Polis slår på blåljus, vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Polis slår på blåljus, vad ska man göra?

Var ute och körde igår natt, hade varit hemma hos en kompis utanför stan. På vägen hem märker jag att det snurrar runt en massa polisbilar. En långtradare blev bla. stannad i mötande körfält. Sen blir jag dessutom omkörd av två civila bilar. Därför ser jag till att hålla alla hastigheter till punkt och pricka. Precis när jag kört in i klarantunneln så rullar det upp en polis bakom mig. Inser att jag råkat glida upp i 55 på en 50 sträcka. Polisen slår på blåljusen, får smått panik då jag är väldigt nojjig av mig. Bromsar lugnt ner till 30, vet inte om jag ska stanna direkt eller fortsätta och stanna på en säkrare plats, finns ingen vägren i tunneln. Efter kanske 5 sec slocknar blåljusen, polisen kör om mig och sticker upp ifrån klaratunneln vidare mot sveavägen.

Blev mycket fundersam över detta. Måste erkänna att jag inte har haft jätte bra koll på polisens signaler. Har kollat upp detta under dagen för att förstå vad dom menade. Men av vad jag kan tyda så bör polisen har rullat in framför mig, och vinkat genom fönstret för att ge mig signal om att sänka hastigheten.

Hade polisen velat att jag skulle stanna direkt så borde det ha blinkat blåa och röda lampor vid grillen på deras bil. Vilket det inte gjorde.
Mest sannolikt är att dom vill att jag skulle sänka hastigheten.

Någon polis här som kan svara, eller någon med liknande erfarenheter?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem

He he, dom ville nog helt enkelt att du skulle flytta på dig.

Polisen skiter högaktningsfullt i om du kör 50 eller 55 så länge du beter dig. 99% av alla hastighetsmätare visar dessutom 3-5 km/h för mycket.
Om länsman vill att du ska stanna kommer du märka det

Permalänk
Medlem

Plattan i mattan och hoppas att du inte kör ihjäl någon.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Plattan i mattan och hoppas att du inte kör ihjäl någon.

Exakt, Hunter S Thompson vet hur man tass med aina

Permalänk
Medlem

" Hade polisen velat att jag skulle stanna direkt så borde det ha blinkat blåa och röda lampor vid grillen på deras bil. Vilket det inte gjorde. "

Va? De har inte olika "ljus" beroende på vad de vill göra, vad jag vet. De ville nog helt enkelt att du skulle flytta på dig.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Skrivet av redskins:

" Hade polisen velat att jag skulle stanna direkt så borde det ha blinkat blåa och röda lampor vid grillen på deras bil. Vilket det inte gjorde. "

Va? De har inte olika "ljus" beroende på vad de vill göra, vad jag vet. De ville nog helt enkelt att du skulle flytta på dig.

Men det är just det dom har. Blinkar dom med "grill ljusen" skall du köra in till vägkanten och stanna.

(http://www.trafiksakerhet.se/polis.htm - längst ner på sidan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av redskins:

" Hade polisen velat att jag skulle stanna direkt så borde det ha blinkat blåa och röda lampor vid grillen på deras bil. Vilket det inte gjorde. "

Va? De har inte olika "ljus" beroende på vad de vill göra, vad jag vet. De ville nog helt enkelt att du skulle flytta på dig.

Hoppas inte du har körkort...
Självklart har de olika ljusramper för detta ändamål.
Blå-rött betyder stanna så fort det är säkert att göra det, detta ljuset sitter vanligtvis i fronten samt inne i coupén. Sen vanligt blåljus som även används av ambulans, räddningstjänst samt lokaltrafik såsom västtrafik vid spårolyckor och liknande betyder att du ska vara vaksam samt lämna företräde.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är du helt hundra på att det var polisen? Såg du om det var uniformerade i bilen?
Jag vet att det finns en bil i Stockholm, kommer inte ihåg av vilket märke, som åker runt med blåljus och skojar med andra trafikanter bara för att jävlas. Dom har även sirener.
Det dom gör är helt klart olagligt och bör anmälas då privatpersoner inte får ha blåljus (har jag för mig). Har själv inget körkort så vad vet jag

Permalänk
Skrivet av mnmlmxml:

Är du helt hundra på att det var polisen? Såg du om det var uniformerade i bilen?
Jag vet att det finns en bil i Stockholm, kommer inte ihåg av vilket märke, som åker runt med blåljus och skojar med andra trafikanter bara för att jävlas. Dom har även sirener.
Det dom gör är helt klart olagligt och bör anmälas då privatpersoner inte får ha blåljus (har jag för mig). Har själv inget körkort så vad vet jag

Smacka i 2'an och stampa plattan, de vill ju bara rejsa såklart!

OT: Blinkar de med rött och blått ska du stanna "mjukt och sansat", inte åka till en annan plats. Jag gjorde det en lördag natt och det var inte uppskattat. Fick noggrant förklarat flera gånger att polisbilen är en avspärrning och att de väljer vart "ni" ska stanna, och inte du som förare. Om du forsätter kan du åka dit för smitning vilket är mindre kul.

Ang. icke-myndigheter med blåljus så finns det transportföretag som ASA t.ex som har blåljus på specifika bilar. Även Fortum mm får ha blåljus på vissa bilar.
Och sedan måste jag påpeka att det är lite lustigt att du "vet", att det finns en bil som åker runt och busar med blåljus och sirener fastän du inte har körkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kändes ungefär så då ena körfältet var tomt, hade varit tio grr smidigare att göra en omkörning direkt

Skrivet av mnmlmxml:

Är du helt hundra på att det var polisen? Såg du om det var uniformerade i bilen?
Jag vet att det finns en bil i Stockholm, kommer inte ihåg av vilket märke, som åker runt med blåljus och skojar med andra trafikanter bara för att jävlas. Dom har även sirener.
Det dom gör är helt klart olagligt och bör anmälas då privatpersoner inte får ha blåljus (har jag för mig). Har själv inget körkort så vad vet jag

Jag är inte så konspiratoriskt lagd. Rullar det upp en Volvo XC70 med polisdekaler och blåljus på taket, backspeglarna och i fronten så utgår jag ifrån att det är en riktigt polis

Skrivet av flukke:

Hoppas inte du har körkort...
Självklart har de olika ljusramper för detta ändamål.
Blå-rött betyder stanna så fort det är säkert att göra det, detta ljuset sitter vanligtvis i fronten samt inne i coupén. Sen vanligt blåljus som även används av ambulans, räddningstjänst samt lokaltrafik såsom västtrafik vid spårolyckor och liknande betyder att du ska vara vaksam samt lämna företräde.

Tack för att du bekräftar detta.

Blev bara väldigt skraj då den rullade upp utan blåljus, hade han kört ikapp mig med blåljusen på hade jag självklart givit företräde direkt. Men nu tolkade jag att det var mig dom signalera eftersom blåljusen kom på efter han bromsat in bakom mig. Dessutom fanns det gott om plats i andra filen då vi var ensamma på vägarna, så det hade varit betydligt enklare att köra om direkt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Hoppas inte du har körkort...
Självklart har de olika ljusramper för detta ändamål.
Blå-rött betyder stanna så fort det är säkert att göra det, detta ljuset sitter vanligtvis i fronten samt inne i coupén. Sen vanligt blåljus som även används av ambulans, räddningstjänst samt lokaltrafik såsom västtrafik vid spårolyckor och liknande betyder att du ska vara vaksam samt lämna företräde.

Köra bil kan jag, men det visste jag faktiskt inte. Tack för det iaf, kan ju faktiskt vara bra att veta någon gång

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Skrivet av redskins:

Köra bil kan jag, men det visste jag faktiskt inte. Tack för det iaf, kan ju faktiskt vara bra att veta någon gång

Samma här, haft körkort i 11 år och aldrig hört talas om detta. Har dock aldrig blivit stoppad heller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redskins:

Köra bil kan jag, men det visste jag faktiskt inte. Tack för det iaf, kan ju faktiskt vara bra att veta någon gång

Skrivet av TiasE:

Samma här, haft körkort i 11 år och aldrig hört talas om detta. Har dock aldrig blivit stoppad heller.

Oj trodde verkligen att folk hade koll på polismans tecken. Då de går före alla andra signaler samt skyltar anser jag att dessa är de absolut viktigaste att lära sig.
Men nu har jag också lärt mig något nytt, överskatta ALDRIG folks kunnighet när det gäller trafikregler

Här är en bra länk om ni vill läsa på mer:
http://www.trafiksakerhet.se/polis.htm

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Blir stoppad stup i kvarten, otroligt nog för att två pundare med liknande bilar bor längst samma gata.
Jobbigt värre, senast tog dom kortet då Trallalaastyrelsen inte fått läkarintyg för min diabetes.. Gissa hur roligt det var att försöka få ut insulin utan id handlingar..

Hur som helst så har jag lärt mig på det praktiska om vad dom vill med blåljus, endast blått så är det för att uppmärksamma dig, sakta in och lämna väg.. Får stanna om du vill.
Men rött så är det bara att stanna bra in till vägen, ner med rutan och andas djupt ett par gånger så alkomätaren inte larmar för lite blås.
Dom kan visa fall uppmärksamma om hastigheten, orkar dock inte bötfälla..

Nej, nu får jag vänta tills 5maj och lite till innan Trallalaastyrelsen får sina jävla papper och jag min kära kort, måste komma till jobbet 15km bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Blir stoppad stup i kvarten, otroligt nog för att två pundare med liknande bilar bor längst samma gata.
Jobbigt värre, senast tog dom kortet då Trallalaastyrelsen inte fått läkarintyg för min diabetes.. Gissa hur roligt det var att försöka få ut insulin utan id handlingar..

Hur som helst så har jag lärt mig på det praktiska om vad dom vill med blåljus, endast blått så är det för att uppmärksamma dig, sakta in och lämna väg.. Får stanna om du vill.
Men rött så är det bara att stanna bra in till vägen, ner med rutan och andas djupt ett par gånger så alkomätaren inte larmar för lite blås.
Dom kan visa fall uppmärksamma om hastigheten, orkar dock inte bötfälla..

Nej, nu får jag vänta tills 5maj och lite till innan Trallalaastyrelsen får sina jävla papper och jag min kära kort, måste komma till jobbet 15km bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du inget pass?

Har för mig att man inte får köra Lastbil om man tar sprutor för diabetes utan man måste ta i tablettform. Är det därför dom tagit ditt kort eller har dom ändrat någon lagstiftning?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av flukke:

Har du inget pass?

Har för mig att man inte får köra Lastbil om man tar sprutor för diabetes utan man måste ta i tablettform. Är det därför dom tagit ditt kort eller har dom ändrat någon lagstiftning?

Inget pass, och lastbil får jag inte köra i yrket.
Blev lite fel formulerat tidigare, jag bor ute på landet och bussförbindelserna är ett skämt, tiderna stämmer inte med mina arbetstider och får gå genom halva staden till jobbet.
Bättre förr, bara kliva av bussen så var jag på jobbet.

Transportstyrelsen kräver ögonbotten fotografering samt intyg från läkaren om att jag kan hantera min diabetes, foto har dom fått men intyget är på vift.

Men grubblar inte, har ju börjat cykla och motionera mycket mer nu utan lappen och om en månad ska jag flytta in till stan också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Inget pass, och lastbil får jag inte köra i yrket.
Blev lite fel formulerat tidigare, jag bor ute på landet och bussförbindelserna är ett skämt, tiderna stämmer inte med mina arbetstider och får gå genom halva staden till jobbet.
Bättre förr, bara kliva av bussen så var jag på jobbet.

Transportstyrelsen kräver ögonbotten fotografering samt intyg från läkaren om att jag kan hantera min diabetes, foto har dom fått men intyget är på vift.

Men grubblar inte, har ju börjat cykla och motionera mycket mer nu utan lappen och om en månad ska jag flytta in till stan också.

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt för offtopic men hur klarar man sig utan pass? Finner detta smått otroligt

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Förlåt för offtopic men hur klarar man sig utan pass? Finner detta smått otroligt

Har aldrig ägt ett pass själv, då jag bara reser/rest till Danmark och Norge (dock har jag leg ^^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Smacka i 2'an och stampa plattan, de vill ju bara rejsa såklart!

OT: Blinkar de med rött och blått ska du stanna "mjukt och sansat", inte åka till en annan plats. Jag gjorde det en lördag natt och det var inte uppskattat. Fick noggrant förklarat flera gånger att polisbilen är en avspärrning och att de väljer vart "ni" ska stanna, och inte du som förare. Om du forsätter kan du åka dit för smitning vilket är mindre kul.

Ang. icke-myndigheter med blåljus så finns det transportföretag som ASA t.ex som har blåljus på specifika bilar. Även Fortum mm får ha blåljus på vissa bilar.
Och sedan måste jag påpeka att det är lite lustigt att du "vet", att det finns en bil som åker runt och busar med blåljus och sirener fastän du inte har körkort

Det finns olika samhällsviktiga funktioner som får ha blåljus.

Tex trafikledare till Spårbunden trafik(Pendeltåg, Spårvang i sthlm), Elbolagens akutbilar, men även Sthlm Vatten, och som du nämner vissa företag som har tillstånd för Sjukvårdstransporter av akut natur.

Vet att tex ASA kör mediciner och utrustning mellan sjukhus, och säg att du står mitt i en operation och behovet av en maskin dyker upp. Då har de inte tid att stå i kö.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Förlåt för offtopic men hur klarar man sig utan pass? Finner detta smått otroligt

Haft bra länge sen, men tyvärr så har jag inte åkt utomlands på 12år heller.
Blir nog en resa nästa år och lär behöva pass då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB