att skolan ska tas på allvar.

Detta kommer från en som gick ut gymnasiet i våras och för närvarande läser på högskolan.

Fast det jag och många andra reagerar på är att de väljer att peka ut just dataspel som syndabock då alla hobbies som man lägger mycket tid på går ut över skolarbetet. Det luktar populistiskt trams lång väg om de inte mot all förmodan kan trolla fram konkreta siffror som motiverar att just datorspel pekas ut.

Vidare reagerar i alla fall jag på antagandet att fler läxor skulle lösa problemet. Något som det saknas tydlig forskning på.

Så det jag såg var en rubrik där de pekar ut något irrelevant som syndabock och sedan förslår något verkningslöst eller rentutav skadligt som lösning på problemet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig flytande engelska i fyran pga alla datorspel jag spelade.
Vilket var ganska bra för betygen då jag hade A i engelska när jag gick ut 9:an

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Problemet är att de faktiskt har en poäng med vad de säger, men man kan inte kolla på problemet från ett håll. Självklart så är spelande dåligt om du sitter inne och lirar CS istället för att plugga till matteprovet. Det är lika dåligt som att gå på en fotbollsträning istället för at plugga till matteprovet. Om man har något som man måste göra är det alltid dåligt att prioritera ”kul” framför det.

Nu kommer jag att prata mycket ur egna synvinklar då jag inte har konkret fakta på detta, men det är för att ni ska förstå lite vad jag menar. Jag går nu sista året på gymnasiet, jag har läst teknik med mattematisk inriktning. Jag har alltid haft ett intresse för spel, jag har lirat mycket WoW, CS och Starcraft. Har spelandet gjort att mina betyg har blivit ”sämre”? Definitivt, jag har lagt så mycket mer tid på att sitta och chatta i Stormwind än vad jag har på att räkna lite extra matte på eftermiddagen. Klarar jag min skolgång med bra betyg ändå? Ja det gör jag för jag behöver inte lägga ner så mycket tid på skolan för att klara mig, (Förutom matte 5, det är den värsta kursen jag någonsin har läst på grund av hur snabbt tempot är.)

Men sen har jag en, (ett par), klasskamrater som också gillar att spela. De spelar antagligen mer än mig men vi lägger nog lika lite tid på att göra det vi ska göra i skolan på fritiden. En av mina kamrater klarar inte alls kurserna, det trots att han läser ett ”lättare” alternativ (data/IT – inriktning).

Det är detta som är anledningen till att jag tycker att det är fel att säga att datorspelandet i sig är vad som skapar betygen vi har i dagsläget. Självklart så kan spelandet vara dåligt för dig om du inte gör något annat eller inte fokuserar i skolan. Men samtidigt så har, som för mig, spelandet en väldigt lugnande effekt. När man kommer hem efter 7 timmar i skolan med inget annat än mattematik så är det väldigt skönt att koppla av, sätta sig och lira lite och inte behöva tänka på något.

Så sammanfattningsvis, spelandet är inte dåligt sig. Om man har en son/dotter som gillar att spendera mycket tid framför datorn och inte gör läxor samt studerar till prov eller dylikt så tycker jag att man ska ta tag i det som förälder. För på samma sätt som spelandet kan vara dåligt för dig så kan det också vara bra. En tillflyktson där du kan ta det lugnt utan att behöva tänka på omvärlden.

Edit: Ett par extra ord. Själv tycker jag att man skulle lägga mycket mer tid på att försöka få in lite mer pengar till lärare, utbilda folk som inte kom in på ett högskoleprov där de skrev 0.1 samt försöka få upp undervisningsstandarden. Att jaga på saker som att spelandet skulle vara anledningen till att Sveriges betyg går ner tycker jag bara är löjligt.

Det stämmer inte alls att de är lika dåligt att gå till fotbollsträningen som att spela eftersom träning ökar dina mentala prestationer på grund utav ökad koncentrationsförmåga och mindre sömn, bland annat.

Permalänk
Medlem

Visst så står säkerligen datorspelande ungdomar för en promille av denna försämring, men problemet ligger i regeringens "vackra" invandringspolitik, åk ut till en skola i Tensta eller Rinkeby så förstår ni vad jag menar..

Kanske är dags för Sverige att dra igång med "Studio-Schools" som dom kör med i Storbrittanien som mer eller mindre är 100% praktiska kurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

När jag gick ut 9an för 4 år sedan så spelade jag säkerligen dator 6 timmar per dag. Jag gick ut 9an med VG i varenda jävla ämne i genomsnitt. Min engelska, som alltid varit steget bättre än resterande elever i klassen, har utvecklats tack vare all engelska som man pratat med andra spelare. Att säga att datorspel försämrar elevers betyg är helt jävla idiotiskt. Lathet och noll vilja till att plugga resulterar i dåliga betyg, inte fan datorspel.

Kan hålla med dig i viss mån. Men jag vill ändå påstå (efter 30års dator/tvspelande) att spelandet i sig suger energi ifrån en. Inte bara spelande utan även internetandet. Sitter du bara tillräckligt länge framför datorn, med något som egentligen bara ger dig nöje, så känner åtminstonde jag mig väldigt tom efteråt. Jag vet att jag inte gjort något vettigt, och jag känner knappast för att ta tag i något vettigt heller efter det. Därför brukar jag försöka se till att göra det jag måste INNAN jag sätter mig vid datorn. Tvärtom fungerar väldigt dåligt. Jag säger inte att detta gäller alla, men tydligen tillräckligt många. Det kan inte helt plötsligt bara vuxit upp en generation där alla har noll vilja och är lata.

Btw, det där med språket och lärandet... Hade du lagt lika mycket tid på att verkligen plugga och prata engelska i övrigt så hade du förmodligen blivit mycket bättre på språket än om du spelar datorspel. Det spelar givetvis roll vilket spel man spelar. Tar man ett online spel som BF4 som exempel, där man kan inte lära sig speciellt mycket. Vill nästan hävda att man blir något dummare efter att ha läst kommentarerna från vissa spelare. Och hur mycket vettigare saker hade du inte kunnat lära dig under de där hundratals timmarna av meningslöst skjutande (som vi så många håller på med

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Det är inget fel att spela osv. DET spelar ju ingen roll vilket fritids intresse man har, så KAN det gå till överdrift. Om spel ej hade funnits, så hade moderat svinen klagat på att killar 13-16 spelar för mkt hockey osv... sen att det kan stor del gälla dator användade är som vanligt något "negativt" och vanligt folk har fördmommar och ser den stereo typiga dator "nörden" som sitter enbart still och ej är social mot någon eller något. Faktum är att man lär sig mer att sitta vid datorn och spela än att spela hockey. Och det är förälrars fel som är passiva och låter barnen göra vad dom vill och inte bryr sig. Varför tas de inte upp något om alla som super,hänger vid mc,och den bråkiga typen som verkligen struntar i allt vad gäller skola och glider på silversked pga föräldarna.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Jag lärde mig flytande engelska i fyran pga alla datorspel jag spelade.
Vilket var ganska bra för betygen då jag hade A i engelska när jag gick ut 9:an

Haha, samma här. Jag behövde aldrig plugga Engelska eller göra dom läxorna. Visste alla svaren direkt. TV och datorspel lärde mig allt jag behöver och man pratar/läser/skriver flytande Engelska idag. MVG/A across the board

Hursomhelst, kan skolan inte lära ungdomar det som den ska under skoltid så vafan tror dom att ungarna ska lära sig utanför skoltid? Läxor har alltid varit ett korkat koncept och att det "konkurerar" med datorspelande är uppenbart. En roligare och lärorik skolgång är nyckeln.

Permalänk
SpelClockers

Jag utbildar mig till lärare och problemet är inte dator spelande utan att. Folk idag inte läser det gäller föräldrar som inte läser för sina barn och lär dom att det är kul att läsa det är roten till problemet i skolan idag. Jag har lärt mig att tala och läsa engelska genom spel. Genom Grand Strategy spel har jag lärt mig varför vissa saker hände i historien. Nä ta in spel i skolan det är det jag kommer kämpa för

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Håller med, en ":)" räcker gott

Btw: vilken shitstorm över lite politiktrams.... back to hardware dudes

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Tror folk att eleverna skulle plugga istället om de inte spelade TV-/datorspel ? De skulle bara göra något annat istället, och jag menar inte plugga, läsa böcker eller liknande.... Utan något annat som skulle dra ner deras betyg lika mycket, eller kanske till-och-med mer....

Du kan faktiskt se ett mönster om du kollar på elevers Engelska-kunskaper, att de elever som spelar, ofta har större kunskap i det. Självklart är det inte alltid så, men de personer i min klass (när jag gick i skolan) som "hade ett liv", var de som hade sämst betyg och serskilt dålig Engelska.... Medans de som spenderade mycket tid åt spela spel, hade bäst betyg(eller över medeln iaf)

Permalänk
Medlem

Skolan har blivit rena lekstugan sen jag tog examen(2010) och lärare har gått i pension eller blivit uppsagda pga att spara pengar, Men antalet elever är densamma om inte fler. Gl hf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Du får tänka på att alla hobbys i slutändan påverkar betygen negativt. (Om man nu inte gillar att studera) Det är inte datorspel som moderaterna här bara inriktar sig på. Att påstå att en minskning av spelande direkt kommer leda till bättre skolresultat är bara trams, unga kommer istället att gå över till andra fritidsaktiviteter som TV eller fysisk aktivitet. Det säger sig självt att det kommer ge samma om inte sämre resultat i skolan. Moderaterna bör istället få föräldrar att prioritera läxor och dylikt över alla hobbys, alltså att man kanske dedikerar en timme eller två om dagen till skolarbeten innan andra aktiviteter.

En annan negativ inverkan de här uppmaningarna om mindre spelande ger är att barn som kanske tidigare haft spelande som enda stort intresse men ändå får bra betyg nu blir tvingad att överge det till förmån för andra fritidsaktiviteter, även om det kanske inte hade behövts alls? En lagom konsumtion av spel kommer inte påverka ens kunskaper negativt, så att gå ut med breda påståenden som dessa kommer slutligen att skada vissa individer som inte har dessa problem.

Jämför om politiker gick ut om att fotboll var dåligt för skolresultaten. Kanske hade någon vars enda dröm var att bli proffsfotbollsspelare nu blivit tvingad att helt överge sporten av sina föräldrar, till förmån för TV-tittande eller annat. Tycker du att det är rättvist att tvinga bort någons favoritaktivitet när denna ändå sköter skolan? Det resultatet får moderaterna nu av det de säger här.

Kan förövrigt också säga att jag själv spelat 5+ timmar varje dag de senaste tio åren, men ändå legat på VG/MVG på i princip alla ämnen sedan det börjades med betyg. Det visar inte minst på att allt det här är väldigt individuellt, och det var väldigt svårt för mig att överkomma all propaganda om att spel skulle göra mig till en pundare utan jobb som mina föräldrar trodde efter att ha sett på TV dygnet runt hela deras liv.

Att komma och peka på dina egna betyg har inget med något att göra. Ingen vet om du hade lärt dig mer och fått bättre betyg om du hade spelat mer eller mindre datorspel, men jag är ganska säker på att de hade blivit bättre om du hade spelat mindre.

Sedan går det inte att jämför med andra fritidsintressen. Nästa alla datorspel är gjort för att du ska spela mer och mer och levla och unlocka och bli bättre i och på spelet. Detta kan konsumera otroliga mängder tid och när jag ser tillbaka på när jag var 10 till 12 år och spelade Runescape blir jag bara rädd när jag tänker på hur många timmar jag och mina kompisar la ner. Det finns också moment av att man "måste" spela. Antingen är det att man ska raida med sin klan eller så ska man spela klart sin CS:GO match som är klart om en halvtimme. Allt detta, tillgänligheten, de beroendeframkallande levlandet, behovet att bli bättre och måstena gör att det tar tid som inget annat fritidsintresse.

Vi tar och jämför datorspelande med två andra fritidsintressen, sport och TV-tittande. Vad gäller sport finns det två moment, att själv bli bättre och "måsten" som tex viktiga matcher. Men om man jämför tillgången på hur enkelt och mycket man kan utöva sin sport så bleknar det i jämförelse med datorspelande. Du blir inte premierad för att spela mer lika direkt som i datorspel utan endast att du själv blir bättre som är en annan punkt som datorspelande också har. TV-tittande är lika tillgängligt som datorspel och har vissa "måsten" som att man måste se klart. Annars kan man inte bli bättre på att titta på TV och man blir inte premierad för att titta mycket på TV och man levlar eller unlockar inget när man tittar på TV.

Ditt argument om att man skulle göra andra saker än att plugga mer om man skar ner på sitt datorspelande är visserligen riktigt. Dock som ovanstående stycke förklarar är datorspelande bland det "värsta" tidsmässigt man kan göra och det man ersätter det med är antagligen bättre.

Sist men inte minst är det en uppmaning som Moderaterna kommer med och det är upp till föräldrarna att tolka och sedan applicera uppmaningen som de anser bäst. Om någon stackars gamer blir utan dator och blir deprimerad fast hans betyg var bra så är det hans föreldarnas och inte Moderaternas fel.

Allt detta kan summeras med att jo, enligt mig är datorspelande en faktor i att barn får sämre resultat i skolan. Detta gäller inte alla, det är heller inte den enda faktorn eller den största men det är absolut en faktor.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Spelade 7 timmar om dagen på högstadiet och gick ut med minst VG i alla ämnen. Det handlar inte om antal timmar per dag, det handlar om att hänga med på lektionerna och att plugga på sådant man inte förstår eller har svårt för. Jag var trött väldigt ofta för att jag satt uppe sent och spelade men jag var fortfarande intresserad och lärde mig saker i skolan för att det jobbade bra lärare på min skola och vi hade intressanta uppgifter. Finns det någon syndabock så är det moderaterna och inte datorspelen. Sen är det upp till var och en att ha sån pass självinsikt att man vet när man måste stänga av och plugga men det är ju inte bara datorspel som kan stå i vägen. Jag valde att spela på helgerna istället för att supa och knarka, kanske borde lyssnat på moderaterna och stängt av de skadliga datorspelen som ruinerar mig och mitt studieliv.

Först studiebidragen och nu detta, lycka till i valet.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk

Jag ska bara nämna en sak. Först om man har en unge som sitter uppe och spelar hela natten på vardagar så är det inte spelets fel. Utan föräldrar som är för mesiga och inte kan sätts gränser. Det finns "smarta" människor som säger att datorer ska automatisk stänga av sig efter en viss tids spelande. Det är struntprat föräldrar på sätta gränser.

Sedan är det såhär. Läxor tycker jag ska vara till för att om man inte hinner det man ska göra på lektionen. Alltså läxor ska var rester ifrån skolan inte extrauppgifter. Om man inte jobbar ordentligt i skolan då får man läxa. Om man jobbar på ordentligt så följer man schema. Sedan prov det får man ta hem och öva på då du ska visa vad du kan. Sedan någon läxa då och då gör inget. Men nu använder sig vissa lärare utav att man ska görs hälften hemma. Återigen prov är helt okej och jag tycker att glosor kan också var bra exempel. Skolan ska vara i skolan (om man sköter sig)

Jag vill inte anklaga alla lärare för detta. Utan det finns många lärare som förstår elever också.

Att läsa är bra men det måste inte vara i bok format. Låt barn läsa om det som intresserar sig utav. Om någon gillar datorer låt eleven läsa på om detta då. Kolla bara vilka bra artiklar sweclockersredaktionen skriver.

Jag kan säga att jag var en elev som gick ut nian med rätt högs betyg. Anledningen till detta tror jag är att när jag var i skolan då jobbade jag.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Avstängd

Orkade inte läsa tråden men jag tränar på gym 5/6 dagar i veckan, spelar dator förmodligen 5+ timmar om dagen och klarar fortfarande alla hålla min betyg på en bra nivå (VG+ i alla ämnen). Då går jag också teknik med teknikvetenskap inriktning vilket betyder att allt vi läser är mer eller mindre matte, fysik och kemi (självklart svenska/engelska etc också). Kommer läsa upp till matte 5 så det är ingen lekmanna matte

Tror det är väldigt olika vad man klarar av, samt vilka lärare man har. Jag har (nästan) endast bra lärare och det hjälper väldigt mycket med hur motiverad man är på lektionerna och om man är motiverad hinner man klart på lektionen och slipper läxa. Samt är jag väl någorlunda lättlärd/begåvad från födseln så det hjälper ju också en del.

Jag kommer ju inte rösta på moderaterna nästa val i alla fall, sämre parti får man leta efter (möjligtvis KD) samt en sämre partiledare än Reinfeldt. Ingen aning om hur svenska folket kunde rösta fram han två gånger i rad? Han har ju ingen vidare utstrålning och är ju ingen vidare retoriker heller... Tacka vet jag Åkesson. Där har vi en kille som kan prata! För att inte tala om att han har fötterna på jorden och inser problemen med samhället idag. #SD14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Det stämmer inte alls att de är lika dåligt att gå till fotbollsträningen som att spela eftersom träning ökar dina mentala prestationer på grund utav ökad koncentrationsförmåga och mindre sömn, bland annat.

Det var inte så jag menade, min poäng var att om du har ett matteprov imorgon så kommer du inte få ett bättre resultat på det för att du är ute och spelar fotboll istället för spel. Fysisk aktivitet är jättebra, om jag har tränat så blir jag te.x lugnare i skolan, har lättare att sitta still och fokusera.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

konstigt, jag kopplar de sjunkande skolresultaten till kommunaliseringen, flummskolan med 100% elevinflytande och de usla lärarlönerna.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120bin:

Håller helt med! Det är ju knappast datorspelandet som är problemet utan snarare en följd av föräldrar som inte kan sätta gränser. Föräldrar ska inte behöva stänga av internet eller tidsbergränsa inloggningstiden eller liknande (tänker på kärringen i klippet), utan säger föräldrarna NEJ, då ska det va NEJ!

Ja, precis. Men en förälder som har bättre koll på deltagarna i lets dance än sina egna barn är det nog svårt att respektera om man råkar ingå i en sådan familj.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ursäkta mitt språk men det här är så jävla bullshit, det är föräldrarna och lärare som måste skapa mer disciplin o inget annat. I 8an så hade jag lite under genomsnittet, sen så blev min mamma ihop med en kille som lärde mig disciplin och fick mig att lägga mer tid på skolarbetet o så blev jag en av de bästa i klassen. Fritidsintressen som är roliga har funnits långt innan dataspel och att skylla på de nu är inget annat än en dålig ursäkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Problemet är bredare; det heter datorer och smartphones. Lättillgänglig underhållning i kombination med informationsöverflöd.

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig röstat på moderaterna (eller något annat parti) men ni som gjort det.... Skäms ni inte? Vart tusan tog värnandet om individualiteten och avskaffandet av kollektiva lösningar vägen? Det är ju inte bara i denna fråga det gäller utan en massa. Varför har vi en massa smygsossar som klär upp sig som konservativa?

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Detta är väldigt inviduellt. Jag spelade otroligt mycket dator under högstadie/gymnasie-tiden men gick ut med bra betyg iaf, däremot har jag vänner vars betyg gått åt skogen p.g.a datorspelande. Så att man upplyser problemet är bra, men att göra det på rätt sätt är ännu viktigare. Dra inte alla över en kant och säg att datorspelande sänker skolbetygen, säg att föräldrar vars barn som spelar mycket dator ska vara extra varsamma så det inte går ut över betygen ist.

Det kan ju också vara så att de som har svårt för sig i skolan får det ännu svårare när de inte lägger någon tid på den, och spelar istället. Att du fick bra betyg kan lika gärna bero på att du har lätt för att lära dig.

Med det sagt så håller jag med om att det är upp till var och en (samt alla föräldrar) att avgöra vad som är för mycket tid på datorspelande, och är ingenting som Moderaterna eller något annat parti har med att göra. Så även om de har en poäng i att många lägger för mycket tid på datorspelande i förhållande till arbete, så var det väldigt osmidigt av dem att basunera ut det, inget de lär vinna väljare på.

Permalänk

Det är nog dags man slutar skylla ifrån sig och kollar på systemet:
*Betygsystemet: Lärarna vet inte hur dom ska tolka det nya betygssystemet vilket leder till att eleverna får orättvisa betyg. Sedan har jag sett fall då ett A+A+D blev ett D i slutbetyg. Fråga mig inte hur detta går till.
*Lärarna: Lärarna måste lära sig HUR dom ska lära ut, sluta göra samma sak som du har gjort i 30 år. Det finns ny teknologi som hjälper eleverna något otroligt mycket (PP, Word dokument osv.)
*Skolan: Skolorna måste straffa eleverna mer, det förekommer allvarligt talat fall då elever försover sig 2-3gånger per vecka (det är inte alls så ovanligt faktiskt), detta är inte okej då detta kommer följa med ut i arbetslivet. Det är förövrig alldeles försvårt att bli av med sitt studiebidrag, dessa elever som försover sig med över 1h 2-3gånger per vecka har fortfarande sitt studiebidrag kvar.
*Läxor: Om läxor ska finnas kan diskuteras i flera år, men jag tycker att dom ska finnas i form av prov och möjligtvis glosor. Matteläxor ska även förkomma, även i gymnasiet, men inte i form av "10/2=X" och 10 likadana uppgifter, utan ge eleverna problem att lösa, och om dom inte klarar av dom uppmana dom till att hjälpa varandra t ex. "Lisa har 10kr, Pelle får låna hälften, hur många kronor har vardera?", detta är mycket mer givande (självklart behövs ekvationer nötas, men jag tror inte det är rätt sätt att göra det genom läxor).

Sedan är det ju klart att datorspelande KAN försämra skolresultaten. Ofta så får datorn en till att sitta uppe förlänge, att hellre spela dator än plugga osv. Men detta kan ju även förekomma utan dator.

Nu vill jag inte med detta säga att det endast är systemets fel för att ungdomar måste lära sig plugga och föräldrar måste vara mycket striktare med vad som gäller.
-SuperZebran

Visa signatur

Asking for explanations why the madman does mad things is a childish question.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle nog tro att det mer beror på sätten att lära ut och omgivningen där dom lär ut, skolorna använder fortfarande samma stenålders metoder som dom alltid gjort visst det fungerar för vissa men långt ifrån för alla och när det inte fungerar blir eleverna stämplade som dumma i huvet alternativt lata och det måste ju självklart bero på allt spelande för inte kan det vara så att statens fina skolor helt enkelt misslyckas med att lära ut på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det bland annat handlar om att skolklasserna är för stora och att lärarantalet är för lågt.

Tycker nog att moderaterna gör det lite för lätt för sig genom att säga såhär.

Permalänk
Medlem

Mitt datorspelande sabbade rätt mycket för mig i gymnasiet. Jag var med i en seriös CS klan och körde minst 4h per dag.
Fick läsa upp en mattekurs senare på sommaren. Hade utan tvekan haft bättre betyg om jag lagt mindre tid på spelande.

Så ja 1) lägger man för mycket tid på något annat än att göra läxorna eller 2) är uppe försent och sover lite så man inte kan hänga med i undervisningen så går det sämre i skolan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies