Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Frågor angående olika skärmtekniker (IPS, TN o VA etc..)

Permalänk

Frågor angående olika skärmtekniker (IPS, TN o VA etc..)

Hej,

Köpte precis en http://www.dustinhome.se/product/5010755964/benq-gl2450e-24-wide-tft-led-black/ från dustinhome för 990:- på kampanj, vilket jag tyckte var en bra deal. Har ännu inte hämtat ut skärmen då den kom på posten idag. Nu i efterhand har jag läst en hel del om att folk ogillar TN paneler och istället förespråkar IPS, VA eller 144 Hz TN. Jag har hittills bara kommit över ganska kraftigt vinklade trådar där folk antingen är 100% för IPS och säger att TN är skit, 100% för 144 Hz och säger att 60 Hz är skit eller en kombination av de båda.
Jag efterfrågar alltså en lite neutralare syn på skärmkvaliteten hos dessa olika tekniker. Har tidigare haft en 19" TFT LCD skärm från ca 2006 och har inte upplevt att det är någon dålig bild öht.
Vad är egentligen felet på TN? Bör jag lämna tillbaka den och köpa en ny? Jag känner inte för att lägga så mkt mer än 1500:- på en skärm då datorn jag ska köpa redan ligger på ca 13 000:- utan skärm. Jag vill även att skärmen ska vara mellan 22-24".

Hittills har jag endast hört att IPS har bättre färgåtergivning och betraktelsevinklar, men förstår verkligen inte varför betraktelsevinkel är ett problem öht om jag ska vara ärlig... Man springer väl inte runt när man spelar? Jag sitter still i alla fall och bör således betrakta skärmen från en vinkel.

Har även hört att TN ska ha något bättre kontraster och svärta, stämmer detta?

Skärmen skall alltså användas primärt för spelande av varierande sort (MMO, FPS, RTS).

Tacksam för svar!

Andersson9

Permalänk
Medlem

du ser ut att ha förstått helheten i IPS/120+hz/TN

man ser helt klart skillnad på alla 3 sorters skärmar, sen är frågan vad man föredrar mest.

bäst bildkvalite? = IPS
bäst flyt i spel? = 120+hz
billigaste? = TN

är inte superinsatt i hur bra VA paneler är, men är väl något mitt imellan IPS/TN

ungefär så jag ser det, när jag säger bildkvalite så är det "fylligare, levande färger" svårt att förklara måste nog upplevas, samma sak med högre hz

men med TN vet du ju ungefär vad du får, det lär dessutom vara bättre bildkvalite från det du har idag vilket du än köper

hoppas det gjorde saken lättare

Permalänk
Hedersmedlem

Din gamla skärm har mest troligt varit en TN skärm.

Om man ska ha en skärm som man primärt ska spela på och man har en någorlunda tight budget så är det en TN skärm du ska satsa på. De har snabbast responstid, vilket är bra för spel, och är billiga.

De andra teknikerna är bra om man vill hålla på med bildbehandling och liknande, eller om man bara tycker att man vill ha en bättre bild och är beredd att betala för det.

Det känns som att en TN-skärm är helt rätt för dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Betraktelsevinkeln spelar roll när den är så liten att det blir skillnad i kanterna om man sitter i mitten av skärmen. Tyvärr märks detta tydligt på TN-paneler, där det räcker att vrida på skallen för att se att bilden skiftar.

Jag är knappast neutral vad gäller val av skärm, men har jämfört IPS och TN sida vid sida och IPS är bättre på alla plan utom snabbheten. Det märks väldigt tydligt att TN saknar den bild som IPS har om man först spelar ett valfritt spel på IPS några timmar, och sedan byter till TN - eller vice versa. Däremot är TN betydligt snabbare.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andersson9:

Har ännu inte hämtat ut skärmen då den kom på posten idag.

Enligt distansköplagen har du rätt att prova varan och lämna tillbaka den om du inte är nöjd. Eftersom skärmen redan ligger och väntar på dig så hämtar du ut den. Väl hemma packar du upp den väldigt försiktigt och sparar allt som var i lådan. Det hjälper även om du packar upp den så lite som möjligt. Dra inte av all skyddsplast osv som inte behöver tas av för att testa skärmen. Sedan testkör du den med din dator i helgen. Om du inte tycker att den är bra så tar du kontakt med Dustin på måndag och hävdar din ångerrätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för alla snabba svar! Jag har riktig beslutsångest nu ;). Men får väl antagligen göra som giplet sa och testköra skärmen imorgon för att sedan använda min ångerrätt om den ej är till belåtenhet.
Om jag nu skulle välja att gå IPS istället, är det någon idé att köpa utav en billigare variant, exempelvis: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/193652-a... eller http://www.inet.se/produkt/2204979/acer-24-g246hylbmjj-ips eller är det bara skit då?
Vad gäller bildkvaliteten på TN kontra IPS, är det endast färgåtergivning och betraktelsevinkel som förbättras med IPS då? Alltså inte kontrast och skärpa på texturer?

Mvh
Andersson9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

men förstår verkligen inte varför betraktelsevinkel är ett problem öht om jag ska vara ärlig... Man springer väl inte runt när man spelar? Jag sitter still i alla fall och bör således betrakta skärmen från en vinkel.

Spelar ingen roll (eller ja, inte tillräckligt för att jag ska bry mig) när du spelar men kollar man på film så lägger/sätter sig många någon annanstans.

Kollar du inte ofta på film och serier och t.ex. ligger i sängen och kollar så blir du nog nöjd med din TN.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Tack för alla snabba svar! Jag har riktig beslutsångest nu ;). Men får väl antagligen göra som giplet sa och testköra skärmen imorgon för att sedan använda min ångerrätt om den ej är till belåtenhet.
Om jag nu skulle välja att gå IPS istället, är det någon idé att köpa utav en billigare variant, exempelvis: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/193652-a... eller http://www.inet.se/produkt/2204979/acer-24-g246hylbmjj-ips eller är det bara skit då?
Vad gäller bildkvaliteten på TN kontra IPS, är det endast färgåtergivning och betraktelsevinkel som förbättras med IPS då? Alltså inte kontrast och skärpa på texturer?

Mvh
Andersson9

Har en IPS skärm och en TN skärm som står bredvid varandra så har rätt lätt att jämföra Som sagt så har IPS skärmen mycket bättre färger (klarare och naturligare), kontrast, brightness och betraktninsvinkel. Min TN skärm får en gul ton när man kollar på den ovan- eller underifrån, samt från mycket skarp vinkel från sidan. IPS skärmen har inga sådana problem, den ser likadan ut oavsett vilken vinkel man försöker kolla från. IPS har som nackdel en lite dåligare svärta och min TN skärm går faktiskt lite djupare i svärta, fast det bör nämnas att den är en blank skärm dvs inget matt filter som gör allt lite gråaktigt.

Permalänk
Skrivet av hg:

Har en IPS skärm och en TN skärm som står bredvid varandra så har rätt lätt att jämföra Som sagt så har IPS skärmen mycket bättre färger (klarare och naturligare), kontrast, brightness och betraktninsvinkel. Min TN skärm får en gul ton när man kollar på den ovan- eller underifrån, samt från mycket skarp vinkel från sidan. IPS skärmen har inga sådana problem, den ser likadan ut oavsett vilken vinkel man försöker kolla från. IPS har som nackdel en lite dåligare svärta och min TN skärm går faktiskt lite djupare i svärta, fast det bör nämnas att den är en blank skärm dvs inget matt filter som gör allt lite gråaktigt.

Okej, misstänker att jag inte kommer att märka så mycket av skillnaden då jag inte kommer ha två skärmar bredvid varandra för att jämföra. Får som sagt testa TN skrämen och se ifall jag blir nöjd :).

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Jag har samma ångest, vilket resulterar i att jag behåller min syncmaster från 2008..:)

Permalänk
Skrivet av Krittez:

Jag har samma ångest, vilket resulterar i att jag behåller min syncmaster från 2008..:)

Hehe, i slutändan blir man nog nöjd oavsett. Men man kan ju alltid köpa något bättre och dyrare..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andersson9:

Hehe, i slutändan blir man nog nöjd oavsett. Men man kan ju alltid köpa något bättre och dyrare..

Jag skulle aldrig köpa en TN-skärm till mig själv. Jag tyckte att det var ett lyft att byta till IPS, men så himla stor skillnad är det inte för de flesta. Inte ens jag tänker på om jag sitter framför en TN eller IPS skärm. Det är om man letar efter felen.

Om du är besviken på bildåtergivningen på din gamla skärm eller om du tycker att detta med IPS verkar intressant så prova en IPS-skärm. Men har du i huvudsak varit nöjd med din gamla skärm så varför byta? Tekniken har gått framåt och avståndet mellan TN skärmarna och de billigaste IPS-varianterna är mindre än någonsin, så mest troligt kommer du att tycka att den nya skärmen är ett lyft över den gamla oavsett vad den har för teknik.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Andersson9:

Hehe, i slutändan blir man nog nöjd oavsett. Men man kan ju alltid köpa något bättre och dyrare..

Jättevanligt misstag att tänka att dyra saker = bra saker. Det implicerar att billiga saker = dåligt

Nej, jag köpte en TN från BenQ för tusenlappen till min första dator. Uppgradera till en IPS inom ett halvår då jag var lite missnöjd med bildkvalitén.
Dock fungerar skärmen alldeles utmärkt. Har du möjlighet så gå ner lite på någon annan komponent och köp en bra skärm. Den kan följa med till nästa bygge

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag skulle aldrig köpa en TN-skärm till mig själv. Jag tyckte att det var ett lyft att byta till IPS, men så himla stor skillnad är det inte för de flesta. Inte ens jag tänker på om jag sitter framför en TN eller IPS skärm. Det är om man letar efter felen.

Om du är besviken på bildåtergivningen på din gamla skärm eller om du tycker att detta med IPS verkar intressant så prova en IPS-skärm. Men har du i huvudsak varit nöjd med din gamla skärm så varför byta? Tekniken har gått framåt och avståndet mellan TN skärmarna och de billigaste IPS-varianterna är mindre än någonsin, så mest troligt kommer du att tycka att den nya skärmen är ett lyft över den gamla oavsett vad den har för teknik.

Okej, kul att du hittade något som uppfyllde dina krav :). Jag misstänker att det kommer att vara som du säger, och att jag kommer uppfatta skärmen som ett lyft oavsett då jag inte ser mig själv som särskilt kräsen gamer :).

Skrivet av DavidtheDoom:

Jättevanligt misstag att tänka att dyra saker = bra saker. Det implicerar att billiga saker = dåligt

Nej, jag köpte en TN från BenQ för tusenlappen till min första dator. Uppgradera till en IPS inom ett halvår då jag var lite missnöjd med bildkvalitén.
Dock fungerar skärmen alldeles utmärkt. Har du möjlighet så gå ner lite på någon annan komponent och köp en bra skärm. Den kan följa med till nästa bygge

Jo, du har helt rätt. Jag kommer nog att provköra denna TN skärmen för att se vad jag tycker, för att sedan avgöra om det blir till att skicka tillbaka skärmen och vänta på något annat erbjudande eller om jag behåller den. Troligen kommer jag att köpa datorn i början av april och den kommer att se ut ungefär såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6530374/2014-02-26

SSD köpte jag från dustin i samband med skärmköpet då den var på rea nu under gaming week :). Med detta sagt tror jag inte att det är någon komponent som jag direkt vill skära ner på, möjligen ram-minnet om jag istället skulle köpa delarna i uppgraderingspaketet löst. Men jag ser hellre att datorn presterar bra med en stabil FPS på höga inställningar i de flesta spel än att jag har något bättre färger på skärmen :).
Var förövrigt på Elgiganten idag och jämförde lite TN paneler med IPS bredvid varandra och kan i ärlighetens namn inte säga att jag upplevde någon världsomvälvande skillnad. Men visst, det fanns en skillnad i färgskärpa till IPS fördel, men att den var så stor att det skulle vara direkt avgörande är väl inget jag skulle kunna skriva under på, men som sagt det handlar väl om tycke och smak.

Kul kuriosa var dock att när en manlig expedit i 20-års åldern kom fram och ville hjälpa till, så frågade jag efter deras IPS paneler (mest för att ställa en fråga) och han först såg lite förvirrad ut, men sedan självsäkert pekade på en skärm och sa: "-Det här är vår enda IPS". När jag kunde se minst 4 IPS skärmar i stativet, haha. Roligt att säljare bara chansar...

Permalänk

UPDATE: Eftersom en majoritet i princip överallt jag tittar, inkl. här verkar tycka att IPS är att föredra (Jag spelar inte FPS-spel på någon avancerad nivå heller) så valde jag att utan att paketera skärmen skicka den som retur, då det visade sig att den ej heller innehöll DVI-kabel = extrautgift. Jag hittade dessutom Dell UltraSharp U2312HM på Dustin home för 1158:- (möjligen på studentrabbat eftersom jag inte ser något om detta priset på prisjakt och det dessutom inte står något om kampanj på skärmen). Den inkluderade dessutom DVI-kabel, så jag hoppas att den blir till belåtenhet trots att den endast är e-IPS (vet ej om det är sämre eller något).

Tacksam för alla som har svarat och bidragit till tråden, det är till oerhört stor hjälp!

Mvh
Andersson9

EDIT: Nu fick jag lite ångest.. efter att ha läst runt ytterligare, verkar det som om e-IPS är någon slags budgetvariant av IPS och endast innehåller 6-bitar färgkodning (?) vilket är samma som TN-paneler, bör jag avbeställa min DELL, skulle BenQ skärmen prestera bättre i spel, och ha lika fina färger?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andersson9:

UPDATE: Eftersom en majoritet i princip överallt jag tittar, inkl. här verkar tycka att IPS är att föredra (Jag spelar inte FPS-spel på någon avancerad nivå heller) så valde jag att utan att paketera skärmen skicka den som retur, då det visade sig att den ej heller innehöll DVI-kabel = extrautgift. Jag hittade dessutom Dell UltraSharp U2312HM på Dustin home för 1158:- (möjligen på studentrabbat eftersom jag inte ser något om detta priset på prisjakt och det dessutom inte står något om kampanj på skärmen). Den inkluderade dessutom DVI-kabel, så jag hoppas att den blir till belåtenhet trots att den endast är e-IPS (vet ej om det är sämre eller något).

Tacksam för alla som har svarat och bidragit till tråden, det är till oerhört stor hjälp!

Mvh
Andersson9

EDIT: Nu fick jag lite ångest.. efter att ha läst runt ytterligare, verkar det som om e-IPS är någon slags budgetvariant av IPS och endast innehåller 6-bitar färgkodning (?) vilket är samma som TN-paneler, bör jag avbeställa min DELL, skulle BenQ skärmen prestera bättre i spel, och ha lika fina färger?

Dell gör bra skärmar. Här är en kort review.
http://bestgamingmonitorden.com/dell-ultrasharp-u2312hm-revie...

Citat:

Verdict

With all of the features and performance of the Dell U2312HM in mind, I find myself on the fence when it comes down to recommending it. I would say that the Dell U2312HM is not the best of choices for hardcore gaming, and coming from a gamer’s perspective, I can see how it may be a deal breaker when I hear issues of its performance in this area. However, for its value, display quality and all around flexibility, the Dell U2312HM is certainly worth considering if you are in the market for a new monitor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Gött, jag avbeställde inte efter att ha läst diverse recensioner. Verkar vara övervägande positivt! Håller tummarna