Permalänk
Skrivet av Barricade:

då blir rent i stället så får jag köra med färgade slangar.

många pratar om göra rent radiatorerna hur gör man rent dom?

Bra val

Koka vatten låt svalna och skölj ur radiatorerna. Häll vatten i ett hål och skaka om raden häll ut genom det andra hålet. Upprepa det tills allt skit i raden är ute.

Eventuellt skölj med batterivatten direkt om du har obegränsat tiigång till det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Anledningen till att du använder batterivatten (destillerat vatten) istället för vanligt vatten är på grund av att det är betydligt "renare" samt att det inte leder ström i samma utsträckning som vanligt vatten, således minskar risken för kortslutning vid läckage.

Destillerat vatten fungerar även med tillsatser om du nu skulle vilja färga, men det lämnar oftast rester i loopen så många väljer att köra "naturellt".

då blir rent i stället så får jag köra med färgade slangar.

många pratar om göra rent radiatorerna hur gör man rent dom?

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Bra val

Koka vatten låt svalna och skölj ur radiatorerna. Häll vatten i ett hål och skaka om raden häll ut genom det andra hålet.

man kan inte hälla i kallt vatten?

Permalänk
Skrivet av Barricade:

man kan inte hälla i kallt vatten?

Varför?

Du bränner dig om du häller i varmt vatten och sedan håller i raden.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Varför?

Du bränner dig om du häller i varmt vatten och sedan håller i raden.

Bara ha en handuk när man skakar. Kokat vatten borde nog lossa lite mer skit i raden?

Destilerat/Batterivatten (Avjoniserat/Avminiraliserat) Med lite glykol för att hålla alger och bakteria borta i loopen. Kill Coil är också användbart dock har jag för mig att EKwb skyllde på Kill Coils när deras nickel hade problem samt dåligt vatten. Ingen aning hur mycket sanning i deras utalande ligger.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Varför?

Du bränner dig om du häller i varmt vatten och sedan håller i raden.

tänkte mer på att bara hälla i kallt vatten

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gunner357:

Ja du tvelander jonnyguru gav ditt agg Evga supernova 8.4 i bedömningen . Och mitt agg OCZ zx fick 9.5. Vilket borde kastas åt helvete ditt eller mitt agg.

Ditt agg fick i Performance 8.5

Mitt agg fick i Performance 9.5

Ps Corsair ax1200i fick bedömningen 9.6 och i preformance 10

Vet exakt vad mitt nätagg fick, och btw så du vet är det där REV 1.0.

Och för det andra finns det inga andra nätagg på marknaden med singelrail 1500W nätagg +, och OC mode 1650W

Vet inte vad du vill ha sagt med detta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gunner357:

Inget jag har märkt på mitt ex av agg. Men det är fel av tvelander att säga att jag ska kasta mitt agg åt helvete bara för han haft otur med OCZ.

Nepp inte för jag har haft otur med OCZ, men deras serie nätagg är inget hänga i granen.

Ratar aldrig ett företags saker på egna pref.

Litar hellre på folk på OCN.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Du gör som du vill bara du sköljer ur radiatorerna på ett eller annat vis som du tycker är bra.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Du gör som du vill bara du sköljer ur radiatorerna på ett eller annat vis som du tycker är bra.

jag är mer nyfiken på vilket sätt man får ut mest skit om det är kallt eller varmt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Barricade:

jag är mer nyfiken på vilket sätt man får ut mest skit om det är kallt eller varmt

Kranvatten 10-15 min
Sen kör du destillerat vatten och sköljer med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Vet exakt vad mitt nätagg fick, och btw så du vet är det där REV 1.0.

Och för det andra finns det inga andra nätagg på marknaden med singelrail 1500W nätagg +, och OC mode 1650W

Vet inte vad du vill ha sagt med detta.

Fundera på det du

Skrivet av tvelander:

Nepp inte för jag har haft otur med OCZ, men deras serie nätagg är inget hänga i granen.

Ratar aldrig ett företags saker på egna pref.

Litar hellre på folk på OCN.

Som sagt har alltid kört med OCZ agg kommer att göra det ett tag till. Men att jag ska kasta det åt H-vete tänker jag inte tollererar. Och folket på OCN är inge bättre än andra.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Kranvatten 10-15 min
Sen kör du destillerat vatten och sköljer med.

destillerat vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

destillerat vatten?

Citat:

Destillerat vatten är vatten som genom destillation har gjorts mycket rent från lösta och uppslammade ämnen såsom metallsalter och mikroorganismer, som finns i vanligt, odestillerat vatten. Destillering innebär att vattnet kokas och övergår till ångfas varefter ångan kondenseras ner i ett rent kärl.

Finns att köpa på typ bensinmackar.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gunner357:

Fundera på det du

Som sagt har alltid kört med OCZ agg kommer att göra det ett tag till. Men att jag ska kasta det åt H-vete tänker jag inte tollererar. Och folket på OCN är inge bättre än andra.

Nä folk på OCN har ju ingen aning vad dom håller på med, bara en kille som suttit och typ testat 30-40 stycken olika powersupply och kör 4-WAY CF / SLI och hårdtestar dom i alla benchmarks.
Nej men dom är dåliga.

OT: Ja destillerat vatten kan köpas på Statoil typ.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

killen frågar om LC.....inte om nätaggregat...så släpp det nu Tvelander och Gunner. alla har personliga favoriter och alla kan få måndags ex.

Barricade!
1 lyssna på folk som faktiskt håller på mycket med LC här, de flesta har byggt flertalet loopar och vet vilka fel som är vanliga.

det bästa du kan köra emd är destillerat vatten med en kill coil (Silverbit som eliminerar "skit")
http://www.frozencpu.com/products/11441/ex-tub-705/IandH_Silv...

kör du med EKs "special-ultra-biologiska-hipp-hopp-studs-vätska" så kommer det sluta med att ditt system blir missfärgat och sliter på slangar och block.

dest. vatten och killcoil är det säkraste sättet för att ha ett system du slipper öppna med jämna mellanrum och rengöra. men var noga med att skölja igenom allt med dest. vatten så du inte får in något skit i systemet.

Permalänk
Skrivet av pokelia:

killen frågar om LC.....inte om nätaggregat...så släpp det nu Tvelander och Gunner. alla har personliga favoriter och alla kan få måndags ex.

Barricade!
1 lyssna på folk som faktiskt håller på mycket med LC här, de flesta har byggt flertalet loopar och vet vilka fel som är vanliga.

det bästa du kan köra emd är destillerat vatten med en kill coil (Silverbit som eliminerar "skit")
http://www.frozencpu.com/products/11441/ex-tub-705/IandH_Silv...

kör du med EKs "special-ultra-biologiska-hipp-hopp-studs-vätska" så kommer det sluta med att ditt system blir missfärgat och sliter på slangar och block.

dest. vatten och killcoil är det säkraste sättet för att ha ett system du slipper öppna med jämna mellanrum och rengöra. men var noga med att skölja igenom allt med dest. vatten så du inte får in något skit i systemet.

Bra sagt men det var Thelander som började.

Jag frågade bara vad som tvelander tyckte att de delar TS skulle köpa som skulle se litet o konstigt ut i ett 900D chassi. För jag har ungefär samma saker. Med då sa Thelander att jag skulle kasta agget åt H-vete.

Tror jag vet varför han inte svarat på frågan. Han vet inte vad han ska säga om det.

Så tvelanders trovärdighet har för mig sjunkit till noll.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av pokelia:

killen frågar om LC.....inte om nätaggregat...så släpp det nu Tvelander och Gunner. alla har personliga favoriter och alla kan få måndags ex.

Barricade!
1 lyssna på folk som faktiskt håller på mycket med LC här, de flesta har byggt flertalet loopar och vet vilka fel som är vanliga.

det bästa du kan köra emd är destillerat vatten med en kill coil (Silverbit som eliminerar "skit")
http://www.frozencpu.com/products/11441/ex-tub-705/IandH_Silv...

kör du med EKs "special-ultra-biologiska-hipp-hopp-studs-vätska" så kommer det sluta med att ditt system blir missfärgat och sliter på slangar och block.

dest. vatten och killcoil är det säkraste sättet för att ha ett system du slipper öppna med jämna mellanrum och rengöra. men var noga med att skölja igenom allt med dest. vatten så du inte får in något skit i systemet.

jag kommer skaffa dessa delar så: http://forumbilder.se/DCH03/lista så bra om man vet vart den ska sitta.
folk har sagt att man behöver coil eller biomedel eller något annat

Permalänk

destillerat vatten är batterivatten gissar jag på:P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

pajkastar-text.

synd, han har nämligen rätt.

Skrivet av Barricade:

jag kommer skaffa dessa delar så: http://forumbilder.se/DCH03/lista så bra om man vet vart den ska sitta.
folk har sagt att man behöver coil eller biomedel eller något annat

nu är det ju en smaksak, jag tex blandar ALDRIG mer än nödvändigt i mitt vatten.

killcoil, dest vatten och KANSKE lite mayhem färg. paketet ser helt ok som nybörjare, jag hade dock eprsonligen valt XSPC radiatorer, men EK fungerar.

det där med delar är lite som att välja imellan gigabyte och asus, vissa gillar olika märken beroende på prestanda osv osv....kör med EK och nästa bygge kanske du vill köra emd ett annat, jag har testat alphacool, XSPC, phobya och EK...XSPC var klart min favorit

Skrivet av Barricade:

destillerat vatten är batterivatten gissar jag på:P?

yes box!

Permalänk

[QUOTE="pokelia;14555750"]synd, han har nämligen rätt.

Med vad?

Nu värkar det komma in pajasar från alla håll å kanter.

Försökte bara hjälpa TS med en fråga så hoppar alla på mig om OCZ agget.

TS hoppas du får hjälp med det du söker.

Å store guden o dator oraklet Tvelander har talat.

Nu ska jag nog gå och hänga mig själv för man är tydligen retarded o menlös om man använder OCZ agg.

Orkar inte mer jag mår så dåligt nu ska jag köpa Corsair ax1200i istället.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av pokelia:

synd, han har nämligen rätt.

nu är det ju en smaksak, jag tex blandar ALDRIG mer än nödvändigt i mitt vatten.

killcoil, dest vatten och KANSKE lite mayhem färg. paketet ser helt ok som nybörjare, jag hade dock eprsonligen valt XSPC radiatorer, men EK fungerar.

det där med delar är lite som att välja imellan gigabyte och asus, vissa gillar olika märken beroende på prestanda osv osv....kör med EK och nästa bygge kanske du vill köra emd ett annat, jag har testat alphacool, XSPC, phobya och EK...XSPC var klart min favorit

yes box!

jag vet inte något om märkerna då jag är en nybörjare när det gäller vattenkylning, jag får se helt enkelt.
jag kommer inte ha färg i vattnet i mitt vattensystem då jag ska blå slangar istället

Permalänk

jag kommer ha blå UV slang och vill lysa upp dom men jag hittar inte uv lampor som är anpassade för chassin

http://www.coolingstuff.se/p/311/masterkleer-10-13-uv-blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

jag kommer ha blå UV slang och vill lysa upp dom men jag hittar inte uv lampor som är anpassade för chassin

http://www.coolingstuff.se/p/311/masterkleer-10-13-uv-blue

Uv lampor går att hitta lite här o var, bara leta

Sen vet jag inte exakt va du tänkt för delar. Blev så mkt skitsnack i tråden så skummade bara igenom de snabbt men den slangen du länka till är 10/13, jag skulle rekommendera 10/16 istället då den är tjockare vilket minskar risken för veck o möjligör skarpare böjar utan att minska flödet. Samt att den är lättare att arbeta međ

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

tänkte mer på att bara hälla i kallt vatten

destillerat vatten innehåller minimalt mer föroreningar och partiklar som inte hjälper till att rengöra radiatorn. Varmt eller kallt spelar ingen roll, enda anledningen till att det skulle vara lite varmare är så att eventuell gegga i radiatorn lättare löser upp sig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av joonazz:

Uv lampor går att hitta lite här o var, bara leta

Sen vet jag inte exakt va du tänkt för delar. Blev så mkt skitsnack i tråden så skummade bara igenom de snabbt men den slangen du länka till är 10/13, jag skulle rekommendera 10/16 istället då den är tjockare vilket minskar risken för veck o möjligör skarpare böjar utan att minska flödet. Samt att den är lättare att arbeta međ

ok, många säger 10/13 andra säger 10/16

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

kill coil (Silverbit som eliminerar "skit")

kör du med EKs "special-ultra-biologiska-hipp-hopp-studs-vätska" så kommer det sluta med att ditt system blir missfärgat och sliter på slangar och block.

dest. vatten och killcoil är det säkraste sättet för att ha ett system du slipper öppna med jämna mellanrum och rengöra. men var noga med att skölja igenom allt med dest. vatten så du inte får in något skit i systemet.

Är det bara att köra på valfri silverbit? Orkar inte beställa hem ;_;

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

10/16 är en ideal storlek, inga kinks och nipplarna ska passa utan att ta i kanter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Är det bara att köra på valfri silverbit? Orkar inte beställa hem ;_;

nej. du måsta ha .999 silver, dvs inget sterling silver som är .925

gör det ordentligt om du nu ska.

10/13 eller 10/16

10/13 är mindre, funkar bra men det är svårt att dra den i skarpa kurvor utan att den kinkar sig "viker sig coh stryper vattenflöde"

10/16 är större, funkar precis lika bra som den andra men svårare att få att kinka sig.

Permalänk
Skrivet av pokelia:

nej. du måsta ha .999 silver, dvs inget sterling silver som är .925

gör det ordentligt om du nu ska.

10/13 eller 10/16

10/13 är mindre, funkar bra men det är svårt att dra den i skarpa kurvor utan att den kinkar sig "viker sig coh stryper vattenflöde"

10/16 är större, funkar precis lika bra som den andra men svårare att få att kinka sig.

finns det nån butik i sverige som säljer 99.999999999999% silver?