LG Kurvad OLED (Vad jag tycker efter 3 dagar)

Permalänk
Avstängd

LG Kurvad OLED (Vad jag tycker efter 3 dagar)

Hej som vissa kanske vet så har jag haft ett ganska stort hat för plattskärmar och jag har alltid satt min sony gdm fw900 crt först, inte ens min panasonic zt60 var perfekt för mig även om det är en underbar tv, jag har sett fleratals panel typer VA IPS panasonics bästa plasma sonys bästa led med triluminos, ingen av dem var inte riktigt varit perfekt min sony w905a är ändå underbar och den bästa led tvn jag har sett.

När jag var med min pappa i el giganten bara tittade för skojs skull när vi väntade på att en annan butik skulle öppna så såg jag en oled tv och jag blev förälskad i den, iallfall när jag kom hem så tittade jag på priserna för en oled och dem var helt galna så jag bestämde mig för att kontakta lg och samsung och förklarade om min youtube kanal samt att jag är en bild enthusiast jag kanske inte är en smart sådan men jag har passion för bild kvalite, i hopp om att någon kanske vill låta mig låna en tv för min kanal samt test, iallafall så svarade lg och erbjöd sin lg 55 tums kurvad oled denna till min förvåning så blev jag väldigt spänd.

några bilder jag tog på den

detta är modellen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2185117 LG 55EA980W

i fredags så fick jag min lg första starten så blev jag direkt imponerad efter några dagars av testande så kan jag säga att jag har blivit fullkomliogt förälskad i den den har allt jag vill ha jag vågar tillochmed säga att jag tror jag har hittat något bättre än min fw900 färgerna är underbart rena svärtan om man ens kan kalla det svärta är så bra som den kan bli skärmen är helt enkelt AVSTÄNGD när svart visas inte ens plasma kan göra så spel är en fröjd med den här skärmen kurvan för den perfekt som dator skärm eftersom man får bättre syn spel som crysis 3 som har en kurvad hud är perfekt för den här typen av skärm jag visste inte att jag skulle tycka om kurvningen men det gör jag verkligen, input lag verkar inte finnas jag har inte märkt av ett enda problem i spel om man använder spelläget,1080p upplösningen gör den tyvärr inte helt perfekt att ha som datorskärm, jag skulle vilja ha den närmare men jag får sitta minst en meter ifrån för att inte se pixlar inget problem för andra men jag tycker om att sitta nära, så 4k oled kommer vara på min köplista.

Svärtan är det som faktiskt får mig att häpna eftersom svart är avstängt, det är som färgerna flyter i luften på natten en otrolig upplevelse, körde winamp visualazations och det är så vackert att man vill nästan ha flera oled paneler som vackra tavlor runt om det är helt otroligt.

Jag har inte hunnit testa film riktigt ännu men oavsett hur galna inställningar jag har så är kontrasten perfekt, något varken plasma led eller crt kan svärtan blir vit med för högt ljus etc, som ni kanske vet så tycker jag mer om starka färger kör med max kontrast spelläge kall färg temp 0 skärpa, tvn kommer också med en wii kontroll den fungerar exakt som en wii kontroll man viftar den och rör en mus otroligt enkelt jämfört med en vanlig kontroll det är så enkelt och precist.

Så ja jag är hemskt imponerad och jag kommer verkligen att spara upp för en 4k oled tv oavsett vad det kostar så måste jag ha det, jag skulle starkt rekommendera oled till vem som helst som bryr sig om att ha det absolut bästa min pappa alla som har sett den har blivit imponerade tyvärr tror jag inte oled överlever ganska länge till så jag kommer köpa 4k oled när det släpps eftersom jag har svårt att tro att nya oled modeller kommer nästa år.

Den har allt som är bra från en plasma och allt som är bra från en led, den är skärmen som jag kan tänka mig att ersätta min fw900 med jag absolut älskar den, anledningen att jag gjorde den här tråden är att helt enkelt rekommendera oled till dem som är skeptiska den har troligen slått min fw900 den är helt enkelt helt underbar, det enda jag tycker om den är att vit kunde varit lite vitare.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag såg den tidigare i en ljusdämpad el-lada (fortfarande hyfsat ljust) för några veckor sedan och kan inte säga annat än att jag håller med dig. Helt klart den skärm som drog till sig mina ögon mest. Svärtan var ganska likvärdig min plasma i denna belysning, men den kunde visa desto högre ljusstyrka samtidigt. I ett helt nersläckt rum är den förmodligen gudomlig.

Sen är väl designen inte något som passar mina användningsområden riktigt. En böjd skärm är inte helt optimalt om man är flera som ska sitta och se på den i soffan, och 4k gör inte så jättestor skillnad med en 55" på ~3m avstånd. Är man ensam och använder den hyfsat nära så kan jag förstå att motsatsen är att föredra. Fattar bara inte att du inte får ont i nacken på det avståndet.

Förresten, skulle du kunna ta en bild på en mörk scen i ett nersläckt rum? Typ som bild 1, 2 eller 4 fast med en omgivningsbelysning som bild 3.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Bilder är ju meningslöst om du inte tittar via en CRT eller OLED monitor

Mät gärna upp input lag jämte din CRT.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ser nice ut, vore intressant hur den är att titta på teve på, när man är mer än två? hur är svärtan? kan tänka mig att det e helkasst att sitta på kanten när man skall se på tv på en sådan haha

input lagg osv vore intressant både för PC samt konsoll!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Hej som vissa kanske vet så har jag haft ett ganska stort hat för plattskärmar och jag har alltid satt min sony gdm fw900 crt först, inte ens min panasonic zt60 var perfekt för mig även om det är en underbar tv, jag har sett fleratals panel typer VA IPS panasonics bästa plasma sonys bästa led med triluminos, ingen av dem var inte riktigt varit perfekt min sony w905a är ändå underbar och den bästa led tvn jag har sett.

När jag var med min pappa i el giganten bara tittade för skojs skull när vi väntade på att en annan butik skulle öppna så såg jag en oled tv och jag blev förälskad i den, iallfall när jag kom hem så tittade jag på priserna för en oled och dem var helt galna så jag bestämde mig för att kontakta lg och samsung och förklarade om min youtube kanal samt att jag är en bild enthusiast jag kanske inte är en smart sådan men jag har passion för bild kvalite, i hopp om att någon kanske vill låta mig låna en tv för min kanal samt test, iallafall så svarade lg och erbjöd sin lg 55 tums kurvad oled denna till min förvåning så blev jag väldigt spänd.

några bilder jag tog på den

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t35....

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t35....

https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10488...

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t35....

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t35....

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t35....

detta är modellen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2185117 LG 55EA980W

i fredags så fick jag min lg första starten så blev jag direkt imponerad efter några dagars av testande så kan jag säga att jag har blivit fullkomliogt förälskad i den den har allt jag vill ha jag vågar tillochmed säga att jag tror jag har hittat något bättre än min fw900 färgerna är underbart rena svärtan om man ens kan kalla det svärta är så bra som den kan bli skärmen är helt enkelt AVSTÄNGD när svart visas inte ens plasma kan göra så spel är en fröjd med den här skärmen kurvan för den perfekt som dator skärm eftersom man får bättre syn spel som crysis 3 som har en kurvad hud är perfekt för den här typen av skärm jag visste inte att jag skulle tycka om kurvningen men det gör jag verkligen, input lag verkar inte finnas jag har inte märkt av ett enda problem i spel om man använder spelläget,1080p upplösningen gör den tyvärr inte helt perfekt att ha som datorskärm, jag skulle vilja ha den närmare men jag får sitta minst en meter ifrån för att inte se pixlar inget problem för andra men jag tycker om att sitta nära, så 4k oled kommer vara på min köplista.

Svärtan är det som faktiskt får mig att häpna eftersom svart är avstängt, det är som färgerna flyter i luften på natten en otrolig upplevelse, körde winamp visualazations och det är så vackert att man vill nästan ha flera oled paneler som vackra tavlor runt om det är helt otroligt.

Jag har inte hunnit testa film riktigt ännu men oavsett hur galna inställningar jag har så är kontrasten perfekt, något varken plasma led eller crt kan svärtan blir vit med för högt ljus etc, som ni kanske vet så tycker jag mer om starka färger kör med max kontrast spelläga 90% ljus kall färg temp 0 skärpa, tvn kommer också med en wii kontroll den fungerar exakt som en wii kontroll man viftar den och rör en mus otroligt enkelt jämfört med en vanlig kontroll det är så enkelt och precist.

Så ja jag är hemskt imponerad och jag kommer verkligen att spara upp för en 4k oled tv oavsett vad det kostar så måste jag ha det, jag skulle starkt rekommendera oled till vem som helst som bryr sig om att ha det absolut bästa min pappa alla som har sett den har blivit imponerade tyvärr tror jag inte oled överlever ganska länge till så jag kommer köpa 4k oled när det släpps eftersom jag har svårt att tro att nya oled modeller kommer nästa år.

Den har allt som är bra från en plasma och allt som är bra från en led, den är skärmen som jag kan tänka mig att ersätta min fw900 med jag absolut älskar den, anledningen att jag gjorde den här tråden är att helt enkelt rekommendera oled till dem som är skeptiska den har troligen slått min fw900 den är helt enkelt helt underbar, det enda jag tycker om den är att vit kunde varit lite vitare.

Fan va nice, men jag hade lite svårt att läsa mellan raderna, får du behålla TV´n i all evighet eller lånar dom bara ut den till dig under en begränsad tid?
Hur som helst verkar panelen vara sylvass, men 4K/8K hade ju satt pricken över ( i ) precis som du säger.
Denna bild gör sig klockren på min BenQ G2222HDL
Så den kanske vore en testbild bland dina övriga.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Men hur är betraktningsvinklarna då?
Är de bara bra eller så gott som perfekta?

Nån annan kanske kan hjälpa dig med hur du ska ställa in kameran/mobilen för att den inte ska ljusa upp bilden när den fotograferar något som är mörkare.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14703439']Men hur är betraktningsvinklarna då?
Är de bara bra eller så gott som perfekta?

Nån annan kanske kan hjälpa dig med hur du ska ställa in kameran/mobilen för att den inte ska ljusa upp bilden när den fotograferar något som är mörkare.

Svärta som sagt är så perfekt som den kan bli, det är inte möjligt med bättre eftersom den är helt av när den visar svart.

betrackningsvinklar är helt helt helt helt helt perfekta precis som min fw900 är dem kan helt enkelt inte bli bättre man kan se bilden precis från sidan då det ser ut som allt flyter över glaset av en anledning, men ja betrackningsvinklarna kan inte blir bättre, jag har också inga problem att se tvn från sidan så jag ser inte hur fler tittare skulle vara ett problem, den är inte SÅ fruktansvärt böjd det går utan problem att se bild från alla håll.

Jag kan också säga att glaset är helt obehandlat reflektionen är rent glas inget annat, och det är något som jag värdesätter eftersom det gör bilden så mycket bättre och reflektioner är inte alls speciellt farliga om man inte har en lampa precis framför den, men det kan vara ett problem för andra eftersom det verkar som alla vill ha matta paneler, denna är ASBSOLUT inte matt eller ens halvmatt den är bara glas, precis som jag vill ha det.

Skrivet av Hagge:

Precis vad jag tänkte, blev fan trött i munnen av att läsa lite högt för mig själv, mumlandes. Ingen air break

min svenska text samt engelska text är usel men det är väl bättre än förut då jag hade varken punkt eller komma och seperarerade texten

så här?

Skrivet av godspeed:

Är du helt säker på att du är nöjd nu, med tanke på alla dina tidigare inlägg om dina gamla Sony CRT , eller kommer du börja hitta defekter på den här med?

Läste den här tråden med en enormt stor skopa skepsis med tanke på dina tidigare trådar, då dina åsikter har varit rätt så starkt färgade och sällan kunnat ta ett råd från någon som inte hållit med dig.

Nej så är det inte längre jag brukade som sagt älska min fw900 över allt annat av en anledning bilden var renare (ingen matt yta) svärtan var perfekt, jag skulle nog säga att svärtan är bättre än min zt60, jag hatade led pågrund av ljuset runt, och andra problem, plasma hade också problem jag inte gillade brus i bilden tex oled är best of both worlds.

Med den här oled tvn så känner jag samma sak jag gjorde för min fw900, jag blir imponerad häpnad flera gånger om något som min fw900 gjorde detta är panelen som jag kan tänka mig ersätta min fw900 med, trotts allt detta så är det fortfarande något jag känner som den gör bättre i färger men vad vet jag inte jag får nog jämföra dem sida vid sida för att verkligen veta, jag nämna inte detta eftersom jag vet inte ännu

Men ja den här oled tvn är helt underbar, vad som gör den mer underbar är att det är en tv med flera hdmi kontakter så jag kan ha min ps4 inkopplad och flytta fram och tillbaka utan problem, spelet som såg bäst ut på den här enligt mig är just cause 2 watch dogs såg också riktigt otroligt ut, mörka spel som metro 2033 ser också helt otroliga ut på den här skärmen oavsett inställning så ser mörka spel MÖRKA ut,svärtan är helt enkelt underbar.

Skrivet av Lifooz:

Fan va nice, men jag hade lite svårt att läsa mellan raderna, får du behålla TV´n i all evighet eller lånar dom bara ut den till dig under en begränsad tid?
Hur som helst verkar panelen vara sylvass, men 4K/8K hade ju satt pricken över ( i ) precis som du säger.
Denna bild gör sig klockren på min BenQ G2222HDL
Så den kanske vore en testbild bland dina övriga.

den bilden som ser bäst ut på lgn är denna den bilden du länkade faller mig inte helt i smaken men jag tror att tvn behöver kallibrering bortom min kunskap jag har den på ganska starka färger

men just nu har jag börjat testa med dreamscene stardock dreamscape

Permalänk
Avstängd

Efter drygt en vecka med den här tvn så kan jag säga att jag är helt förälskad den är perfekt helt enkelt och priset är ingenting om man har pengarna enligt mig.

Ljudet är förvånadsvärt otroligt bra, frihten med flera hdmi är underbart, 1080p fungerar väldigt väldigt bra vid det här avståndet inget ser lågupplöst ut, den är tunnare än man kan tro och otroligt snygg om boten var lägre så hade jag sluppit få ont i nacken.

Den har betydligt starkare klarare färger än min zt60 går inte ens att jämföra, men zt60'n har mer naturliga färger känns det som lite mindre skrikiga färger, spel som farcry 3 skriker inte i grönt ser mer stabilt ut men se har jag lite mer skrikiga inställningar, metro 2033 last light som jag går igenom är ett mörkt spel och det klarar den här skärmen helt underbart, färgerna är underbara och jag har svårt att märka att det inte är en crt på natten, känns som en helt klart, svarta bezels blir lite förvirrande eftersom man tror att bildens aspect ratio inte är rätt hade varit bättre om bilden gick ut hela vägen tills metallen, detta märks tydligast i botten där det finns runt 3cm av tomt svart trodde min aspect ratio var helt fel och spenderade runt 3 min och bytte fram och tillbaka tills jag märkte.

den har inga problem alls med spel ingen tearing inget input lag ingenting

av någon anledning så sänker datorn ljuset på skärmen och höjer igen när jag rör musen

men ja jag är förälskad och jag kommer ha svårt att gå tillbaka till något annat

Permalänk
Medlem

vertical banding?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muunkie:

vertical banding?

nepp ingenting jag har sett

Permalänk
Medlem

FlatpanelsHD håller med Zzcool

Citat:

But none of that matters when you turn on the TV and start up your favorite Blu-ray movie. Picture quality is simply amazing. LG’s curved OLED TV reproduced perfect black and the same is true for this flat version. Viewing angles are near-perfect, motion is held back slightly by the drive method of the OLED panel, but still impressive. Colors are vivid and beautiful after calibration. There are no light clouding/bleeding issues at all. In essence, the TV is more or less identical to the curved version - except that it is flat, which means that you do not have to worry about image distortion when looking at the TV from an angle. Picture quality is simply amazin.

We can only repeat what we have said before; OLED is the future. It combines the best of both worlds, and LG’s flat OLED TV surpasses even the best plasma TVs, despite being a first-generation product. As a consumer product we simply wish for 4K resolution, a lower price point, and webOS Smart TV from LG. LG’s flat OLED TV hereby takes over our Reference Award - from LG’s curved OLED TV that was the previous holder.

Plan yta:
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Böjd yta:
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslösa inlägg (språk/grammatik & off-topic).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Skulle du kunna lista några negativa delar med en kurvad Oled??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd

Det jag inte riktigt förstår är input lag dem säger att det är högt, men jag har inte märkt något eller känt något fel när jag har spelat med den här skärmen på datorn som just cause 2 metro 2033 last light watch dogs, jag har inte märkt några problem över huvudtaget jag har gjort testat och rört musen lite hur som helst och har varken märkt tearing eller lag oavsett om vsync är på eller av, rörelser är jämna i game mode och game mode får bilden lika bra om inte bättre än dem andra som vivid standard etc, så det finns ingen anledning att inte ha game mode hela tiden, men ja jag kan ärligt talat säga att jag har inte haft några problem att spela snabba spel med den här skärmen.

Skrivet av tethir:

Skulle du kunna lista några negativa delar med en kurvad Oled??

jag har ärligt talat inga förutom att vit kunde varit vitare, fast vad vet jag den vita färgen jag vill ha kanske inte är realistisk men för mig verkar den vita färgen lite slö och dassig, men den är bättre än båda mina telefone xperia z ultra och z1, att den är rundad gör den perfekt för spel eftersom den är så stor trotts detta så är allt på sidan riktat mot dig, så hud etc är lättare att se vilket enligt mig gör den perfekt som dator skärm, som tv vet jag inte men som dator skärm gör den sig perfekt, i den storleken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

jag har inte märkt några problem över huvudtaget jag har gjort testat och rört musen lite hur som helst och har varken märkt tearing eller lag oavsett om vsync är på eller av ...

Om du inte kan känna skillnad på input lag med vsync på/av så är det du som inte vet hur det känns när det inte är nåt lagg. Vsync orsakar märkbart input lag i nästan alla spel, så även om bildskärmen inte bidrar ytterligare till det så märker man skillnad.

TV-modellen ifråga har 55ms lagg i game mode. Nån som är van vid snabba datorskärmar har inga som helst svårigheter att känna av det negativt.

Perfekt som datorskärm? Inte en chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Om du inte kan känna skillnad på input lag med vsync på/av så är det du som inte vet hur det känns när det inte är nåt lagg. Vsync orsakar märkbart input lag i nästan alla spel, så även om bildskärmen inte bidrar ytterligare till det så märker man skillnad.

TV-modellen ifråga har 55ms lagg i game mode. Nån som är van vid snabba datorskärmar har inga som helst svårigheter att känna av det negativt.

Perfekt som datorskärm? Inte en chans.

Skickades från m.sweclockers.com

jag jämför med min crt inte 140 skärmar körde min crt i 85Hz utan vsync inga problem med det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

jag jämför med min crt inte 140 skärmar körde min crt i 85Hz utan vsync inga problem med det

Oavsett vad, så finns inputlagget där, och går att mäta.
Att du inte kan känna av det är nåt helt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Oavsett vad, så finns inputlagget där, och går att mäta.
Att du inte kan känna av det är nåt helt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

konstigt men jag kan då säga att jag inte har några problem med spel prestandan om jag hade det så hade jag inte velat ha en i 4k

jag har märkt av hackande i spel men jag trodde det var datorn eftersom spelet går ner till en känsla av 5 fps i någon sekund sen tillbaka till normalt igen men jag är ganska säker att det bara är datorn inte skärmen

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden men... du har letat efter en TV för att användas primärt som en datorskärm? En TV är inte gjord för att vara en datorskärm, att man använder den med en dator för film/serier typ HTPC är en helt annan sak. Men att gå in med inställningen att en TV fungerar lika bra som en datormonitor, då är man fel på det redan från början. När du sedan nämner att du är en "bild entusiast" blir man lite konfunderad.

Bra TV är det, när den används som en.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en riktigt grym TV, visar ju på att OLED kan vara framtiden. Dock så skulle jag vilja säga att det enda negativa om denna TV modell är avsaknaden av ett VESA fäste och den hemska genomskinliga foten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoltz:

Nu har jag inte läst hela tråden men... du har letat efter en TV för att användas primärt som en datorskärm? En TV är inte gjord för att vara en datorskärm, att man använder den med en dator för film/serier typ HTPC är en helt annan sak. Men att gå in med inställningen att en TV fungerar lika bra som en datormonitor, då är man fel på det redan från början.

som jag tidigare nämnde är jag en bild enthusiast men ingen smart sådan jag tar det jag tycker om jag har inte märkt av något problem med spel isåfall hade jag tydligt klagat om det

jag kör heller inte färger som skulle uppfattas riktiga jag har en kall färgton max kontast många av förbättrings funktioner på gamma satt på hög (lägre än det får bilder att bli "washed out"

Så bilden jag älskar kan vara helt fel för andra, denna tråden är om vad jag personligen tycker om den här skärmen och jag har personligen inte sett något och sagt nej den här går absolut inte att ha som datorskärm, jag har nästan spelat igenom metro last light med den och jag har tyckt om den verkligen tyckt om det.

Om inte jag gjorde det så hade jag klagat tydligt, om jag byter till standard läge så blir allt suddigt vid rörelse men i gamemode så fungerar den helt ok för mig.

men ska testa en ms mätare och se hur det går återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

Kan du köra med CRTn samtidigt så ser du ju i princip input-laggen, bara ta bilder på tidur med bägge i bild samtidigt så ser du skillnaden mellan de två i den enkla klassiska varianten att mäta. ~55 ms är inte så himla högt, men det är inte heller särskilt lågt, på monitorsidan räknas det mer eller mindre som katastrof om de hamnar över 30-40 ms. 120 ms i spel är i princip inte användbart, så att folk ibland kör med fel inställningar är lite galet. Uppdateringsfrekvensen har inget direkt med input lag att göra. Om du driver en skärm i 144Hz eller 60Hz ska inte ha någon betydelse, fördröjningen är ju där vilket som. Bodnar brukar däremot testa i 60Hz.

Permalänk
Medlem

55 ms med dagens mått är högt även med TV-mått mätt. De flesta tv-apparater idag har ett "game-läge" där de i alla fall tenderar va lite bättre än 55 ms. Min gamla Sony tv hade 55 ms+ med den snälla kamera metoden vs CRT och jo det märktes.

@Stoltz En TV är en monitor med TV mottagare så de en 60 hz tv kan fungera precis lika bra som en 60 hz monitor. Både min 12 år gamla sony bravia 32" HD Ready och min Sony W6 1080p tv ger otroligt mycket bättre bild än mina sketna 60 hz monitorer. Förvisso nu finns det absolut bättre monitorer men de som är riktade mot spelmarknaden är sällan särskilt påkostade och har ofta konstiga hyss för sig. Mer proffsiga skärmar ämnad för grafik fokuserar inte så värst hårt vare sig på input lag eller att försöka uppnå korrekt svärta. Jag har lyckats hitta både större bild och bättre bildkvalitet med TV som dator monitor.

Nu kanske jag inte har så stor nytta av denna recension men jag uppskattar TS ärlighet med att den inte är kalibrerad efter korrekt bild. Men då kan man väl inte börja klaga på att färgerna inte är korrekta kan jag tycka om tvn inte är rätt kalibrerad.

Bildkvalitetsmässigt så ja OLED är en värdig arvtagare till plasma bättre helt enkelt och kanske också bättre än CRT. Säkerligen om man ser till bildytan man kan få till även om det i dagsläget inte är aktuellt. Men när plasman brinner så lär det bli en OLED om nu inte marknaden då gått över till billigare 4K LCD :(. Konstigare saker har tyvärr hänt...

Har du lämnat tillbaks tvn eller har du fått något erbjudande att köpa tvn för rabatterat pris för övrigt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

55 ms med dagens mått är högt även med TV-mått mätt. De flesta tv-apparater idag har ett "game-läge" där de i alla fall tenderar va lite bättre än 55 ms. Min gamla Sony tv hade 55 ms+ med den snälla kamera metoden vs CRT och jo det märktes.

@Stoltz En TV är en monitor med TV mottagare så de en 60 hz tv kan fungera precis lika bra som en 60 hz monitor. Både min 12 år gamla sony bravia 32" HD Ready och min Sony W6 1080p tv ger otroligt mycket bättre bild än mina sketna 60 hz monitorer. Förvisso nu finns det absolut bättre monitorer men de som är riktade mot spelmarknaden är sällan särskilt påkostade och har ofta konstiga hyss för sig. Mer proffsiga skärmar ämnad för grafik fokuserar inte så värst hårt vare sig på input lag eller att försöka uppnå korrekt svärta. Jag har lyckats hitta både större bild och bättre bildkvalitet med TV som dator monitor.

Nu kanske jag inte har så stor nytta av denna recension men jag uppskattar TS ärlighet med att den inte är kalibrerad efter korrekt bild. Men då kan man väl inte börja klaga på att färgerna inte är korrekta kan jag tycka om tvn inte är rätt kalibrerad.

Bildkvalitetsmässigt så ja OLED är en värdig arvtagare till plasma bättre helt enkelt och kanske också bättre än CRT. Säkerligen om man ser till bildytan man kan få till även om det i dagsläget inte är aktuellt. Men när plasman brinner så lär det bli en OLED om nu inte marknaden då gått över till billigare 4K LCD :(. Konstigare saker har tyvärr hänt...

Har du lämnat tillbaks tvn eller har du fått något erbjudande att köpa tvn för rabatterat pris för övrigt?

dem har kontaktat mig och jag kanske få möjlighet att kunna testa en 4k oled senare också

om färgerna så har jag dem som jag vill jag klagar däremot inte som vissa kanske vet så klagar jag så fort jag ser ett fel och det ganska mycket den här gick inte att klaga över

Permalänk

Jag fick hem en 55" kurvad OLED idag (55ea975v, "bara" 1080, inte 4k). Har inte hunnit testa den så mycket som jag skulle vilja, men första intrycket är iaf riktigt bra. Det första man märker med OLED är såklart svärtan - jag har inte upplevt oleds svärta förut utan mest kört LCD och tidigare nån plasma, men det är verkligen inget snack om vad som vinner här, det är grymt stor skillnad. Ser man tv i ett mörkt rum och bilden tonar ner till svart försvinner hela tv:n i mörkret :). Sjukt trevligt att se film på! Färgerna tycker jag är väldigt bra också, har inget att klaga på där.

Testade även att koppla in datorn till den via HDMI. Det funkar såklart jättebra att se film på, men det är inget jag hade använt som datorskärm. Det går säkert ställa in (har inte lekt så mycket med inställningarna än), men jag upplever den som lite suddig för datorbruk. Har säkert att göra med relativt låg upplösning uppdelat på 55".

Även 3D-läget tycker jag är riktigt bra, känns mycket bättre än övriga jag testat, helt utan crosstalk o dyl. Däremot blir ju 3D halverad upplösning, så här hade man gärna haft 4k.

Jag kan verkligen tänka mig att 4k OLED är den perfekta tv:n, vore sjukt kul att få testa en sån också. Men just nu är jag riktigt nöjd med den jag har :).

Permalänk
Medlem

@stingray454: Kul. Skall köpa en 4K OLED i höst eller vinter. Hur blir värmen på tvn? Minns min gamla plasma som blev 50-60 grader efter några timmars tittande.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

@stingray454: Kul. Skall köpa en 4K OLED i höst eller vinter. Hur blir värmen på tvn? Minns min gamla plasma som blev 50-60 grader efter några timmars tittande.

Bra fråga, jag har faktiskt inte kollat. Har inte blivit att man rört den efter att den varit på en längre stund, men jag ska testa vid första bästa tillfälle. Återkommer när jag haft chans att prova

Permalänk
Skrivet av Dockland:

@stingray454: Kul. Skall köpa en 4K OLED i höst eller vinter. Hur blir värmen på tvn? Minns min gamla plasma som blev 50-60 grader efter några timmars tittande.

Tog en filmkväll ikväll där jag kollat film via chromecast under några timmar. Nu har jag ingen bra temperaturmätare, men genom att bara känna med handen skulle jag säga att den inte har några värmeproblem. Just vid anslutningarna (där alla HDMI-in osv sitter) blir den ljummen. Ungefär som en mobiltelefon som gör något måttligt jobbigt. Inte så att man bränner sig på långa vägar, utan kanske storleksordningen 30-40 grader som mest, och det på en yta som är 5x5-10x10 cm nånstans. Gissar att det sitter något slags bildbehandlingschip där under. Iaf, resten av tv:n är rumstemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Tog en filmkväll ikväll där jag kollat film via chromecast under några timmar. Nu har jag ingen bra temperaturmätare, men genom att bara känna med handen skulle jag säga att den inte har några värmeproblem. Just vid anslutningarna (där alla HDMI-in osv sitter) blir den ljummen. Ungefär som en mobiltelefon som gör något måttligt jobbigt. Inte så att man bränner sig på långa vägar, utan kanske storleksordningen 30-40 grader som mest, och det på en yta som är 5x5-10x10 cm nånstans. Gissar att det sitter något slags bildbehandlingschip där under. Iaf, resten av tv:n är rumstemperatur.

Tack. Då slipper man "elementet" som plasma kunde innebära. En vanlig LED-tv blir också varm. Tack igen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K