Permalänk

Power saving mode på nybyggd dator.

Hejsan alla kunniga här på forumet!

Har precis byggt ihop min dator (med hjälp av en kompis) och när jag startar upp den går skärmen rakt in i Power saving mode och jag vet inte hur jag ska lösa detta. Jag har testat:

Olika skärmkablar, DVI, HDMI, VGA både till grafikkortet och moderkortet.
Även "cleared cmos" genom att flytta pinnen från 1-2 till 2-3 och tillbaka efter 15sek (strömsladden naturligtvis ur)
Efter flytten av pinn slutade dock fläktarna fungera (förutom PSUns och grafikkortets fläktar) eller cpuns fläkt snurrar i 0.5sek och sen slutar.
Testat med annan skärm också utan resultat.
Kopplat ur grafikkortet och kört med DVI rakt in i moderkortet.
Försiktigt strykt en gummisnodd på minnena för eventuell statisk laddning.

Så vad kan jag göra för att lösa detta, några ideer?

Specc på datorn:

Fractal design r4
Asus 87z-a
MSI GTX 780
i5 4670K
Nuctua 14s
16gb 1600mhz kingston
CM 700v
250gb ssd
2tb 7200rpm

Allt med en 22" LG-skärm som funkat fint tills den blivit kopplad till nybygget.

Tack på förhand, med vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem

låter ju som att bildskärmen inte får någon signal. är gfxkortet monterat som det ska?

EDIT testa att montera om det, kolla samtidigt så att du har modekortsdistancerna.
Du säger att du har testat med modekortet, dubbelkolla då så du har slagit på den intergrerade gfxdelen när du testar detta.

Permalänk

distanserna sitter där dom ska så även grafikkortet. Frågan är varför främre och bakre chassinfläktarna, samt cpu-fläkten, slutade fungera efter jag körde "clear cmos" (flyttade pinnsen)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucatscheno:

distanserna sitter där dom ska så även grafikkortet. Frågan är varför främre och bakre chassinfläktarna, samt cpu-fläkten, slutade fungera efter jag körde "clear cmos" (flyttade pinnsen)...

Flyttade du tillbaka pinsen?

Permalänk

ja jag flyttade tillbaka efter ca 10-15sek som det stod i manualen. Efter det så slutade chassifläktarna + cpu-fläkten att fungera

Permalänk
Medlem

Du måste in och ställa om saker i bioset som du satte på default. kopplat kablarna rätt i uttaget från grafikkortet till skärmen.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk

ja det är kopplat rätt. ström får den då GPUns fläktar är igång och en DVI-sladd går väl inte att koppla på så många sätt?

Permalänk
Medlem

då får du ta och testa gfxkort med annat modekort och börja utesluta.

Permalänk

Koppla ur allt ur burken även strömsladd, sen spammar du 20ggr på powerknappen, väntar några minuter sen kopplar du in allt igen.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag har ofta stött på dumma bios som tycker att man ska köra med den integrerade grafikkretsen i processorn, och därför automatiskt bryter signaler från grafikkort till skärmen.

Jag brukar bli tvungen att genomgå följande procedur:

1: Koppla ur grafikkortet helt - ut med skärmsladd, ut med strömkablar, ut med kortet ur moderkortet osv
2: Koppla skärmen till moderkortet
3: Starta datorn, ta dig in i bios (brukar vara att hamra DEL-knappen vid moderkortsloggan)
4: Hitta och slå av "Intel Integrated Graphics" (heter något i den stilen, har svårt för att titta i fin moderkortsmanual eftersom jag sitter med mobilen..)
5: Spara (brukar höras genom att trycka ned F10) och stäng av datorn.
6: Sätt i grafikkortet i moderkortet igen. Koppla in strömsladdar, skärm osv.
7: Starta upp och be till teknikgudarna att det nu funkar som det ska!

EDIT: såg att du redan testat direkt från moderkortet.. Testa plocka ut grafikkortet och alla tillhörande sladdar, starta datorn genom att hålla in power-knappen tills datorn slocknar igen. Då har du återställt BIOS (funkar på alla moderkort jag testat, kan inte garantera i ditt fall, men värt ett försök!). Låt sen grafikkortet liga ute, och koppla skärmen till mobo. Får du bild - följ guiden jag skrev tidigare, börja från steg 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Koppla ur allt ur burken även strömsladd, sen spammar du 20ggr på powerknappen, väntar några minuter sen kopplar du in allt igen.

hände mig med sist jag byggde nytt. Som citerad text hardreset. Håll power knappen inne tills den stänger av sig själv, håll knappen inne medans du drar ur powerkabeln från nätagget, försätt att hålla inne knappen i ca 1min innan du sätter tillbaka powerkabeln och efter du plugga in den så å datorn startar så kan du släppa. Funkade för mig iaf.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucatscheno:

ja det är kopplat rätt. ström får den då GPUns fläktar är igång och en DVI-sladd går väl inte att koppla på så många sätt?

Fånig grej kan det kännas som men kolla att alla komponenter, även sådana som känns orelaterade, är ordentligt kopplade på mobo. En sådan liten sak som att ett eller två av ram-stickorna inte är ordentligt nedklämda (behöver ofta våldas lite) kan göra att datorn inte ens varvar igång. Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Koppla ur allt ur burken även strömsladd, sen spammar du 20ggr på powerknappen, väntar några minuter sen kopplar du in allt igen.

testat utan framgång med både grafikkortet i ur ur.

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Jag har ofta stött på dumma bios som tycker att man ska köra med den integrerade grafikkretsen i processorn, och därför automatiskt bryter signaler från grafikkort till skärmen.

Jag brukar bli tvungen att genomgå följande procedur:

1: Koppla ur grafikkortet helt - ut med skärmsladd, ut med strömkablar, ut med kortet ur moderkortet osv
2: Koppla skärmen till moderkortet
3: Starta datorn, ta dig in i bios (brukar vara att hamra DEL-knappen vid moderkortsloggan)
4: Hitta och slå av "Intel Integrated Graphics" (heter något i den stilen, har svårt för att titta i fin moderkortsmanual eftersom jag sitter med mobilen..)
5: Spara (brukar höras genom att trycka ned F10) och stäng av datorn.
6: Sätt i grafikkortet i moderkortet igen. Koppla in strömsladdar, skärm osv.
7: Starta upp och be till teknikgudarna att det nu funkar som det ska!

EDIT: såg att du redan testat direkt från moderkortet.. Testa plocka ut grafikkortet och alla tillhörande sladdar, starta datorn genom att hålla in power-knappen tills datorn slocknar igen. Då har du återställt BIOS (funkar på alla moderkort jag testat, kan inte garantera i ditt fall, men värt ett försök!). Låt sen grafikkortet liga ute, och koppla skärmen till mobo. Får du bild - följ guiden jag skrev tidigare, börja från steg 3.

Funkar inte heller tyvärr, får ingen bild så kommer inte in i bios.

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

hände mig med sist jag byggde nytt. Som citerad text hardreset. Håll power knappen inne tills den stänger av sig själv, håll knappen inne medans du drar ur powerkabeln från nätagget, försätt att hålla inne knappen i ca 1min innan du sätter tillbaka powerkabeln och efter du plugga in den så å datorn startar så kan du släppa. Funkade för mig iaf.

testat utan framgång. Det här problemet verkar sitta djupt inne...

Permalänk
Skrivet av Release:

Fånig grej kan det kännas som men kolla att alla komponenter, även sådana som känns orelaterade, är ordentligt kopplade på mobo. En sådan liten sak som att ett eller två av ram-stickorna inte är ordentligt nedklämda (behöver ofta våldas lite) kan göra att datorn inte ens varvar igång. Lycka till!

Har kontrollerat och testat även detta. Tom tagit ut minnena och dragit gummiband på dom så det inte ska finnas någon statisk elektricitet eller liknande.

Permalänk
Medlem

Har du prövat kortet i en annan dator? Prövat en annan skärm?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Har du prövat kortet i en annan dator? Prövat en annan skärm?

Prövat med annan skärm har jag gjort men samma problem där. Har inget annat kort så kan inte testa tyvärr.

Permalänk
Medlem

Låter dessvärre som du fått ett DOA-kort.. Har du kontaktat din återförsäljare? Var köpte du ifrån?

Permalänk
Medlem

kanske är nya moderkortet som är trasigt då ?? finns det dual bios, kolla moderkortsmanualen, isåfall prova det andra bioset
kan ju va skärmen åxå har du provat koppla den till tv,ps,xbox eller mobiltelefon lr nån annat som du kan koppla in som källa via hdmi på skärmen

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Låter dessvärre som du fått ett DOA-kort.. Har du kontaktat din återförsäljare? Var köpte du ifrån?

Köpte från netonnet och har inte pratat med dom än. Får försöka ringa dom imorgon och se va dom säger helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

kanske är nya moderkortet som är trasigt då ?? finns det dual bios, kolla moderkortsmanualen, isåfall prova det andra bioset
kan ju va skärmen åxå har du provat koppla den till tv,ps,xbox eller mobiltelefon lr nån annat som du kan koppla in som källa via hdmi på skärmen

Kan va så tyvärr, fan va mkt fix, man känner sig verkligen helt hjälplös. Skärmen är det inge fel på och testade tidigare med en annan skärm som det inte heller funkade på och då testades bland annat hdmi.

Kommer ju inte in i bios, eller finns det eventuellt en switch på moderkortet med aandra förinställda bios menar du?

Permalänk
Medlem

Ja asus brukar ha dubbla bios så du kan ändra med en liten switch. Även en knapp som gör att den ska bota rakt in till bios. Sen en knapp för att ställa in minnen till failsafeläge. Allt ärfysiskabpå moderkortet.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

Ja asus brukar ha dubbla bios så du kan ändra med en liten switch. Även en knapp som gör att den ska bota rakt in till bios. Sen en knapp för att ställa in minnen till failsafeläge. Allt ärfysiskabpå moderkortet.

Har testat allt jag kan komma på i och kunnat läsa mig till men inget funkar tyvärr

Permalänk
Medlem

bör nästan vara moderkortet då, för om det hade funkat så borde du kunnat få nån felindikering. för du fick väl inte änns bild med skärmen kopplad direkt till moderkortet.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

bör nästan vara moderkortet då, för om det hade funkat så borde du kunnat få nån felindikering. för du fick väl inte änns bild med skärmen kopplad direkt till moderkortet.

Nej jag har inte fått bild någon gång...

Permalänk

Utan att veta vad jag gjort så funkar datorn nu. Känns som jag gjort samma sak flera gånger om men nu bara funkar allt. Eller ja nästan...får "CPU FAN ERROR" när jag sätter igång datorn men bild får jag!

Tack alla som hjälpt och gett förslag på lösningar och bollat ideer. Nu blir det att tackla nästa problem, "CPU FAN ERROR"