Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

finns det nån butik i sverige som säljer 99.999999999999% silver?

jag ahr inte hittat någon, men sidan jag länkade fungerar utmärkt.

Permalänk
Skrivet av pokelia:

jag ahr inte hittat någon, men sidan jag länkade fungerar utmärkt.

finns det ingen i europa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Men varm luft stiger är bra att ha i bakhuvudet.

Men om man blandar in en endaste liten fläkt i ekvationen spelar naturlig konvektion inte nån som helst roll, så liten är den effekten.

Bra att ha i bakhuvudet.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

Men om man blandar in en endaste liten fläkt i ekvationen spelar naturlig konvektion inte nån som helst roll, så liten är den effekten.

Bra att ha i bakhuvudet.

jo men att luft stiger det borde alla veta speciellt om man lagar mat:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

finns det ingen i europa?

mnaje,.....vet itne, har bara sett USA och UK

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

mnaje,.....vet itne, har bara sett USA och UK

Nu tillhör ju visserligen England EU.

Permalänk
Permalänk

jag har suttit funderat på vad som är bäst.

pump/res i en

en pump och res

pump/res + res

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

jag har suttit funderat på vad som är bäst.

pump/res i en

en pump och res

pump/res + res

Spelar ingen roll, där kan du välja helt efter vad du tycker ser snyggast ut och som passar bäst i ditt chassi.

Permalänk

En pump och res röstar jag på.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av kozmos:

Spelar ingen roll, där kan du välja helt efter vad du tycker ser snyggast ut och som passar bäst i ditt chassi.

jag kommer ha 900D monster chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Nu tillhör ju visserligen England EU.

fan..det har du rätt i....

smått pinsamt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

Dessa ska du ha till dina radiatorer, dessa är speciellt anpassade för tryck (Dvs för radiatorer).

AF betyder Air Flow, vilket är bra när man vill trycka ut luft in/ut i chassit och SP står för Static Pressure, som är gjort för konstant tryck igenom vattnet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av wipen96:

Dessa ska du ha till dina radiatorer, dessa är speciellt anpassade för tryck (Dvs för radiatorer).

AF betyder Air Flow, vilket är bra när man vill trycka ut luft in/ut i chassit och SP står för Static Pressure, som är gjort för konstant tryck igenom vattnet.

det är såna som jag har tänkt mig som är med på min lista hos webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

det beror på vad man köper, jag avänder corsair nätagg fungerar felfritt och låter knappt

Jo jag har ett gammalt corsair-agg som jag haft i flera år och det är utan tvekan den bästa datorpryl jag haft. Fläkten i mitt nya corsair-agg som sitter i min filserver däremot... just nu tickar/knackar den så jag vill stampa på datorjäveln. Borde byta ut den till nått med kvalitet från Noctua eller BeQuiet! antar jag.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

det är såna som jag har tänkt mig som är med på min lista hos webhallen

Du har valt AF120

Du ska ha SP120

Radiatorer = SP (Static Pressure)
Få in frisk luft/Suga ut luft = AF (Airflow)

CFM = Hur mycket luft som kan flyttas/minut

Dubbelkolla även att du fått rätt fläktar. Det som skiljer PWM-versionen och 3-pin är en gul lite fläck typ...Fick själv flertal som var helt fel...sådär halvkul när man ska mecka.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Du har valt AF120

Du ska ha SP120

Radiatorer = SP (Static Pressure)
Få in frisk luft/Suga ut luft = AF (Airflow)

CFM = Hur mycket luft som kan flyttas/minut

Dubbelkolla även att du fått rätt fläktar. Det som skiljer PWM-versionen och 3-pin är en gul lite fläck typ...Fick själv flertal som var helt fel...sådär halvkul när man ska mecka.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/154958-corsai...
eller
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/154959-corsai...

Permalänk
Medlem

Yes! Det där är 3-pins, så du vet

PWM är lite dyrare.

High Performance = Sound Level - 35 dBA
Quiet Edition = Sound Level - 23 dBA

Jag kör mina HighPerformance-fläktar med en fläktkontroller, så jag kan sänka ljudnivån ifall jag behöver, samtidigt som jag kan kräma på ordentligt när jag behöver.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Yes! Det där är 3-pins, så du vet

PWM är lite dyrare.

High Performance = Sound Level - 35 dBA
Quiet Edition = Sound Level - 23 dBA

Jag kör mina HighPerformance-fläktar med en fläktkontroller, så jag kan sänka ljudnivån ifall jag behöver, samtidigt som jag kan kräma på ordentligt när jag behöver.

det är PWM man ska ha? jag är rätt dålig med fläktar som man ska till vatten kylning då jag kör just nu med luft kylning.
vad kör du för fläkt kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

det är PWM man ska ha? jag är rätt dålig med fläktar som man ska till vatten kylning då jag kör just nu med luft kylning.
vad kör du för fläkt kontroller?

NZXT Sentry Mix 2 (30W) kör jag med.http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1932653

Eftersom du förmodligen vill spara pengar, så kör på 3-pin och en fläktkontroller.

PWM styr du via moderkortet etc. De flesta fläktkontroller är PWM-kompatibla. Dvs. att PWM passar samtidigt som 3-pin passar. I värsta fall kör man bara en adapter.

När det är fläktar så är det "static pressure" du ska ha. Testade själv med ett par vanliga och då studsade luften tillbaka. Var för svårt att tränga igenom radiatorn.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

NZXT Sentry Mix 2 (30W) kör jag med.http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1932653

Eftersom du förmodligen vill spara pengar, så kör på 3-pin och en fläktkontroller.

PWM styr du via moderkortet etc. De flesta fläktkontroller är PWM-kompatibla. Dvs. att PWM passar samtidigt som 3-pin passar. I värsta fall kör man bara en adapter.

När det är fläktar så är det "static pressure" du ska ha. Testade själv med ett par vanliga och då studsade luften tillbaka. Var för svårt att tränga igenom radiatorn.

pengar är inte så farligt, det handlar om att man får prestanda för pengarna

men eftersom jag kommer köra på drygt 20 fläktar, går det bra att ha en en kontroller eller måste man ha typ 2-3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

pengar är inte så farligt, det handlar om att man får prestanda för pengarna

men eftersom jag kommer köra på drygt 20 fläktar, går det bra att ha en en kontroller eller måste man ha typ 2-3?

Antagligen flera, vet ej någon fläktkontroller som klarar 20 fläktar.

Dock kan du skaffa något liknande, http://www.mountainmods.com/station-power-extension-male-vers....

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

pengar är inte så farligt, det handlar om att man får prestanda för pengarna

men eftersom jag kommer köra på drygt 20 fläktar, går det bra att ha en en kontroller eller måste man ha typ 2-3?

Skrivet av wipen96:

Antagligen flera, vet ej någon fläktkontroller som klarar 20 fläktar.

Dock kan du skaffa något liknande, http://www.mountainmods.com/station-power-extension-male-vers....

Du splittar kanalerna. Kör själv 3 fläktar på 1 kanal. Handlar bara om hur mkt Watt/kanal.

Har för mig att SP120 drar 2.18 W (dubbelkolla gärna, är osäker)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av wipen96:

Antagligen flera, vet ej någon fläktkontroller som klarar 20 fläktar.

Dock kan du skaffa något liknande, http://www.mountainmods.com/station-power-extension-male-vers....

undrar om det finns, skulle va coolt. annars får jag köra utan

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Du splittar kanalerna. Kör själv 3 fläktar på 1 kanal. Handlar bara om hur mkt Watt/kanal.

Har för mig att SP120 drar 2.18 W (dubbelkolla gärna, är osäker)

jag hittade http://www.frozencpu.com/products/14665/ele-991/4-Pin_Power_D... skulle va bra om det fanns nån liknande europa eller i sverige

jag hittade denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164649-akasa_... den borde ju fungera eller denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164598-akasa_...

Permalänk
Medlem

Varför inte bara splitta PWM signalen och köra ström från nätdelen. Moderkortet kan styra fläktarna då och du klarar ha flertal fläktar då på en och samma utgång.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

http://www.inet.se/produkt/6909672/nzxt-grid-10-portars-flakthub

Det är väl närmaste jag kan tänka mig.

Skrivet av Commander:

Varför inte bara splitta PWM signalen och köra ström från nätdelen. Moderkortet kan styra fläktarna då och du klarar ha flertal fläktar då på en och samma utgång.

Det fungerar väl enbart på PWM-fläktar? Köpte själv Akasa's splitterkabel 4pins för någon vecka sedan och det gick inte med 3-pin då de gick på full rulle.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

http://www.inet.se/produkt/6909672/nzxt-grid-10-portars-flakthub

Det är väl närmaste jag kan tänka mig.

Det fungerar väl enbart på PWM-fläktar? Köpte själv Akasa's splitterkabel 4pins för någon vecka sedan och det gick inte med 3-pin då de gick på full rulle.

trodde det var 4pin kontakt men det var visst 3pin, läste inte riktigt ordentligt om fläktarna:P

men ska man använda 3-pin eller 4-pin när man ska använda fläktkontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

trodde det var 4pin kontakt men det var visst 3pin, läste inte riktigt ordentligt om fläktarna:P

men ska man använda 3-pin eller 4-pin när man ska använda fläktkontroller?

Du kan ju bara byta fläktarna till PWM (4-pin) versionerna.

Det är en smaksak och en kostnadsfråga
Bästa är att köpa 3 fläktar och testa, så att allt går att styra.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |