Microsoft återinför startmenyn – på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Jaha då ska dom förstöra windows 8 också bara för en del gnällspikar som inte kan adaptera sitt beteende

Varför ska man adaptera sig till något som helt uppenbart är sämre och inte är skapat för skrivbordsanvändare?

Ett exempel är ju listan med genvägar till alla installerade program. Ikonerna ligger utspridda kolumner. Är det många program installerat får man skrolla genom flera skärmar för att hitta det. Man blir snurrig i skallen av att bara titta på det.

Ett annat exempel är apparna som låser in dig och körs i fullskärm. Det hjälper inte mycket att man kan dela upp skärmen och snäppa fast dem i kanterna.

Nu ska det bli möjligt att köra dem i fönster. Det är en förbättring om man nu kör de här apparna. De är sämre på alla sätt jämfört med ett vanligt skrivbordsprogram. Jag ser ingen anledning att använda dem på en skrivbordsdator.

Permalänk
Medlem

Jag som började undra var strejf tagit vägen eftersom jag inte sett ett enda inlägg från honom, men såg nu att han blivit "silenced"

Skrivet av THB:

Vad skall alla haters klaga på nudå när de tvingat MS att gå tillbaka till stenåldern..

Då är det väl eran tur att gnälla att startmenyn är tillbaka

Skrivet av OSkar000:

Nu är det bara att återinföra "klassiskt läge/w2k-utseendet" också så man kan se skillnad på fönster, skrivbord och innehåll.

Alternativt möjlighet att själv bestämma hur alla grafiska delar i windows ska se ut med någon form av smidigt program/editor.

Sen är jag nog nästan nöjd

Håller med. Snyggare och renare gränsnitt än Windows 2000 finns inte. Inte ens XP var bättre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Discokungen
Skrivet av AMD-FX:

Jag som började undra var strejf tagit vägen eftersom jag inte sett ett enda inlägg från honom, men såg nu att han blivit "silenced"

Det är väldigt tyst från honom!

Jag tycker det är vettigt att Microsoft faktiskt tänker på sina kunder för en gångs skull!

Tråkigt att alla ska bråka om att alla andra använder datorn fel. Modern UI har varit fint till touch-baserade enheter och appar är en lustig grej på desktop. Kul om det funkar för dig! Kul att det nu kommer möjlighet att använda operativsystemet på företag också! Produktivitet är en trevlig grej!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Då skulle du ha köpt det från början, då fungerade det nämligen som det var tänkt. Problemet var ju att användarna helt enkelt inte gillade hur MS tänkte.

Frågan är då, som jag tänkte, som MS tänkte eller som målgruppen tänkt?
Och nej, Windows 8 fungerade uppenbarligen inte riktigt som MS i tänkt när det släpptes då större delen av dess målgrupp dissade det, minst halva poängen är att användarna faktiskt ska vilja använda din produkt.

Visst kanske OSet fungerande som tänkt ur en designsynpunkt men knappast på många andra sätt... Men det fungerande verkligen inte som Jag eller Flertalet andra tänkte. Det ställde till med fler bekymmer och bök än vad prestandavinsten och ev hålet i plånboken var värt för min del, och ja.. jag har en licens.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det var då ett väldans tjafs om startmenyn på båda sidor. Det som får mig att inte vara så sugen på Win 8är idiotin att vissa saker bara verkar gå att köra i fullskärm. Jag kör nästan allt utom vissa spel i fönster och vill kunna fortsätta med det på min högupplösta skärm. Film kör man på TVn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Hmm... Det är ju inte första april idag...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Öjaha, windows8 var ju tänkt att användas med MUI från början och det fungerade så nu kommer du alltså inte använda det?

Men skämt å sido så är argumentet att inte köra w8 för att man inte tycker att det ska behövas "lagas" det första man gör är för mig helt bizzart, sen när har man använt ett OS där man inte behövt ställa in för sina personlig preferenser och installera de program man behöver? Var inte mycket jobbigare att installera start8 (som förövrigt slår vanliga startmenyn på fingrarna) än att installera winrar, chrome eller att visa de ikoner man använder på skrivbordet. Kan förstå att detta är ett problem för Agda 92år men hur kan detta vara ett problem för användarna på det här forumet? Är väl som förut när man var tvungen att köra med Windows Commander för att få en hyfsad filhanterare. Visst det var kanske ett dumt val att ta bort den men att inte använda w8 av just den anledningen är för mig helt obegripligt.

Frågan är ju som sagt fungerar som tänkt i vems ögon? Ett OS som ställer till med mer bekymmer än mitt nuvarande, kräver tredjepartsprogram för att göra vad mitt nuvarande gör utan och dessutom minskar min produktivitet anser jag inte fungerar som tänkt. Windows 8 är säkert jättefint på plattor med touch etc. Men på en skrivbordsmiljö i QHD eller högre är det miserabelt just nu, för mig iaf. Det ska fungera vettigt från början eller så kan de vara utan mina pengar... Rätt simpelt. Jag betalar inte för produkter som för mig är defekta, min plånbok har talat. De får gärna behålla metro och modern som det är nu... sålänge de ersatt den saknade startmenyn med nåt vettigt alternativ och gjort metro betydligt mer användbart för oss skrivbordsanvändare. Det finns potential men som det är nu är de mer som att sitta vid en förvuxen surfplatta. Eller vara ge oss möjligheten att välja!

Har inget mot nya saker och innovation men detta var för mig ett steg bakåt och åt sidan samtidigt tyvärr, något som jag inte tänker stödja. Windows Commander är en rätt dum jämförelse då windows inte hade en 'vettig' filhanterare från början i flera generationer som de sedan tog bort.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det var då ett väldans tjafs om startmenyn på båda sidor. Det som får mig att inte vara så sugen på Win 8är idiotin att vissa saker bara verkar gå att köra i fullskärm. Jag kör nästan allt utom vissa spel i fönster och vill kunna fortsätta med det på min högupplösta skärm. Film kör man på TVn.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inget i Win8.1 som tvingar en att köra fullskärms apparna. Förstår inte varför folk har så svårt att fatta detta... Du kan köra precis som normalt i desktop läget utan att någonsin gå in i ModernUI start-menyn...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Startmenyn kan jag klara mig utan, men Windows 8.1 är så förbannat fult. Fönsterna tex, dom ser ut att vara tagna från Windows 3.1
Sedan att 8.1 har fler och förbättrade funktioner säger jag inget emot, men 7an funkar så jävla bra, så för mig finns det ingen anledning att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Startmenyn kan jag klara mig utan, men Windows 8.1 är så förbannat fult. Fönsterna tex, dom ser ut att vara tagna från Windows 3.1
Sedan att 8.1 har fler och förbättrade funktioner säger jag inget emot, men 7an funkar så jävla bra, så för mig finns det ingen anledning att byta.

Tja, det finns WindowBlinds som låter en ändra utseendet. Och jag ser de äntligen har lagt till Win8 stöd. Så ska nog prova lite idag och se hur det fungerar i Win8.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag håller mig ändå till Windows 7 tills jag vet vilken Windows version som behövs för DirectX 12.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Då är det väl eran tur att gnälla att startmenyn är tillbaka

Detta blir till 99,9% en inställning samma som boot to desktop är i 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Håller med. Snyggare och renare gränsnitt än Windows 2000 finns inte. Inte ens XP var bättre

Håller med totalt!
Klassiskt stil på fönstren, möjlighet att stänga av metro helt och en kontrollpanel som inte är ett grötigt klusterfuck fullt av wizards och man lutar åt att återvändra till windows.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Startmenyn kan jag klara mig utan, men Windows 8.1 är så förbannat fult. Fönsterna tex, dom ser ut att vara tagna från Windows 3.1
Sedan att 8.1 har fler och förbättrade funktioner säger jag inget emot, men 7an funkar så jävla bra, så för mig finns det ingen anledning att byta.

Yup, fult som stryk.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Startmenyn kan jag klara mig utan, men Windows 8.1 är så förbannat fult. Fönsterna tex, dom ser ut att vara tagna från Windows 3.1
Sedan att 8.1 har fler och förbättrade funktioner säger jag inget emot, men 7an funkar så jävla bra, så för mig finns det ingen anledning att byta.

Jag håller inte med, tycker Windows 8 UIt är det snyggaste som funnits i någon Windows version.

Permalänk
Medlem

Hurra! Sedan 8.1 och spec sedan update 1 läckte så tycker jag att win 8 "typ funkat" och att fördelarna (bättre explorer, startuptid, aktivitetshanterare, bättre stöd för flera DirectX-program körandes samtidigt, bättre stöd för flera skärmar) tyyyp övervägt nackdelen med en knäpp modernUI-startmeny och konstiga designval. (SLIDE TO UNLOCK PÅ EN DESKTOP?! Jag vet, man får trycka på en tangent istället men hela steget är ju bara dumt och måste dessutom stängas av i group policies eller tas bort via registret om man inte kör Pro/Enterprise.)

Den och logiken med hur man hanterar modernUI-apparna samtidigt som man håller på med skrivbordsappar har varit svår att försvara. Så detta är väldigt välkommet.

MEN, det blir en jäkla massa kryssrutor i inställningarna för att "få det som man vill ha det". Jag hoppas de inför en "desktop mode" kryssruta där "start in desktop", windowed metro-appar, och startmenyn aktiveras samtidigt.

Nästa steg är att göra något åt inställningar i övrigt. Fa-an vad de spridit ut inställningar genom åren. Kontrollpanelen har bara en tredjedel av windows alla inställningsmöjligheter känns det som. Med win 8 flyttades vissa kritiska user account inställningar till modern UI av någon dum anledning. Delar av msconfig finns nu att nå i aktivitetshanteraren (vilket iofs är trevligt).

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att de ändrade helt och hållet nu? Sålde 8an dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Hur kommer det sig att de ändrade helt och hållet nu? Sålde 8an dåligt?

Det är så microsoft jobbar! Kollar bara hur det gick med Xbone vs PS4... oj oj oj vad de ändrade på sig många gånger!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Under tiden har andra använt Windows 8 under längre tid utan att "nedgradera sig" med avseende på startmenyn. Som sagt, Start8, ClassicShell eller liknande, 3 minuter så är det fixat.

Undrar själv över huruvida det går att ta bort Modern-panelerna ur MS startmeny som nu implementeras, känns ju inte som att den behövs ifall man annars inte heller vill använda MUI.

Det borde gå att ställa in så man kan få en likadan startmeny i Windows 8.1 som i Windows 7. Om modern-ui går att stänga av helt så är det en fördel. Windows 8 skulle haft dessa funktioner implementerade redan från releasedagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Hur kommer det sig att de ändrade helt och hållet nu? Sålde 8an dåligt?

Det är väl ett diskret erkännande att win8 är fel gjort.
Men jag o säkert många andra, har redan gått över till mac, det känns mycket mer gediget, stabilare, inga krascher, snabbare.
Så jag hade hellre kört hackintosh än win 8/8.1 på en vanlig pc.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Discokungen
Skrivet av PerZerk:

Det borde gå att ställa in så man kan få en likadan startmeny i Windows 8.1 som i Windows 7. Om modern-ui går att stänga av helt så är det en fördel. Windows 8 skulle haft dessa funktioner implementerade redan från releasedagen.

Jo det är ungefär så jag känner också. Modern UI är inte en dum idé när det kommer till media center eller för touch-baserade enheter. Att kunna välja vilken del man ska köra är inte en dum idé nu när det finns användning för Modern UI till skillnad från när de försökte sig på Windows Media Center.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyzed:

Ja, det är väl klart. Det har iaf jag. Varför nedgradera sig istället för att uppgradera?

Och jag vill inte behöva modda win för att få startmeny?!

Hur mycket tid spenderar du egentligen i startmenyn? Förstår inte varför folk verkar spendera merparten av sin tid där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Hur mycket tid spenderar du egentligen i startmenyn? Förstår inte varför folk verkar spendera merparten av sin tid där.

Jag har massa genvägar till olika program där.
Och genvägar till senast öppnade dokument osv.

Jag vet inte hur Metro fungerar på det sättet då jag inte har provat själv, men som jag fattar det är det inte alls lika lätt att komma åt dessa genvägar via det.

Permalänk
Medlem

YES!

Bakåtsträvare som jag är så blir jag riktigt glad nu och kommer kunna tänka mig att "uppgradera" till windows 8.1 senare år då

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

jag fyller år den 8 April, måste vara den bästA födelsedagspresenten hittils.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Är det fel på OS X eller?

Bytte från 8.1 till OSX av flera skäl, Startmenyn, Nyfikenhet, jag jobbar mycket med media och så slutligen det att min dator har de perfekta komponenterna till en hacinstosh. Hittills är jag glatt överaskad

Permalänk
Medlem

Låter bra, har alltid känt att modernUI bör vara exklusivt för surfplattor och telefoner, hör inte hemma i en PC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade alla mina datorer till 8.1 för inte så länge sedan, efter mycket konfigurering och användning av "oblytile" med mera så kan man få "startskärmen" att se rätt tuff ut, men det är som sagt massor med jobb. Trotts detta gillar jag den inte, sökmomentet är fortfarande kasst och faktum att du inte kan söka på objekt som ligger "inne" i kontrollpanelen gör konfigureringen av datorn jävligt jobbig, du måste först söka på "kontroll panelen" sen öppna den, sedan söka i fältet uppe till höger för att söka i kontroll panelen, värdelöst när man försöker nå dessa saker snabbt.

Har stora förhoppningar på 8.1 update 1, ser ut som att dom försökt integrera det bästa av 2 världar, den gamla startknappen + den nya på samma gång, ska bli kul att testa!

Permalänk
Medlem

Kul för alla som kör Win7 eller Win8 med Start8 eller liknande men mindre kul för mig. Jag hade precis vant mig vid ModernUI startmenyn och tycker den fungerar bra.

Hoppas verkligen att nya menyn är optional dvs att man kan sätta på / stänga av den.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Windows 2012 Server behöver sig en uppdatering också, det är inte ens förståligt eller förlåtligt att microsoft tvingar administratörer sitta i metro guin på en server, antar att dom gjort det med flit för att få folk att köra "core" vilket man borde göra om man vill köra win server i prod miljö, men ändå!