Överväger 290X, sugen på synpunkter

Permalänk

Överväger 290X, sugen på synpunkter

Det blev dags för nytt grafikkort och jakten blev intensiv men kort och den här gången ser det ut som det gröna laget för ge vika för de röda, kortet i fråga är då ett 290X från Sapphire med referenskylare. Nu när jag febrilt jagat över hela vida internet efter siffror och åsikter så ser bilden ut som följer: Prestanda bra, ljudnivå och värme mindre bra.

Planen är att bygga ett mITX-system i en FD Node 304, har hört att "Blower"-fläktar av typen referensdesignen använder lämpar sig lite bättre för just den typen av chassi där fläktgaller ligger precis bredvid grafikkortet. Ljudnivån känns ändå som ett problem och jag skulle uppskatta om jag fick en lite mer insatt synpunkt på detta. På sikt så kanske, om utrymme i lådan finns, en tredjepartskylare installeras men datorbudgeten ska få vila lite så jag kommer troligtvis använda stock ett tag framöver.

Visa signatur

Mobo: AsRock B75M-ITX | GPU: Sapphire 290 Tri-x | CPU: Intel i5 2500k | HDD: 1.5TB diverse | SSD: Corsair Force GT 128GB | RAM: 8GB 1600Mhz Corsair | OS: Win 8.1 Pro 64 | Chassi: Fractal Design Node 304, Vitt |
Varför köper du sådana dyra komponenter när du inte har ens en fönsterlucka sidan? Ingen ser ju vad du har för saker i datorn - mw3gamer

Permalänk
Medlem

Naj, kör på ett vanligt 290 förfasen. 290x är ovärt för dom ynka prestandaprocenten man får mot pengarna

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Naj, kör på ett vanligt 290 förfasen. 290x är ovärt för dom ynka prestandaprocenten man får mot pengarna

Jo det känns nästan mer värt i längden met tanke på samma mängd VRAM o.s.v. Grejjen är ju att jag får 290X för 3400kr vilket fick plånboken att hoppa till.

Visa signatur

Mobo: AsRock B75M-ITX | GPU: Sapphire 290 Tri-x | CPU: Intel i5 2500k | HDD: 1.5TB diverse | SSD: Corsair Force GT 128GB | RAM: 8GB 1600Mhz Corsair | OS: Win 8.1 Pro 64 | Chassi: Fractal Design Node 304, Vitt |
Varför köper du sådana dyra komponenter när du inte har ens en fönsterlucka sidan? Ingen ser ju vad du har för saker i datorn - mw3gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrotwilly:

Jo det känns nästan mer värt i längden met tanke på samma mängd VRAM o.s.v. Grejjen är ju att jag får 290X för 3400kr vilket fick plånboken att hoppa till.

körkörkörkör

Permalänk
Skrivet av Wasp:

körkörkörkör

Haha jo ungefär den reaktionen jag upplevde. Känns ju onekligen riktigt frestande.

Visa signatur

Mobo: AsRock B75M-ITX | GPU: Sapphire 290 Tri-x | CPU: Intel i5 2500k | HDD: 1.5TB diverse | SSD: Corsair Force GT 128GB | RAM: 8GB 1600Mhz Corsair | OS: Win 8.1 Pro 64 | Chassi: Fractal Design Node 304, Vitt |
Varför köper du sådana dyra komponenter när du inte har ens en fönsterlucka sidan? Ingen ser ju vad du har för saker i datorn - mw3gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrotwilly:

Haha jo ungefär den reaktionen jag upplevde. Känns ju onekligen riktigt frestande.

köper inte du så länka mig vartifrån så köper jag det!

Permalänk
Skrivet av Wasp:

köper inte du så länka mig vartifrån så köper jag det!

Hoppas jag inte gör bort mig totalt och det är ett 290 eller nåt annat mög

http://www.misco.se/?sku=10607038

Med min tur finns det väl ett kvar och jag hinner inte övertala mig själv att köpa't

Visa signatur

Mobo: AsRock B75M-ITX | GPU: Sapphire 290 Tri-x | CPU: Intel i5 2500k | HDD: 1.5TB diverse | SSD: Corsair Force GT 128GB | RAM: 8GB 1600Mhz Corsair | OS: Win 8.1 Pro 64 | Chassi: Fractal Design Node 304, Vitt |
Varför köper du sådana dyra komponenter när du inte har ens en fönsterlucka sidan? Ingen ser ju vad du har för saker i datorn - mw3gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrotwilly:

Hoppas jag inte gör bort mig totalt och det är ett 290 eller nåt annat mög

http://www.misco.se/?sku=10607038

Med min tur finns det väl ett kvar och jag hinner inte övertala mig själv att köpa't

Mja, själv måste man vänta på löning endå^^

Är hemsidan säker? ser lite mysko ut.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Mja, själv måste man vänta på löning endå^^

Är hemsidan säker? ser lite mysko ut.

Jo visst är det så, köpte en hårddisk och en CPU-kylare därifrån för ett par år sen, felfri affär i det fallet. Bra omdöme på prisjakt har de ändå, köra på postförskott om man känner sig osäker.

Visa signatur

Mobo: AsRock B75M-ITX | GPU: Sapphire 290 Tri-x | CPU: Intel i5 2500k | HDD: 1.5TB diverse | SSD: Corsair Force GT 128GB | RAM: 8GB 1600Mhz Corsair | OS: Win 8.1 Pro 64 | Chassi: Fractal Design Node 304, Vitt |
Varför köper du sådana dyra komponenter när du inte har ens en fönsterlucka sidan? Ingen ser ju vad du har för saker i datorn - mw3gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrotwilly:

Jo visst är det så, köpte en hårddisk och en CPU-kylare därifrån för ett par år sen, felfri affär i det fallet. Bra omdöme på prisjakt har de ändå, köra på postförskott om man känner sig osäker.

fan låter bra Tycker du ska slå till men stock kylaren låter endå runt 55 dB så det är rätt så högt. Dock så ska du ju ha ett m-atx så det krävs nog att du har ett grafikkort som skjuter ut luften ur chassiet. Istället för att vifta runt det. Men å andra sidan så ska ju prestandan HÖRAS!

Har själv ett m-atx och måste ha chassiesidan öppen med mitt 280x. Tänk då ett 290x som utvecklar en hel del mer värme.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

fan låter bra Tycker du ska slå till men stock kylaren låter endå runt 55 dB så det är rätt så högt. Dock så ska du ju ha ett m-atx så det krävs nog att du har ett grafikkort som skjuter ut luften ur chassiet. Istället för att vifta runt det. Men å andra sidan så ska ju prestandan HÖRAS!

Har själv ett m-atx och måste ha chassiesidan öppen med mitt 280x. Tänk då ett 290x som utvecklar en hel del mer värme.

Jo det är ju där jag tvekar lite, värme och ljud. Tror fan det blir köp, får väl se till att jag inte kör för jävla hårt när det blir ut i djungeln eller vad fan man nu spelar så burken inte tar eld.

Edit: Fan de jävlarna hade ju inte postförskott, nu blir man ju osäker åter igen... Blir att sova på saken.

Visa signatur

Mobo: AsRock B75M-ITX | GPU: Sapphire 290 Tri-x | CPU: Intel i5 2500k | HDD: 1.5TB diverse | SSD: Corsair Force GT 128GB | RAM: 8GB 1600Mhz Corsair | OS: Win 8.1 Pro 64 | Chassi: Fractal Design Node 304, Vitt |
Varför köper du sådana dyra komponenter när du inte har ens en fönsterlucka sidan? Ingen ser ju vad du har för saker i datorn - mw3gamer

Permalänk
Medlem

köp inte kortet, det kommer du ångra. tror du tröttnar ganska snabbt på att konstant ha https://www.youtube.com/watch?v=YRZQjIA667s&feature=player_de... att lyssna på.

köp ett 290 med eftermarknadskylare istället. om du absolut ska ha blowerkylare så kan du kika på gtx 780 med en sådan, kommer dock gå på klart mer pengar, http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176999-evga_g....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrotwilly:

Jo det är ju där jag tvekar lite, värme och ljud. Tror fan det blir köp, får väl se till att jag inte kör för jävla hårt när det blir ut i djungeln eller vad fan man nu spelar så burken inte tar eld.

Edit: Fan de jävlarna hade ju inte postförskott, nu blir man ju osäker åter igen... Blir att sova på saken.

Misco är en etablerad elektronikförsäljare, inget att oroa sig för. Har köpt där flertalet gånger jag med, de är inte någon ny scamsida som dyker upp på under högtiderna

Hoppas bara detta inte är ett misstag och att de inte råkat sätta fel pris och således annulerar ordern bara

Edit - För bra pris, tog och beställde ett själv Hoppas man får det, ska ta och slänga på en accelero extreme IV på den så blir den tyst och kyls mycket bättre också

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Misco är en etablerad elektronikförsäljare, inget att oroa sig för. Har köpt där flertalet gånger jag med, de är inte någon ny scamsida som dyker upp på under högtiderna

Hoppas bara detta inte är ett misstag och att de inte råkat sätta fel pris och således annulerar ordern bara

Haha ja du tanken slog mig också, priset överröstar ju nästan fläktljudet, fan sådan beslutsångest man kan få ibland...

Visa signatur

Mobo: AsRock B75M-ITX | GPU: Sapphire 290 Tri-x | CPU: Intel i5 2500k | HDD: 1.5TB diverse | SSD: Corsair Force GT 128GB | RAM: 8GB 1600Mhz Corsair | OS: Win 8.1 Pro 64 | Chassi: Fractal Design Node 304, Vitt |
Varför köper du sådana dyra komponenter när du inte har ens en fönsterlucka sidan? Ingen ser ju vad du har för saker i datorn - mw3gamer

Permalänk
Medlem

priset är inte så exceptionellt som man kan tro, det finns ofta 290x med referenskylare under 4000kr. visst, det är absolut ett riktigt bra pris, men inget att bli alltför upphetsad över.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2255514

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

priset är inte så exceptionellt som man kan tro, det finns ofta 290x med referenskylare under 4000kr. visst, det är absolut ett riktigt bra pris, men inget att bli alltför upphetsad över.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2255514

Det är lägsta det vart ändå, för min del blev det köp för jag har en 144hz skärm på ingång och mitt ensamma 7950, som också låter som fan, klarar inte av att driva något i den fpsen förutom på absolut lägsta i bästa fall.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Du råkar inte kunna undanvara datorn i en skrubb eller dylikt ts?

Nyss beställt kortet btw, ifrån cdon. Ska in med kylare med då^^

edit: är lite trött. Menar en eftermarknads kylare

Permalänk
Medlem

Visserligen är 290 och 290X bra kort, men vill man inte lyssna på lövblåsen hela tiden så kanske du ska titta på det gröna lagets 780eller 780ti istället med referensdesign
Alternativt Rött kort med ej referensdesign.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Visserligen är 290 och 290X bra kort, men vill man inte lyssna på lövblåsen hela tiden så kanske du ska titta på det gröna lagets 780eller 780ti istället med referensdesign
Alternativt Rött kort med ej referensdesign.

Stick härifrån med dina gröna åsikter!

/s

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Du råkar inte kunna undanvara datorn i en skrubb eller dylikt ts?

Nyss beställt kortet btw, ifrån cdon. Ska in med kylare med då^^

Jo lurar på att gömma den i skrivbordet när jag ska bygga litet men då blir ju luft och värme kanske ett ännu större problem. Lycka till med kortet ska du ha, är bra tryck i det trots allt.

Visa signatur

Mobo: AsRock B75M-ITX | GPU: Sapphire 290 Tri-x | CPU: Intel i5 2500k | HDD: 1.5TB diverse | SSD: Corsair Force GT 128GB | RAM: 8GB 1600Mhz Corsair | OS: Win 8.1 Pro 64 | Chassi: Fractal Design Node 304, Vitt |
Varför köper du sådana dyra komponenter när du inte har ens en fönsterlucka sidan? Ingen ser ju vad du har för saker i datorn - mw3gamer

Permalänk
Medlem

Har 2st R9 290 med referenskylare och de låter då inte som några lövblåsar.... Köpte dom vid lanseringen för 3100:- kortet med, så de var otroligt prisvärda redan då, bland det bästa hårdvaru-köp jag gjort.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Har 2st R9 290 med referenskylare och de låter då inte som några lövblåsar.... Köpte dom vid lanseringen för 3100:- kortet med, så de var otroligt prisvärda redan då, bland det bästa hårdvaru-köp jag gjort.

allting är väl subjektivt. dom kanske inte låter högt mot en lövblås, men låter högt emot kanske ett tyst asus dc2 graffe.

Permalänk
Medlem

Uhm.. Jag har suttit på både 290x, 780 och Titan. Böt bort ett 780 emot ett 290x och det var en ren besvikelse. Klockar larvigt dåligt, blir sjukt varmt.

Mitt 290x presterade till och med sämre i BF4 än vad ett singel 780 gjorde och med Mantle igång. Trots att datorn var rensad på OS samt drivrutiner. Inte nog med det så slocknade 290xet till slut och jag fick ett nytt på garantin. Det presterade likvärdigt så jag valde att sälja av det också och gå tillbaka till 780 SLI. Sen tröttnade jag på ljudet från den setupen och haffade ett Titan med vattenblock på och klockade det till 1300mhz, så nu är jag äntligen nöjd.

Prestanda, tyst, sval krets och minne som man aldrig kommer fylla ut.

Jag tycker nästan du ska köpa hem något utav korten, pröva det, gå tillbaka med det och sen pröva ett 780 och därefter bestämma dig.

Real life experience > reviews on internet.

Permalänk

jag har alltid ogillat AMD när det gäller single gpu, dock verkar de skala bättre i crossfire än vad nvidia gör i sli.

Däremot skrivs alla AMD drivrutiner [red: med brister]

det där 290x kortet är nog främst till för de som ska vattenkyla då det annars låter som ett jetplan.

Misco.se är väl ägt av samma bolag som Tigerdirect.com de hade jävligt nice 9800 kort en gång i tiden typ "Evga geforce GTX9800+ Supersuperoverclocked special edition."

§ 1.5 onöidigt flamebait
Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Du är helt rätt ute med att vilja ha en blower och inget som vispar omkring varm luft i en Node 304.

Har ett GTX 770 EVGA Blower i burken nu, funkar riktigt bra.

Hade tillfälligt ett GTX 580 Direct CU i burken och det blev varmt och åter varmt..
Kyler CPU med en H90 och hur den än gjorde så fick jag riktigt höga temps. Kunde inte klocka utan fick sänka frekvens på både GPU och CPU för att kunna spela.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Slut ljug om att 290 korten låter som skit för det gör dom verkligen inte. Sätter man fläkten på 100% så visst men aldrig att man stör sig på det om man låter fläkten styra sig själv. Dessutom så har väl alla normala människor idag hörlurar?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Värst vad folk tar åt sig om man nämner att 290 och 290x låter ganska mycket med referensdesignen, jämfört med Nvidias dito

Ogillar inte AMD, är ganska neutral mellan Intel, AMD, Nvidia, med fakta är att 290 och 290X referens är rent bullriga och väldigt heta kort i jämförelse med Grön referens.
Med eftermarknadskylare blir det en helt annan sak.

*** raderat ***

§ 1.5
Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det är lite överdrivet klagande på ljudnivån på referenskylaren, frågan är hur många som anmärker på ljudnivån som verkligen har real life experience av kylaren?

Den låter mer än de flesta eftermarknadskylare, absolut. Men detta är ju enbart under load, i idle och under mindre belastning är skillnaden noll (eller nära nog noll). Om jag fritt fick välja mellan ett kort med eftermarknadskylare eller av referensdesign så skulle jag självfallet välja eftermarknadskylaren, förutsatt att jag inte hade ett litet chassi som inte tillät "vispa-runt-luften-kylare".

Btw så bytte jag från ett Asus 780 OC DCII till ett Radeon R290 referens :).

/Erik

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett Gigabyte Radeon 290X med referenskylare, och har personligen inga problem med ljudnivån. Kör med vanliga högtalare, inga hörlurar. Det handlar väl som med så mycket annat om tycke och smak.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte heller att 290 referens är så farligt som alla säger om man inte kliver över 50% på fläkten, när jag körde mining och lät fäktarna surra på i 90% då är det klart att det lät mycket men vid vanlig gaming load var det inte alls lika högljutt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-