Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lurar, dac och förstärkare

Permalänk
Medlem

Lurar, dac och förstärkare

God Kväll Sweclockers!

Detta började med att jag lyssnade på en låt som bara blir bättre och bättre för varje gång, (ja, även efter säkert tusentals gånger) Coldplay - The Scientist. Det var skillnaden mellan Spotify och flac samt lite skruvande på EQ'n som gjorde att jag... Ja hur ska jag beskriva det, jag smälte (borde ge en hint )? Jag har därför på senare tid börjat pilla lite med mitt nuvarande datorljud för att få en bättre och mer njutbar lyssningsupplevelse. De nuvarande prylarna består av ett simpelt ljudkort http://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx till vilket ett http://www.inet.se/produkt/6304880/q...ng-headset-vit är kopplat.

Har alltså lirat lite Coldplay flac's och lyssnat genom Spotify (allt från diverse house, Kent och akustiskt) samtidigt som jag skruvat lite i ljudkortets EQ, och visst det låter inte dåligt, men inte fan låter det jättebra heller. Tycker det är instängt och bullrigt, jag hör att det kan låta så mycket bättre. Från det att jag kommer hem lite efter 16:00 tills att det är läggdags spelar jag musik antingen i golvarna eller headsetet, så därför känner jag att jag måste ordna en skön hörlurs-setup till att börja med.

Läst runt en del samt tagit vara på rekomendationer lite här och var, vilket har lett mig till ett par alternativ som säkert är ganska vanliga runt om i stugorna.

Vi börjar med en kombinerad förstärkare och dac http://www.hifiklubben.se/Products/c...andlare-37255/ som så vitt jag förstår är ett bra val.

När vi kommer till hörlurarna har jag för tillfället två stycken kandidater http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16880 som jag ställt mot http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=89783. Båda verkar leverera klart och detaljerat ljud utan att spä på med massa onödig bas eller öronbedövande skri. Tycker att båda lurarna är estetiskt tilltalande, vilket också väger in i min värld.

Såvitt jag vet så finns det inga butiker i Kalmar där jag kan provlyssna massor med olika lurar kopplade i diverse förstärkare och så vidare, så möjligheten att själv känna efter är lite begränsad. När det kommer till budget så har jag inte helt bestämt det än, dyraste nuvarande alternativet landar väl på ca 6500-7000 kronor men taket kan lyftas ett par stora sedlar om det känns värt.

Om här finns folk med prylarna jag länkat vore det roligt att höra hur ni upplever dessa, eller folk som sitter med liknande setups att rekommendera!

Permalänk
Medlem

Hej,

Vad som låter bra är ju subjektivt. Jag skulle ta Sennheiser över AKG, för jag gillar ljudet.

Denna artikel kan vara av intresse innan du köper en DAC:

http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.ht...

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Hej,

Vad som låter bra är ju subjektivt. Jag skulle ta Sennheiser över AKG, för jag gillar ljudet.

Denna artikel kan vara av intresse innan du köper en DAC:

http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.ht...

mvh Lazze

Jo men visst är det så, helt klart. Men då jag så vitt jag vet inte kan prova utrustning någonstans i närheten så tänkte jag bara höra mig för lite Som du skrev angående Sennheiser så verkar det som att merparten runt omkring på nätet föredrar dessa också. Till sist tack för länken!

Permalänk
Medlem

ODac+O2, AKG 712/Sennheiser HD600/Philips X1/Beyerdynamics 880 brukar väl vara väldigt prisvärt insteg som rekommenderas

Permalänk
Medlem

Det enda DacMagic plus är bra på är att vara som renodlad DAC. Den inbyggda förstärkaren för hörlurar är allt för klen. Mycket på grund av att man har lagt för lite resurser på den delen av produkten. Sedan har DM+ många andra små fel som jag inte orkar gå in på. Själv är för närvarande DM+ flaskhalsen hos mig. Det är ingen dålig instegsport däremot något high-end är det inte heller utan bara mer ok. Fast å andra sidan kontra pris så är den helt ok.

Istället rekommenderar jag dig att titta på annat om du vill ha allt i ett. Skall du köpa DM+ måste du köpa separat AMP. Nu vet jag ej hur mycket upp i pris du kan gå. Jag hade istället kollat in Burson om du verkligen vill satsa på kvalitet för hörlurar fast där börjar priset runt 5k.

Hörlurarna är inte dåliga vad du än väljer mellan Sennheiser och AKG. Båda har sina för/nackdelar. Sennheiser paradgren är mellanregister medan AKG lite mer neutralt mot det ljusare hållet i toppen.

Om man är intresserad så kanske man borde ta sig till en lokal butik utöver Hifiklubben. Man kan finna andra intressanta val. Nu säger jag inte att Hifiklubben är dåligt utan mer att utbudet är lite för tråkigt.

Permalänk
Medlem

Sen kan jag tycka att man bör fundera på sin musik källa innan man väljer utrustning. Dvs vad kommer man spela upp? Jag lyssnar mkt på spotify när jag jobbar(mjukvaruarkitekt) - låter "ok" för strölyssning. Men när jag vill poppa-loss o verkligen lyssna, då tycker jag en stor del av "spottans" utbud låter erbarmligt dåligt. Samtidigt så är jag för lat för att hålla på med skivor(SACD etc). har FLAC:at min personliga samling, men det är sällan jag lyssnar på den. Är nu inne på att titta på WIMP och deras lossless abonnemang för 299:-. Min andemening är att man måste tänka igenom hela sin situation och köpa "lagom" bra/dyra grejer där efter. Jag har t.ex. köpt på mig dyrare B&W grejer än vad jag behöver då jag ändå oftast (80%) lyssnar i lurar.

Lycka till!

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Sen kan jag tycka att man bör fundera på sin musik källa innan man väljer utrustning. Dvs vad kommer man spela upp? Jag lyssnar mkt på spotify när jag jobbar(mjukvaruarkitekt) - låter "ok" för strölyssning. Men när jag vill poppa-loss o verkligen lyssna, då tycker jag en stor del av "spottans" utbud låter erbarmligt dåligt. Samtidigt så är jag för lat för att hålla på med skivor(SACD etc). har FLAC:at min personliga samling, men det är sällan jag lyssnar på den. Är nu inne på att titta på WIMP och deras lossless abonnemang för 299:-. Min andemening är att man måste tänka igenom hela sin situation och köpa "lagom" bra/dyra grejer där efter. Jag har t.ex. köpt på mig dyrare B&W grejer än vad jag behöver då jag ändå oftast (80%) lyssnar i lurar.

Lycka till!

Mvh Lazze

Vad jag vet så fungerar inte WIMP Hifi med datorer än utan är endast för android/ios

edit: fungerar tydligen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Sen kan jag tycka att man bör fundera på sin musik källa innan man väljer utrustning. Dvs vad kommer man spela upp? Jag lyssnar mkt på spotify när jag jobbar(mjukvaruarkitekt) - låter "ok" för strölyssning. Men när jag vill poppa-loss o verkligen lyssna, då tycker jag en stor del av "spottans" utbud låter erbarmligt dåligt. Samtidigt så är jag för lat för att hålla på med skivor(SACD etc). har FLAC:at min personliga samling, men det är sällan jag lyssnar på den. Är nu inne på att titta på WIMP och deras lossless abonnemang för 299:-. Min andemening är att man måste tänka igenom hela sin situation och köpa "lagom" bra/dyra grejer där efter. Jag har t.ex. köpt på mig dyrare B&W grejer än vad jag behöver då jag ändå oftast (80%) lyssnar i lurar.

Lycka till!

Mvh Lazze

Offtopic:
Det är otroligt liten skillnad mellan Wimp AAC 320 och en vanlig CD skiva, fast WIMP HIFI är ändå värt det hela. Jag tycker Wimp har hittat en bra lösning när Wimp tog sig i kragen och gjorde om allt med bättre kvalitet. Det kostar 200kr och inte 300kr. Medan hos Spotify har jag aldrig riktigt förstått varför man inte kan erbjuda bättre kvalitet. När Spotify har en dörr öppen med Opus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Vad jag vet så fungerar inte WIMP Hifi med datorer än utan är endast för android/ios

edit: fungerar tydligen nu.

Fungerar på PC/MAC. Vet ej om Wimp har uppdaterat programvaran. Annars får man en läk i sin mail som går till beta programmet första gången man betalar för HIFI och sedan installerar man och så dyker HIFI valet upp i inställningar.

Permalänk
Medlem

Tack för ni tar er tid att svara i tråden! Från början tänkte jag fråga om tips på CD-spelare också men då Spotify funnits länge nu har jag hittat otroligt mycket ny musik som jag då bara har via Spotify, alltså skulle det bli säkert både dyrt och svårt att hitta allt på CD.

Wimp är något jag tittat lite på. Jag har personligen inte koll på utbudet av musiken som finns där men vad jag hört är det lite smalt utbud, var dock för ett tag sen. Men planen är att utöka min tillgång till flac/lossless via då till exempel Wimp eller helt enkelt köpa album i filformat. Gissar helt klart på att Wimp blir billigare och smidigare i längden.

Hifiklubben är det enda ställe som ligger nära (10 mil) mig som jag vet om och som sagt i tråden har dem väldigt tråkigt utbud på iallafall hörlurar vad jag sett. Finns säkert någon typ av butik inne i Kalmar också men jag är inte direkt uppdaterad på vad som finns inne i stan (får höra mig för). När jag väl kommit fram till ett antal olika kandidat-system så tar jag gärna en helgdag och sätter mig i bilen och gasar iväg för att provlyssna, då är några mil inget hinder.

Permalänk
Fyndjägare

För 6500kr får du ett par Shure SHR1540 och en iFi Nano iDSD. De spelar fint ihop, Shure lurarna är lätta att driva om du har en förstärkare med låg utimpedans (iFi Nano iDSD har under 1ohm). Sedan när uppgraderingsdjävulen sätter in kan du uppgradera med en separat förstärkare och fortsätta köra Nanon som enbart DAC.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2340245
http://www.shure.com/americas/products/earphones-headphones/h...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2400443
http://www.ifi-audio.com/en/nano_iDSD.html

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

För 6500kr får du ett par Shure SHR1540 och en iFi Nano iDSD. De spelar fint ihop, Shure lurarna är lätta att driva om du har en förstärkare med låg utimpedans (iFi Nano iDSD har under 1ohm). Sedan när uppgraderingsdjävulen sätter in kan du uppgradera med en separat förstärkare och fortsätta köra Nanon som enbart DAC.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2340245
http://www.shure.com/americas/products/earphones-headphones/h...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2400443
http://www.ifi-audio.com/en/nano_iDSD.html

Tack för det tipset, får bli att kolla upp imorgon

Permalänk
Medlem

Kan hålla med överlag om Buddaz analys av DM+. Den saknar lite kraft som hörlursförstärkare iaf om man har lite tungdrivna (högohmiga) lurar. Tycker inte den har kraft nog för mina när jag vill dra på rejält, max ljudvolym räcker inte för att maxa lurarna och jag tycker den saknar bas eller kraft att driva basen (nåt av dom). DM+ känns som en bra produkt överlag annars. Känns analytisk, klar och korrekt. Bra kvalité generellt. Bra med ingångar/utgångar vilket var lite avgörande i mitt eget val av den.

"Lider" lite med dig då jag nyligen gjorde en liknande resa själv. Det är en djungel av recensioner och personligt tyckande man ska vandra igenom. I stort sett omöjligt att prova saker ihop också innan man bestämmer sig. Kanske vet man egentligen inte heller vad man själv letar efter innan man hittat det eller av någon anledning bara nöjt sig ändå. ...som att leta efter sin perfekta partner ungefär, liknelsen är nog inte så far-off. Sträck dig så långt du kan ekonomiskt så har du störst chans att bli nöjd, ungefär så, placebo-effekten ska inte heller underskattas när det gäller det perfekta ljudet.

Min lärdom är det det grovt finns två skolor i jakt på "bra ljud". De som vill ha korrekthet och de som vill ha känsla. De analytiska som litar på mätvärden och de som lyssnar med känsla enbart för att hårddra det. En flytande skala där emellan såklart. Det präglar de flesta diskussioner och recensioner. Inget är rätt eller fel.

PS. Har en DM+ (kör den som DAC till V100), Violectric V100 (separat förstärkare) och Beyerdynamic DT990PRO 250ohm. Har ingen stor erfarenhet annars över olika DAC:ar/hörlurskombinationer så ta mina ord med en nypa salt. Jag köpte mina prylar i ett svep och ville ha en neutral DAC, neutral stark förstärkare och låta lurarna stå för eventuell färgning av ljudet eftersom de är de som jag med störst sannolikhet byter ut nån gång i framtiden och mitt antagande är att lurarna är de som har mest påverkan på ljudet i slutändan (generalliserat).

PSS. Lurarna byter jag nog först för att få variation, sen ev. DAC:en. Förstärkaren tar jag nog med mig i graven, eller lämnar till efterföljande generation...

Permalänk
Medlem

Är själv inne att köpa mig en dac och amp, efter mycket velande fram och tillbaka och lite snack på head-fi.org så kommer det bli en odac + o2 combo från head 'n' hifi. Den combon blir rätt bra prisad på den sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Är själv inne att köpa mig en dac och amp, efter mycket velande fram och tillbaka och lite snack på head-fi.org så kommer det bli en odac + o2 combo från head 'n' hifi. Den combon blir rätt bra prisad på den sidan

Efter att rätt nyligen läst spaltmeter av tyckande och mätande så tror jag också att ODAC/O2 verkar vara bra grejer om man är ute efter korrekt ljud och tillräckligt med kraft. "NwAwGuy" som designade den verkar/verkade ha koll på läget även om han nu också verkar ha försvunnit från jordens yta...

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om AKG Q701 om du vill ha en aningen basigare variant av K701.
Har inte provat själv, men av vad jag läst verkar de vara likvärdiga. Löstagbar kabel är ju heller aldrig fel

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Efter att rätt nyligen läst spaltmeter av tyckande och mätande så tror jag också att ODAC/O2 verkar vara bra grejer om man är ute efter korrekt ljud och tillräckligt med kraft. "NwAwGuy" som designade den verkar/verkade ha koll på läget även om han nu också verkar ha försvunnit från jordens yta...

Enda jag inte orkar med är om det är så att kablarna är på framsidan, men desktop och xl version verkar se annorlunda ut så har skickat iväg ett mail för att fråga för att vara säker, är det inte det så blir det nog en Shiit dac & amp http://schiit.com/products magni + modi

Permalänk
Medlem

Tack än en gång för era svar och tips. Får bli en del research i långledigheten av alla era förslag och tips!

Permalänk
Medlem

AKG Q701 ska väl kanske vara aningen bättre än K701 (nyare om inte annat). Vissa säger att det är exakt samma, andra att dom är lite bättre. Ganska tungdrivna dock!

Jag skaffade mig iaf igår en Xonar Essence STU och AKG Q701. Innan hade jag ett Xonar DX med Head-Box II och HD595.

Jag har ännu inte tagit mig tid till att göra nåt riktigt seriöst jämförande test, men initiala uppfattningen är att det är ett fantastiskt avspänt och öppet ljud, utan den vasshet jag tycker kunde uppstå med den gamla kombon.

AKG lurarna har väl blivit omnämnda som aningen basfattiga jämfört med vissa andra. Utan att mina är inspelade än tycker jag dom är neutrala och väl avvägda - det finns baskapacitet i dom när det ska vara bas. Jag tycker dom är väldigt sköna på huvudet (nåt som dom också fått viss kritik för att inte vara?) - bra mkt skönare än HD595 som sitter tajtare på, både runt öronen och uppe på hjässan.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geiger:

Tack än en gång för era svar och tips. Får bli en del research i långledigheten av alla era förslag och tips!

Lyssnade på en flac av Coldplay - The Scientist. Om det inte var nåt fel på den versionen jag har så vill jag väl bara tillägga att jag inte tycker det någon vidare kvalité på just den med avseende på dynamik och mastering i allmänhet. Inte ens mot slutet när den "kommer igång" händer det nåt. Den verkar lida ganska mycket av komprimering av ljudet såsom många andra moderna poplåtar.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade själv mitt datorljud för en tid sedan. Valde Sennheiser HD650 efter att tidigare haft ett par Sennheiser HD558 och ett Sennheiser PC363D headset. Har även ett par Sony MDR-1RBT till mobilen att jämföra med. HD650 låter helt klart bäst av dessa lurar även om jag även verkligen gillar Sony-lurarna.

Jag är inte någon analytisk lyssnare utan kör på med både equalizer och ibland surround och därför köpte jag ett Creative Soundblaster Z som ersättare för mitt interna ljud som inte på något sätt låter dåligt (Asus SupremeFX 7.1 HD) men som saknade vissa funktioner jag ville åt. Valde Soundblaster Z för att det har en dedikerad ingång för hörlurar vilket gör det smidigt att byta mellan högtalare och hörlurar i Creatives mjukvara. Soundblaster Z har även en ordentlig hörlursförstärkare som klarar lurar upp till 600Ohm och driver med lätthet mina HD650 som ligger på 300Ohm (kan spela hur högt som helst). Dessutom har ljudkortet en förbaskat bra equalizer och bra virtuellt surround SBX Pro Studio Surround som funkar bra både till musik och spel.

Jag är av den åsikten att det är väldigt liten skillnad på ljudkvaliten mellan olika dacar och hörlursförstärkare. Är medveten om att alla inte håller med om det men jag lägger helst mina pengar på lurar och högtalare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen NAD D1050 och är riktigt nöjd. Låter riktigt bra till min stereo(var faktiskt en riktigt stor skillnad jämfört med datorn) och fungerar även bra till hörlurarna även om det inte är fullt lika stor skillnad mot datorn där. Man kan även kontrollera den med en fjärrkontroll men det ingår av någon dum anledning inte en. Ska vara samma koder som till övriga NAD så det borde vara lätt att hitta en universalkontroll som fungerar. 600 kr i rabatt på hifiklubben just nu(de ljuger däremot och påstår att det är 1000). Ingen aning om varför de rear ut dem men jag klagar ju inte

Här har du en recension på hörlursdelen http://www.head-fi.org/t/713161/nad-d1050-dac-and-headphone-a...

Permalänk
Medlem

I dagsläget står det fortfarande kvar på HD650 + Cambridge combon. However så har jag även Schiit Lyr+Bifrost combo och Odac combo i åtanke. Även läst att det sägs att hyfsade tubeamp's + dac ska ta fram det mesta ut ett par HD650, om detta stämmer återstår att se.

Även provat mig på Wimp's 24h for free, är överlag nöjd med hur det spelar. Tycker det är intressant hur jag tycker att vissa låtar som jag inte tyckt om tidigare helt plötsligt blir väldigt trevliga att lyssna på, pusselbitarna läggs liksom på plats i och med den bättre kvalitén.

Även läst på lite om utbyteskabel till just HD650. I stort sätt allt jag läst på diverse hemsidor är helt klart för att det faktiskt lyfter ljudet på olika sätt beroende på tillverkare/modell. Vissa förstärker och förfinar känslan som lurarna och amp+dac ger, vissa twistar det hela åt något håll. Samtidigt ser det ut som att man iallafall får betala runt 200$ för att det ska vara direkt märkbart. Priserna var förvisso lägre än så på Ebay men jag vet inte om det är riktig vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geiger:

I dagsläget står det fortfarande kvar på HD650 + Cambridge combon. However så har jag även Schiit Lyr+Bifrost combo och Odac combo i åtanke. Även läst att det sägs att hyfsade tubeamp's + dac ska ta fram det mesta ut ett par HD650, om detta stämmer återstår att se.

Även provat mig på Wimp's 24h for free, är överlag nöjd med hur det spelar. Tycker det är intressant hur jag tycker att vissa låtar som jag inte tyckt om tidigare helt plötsligt blir väldigt trevliga att lyssna på, pusselbitarna läggs liksom på plats i och med den bättre kvalitén.

Även läst på lite om utbyteskabel till just HD650. I stort sätt allt jag läst på diverse hemsidor är helt klart för att det faktiskt lyfter ljudet på olika sätt beroende på tillverkare/modell. Vissa förstärker och förfinar känslan som lurarna och amp+dac ger, vissa twistar det hela åt något håll. Samtidigt ser det ut som att man iallafall får betala runt 200$ för att det ska vara direkt märkbart. Priserna var förvisso lägre än så på Ebay men jag vet inte om det är riktig vara.

cambridgen har en impendans på 50 ohm. Detta är äckligt dåligt och lämpar sig inte till HD 650 enligt 1/8-reglen. Kolla på en annan dac eller hörlurar på över 400ohm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör mina Sennheiser HD600 uppgraderade med HD650 element (då dessa konstigt nog var billigare) på en Yulong U100 DAC/amp.
Riktigt nöjd med ljudet, men då gillar jag det mer analytiska än bastunga.

Reviews på Yulong U100:
Ett
Två
Tre

Lycka till med köpet!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geiger:

Även läst på lite om utbyteskabel till just HD650. I stort sätt allt jag läst på diverse hemsidor är helt klart för att det faktiskt lyfter ljudet på olika sätt beroende på tillverkare/modell. Vissa förstärker och förfinar känslan som lurarna och amp+dac ger, vissa twistar det hela åt något håll. Samtidigt ser det ut som att man iallafall får betala runt 200$ för att det ska vara direkt märkbart. Priserna var förvisso lägre än så på Ebay men jag vet inte om det är riktig vara.

Byta kabeln mellan hörlur och förstärkare? Ursäkta men om inte orginalkabeln är defekt, typ glapp så låter det där som mumbo-jumbo. Lägg isåfall dom där $200 på bättre lurar först istället. När du har köpt en DAC + AMP + Hörlurar för 15'000-20'000 och har pengar över kan det kanske vara värt att satsa på kabelbyte för att få placeboeffekten som medföljer.

Permalänk
Fyndjägare

Köp HD650 om du gillar dem men köp en riktig förstärkare med track record och synergi med HD650 tex Bottlehead Crack
http://www.ebay.co.uk/itm/Bottlehead-Crack-Speedball-headphon...
http://diy.koenigs.dk/2014/03/02/bottlehead-crack-and-speedba...

Och sedan köp en separat DAC ny eller beg.

Jag tycker hörlursförstärkaren är viktigare än DAC:en. Men båda behövs förstås.
Prio ordning
1. Lurar
2. Hörlursförstärkare
3. DAC
4. Fina kablar

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Byta kabeln mellan hörlur och förstärkare? Ursäkta men om inte orginalkabeln är defekt, typ glapp så låter det där som mumbo-jumbo. Lägg isåfall dom där $200 på bättre lurar först istället. När du har köpt en DAC + AMP + Hörlurar för 15'000-20'000 och har pengar över kan det kanske vara värt att satsa på kabelbyte för att få placeboeffekten som medföljer.

Offtopic
Här kom den typiska kommentaren på forumet. Det går visst att höra. Snälla sluta använda begreppet placebo. Om du kan förklara begreppet får du gärna använda det, fast jag tror inte du kan det så därför varför ens nämna ordet.

Det går att höra skillnader med öronen, det går att se skillnad med ögonen och det går att känna olika smak på olika sorters kryddor. Försök förklara hur våra sinnen är uppbyggda, vilket är smått omöjligt så länge man inte är vetenskapsman inom ämnet.

Ontopic till TS
Cambridge Audio är så där till hörlurar eftersom att företaget har inte lagt ner så mycket resurser på hörlursdelen i DACMAGIC. Det mesta ligger i DAC chipet. Att det står att DM+ klarar många hörlurar så är det rent av BS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Offtopic
Här kom den typiska kommentaren på forumet. Det går visst att höra. Snälla sluta använda begreppet placebo. Om du kan förklara begreppet får du gärna använda det, fast jag tror inte du kan det så därför varför ens nämna ordet.

Det går att höra skillnader med öronen, det går att se skillnad med ögonen och det går att känna olika smak på olika sorters kryddor. Försök förklara hur våra sinnen är uppbyggda, vilket är smått omöjligt så länge man inte är vetenskapsman inom ämnet.

Ontopic till TS
Cambridge Audio är så där till hörlurar eftersom att företaget har inte lagt ner så mycket resurser på hörlursdelen i DACMAGIC. Det mesta ligger i DAC chipet. Att det står att DM+ klarar många hörlurar så är det rent av BS.

Säger han som lägger tusenlappar på kablar när han sitter med medelmåttiga högtalare. Kablar ÄR placebo, rätt kabel på rätt plats skall det vara, resten gör verken till eller från.

Placebo är när din tro är så stark att den tar över dina känslor. Se på diverse religioner och annat trams.

Ungefärliga bidragande faktorer till välljud:
50% högtalare
35% akustik
15% elektronik
0% kablar

Jag tycker du skall köra på valfri lur (jag är förtjust i HD650) med en dac/stärkare som klarar driva dem (Xonar ST/STX, O2 mf.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Enda jag inte orkar med är om det är så att kablarna är på framsidan

Därför har Headnhifi en O2+ODAC Headphone Amplifier / DAC combo - full mod med strömkabel på baksidan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller