Facebook köper Oculus VR

Permalänk
Inaktiv

Äcklig Monopoliserat värld. Facebook kan dra åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Men hur blir det om några år då och det är etablerat?
Vad hindrar dom från att tvärvända som microsoft med Xbox? Dom sa till och med "inget internet? synd. Skaffa en 360" men vände helt om och skaffa bort internetkravet.
Samma sak kan hända här fast det skulle då bli åt fel håll i stället.

En risk som är mycket verklig om än inte garanterad.

Omöjligt att svara på. Det finns inget som är garanterat i framtiden.
Jag tror inte facebook har ngt att tjäna på att jaga bort gamers iaf. Då kommer de köpa en annan liknande produkt istället.
Det som är garanterat är iaf att OR kommer säljas i butik nu. Det var inte alls säkert tidigare.

Permalänk
Medlem

O där vill inte jag ha en längre!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Äcklig Monopoliserat värld. Facebook kan dra åt skogen.

Huh? Tror du får läsa på lite vad monopol innebär

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

O där vill inte jag ha en längre!

Bra! Blir mindre kö när jag ska köpa en

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Källa länkades tidigare i tråden
#14495581

Visseligen är det vi entusiaster som är den absoluta minoriteten när det kommer till konsumentmarknaden, MEN det är också vi som får igång sådana här saker. Hur många av kickstartarna tror du det var som var entusiaster?
Vilka tror du det är som komemr köpa denna produkten direkt vid lansering och som har köpt alla dev kits?

Vi som skriker högst just nu är just dom som kan få ett projekt som detta att antingen bära eller brista.
En entusiastinriktad produkt behöver entusiaster för att bära av.

Vi kan se på whats app, det var folk som letade bra alternativ till meddelanden som hoppade på tåget och som spred produkten till alla dom kände och som helt enkelt fick appen att bli framgångsrik. Det är troligen nu samma skara som har lämnat och gått över till telegram som har fått många miljoner fler användare redan samma dag (med tror det var ett snitt på lite över 4 mil pers om dagen i ett par veckor) som facebook köpte whatsapp.

Vi är viktigt i början även om vi knappt är 1% av marknaden och det är just på grund av att vi hörs och vi hörs tydligt.

Absolut, entusiasterna behövs, men för mig tycker jag det känns bra att foliehattarna sorteras bort lite :). Så länge inte FB lägger sig i den första konsumentversionen tror jag även de vettiga entusiasterna stannar. Speciellt om nu pengarna läggs för att göra produkten ännu bättre. Speciellt kan man, som redan nämnt, förbättra leverantörskedjan, ha större frihet i komponentsval och på sikt sänka produktionskostnader. Sen borde även det här beskedet vara mycket välkommet från de större speltillverkarna. Nu får de garantier på att det här projektet kommer genomföras och har kapital nog att klara sig. Det öppnar väldigt många dörrar för bättre utveckling, även om Mojang agerar irrationellt.

Skrivet av RainesX:

Hur blir det då om oculus gör som dom sagt att rift skall vara gratis och intäckter skall komma från spel.
dom 1000 dollar som man lägger på pcn känar inte facebook på och dom få dollar som oculus skall kosta känar dom heller inget på.

Din poäng blir? ah att oculus kommer kosta pengar för att facebook vill det. ok tack för infon...

Som alla säger hittills detta "kan" vara bra för oculus men frågan är också hur vida det kommer bli bra eller dåligt för oss konsumenter.

Nu har jag kanske inte hängt med så bra, varför i hela fridens namn skulle Riften vara gratis? Låter helt absurt och är absolut inte genomförbart. Hade de gjort det hade de sänkt sig själva. Det är skillnad på att vilja ha det så och faktiskt ha det så.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Nej, jag menar att jag känner mig blåst på en teknik som jag hjälpt utveckla som tydligen facebook ska använda till sina ändamål. Mark sa ju att efter konsumentversionen av oculus har släppts så ska dom skapa grejer åt fejjan.

Dendär "amerikanen" som stämde donken för att det var för varmt fick 2:a gradens brännskador.
Det var fri påfyllning på mcdonals så personalen gjorde kaffet slynhett för att dom inte skulle hinna dricka upp kaffet och således fylla på innan dom hade ätit klart.

Dold text

http://jimcofer.com/personal/2012/01/19/righting-the-wrongs-t... (VARNING FÖR STARKA BILDER, ÄT INTE FRUKOST TILL DETTA)

jag har läst en artikel om kaffetemperaturen på olika mat/café-ställen. McDonalds är varmast, deras kaffe ligger på 98 grader (ska nämnas att detta var svenska mcdonalds och att det var 5-6 år sen jag läste denna artikel) Vilket är otäckt varmt.
Det står även på muggen en varning om att innehållet är varmt. Tappar man sen kaffet på sig själv, då får man faktiskt skylla sig själv.
Det är ju som att stämma spistillverkarna om man råkar lägga handen på en varm spisplatta, eller att stämma grilltillverkaren för att man råkar snubbla in i grillen ...

Förövrigt är 95-96 grader den perfekta temperaturen på vanlig kaffe: http://kokakaffe.se/koka-kaffe/ratt-kaffe-temperatur-gor-hela...

Tappar man någon varm vätska på sig själv får man skylla sig själv.

Nu gick vi väldigt off-topic här.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Innan folk ragear kan ni åtminstone läsa vad Palmer Luckey(grundaren) skriver om saken:
"I’ve always loved games. They’re windows into worlds that let us travel somewhere fantastic. My foray into virtual reality was driven by a desire to enhance my gaming experience; to make my rig more than just a window to these worlds, to actually let me step inside them. As time went on, I realized that VR technology wasn’t just possible, it was almost ready to move into the mainstream. All it needed was the right push.
We started Oculus VR with the vision of making virtual reality affordable and accessible, to allow everyone to experience the impossible.
With the help of an incredible community, we’ve received orders for over 75,000 development kits from game developers, content creators, and artists around the world. When Facebook first approached us about partnering, I was skeptical. As I learned more about the company and its vision and spoke with Mark, the partnership not only made sense, but became the clear and obvious path to delivering virtual reality to everyone. Facebook was founded with the vision of making the world a more connected place. Virtual reality is a medium that allows us to share experiences with others in ways that were never before possible.

Facebook is run in an open way that’s aligned with Oculus’ culture. Over the last decade, Mark and Facebook have been champions of open software and hardware, pushing the envelope of innovation for the entire tech industry. As Facebook has grown, they’ve continued to invest in efforts like with the Open Compute Project, their initiative that aims to drive innovation and reduce the cost of computing infrastructure across the industry. This is a team that’s used to making bold bets on the future.

In the end, I kept coming back to a question we always ask ourselves every day at Oculus: what’s best for the future of virtual reality? Partnering with Mark and the Facebook team is a unique and powerful opportunity. The partnership accelerates our vision, allows us to execute on some of our most creative ideas and take risks that were otherwise impossible. Most importantly, it means a better Oculus Rift with fewer compromises even faster than we anticipated.
Very little changes day-to-day at Oculus, although we’ll have substantially more resources to build the right team. If you want to come work on these hard problems in computer vision, graphics, input, and audio, please apply!

This is a special moment for the gaming industry — Oculus’ somewhat unpredictable future just became crystal clear: virtual reality is coming, and it’s going to change the way we play games forever.
I’m obsessed with VR. I spend every day pushing further, and every night dreaming of where we are going. Even in my wildest dreams, I never imagined we’d come so far so fast.
I’m proud to be a member of this community — thank you all for carrying virtual reality and gaming forward and trusting in us to deliver. We won’t let you down."

Permalänk
Medlem

facebook+oculus=A clockwork orange

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Facebook hit och facebook dit, är trött på att se skiten överallt. Människor med någorlunda sunt förnuft undviker det. Är också trött på alla facebook loggor som ständigt tillber en att "gilla" eller logga in. Utveckling kring ny teknik av ett företag som detta... kan det gå annat än utför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkal:

huh? Live Messenger var en bättre produkt på alla sätt. Skype är så dåligt kodat och segt att jag undrade varför MS inte ersatte det med Live direkt efter uppköpet, antar att de köpte Skype för varumärket.

Skype klarade inte processorer med flera kärnor i ett par år. Jag var tvungen att använda en version från 2006 (om jag minns rätt) då Skype krashade och segade ner datorn. Efter uppköpet så kunde jag äntligen uppgradera till den senaste versionen men Skype är fortfarande segt och dåligt.

Ett annat exempel: Filöverföringar under samtal. De går riktigt segt även fast båda personerna sitter på minst 10Mbit-linor. Dvs Skype stryper överföringen till ett statiskt värde för att bibehålla samtalskvaliteten. Borde vara dynamiskt men jag antar att det är för svårt. Fungerade alldeles utmärkt med Live.

Ah, jo jag var förvisso ingen jätteflitig användare av Skype innan uppköpet, kanske tog mig lite vatten över huvudet. Jag tycker dock att Skype har så pass mycket problem och fel idag, bara en sån grej som att det tar typ 20 minuter innan klienten slutar lagga och blir användbar, om man loggar in på en annan dator än den man brukar för att den ska hålla på att hämta chatloggar... jag skriver visserligen en del men det kan inte röra sig om mer än ett par MB text, fattar inte vad som tar sådan tid. Det går såvitt jag minns visserligen att slå av all chatloggning och komma runt det, men det gör ju inte problemet mindre korkat till att börja med.
Min tanke var iallafall att Skype fungerar väldigt dåligt än idag trots att de har haft många år på sig att räta ut alla buggar och frustrationsmoment. Kan inte minnas att jag störde mig lika mycket på Skype innan uppköpet som jag gör idag, men så använde jag det inte lika flitigt på den tiden heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Innan folk ragear kan ni åtminstone läsa vad Palmer Luckey(grundaren) skriver om saken:
"I’ve always loved games. They’re windows into worlds that let us travel somewhere fantastic. My foray into virtual reality was driven by a desire to enhance my gaming experience; to make my rig more than just a window to these worlds, to actually let me step inside them. As time went on, I realized that VR technology wasn’t just possible, it was almost ready to move into the mainstream. All it needed was the right push.
We started Oculus VR with the vision of making virtual reality affordable and accessible, to allow everyone to experience the impossible.
With the help of an incredible community, we’ve received orders for over 75,000 development kits from game developers, content creators, and artists around the world. When Facebook first approached us about partnering, I was skeptical. As I learned more about the company and its vision and spoke with Mark, the partnership not only made sense, but became the clear and obvious path to delivering virtual reality to everyone. Facebook was founded with the vision of making the world a more connected place. Virtual reality is a medium that allows us to share experiences with others in ways that were never before possible.

Facebook is run in an open way that’s aligned with Oculus’ culture. Over the last decade, Mark and Facebook have been champions of open software and hardware, pushing the envelope of innovation for the entire tech industry. As Facebook has grown, they’ve continued to invest in efforts like with the Open Compute Project, their initiative that aims to drive innovation and reduce the cost of computing infrastructure across the industry. This is a team that’s used to making bold bets on the future.

In the end, I kept coming back to a question we always ask ourselves every day at Oculus: what’s best for the future of virtual reality? Partnering with Mark and the Facebook team is a unique and powerful opportunity. The partnership accelerates our vision, allows us to execute on some of our most creative ideas and take risks that were otherwise impossible. Most importantly, it means a better Oculus Rift with fewer compromises even faster than we anticipated.
Very little changes day-to-day at Oculus, although we’ll have substantially more resources to build the right team. If you want to come work on these hard problems in computer vision, graphics, input, and audio, please apply!

This is a special moment for the gaming industry — Oculus’ somewhat unpredictable future just became crystal clear: virtual reality is coming, and it’s going to change the way we play games forever.
I’m obsessed with VR. I spend every day pushing further, and every night dreaming of where we are going. Even in my wildest dreams, I never imagined we’d come so far so fast.
I’m proud to be a member of this community — thank you all for carrying virtual reality and gaming forward and trusting in us to deliver. We won’t let you down."

Jo man kan ju bara hoppas på att han skrev ett vattentätt kontrakt med Facebook så de inte kan styra han åt något annat håll...
Är det så, så har han ju behållit sin integritet och det är bara att säga grattis...
och om det är som du säger att ex. Instagram inte har ändrats något sedan FB köpte dem så är ju det helt klart ett positivt tecken

Är inte rädd för facebook, men jag vill bara ha min total immersiv gaming experience!!!

Permalänk
Medlem

Twenty five thousand Facebook shovel ware incoming! gg

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn0bb3n:

Jo man kan ju bara hoppas på att han skrev ett vattentätt kontrakt med Facebook så de inte kan styra han åt något annat håll...
Är det så, så har han ju behållit sin integritet och det är bara att säga grattis...
och om det är som du säger att ex. Instagram inte har ändrats något sedan FB köpte dem så är ju det helt klart ett positivt tecken

Är inte rädd för facebook, men jag vill bara ha min total immersiv gaming experience!!!

Jag är inte ett dugg rädd för att facebook ska "mörda" Oculus Rift. Facebook är ett vinstdrivande företag och vill Facebook att Oculus Rift ska gå med vinst så kommer dom bara låta Oculus fortsätta sin framgångssaga.

Någon som märkt någon skillnad med Instagram senaste året? Förutom att appen blivit jävligt mycket snabbare och några skönhetsfixar så är det som att Facebook aldrig ens köpt upp Instagram. Och jag kan med 99% säkerhet säga att det kommer vara samma sak med Oculus Rift, förutom att företag nu har en jävla massa pengar att leka med.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha "Facebook integration" i mina spel! Finns det någon gång man vill vara anonym på internet så är det väll bland jobbiga p12:or i div spel....

Gawd hoppas dom inte får något inflytande....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolny:

De hade redan en stark ställning på marknaden även om de är/var ett mindre företag.
Som exempel har ju Sony gått ut och sagt att de ska släppa en dylik pryl till PS4, och det kommer säkerligen komma fler varianter, så nog kommer de ha vettigt med konkurrens alltid.

Till PS4 ja. Konsol marknaden var aldrig något Oculus hade nått vidare hopp på att nå ut till. Sony har inte sagt några planer på att utveckla gaming VR till PC. Så de lär knappast ge Ocuus VR nån vettig konkurrens.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Till PS4 ja. Konsol marknaden var aldrig något Oculus hade nått vidare hopp på att nå ut till. Sony har inte sagt några planer på att utveckla gaming VR till PC. Så de lär knappast ge Ocuus VR nån vettig konkurrens.

Deras VR är utvecklat mot en pc med windows 7 så det fungerar redan. Bara att hoppas på att dom släpper det i flera variationer senare
Om inte så finns det några aktörer till.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Årets aprilskämt ?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Deras VR är utvecklat mot en pc med windows 7 så det fungerar redan. Bara att hoppas på att dom släpper det i flera variationer senare
Om inte så finns det några aktörer till.

Sen när gjorde Sony ett tillbehör till ngt annat än sina egna produkter? Jag kan inte komma på ett enda.
Morpheus är ett tillbehör till playstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Facebook hit och facebook dit, är trött på att se skiten överallt. Människor med någorlunda sunt förnuft undviker det. Är också trött på alla facebook loggor som ständigt tillber en att "gilla" eller logga in. Utveckling kring ny teknik av ett företag som detta... kan det gå annat än utför?

Jag är väl en av få då som tycker facebook är skitbra (bara 1 miljard som använder det på mobiltelefoner och ännu fler på datorer).
Jag är väl för gammal för att bry mig om vad som är häftigt att använda.
Köp eller köp inte. Din förlust. Jag kommer iaf köpa en dag ett och ha jävligt kul med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag är väl en av få då som tycker facebook är skitbra (bara 1 miljard som använder det på mobiltelefoner och ännu fler på datorer).
Jag är väl för gammal för att bry mig om vad som är häftigt att använda.
Köp eller köp inte. Din förlust. Jag kommer iaf köpa en dag ett och ha jävligt kul med den.

Det handlar om att en potentiellt skitbra produkt kommer bli överöst med reklam förr eller senare och därav även förstöra för dig som slutanvändare.
Det lovas idag att det ska vara oberoende av Facebook, men vad händer när produkten nått ut på marknaden i större mängd och alla företag vill sprida just reklam med hjälp av den? Då öppnar de plånboken och eftersom att alla är giriga jävlar så ska du se att Mr. Facebook gladeligen tar emot det som erbjuds.
Mardrömsscenariot vore att det enligt licensavtalet i framtiden krävs att du tillåter en viss mängd reklam för att få använda OR till dina spel. Ett krav som per automatik skulle generera mer pengar till ägaren, vilket alltså också kommer ske.

EDIT: Får jag fråga varför du tycker det är skitbra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Lite naivt att tro att det inte kommer dyka upp krav längre fram för Facebook connectivity. Som t.ex logga in och dela med sig av sina poäng på facebook. Kan tänka mig att även facebook kommer lägga mer krut på att få in gamers på sidan igen. Tänk som Battlefields battlelog fast på facebook med mera. Nja, jag förblir skeptisk till detta köpet. Det gick ifrån ren entusiasm till skeptisk orolighet; vilket är tråkigt enligt mig.

Det hade nog blivit bättre om EA köpt dem, för EA sysslar iallafall med spel!

Det ända som är bra med att ha Facebook i ryggen är att man redan har väldigt stark infrastruktur för nätverk osv. Vilket kan vara bra multiplayer-spelen. Samt man får nytt kapital att jobba vidare med. Men att tro att Facebook kommer låta Oculus göra vad dom vill 13 miljarder kronor känns högst osannolikt...

Skrivet av Arazand:

OK, Facebook har köpt GANSKA MÅNGA företag.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mergers_and_acquisitions...

Jag är ifrån jorden, och jag ser sakerna EA har gjort fel men samtidigt, Facebook eller EA vem hade du köpt spel av? Steam finns inte, butiker finns inte. Utan du ska välja mellan Facebook och EA, vem köper du spel av? Kanske du redan äger Battlefield? Titanfall? Crysis? Deadspace? Fifa? Eller är du som jag och har SimShitty och känner dig allmänt våldtagen? Spelar ingen roll direkt vilket spel du köpt ifrån EA på senaste tiden eller kommer göra i framtiden. De har fortfarande 40 år mer erfarenhet med spel än Facebook. Ur lista på företag som Facebook köpt ser man ju ett spelrelaterat bolag, Spaceport.io, ett team som utvecklat ett flashbaserat framwork för spel, typ Farmville likande historier. Ska sådana spel vara bättre än fiaskon som EA orsakat? Nja, tror du får behålla Farmville-klonerna för dig själv då, happy skinnerboxing to you.

Om man fick välja så skulle jag säja att EA vore det bättre valet men det verkar inte spela så stor roll.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Även om jag ser Facebook som ett stort och ondskefullt kapitalistbolag så tror jag att det i längden ändå kan löna sig för oss slutanvändare.
Hade Oculus utvecklats i den riktning det gjort hittills så hade det förmodligen fortsatt gå saaaaakta men säkert mot en enhet som främst skulle användas av engagerade gamers.
Då nu Facebook är en gigantisk grej i en stor del av jordens befolknings liv så måste de börja rikta in sig på en lättviktsenhet som är enkel att ta på, ta av, konfigurera, etc. Den måste samtidigt ha en fantastisk upplösning för att ö.h.t vara duglig till att använda facebook såvida man inte vill läsa textrader som tar upp en tredjedel av det vertikala synfältet.

Ni minns väl alla hur hemskt fort det gick från det att HD-TV lanserades precis under 10k-strecket till att man kunde få en HD-skärm för knappt en tusenlapp? Samma kommer ske de närmsta åren med 4K respektive 8K, där har facebook även kapitalet till att skynda på utvecklingen för att kunna tillhandahålla en bra produkt till ett rimligt pris till sina kunder.
I och med att utvecklingen nu förmodligen kommer ske i riktningen att utveckla sociala medier så kommer själva konceptet öka i omsättning och utvecklingstakten kommer förmodligen öka OHYGGLIGT mycket mer än om enbart spelentusiaster skulle använda det. Därefter kommer en bred plattform finnas till hands för i princip alla tänkbara applikationer så att man slipper göra precis varenda liten detalj från scratch.

Även om Zuckerberg beslutar sig för att lusa ner våra nyllen med reklam så kommer det inte ske förrän VR är ordentligt etablerat i folks vardag, annars kommer de förlora en alldeles för stor kundbas de inte får igen. Sker reklamanfallet när VR är ordentligt etablerat så kommer andra alternativ finnas för att välkomna facebooks förlorade kunder.
Tror det här i slutändan ändå kommer leda till något gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Det handlar om att en potentiellt skitbra produkt kommer bli överöst med reklam förr eller senare och därav även förstöra för dig som slutanvändare.
Det lovas idag att det ska vara oberoende av Facebook, men vad händer när produkten nått ut på marknaden i större mängd och alla företag vill sprida just reklam med hjälp av den? Då öppnar de plånboken och eftersom att alla är giriga jävlar så ska du se att Mr. Facebook gladeligen tar emot det som erbjuds.
Mardrömsscenariot vore att det enligt licensavtalet i framtiden krävs att du tillåter en viss mängd reklam för att få använda OR till dina spel. Ett krav som per automatik skulle generera mer pengar till ägaren, vilket alltså också kommer ske.

EDIT: Får jag fråga varför du tycker det är skitbra?

Tycker du ska läsa vad OR teamet har att säga om uppköpet. Det kommer inte bli några krav på facebook överhuvudtaget i den här produkten.
Facebook kommer säkerligen utveckla tjänster som OR kan använda men det är inget som blir påtvingat enligt OR teamet.

Facebook är det absolut lättaste sättet för mig att hålla kontakt med släkt och vänner. Fungerar skitbra på alla platformar.
Den tjänst jag är mest nöjd med skulle jag vilja påstå.

Det jag är mest intresserad av med OR är möjligheten att se sport live direkt i VR på arenan, åka på safari i VR eller andra upplevelser, se film osv. Allt direkt hemma i sängen eller soffan. Spel kommer bara bli en del av möjligheterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lkvnb:

Facebooks argument håller inte, inget av de sakerna som räknas upp kräver att man äger tillverkaren, det låter ju i så fall som att man vill äga plattformen och tvinga folk som vill använda vr att använda Facebook VR och inget annat.

Njäe. Då har du hoppat över att ta i beaktning alternativet där facebook ser en ekonomisk vinst i ägandet i sig. Rent avkastningsintresse om de tror på att branchen har en stor tillväxtpotential. Det är aldrig dåligt att ha det vassaste företaget i en bransch som kommer expandera kraftigt de närmsta åren i sin företagsportfölj. Det argumentet håller absolut och facebook har kanske intresse av att ha insikt i utvecklingen och hämta kunskap också för andra projekt vilket de får gratis som bonus om det nu är en rent ekonomisk investering. Detta helt utan att behöva påverka Occulus utveckling.

Skrivet av lkvnb:

Sedan bevisar ju detta vad kickstarter egentligen handlar om, folk backar saker och andra blir rika. Om du deltar i en nyemission på börsen får du åtminstone aktier och ett löfte om framtida utdelning.

Tänk er för innan ni backar saker på kickstarter hädanefter är mitt tips, och köp inga ofärdiga "dev kits" från något företag.

Riktigt ofog detta de hittat på, och det kommer bli värre senare i år då USA släpper det helt fritt att begära pengar från folk för att backa projekt, du kan i princip göra en reklam som bara ber om pengar.

Ja, det är nog en tankeställare för en del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

faceboculus

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Till PS4 ja. Konsol marknaden var aldrig något Oculus hade nått vidare hopp på att nå ut till. Sony har inte sagt några planer på att utveckla gaming VR till PC. Så de lär knappast ge Ocuus VR nån vettig konkurrens.

Du är väl medveten om att PS4 är en PC ? Så ditt argument faller ju platt...

Permalänk
Medlem

Då kan man väl "se fram emot" att se folks Facebook uppdateringar i hörnan när man spelar och att den frågar en när man får en achievement om man vill posta det till Facebook. Min gissning är att Facebook integration i OR spel kommer bli ett krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Du är väl medveten om att PS4 är en PC ? Så ditt argument faller ju platt...

Nej det är det inte. Hårdvarumässigt ja men Sony kommer aldrig ta fram en dyr produkt och sen "ge bort" den så alla konkurrenterna kan använda den.
Det är inte så Sony jobbar. Den kommer endast fungera till PS4. OM de ngnsin släpper den. Finns bara en prototyp utan pris eller säljdatum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Du är väl medveten om att PS4 är en PC ? Så ditt argument faller ju platt...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro