Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Har kommit fram till att det står mellan dessa.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2322980,2493828

Hårdvaran är ju snarlik, förutom skärmen, och att yogan går att vika ihop till en surfplatta.
Vilket jag tror att jag aldrig kommer använda.
Tror dock man blir nöjd med 1920x1080 också, på en 13" skärm?

Samsungen har ju 802.11ac också, vilket Yogan inte verkar ha?

Egentligen är det nästan bara utseendet som avgör.
Men kan inte bestämma mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Ja, jag tycker den är en skam för laptopen. Förstår inte hur man kan misslyckas så brutalt med en musplatta, när Apple visar att det uppenbarligen går att göra riktigt bra sådana.

Man kan, vad jag vet, välja mellan Asus "Smart Gesture" och en ElanTech-drivrutin. Väljer man Asus kan man dra fingret över halva plattan utan att muspekaren flyttar sig en pixel. Väljer man ElanTech kan man inte skriva på tangentbordet utan att hela tiden tänka på att inte nudda musplattan, för då aktiveras den direkt och det blir kaos.

Emil Å har även rekommenderat en drivrutin från Samsung, men jag kan inte hitta den någonstans.

Vet du om det är samma TouchPad på ux32a?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Menar du touchpaden? Är den så värdelös?

Fast 4gb ram är i minsta laget, dessutom så kan man inte uppgradera vilke imho är värdelöst

Jo, 4gb kan vara lite för vissa(räcker utmärkt till mig som bara surfar/kollar på film). Som tur är så har de nyare modellerna 8GB ram om man behöver det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Har kommit fram till att det står mellan dessa.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2322980,2493828

Hårdvaran är ju snarlik, förutom skärmen, och att yogan går att vika ihop till en surfplatta.
Vilket jag tror att jag aldrig kommer använda.
Tror dock man blir nöjd med 1920x1080 också, på en 13" skärm?

Samsungen har ju 802.11ac också, vilket Yogan inte verkar ha?

Egentligen är det nästan bara utseendet som avgör.
Men kan inte bestämma mig

Välj Yogan. Att kunna vika ihop den till en surfplatta - Redan där vann Yogan på WO

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som har Yogan, och måste säga att jag är sjukt imponerad av den. Själv har jag en Sony Vaio Pro som jag är väldigt nöjd med, men man blir ju lite avundsjuk. Jättebra skärm, och i och med att den går att vika och använda som surfplatta är den riktigt bra till till exempel ställa nånstans och spela film, eller ha framme Calculus när man sitter och pluggar.

Permalänk
Medlem

Är Yogan tyst? Jag måste ha en ny bärbar, och den ska vara liten, ha ok prestanda, skaplig skärm och framförallt inte låta styggt

Visa signatur

Define R4 | MSI z97 Gaming 5 | 4670k@4.2 | 8GB Corsair Vengeance LP | 256GB Adata SP900 | GTX970 Strix 3.5GB :P

Permalänk

Det lutar mer och mer mot yogan faktiskt.

Permalänk

Även om du redan verkar ha sett ut två modeller slår jag ändå gärna ett slag för HP Spectre 13-3000eo

Köpte först en VAIO Pro13, men lämnade genast tillbaka den då den kändes på tok för plastig och fläkten väsnades alldeles för mycket.
HPn är jag däremot mycket nöjd med! Mycket bra kvalitetskänsla i chassit. Datorn inbjuder verkligen till att bli upplockad i ena hörnet eller skärmen utan att kännas som om den skall gå sönder, väger dock lite mer än många andra ultrabooks.

Största pluset måste ändå vara hur tyst datorn är, vid normalt surfande, skrivande och andra lättare uppgifter är inte ens fläkten igång vad jag kan höra!
Får ut ca 6-8h av batteriet också utan några större energibesparande inställningar påslagna, vilket jag är nöjd med.

Lite egna kommentarer från en tidigare diskussion:

Citat:

- Datorn är inte "lätt", utan snarare en av de tyngre Ultrabooksen, så om vikt är kritiskt bör man kolla på något annat
- Byggkvaliten är mycket bra med undantag för tangentbordet som kunde varit bättre, känns lite flimsigt, sladdrigt, lätt, eller vad man nu ska säga. Det är absolut inte ett dåligt tangentbord, men inte det bästa.
- Locket är mycket bra, lagom vikt så du kan öppna datorn med en hand och ger en stor maxvinkel.
- Ljudet! Jag har aldrig haft så bra ljud i en bärbar dator, (har inte mycket att jämföra med men ändå) imponerande!
- 2 USB3.0, hade gärna sett en 3e, men fick istället två bildutgångar HDMI och miniDP, inte värt det för mig, men en smaksak antar jag.
- Control zone och en STOR(!) touchpad. Älskar den! Du har visserligen pekskärm men med control zone slipper du fula märken på skärmen och användandet av funktionerna är mycket smidigt i W8.
- Lightroom på köpet, en mycket trevlig bonus som man faktiskt har nytta av om man inte hade det innan.
- Stabilt WiFi (ac), har inte haft några som helst problem hittills.
- Följer inte med mycket tillbehör, hade gärna sett en USB-ethernet adapter med i kartongen.

Köpte min på REA för 9990:- och det är den absolut värd (säljs till studenter för 9500kr via HPs hemsida).

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik81:

Är Yogan tyst? Jag måste ha en ny bärbar, och den ska vara liten, ha ok prestanda, skaplig skärm och framförallt inte låta styggt

Den är tyst! Läs första inlägget i denna tråden!

Skrivet av dainai:

Det blev en silverfärgad, eftersom det var den enda som fanns på lager hos Norek. Såg länge på denna och Sonys motsvarande variant -multiflip, men ångrar inte en sekund att jag valde Yogan istället. Skärmen är verkligen porr!!
Enda negativa jag hittat än är väl att ikonerna(ui) i Photoshop inte skalar med upplösningen, men en bagatell egentligen eftersom det finns short-commands för allting.

Exakt... Det är det enda problemet som jag stör mig på också... Som jag även skrev i första inlägget i denna tråden.
Men det lär dem väl uppdatera snart tror jag. Det är ju knappast som så att skärmarna blir mindre, utan de blir ju bara större och större. Så är förmodligen bara en tidsfråga innan det är fixat.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk

Nu var den beställd.
Blev en Lenovo IdeaPad Yoga 2 Pro med i5, 8gb minne & 256gb SSD.
Färg = Silver

Blir nog nöjd, får man hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Nu var den beställd.
Blev en Lenovo IdeaPad Yoga 2 Pro med i5, 8gb minne & 256gb SSD.
Färg = Silver

Blir nog nöjd, får man hoppas

Slog faktiskt till på en precis likadan fast i den ärtiga orangea kulören

Visa signatur

Define R4 | MSI z97 Gaming 5 | 4670k@4.2 | 8GB Corsair Vengeance LP | 256GB Adata SP900 | GTX970 Strix 3.5GB :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik81:

Slog faktiskt till på en precis likadan fast i den ärtiga orangea kulören

Har haft i7an i några månader nu, galet nöjd. Se till att uppdatera alla drivisar ordentligt bara. Fick en herrans massa blå skärmar under load innan

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Jag är grymt nöjd med min Fujitsu U722 red. Alternativen är HP har släppt en ny Foil serie som heter 1020 tror jag. Också grymt bra maskiner.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Den är tyst! Läs första inlägget i denna tråden!

Exakt... Det är det enda problemet som jag stör mig på också... Som jag även skrev i första inlägget i denna tråden.
Men det lär dem väl uppdatera snart tror jag. Det är ju knappast som så att skärmarna blir mindre, utan de blir ju bara större och större. Så är förmodligen bara en tidsfråga innan det är fixat.

Har du några sköna must-have apps?

Permalänk
Medlem

Första intrycket är att det är en riktigt skön och hyfsat rapp liten maskin, och ja, den verkar tyst. Härligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4 | MSI z97 Gaming 5 | 4670k@4.2 | 8GB Corsair Vengeance LP | 256GB Adata SP900 | GTX970 Strix 3.5GB :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dainai:

Har du några sköna must-have apps?

Använder inte apps, vet knappt vad det är, haha... Men kanske värt att kolla in när möjligheternas port ändå står öppen!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Men touchpaden känns inte helt hundra...den liksom skallrar lite när man "tapar", någon fler som upplevt det?

Visa signatur

Define R4 | MSI z97 Gaming 5 | 4670k@4.2 | 8GB Corsair Vengeance LP | 256GB Adata SP900 | GTX970 Strix 3.5GB :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik81:

Men touchpaden känns inte helt hundra...den liksom skallrar lite när man "tapar", någon fler som upplevt det?

Men iofs har jag bara haft laptops med musknapparna utanför plattan förut, den kanske inte känns lika stum när man ska kunna använda nedre delen som musknappar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4 | MSI z97 Gaming 5 | 4670k@4.2 | 8GB Corsair Vengeance LP | 256GB Adata SP900 | GTX970 Strix 3.5GB :P

Permalänk
Medlem

Edit: Såg precis att du redan beställt en. Hoppas du blir nöjd.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Hur gick det boys? Vart ni nöjda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Nu var den beställd.
Blev en Lenovo IdeaPad Yoga 2 Pro med i5, 8gb minne & 256gb SSD.
Färg = Silver

Blir nog nöjd, får man hoppas

Hur gick det?

Är du nöjd?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Hur gick det?

Är du nöjd?

Ja är nöjd med allt förutom en sak. Är nån forma av tickande ljud på högersida av datorn. Antar att det är ena fläkten. Öppnade upp datorn, men såg inga uppenbara fel. Så vet inte.
Kan ju även vara nån komponent som låter kanske?
Men det verkar som att det ökar med fläkten.

Hörs inte så mycket. Men tillräckligt för att man ska störa sig på det, om det är tyst i rummet i övrigt.

Permalänk
Medlem

En dell xps 13 kanske?

Edit: nvm

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Ja är nöjd med allt förutom en sak. Är nån forma av tickande ljud på högersida av datorn. Antar att det är ena fläkten. Öppnade upp datorn, men såg inga uppenbara fel. Så vet inte.
Kan ju även vara nån komponent som låter kanske?
Men det verkar som att det ökar med fläkten.

Hörs inte så mycket. Men tillräckligt för att man ska störa sig på det, om det är tyst i rummet i övrigt.

Okej... Varför lämnade du inte bara in datorn?
Måste ju vara mycket smartare när du köpt en dator med garanti än att börja med att pula direkt med den själv...
Men nåja, har du fixat problemet?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk

Den går ju fortfarande att lämna in den, så det är ju inget problem.
Nej har inte åtgärdat det ännu. Störs inte så mycket av det, just nu. Eftersom jag oftast har hörlurar på mig.
Och lämnar jag in den, så blir jag helt utan dator, vilket är jobbigt

Skrivet av TrueType:

Okej... Varför lämnade du inte bara in datorn?
Måste ju vara mycket smartare när du köpt en dator med garanti än att börja med att pula direkt med den själv...
Men nåja, har du fixat problemet?

Permalänk
Medlem

Hur klarar dessa av spel? Framförallt yogan? Typ LoL och WoW

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad får ni ut för batteritid på yogan?

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem

Är själv rätt så intresserad av yogan, men jag läst att följande är lite negativt så om ni kan ge eran upplevelse.

* Gångjärnet känns ostabilt
* Skärmen återger inte färger helt
* Mjukvaran som känner av i vilket läge skärmen är i är inte helt 100

Och är pekskärmen värme- eller pekkänslig?

Med vänlig hälsning,

Permalänk
Medlem

Har själv varit sugen på en lenovo yoga pro 2, riktigt fina specs för det priset! Har också kollat på dells XPS 12 http://www.dell.com/se/foretag/p/xps-12-9q33/pd

Gillar deras lösning på portabelt mer än lenovos men finns ju ingen återförsäljare som har dessa ute i butik så man kan klämma på den. När burkar resp företag släppa nya datorer? Blir ett köp dock inte innan hösten, kommer kanske annat ut då mer intressant =).

Permalänk

Jag kikar på denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2601990

Två frågor:

1) Något att ha?

2) Den har touch, men inte 360 vinkling på skärmen, är det skitsamma i praktiken, jag bryr mig inte om touchen, men om man ändå ska ha det så