Högsta förvaltningsdomstolen stoppar tv-licens för datorinnehav

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Dom har inget att lobba för - som HD skriver så köper man inte en dator/ipad för att "i främst" se på TV.

Hamilton vill ju att regeringen "förtydligar" lagen.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Kan man ringa idag och säga upp avgiften då? Borde vara en del köer..

Så mycket sorg och ilska som RT orsakat mig, hoppas jag innerligt att deras personal går hem gråtande med magkatarr pg a den plötsliga anstormning av stress på jobbet.

Edit - skrev i affekt. Lite väl elakt blev innehållet tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeriks54:

Ni som tänkte kräva era pengar tillbaka, tittar ni på allvar aldrig på SVT? Jag tycker att domen är helt riktig för en dator kommer aldrig att vara avsedd för att titta på TV, men jag har samtidigt svårt att tro att det finns många svenskar som aldrig tittar på TV och som har medgett för radiotjänst att de har en dator och därmed betalat TV-licens.

Jag har iaf både TV och dator och kommer glatt att fortsätta betala min TV-licens

sist jag såg på SVT var hos föräldrarna och det var nyheterna. personligen så har jag inte ens TVen inkopplad för att kunna se kanalerna (skulle nog vara en bra ide och riva ut antenn delen ur tven) det jag vill se är på netflix, crunchyroll, HBO nordic och viasat film.

annars så förstår jag inte vad som är fel med att SVT måste tävla bland andra kanaler online. jag skulle betala en mindre del bara för att få nyheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Hamilton vill ju att regeringen "förtydligar" lagen.

Men "lagen" (HD) har ju precis fastslagit att vi datorägare Inte ska betala TV-avgift. Hon har inget att hämta hos regeringen.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Goda nyheter. Men hur länge varar glädjen? Vem vet om hur de redan nu förebereder sig för att lobba frenetiskt för att få till en ändring i tv-avgiftslagen?

Skrivet av candyraver:

Dom har inget att lobba för - som HD skriver så köper man inte en dator/ipad för att "i främst" se på TV.

Det känns helt ärligt som att de kommer lyckas baka in avgiften i skatten snart. Det har ju länge sagts på nyheterna att TV tittandet sjunker som en sten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Men "lagen" (HD) har ju precis fastslagit att vi datorägare Inte ska betala TV-avgift. Hon har inget att hämta hos regeringen.

Jag är inte jurist och är inte alls insatt i hur ev lagändringar fungerar, men kan en given lag där HD har sagt sitt inte ändras?

Permalänk

Jag tycker det finns ett mycket enkelt skäl till att licensen var fel, kanske inte juridiskt men logiskt och moraliskt. Svt och SR äger inte den tekniska infrastrukturen annat än till en mycket liten del. Inte heller står de för internets innehåll annat än till en mycket liten del. De är endast en aktör av otaliga. Det var annorlunda när vi bara hade TV1 och TV2 på 80-talet. Då ägde man hela infrastrukturen och var också den enda "content providern"

Det är som att företag A äger en byggnad som nyttjas som galleria. Företag B-Ö har hyrt butiker där. Plötsligt anser sig företag F ha rätt att ta inträde till själva byggnaden trots att de inte äger den och trots att många kunde kanske besöker helt andra butiker.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av warh0g:

Det är som att tycka att polisen ska brinna i helvettet för att dom utför sitt uppdrag.

Hade polisen tagit ut fortkörningsböter för att du äger en bil så hade det varit jämförbart.

Om folket på Radiotjänst hade haft något vett i skallen så hade de strejkat. Det finns gränser för vad som är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det känns helt ärligt som att de kommer lyckas baka in avgiften i skatten snart. Det har ju länge sagts på nyheterna att TV tittandet sjunker som en sten.

Du kan inte finansiera public service med skattepengar. Då är det inte oberoende längre.

Lägg skiten på deklarationen så man slipper se den i alla fall. Det sticker så fasansfullt i ögonen när man betalar för något man till stor del inte vill ha, och som dessutom är helt enormt felformulerat. Jag skulle vilja veta hur mycket pengar det gått till Public Service kontra nöje av pengarna RIKAB driver in.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag är inte jurist och är inte alls insatt i hur ev lagändringar fungerar, men kan en given lag där HD har sagt sitt inte ändras?

Jag är heller inte jurisk men bestämmer HD något så är det prejudicerande och då gäller den praxis, regeringen har inget att säga i denna fråga - men om Hamilton lämnar in en anmälan (till en domstol) om att ipad-ägare ska betala TV-licens så kommer HD säga att den frågan är redan prövad.

Men jag kan ha fel. Någon mer påläst kanske vet?

Att hon vänder sig till regeringen är bara löjligt då dom är helt avskilda varandra (annars skulle avgiften såklart betalas på skatten)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag är inte jurist och är inte alls insatt i hur ev lagändringar fungerar, men kan en given lag där HD har sagt sitt inte ändras?

Jo visst, Riksdagen är den part som stiftar lagar. HD tolkar. Riksdagen kan upphäva, ändra eller skriva nya lagar precis hur de vill.

*Ska man vara petig så är det regeringen som lägger lagförslag, riksdagen som godkänner eller avslår, regering och berörda myndigheter genomför.

Permalänk
Medlem

Den som betalat tv-licens för någon av dessa typer av enheter får dock inte tillbaka några pengar eftersom "tidigare avgifter är korrekt påförda".

Fast om HD just fastslog att det inte var korrekt påförda avgifter, och lagen inte ändrats utan det var deras tolkning av den som korrigerats, så har den verkligen inte varit korrekt påförd innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largo-Sama:

Mycket märkligt att den här domen bara gäller från 14-06-14. Från min synvinkel borde domen innebära att tidigare domar i samma ämne ogiltigförklaras. Det är ju helt stört att det från 1 februari 2013 till 13 juni 2014 var fullt tillåtet att ta ut avgiften, men från 14 Juni 2014 är det inte längre tillåtet, När samma lagstiftning har gällt under hela perioden. Om det är otillåtet nu så borde det även ha varit otillåtet tidigare. Inga lagar har ju ändrats! [...]

Om vi inte skulle behöva domstolar som tillämpar, och tolkar lagarna, skulle det innebära att lagstiftarna dömer(!), att det endast finns en tolkning i evighet från den stund bläcket torkade. Rättslägen kan skifta.

Skrivet av candyraver:

Men "lagen" (HD) har ju precis fastslagit att vi datorägare Inte ska betala TV-avgift. Hon har inget att hämta hos regeringen.

Skrivet av newtoninja:

Jag är inte jurist och är inte alls insatt i hur ev lagändringar fungerar, men kan en given lag där HD har sagt sitt inte ändras?

Klart den kan, om lagstiftaren, politikerna så önskar, eller så skapar man annan lagstiftning. De som resonerar annorlunda utgår från önsketänkande i det enskilda fallet.

Permalänk
Skrivet av airhead:

Jo visst, Riksdagen är den part som stiftar lagar. HD tolkar. Riksdagen kan upphäva, ändra eller skriva nya lagar precis hur de vill.

Det var vad jag misstänkte. Då är det väl bara en tidsfråga innan en utredning sker och man kommer fram till slutsatsen att lagen måste tyddliggöras. T ex genom att byta ut ett enda ord i lagtexten. Dvs "kan".

Permalänk
Medlem

Så nästa steg. Med denna dom så kan man fråga sig "Är en TV som inte är inkopplad till en antenn, licenspliktig?
Jag menar jag kan omöjligt se en tv kanal om jag inte har antenn, då är ju plötsligt TVn bara en skärm, och en skärm gör inte videoströmmen (tv signalen) tillgänglig.

Eftersom man "För att det ska vara fråga om en utsändning i lagens mening krävs att videoströmmen alltid är tillgänglig "utan särskild begäran", vilket är känt som broadcast eller multicast. Med internet och webbsändningar måste mottagaren tvärtom be om att få en enskild videoström (unicast).

Jag vill kunna köpa en "tv" som inte kan ta emot tv signal.
Eller en datormonitor i 50" klassen som inte kostar skjortan.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av candyraver:

Men "lagen" (HD) har ju precis fastslagit att vi datorägare Inte ska betala TV-avgift. Hon har inget att hämta hos regeringen.

Notera först att Högsta domstolen (HD) inte är samma sak som Högsta förvaltningsdomstolen som var de som kom med denna dom. Det finns många likheter, men de sköter olika frågor.

Domen handlar om att dagens lagstiftning inte ger stöd åt att ta ut TV-licens för datorer. Däremot så kan ju TV-licenslagen ändras framöver genom riksdagsbeslut, vilket har skett flera gånger förr. Radiotjänsts linje var att den nuvarande formuleringen skulle innefatta internetsändningar, vilket i all ärlighet var rätt krystat från stund ett, vilket man tycker borde stått klart i allas ögon, och de hade gott kunnat låta detta prövas ordentligt innan de gick loss och skapade en stor mängd missnöjda medborgare, inte minst bland unga.

Däremot, så om nu traditionella TV-apparater är på väg ut (vilket nog är överdrivet rent generellt) men man fortfarande vill finansiera public service på något sätt så är det ju inte alls omöjligt att det kommer föreslås en lagändring. Jag kan inte tänka mig att de kommer gå på vägen "alla datorer är typ TV-apparater", men det finns redan många förslag för reformer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Hur svårt var det ens att tolka lagen. Vi på sweclockers har länge klagat på forumulering som domstolen först nu reagerat på.

Det är ganska vanligt att saker får en förändrad dom när det tas till den högsta instansen, folket som jobbar där granskar de berörda lagarna betydligt mer noggrant då domarna som ges ut blir prejudikat för framtida mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Det var vad jag misstänkte. Då är det väl bara en tidsfråga innan en utredning sker och man kommer fram till slutsatsen att lagen måste tyddliggöras. T ex genom att byta ut ett enda ord i lagtexten. Dvs "kan".

Ny lagstiftning behövs, men hur den ska utformas har man bråkat om i åratal. Det är (i god demokratisk anda) rätt många steg att gå igenom för att skriva nya lagar. I detta fallet har en utredning kommit fram till att det mest logiska är att man inrättar en statlig skatt istället för att binda finansieringen av public service till fysisk hårdvara.

Men av anledningar som ingen riktigt förstår så sparkar SVT och framförallt Eva Hamilton backut vid minsta antydan om skattefinansiering. Separationen mellan stat och public service är inte direkt glasklar i nuläget, i och med att regeringen utser ledamöterna i stiftelsen som driver PS.

Permalänk
Medlem

"Radiotjänst meddelar att datorer, surfplattor och mobiltelefoner efter dagens dom inte längre bedöms vara avgiftspliktiga. Den som betalat tv-licens för någon av dessa typer av enheter får dock inte tillbaka några pengar eftersom "tidigare avgifter är korrekt påförda" Tycker det är bullshit men nu fick dom allt på k"ften!

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Om vi inte skulle behöva domstolar som tillämpar, och tolkar lagarna, skulle det innebära att lagstiftarna dömer(!), att det endast finns en tolkning i evighet från den stund bläcket torkade. Rättslägen kan skifta.

Klart den kan, om lagstiftaren, politikerna så önskar, eller så skapar man annan lagstiftning. De som resonerar annorlunda utgår från önsketänkande i det enskilda fallet.

Om en politiker (minister) tar upp denna fråga så förlorar han många väljare för det parti han förespråkar. Vore dumt när det är val snart..

Men efter valet vågar jag inget sia om.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Haha, det är måttlig överbelastning på Radiotjänsts växlar åtminstone, det är inte möjligt att ringa till en växeltelefonist för svar på några kompletterande frågor eller något alls för den delen. Dom verkar fått lite att stå i..

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Däremot, så om nu traditionella TV-apparater är på väg ut (vilket nog är överdrivet rent generellt) men man fortfarande vill finansiera public service på något sätt så är det ju inte alls omöjligt att det kommer föreslås en lagändring. Jag kan inte tänka mig att de kommer gå på vägen "alla datorer är typ TV-apparater", men det finns redan många förslag för reformer.

Borde ju vara mycket enkelt genom att begränsa tillgången till web-sändningarna, vill folk ha access så får dom betala för sig och inga lagändringar behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är som att tycka att polisen ska brinna i helvettet för att dom utför sitt uppdrag.

Som anställd så kan man ju välja hur "väl" man utför sin uppgift. Hade någon från radiotjänst som ringde mig för några månader sedan. Han frågade om jag hade en TV. Jag svarade att det har jag inte, varpå han tackade för sig och la på. Detta kontra en annan anställd av Radiotjänst som stod och tittade in genom en kompis fönster, såg att han hade dator och sedan ringde på och ville att han skulle betala. En annan vän blev uppringd av en kvinna anställd av Radiotjänst som när han sade att han inte hade någon TV anklagade honom för att ljuga.

Ursäkten "utföra sitt uppdrag" är bland det dummaste som finns, även om att önska att Radiotjänst ska "brinna i helvettet" kanske är lite överdrivet.

Skrivet av KalBumling:

Borde ju vara mycket enkelt genom att begränsa tillgången till web-sändningarna, vill folk ha access så får dom betala för sig och inga lagändringar behövs.

Ja, det är inte alls svårt, men SVT vet att de skulle förlora enormt mycket på detta, alltså gör de inte det.

Permalänk
Medlem

Jo, det är klart folk ska ha pengarna tillbaka. De kan ju ta ärendet till domstol, och med tanke på prejudikatet lär de vinna. Finns inget RIKAB kan göra åt det, annat än att betala tillbaka.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2400263-ratten-du-ska-ha-p...

I detta sammanhang. När jag en gång fick pengar tillbaka så fick jag hämta ut dem via ombud, och betala 20kr för transaktionsavgiften. Jag orkade inte göra nåt åt det, men hoppas de som nu får tillbaka slipper betala kostnaderna..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Fast om HD just fastslog att det inte var korrekt påförda avgifter, och lagen inte ändrats utan det var deras tolkning av den som korrigerats, så har den verkligen inte varit korrekt påförd innan

En arbetspolare läste nyss igenom domen, och det står klart och tydligt att avgifterna ska återbetalas. Förstår inte hur de ska lyckas slingra sig undan det. Det var som sagt inte korrekt påförda avgifter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Det finns en Gud!

Amen! Åh vi bara prisar!!!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

JUSTICE HAS BEEN SERVED!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KalBumling:

Borde ju vara mycket enkelt genom att begränsa tillgången till web-sändningarna, vill folk ha access så får dom betala för sig och inga lagändringar behövs.

Då dör ju dock hela poängen med "public service", och vi får ytterligare en generell betalkanal.

EDIT: Bara till websändningarna skrev du, missade det. Fortfarande så är poängen med public service att så många som möjligt ska kunna ta del av det, direkta "betallösningar" blir snabbt lite vanskliga och svårgenomförbara. Dessutom så ser jag personligen inte att pengar som spenderas på DRM-låsning av materialet är väl spenderade pengar, så jag skulle gärna undvika sådana lösningar.

Att lägga det på skatten är i mina ögon den rimligaste framtidssäkra lösningen. Det måste inte vara proportionellt mot inkomst utan begränsning, utan snarare av typen att man betalar en balanserad procentsumma upp till ett maxtak för avgiften.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

En arbetspolare läste nyss igenom domen, och det står klart och tydligt att avgifterna ska återbetalas. Förstår inte hur de ska lyckas slingra sig undan det. Det var som sagt inte korrekt påförda avgifter.

http://hd.se/inrikes/2014/06/13/flash-ingen-tv-avgift-for-dat...

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte betala för något public service när dom pengarna missbrukas med skräp som Melodifestivalen, Gästerna på Slottet, och sånt skit.

Teaterprogram av talanglösa teaterskådespelare som aldrig skulle bli airade på någon annan kanal om inte det vore för att SVT airade dom.

SVT borde få in mindre pengar, och borde spendera pengarna vettigare, och sluta upp med nonsens.