Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweClockers sommardator 2014

Permalänk
Medlem

mer minne?

är det bara jag som tycker det är på gränsen till för lite minne?

Skulle nog rekommendera de flesta att köra med 16 gb nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

är det bara jag som tycker det är på gränsen till för lite minne?

Skulle nog rekommendera de flesta att köra med 16 gb nuförtiden.

Det är ju en avvägningsfråga. Minne är fruktansvärt dyrt just nu samtidigt som allt du inte nyttjar är värdelöst. 8gb räcker trots allt för dom flesta och är lätt att uppgradera i framtiden.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

är det bara jag som tycker det är på gränsen till för lite minne?

Skulle nog rekommendera de flesta att köra med 16 gb nuförtiden.

Varför?
(Jag förstår att det kan vara frestande att skaffa 2x8 GB, vilket fungerar utmärkt, medan 4x4 GB, uppgraderat i ett senare skede, i vissa undantagsfall kan leda till problem, om moderkortet har problem att hantera alla fyra.) Tycker att de motiverade ganska bra, främsta invändningen är priset, då paketen försöker följa en viss budget, och dessa har stigit en del. Sedan om det ska vara en dator som "passar alla", och som kan uppgraderas efter behov, är väl inte den mängden RAM högsta prioritet. Men det är klart arbetar man med program som tuggar i sig minne, bild- och videoredigering är tydligen en stor hobby, eller kör virtuella maskiner, eller avser avsätta för en RAM-disk då är det klart val.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kruukzz:

Folk som kör 16 är ju korkade.... såvida man inte gör något väldigt tungt

Har aldrig gjort slut på mitt 4GB kör dom i 1600Mhz och renderar ofta tunga klipp i Sony vegas men även suttit i andra program. Har ofta mycket flikar och annat i Firefox med den slukar då aldrig mer än 5-600MB hur jag än försöker med ett antal addons som adblock , greasemonkey etc etc

Personligen väljer jag ALDRIG mini chassin och annat kör alltid fullt ut när det gäller Kylning och Chassi med bra luftflöden! Hellre lägga ett par hundra extra på detta när man köper ett grafkkort och processor för så dyra pengar? men jag kanske är ensam om att tänka så hehe

En normal firefox-session för mig ligger på 1,5-1,8GB. Till det kommer flashplayer och andra tillägg som räknas separat. Just nu vid omstartad dator och 6 flikar (brukar ha 50-60 st normalt) så ligger jag direkt på 640MB+80MB för flash.

Du är nog relativt ensam om att aldrig köra slut på 4GB. Jag ligger för närvarande på 5,53GB enbart för program och processer. Filcache och annat oräknat.

16GB är nog oftast onödigt, men under 8GB skulle jag inte vilja ha. Jag köpte 16GB eftersom de kostade 700kr vid den tidpunkten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Folk som kör 16 är ju korkade.... såvida man inte gör något väldigt tungt

Har aldrig gjort slut på mitt 4GB kör dom i 1600Mhz och renderar ofta tunga klipp i Sony vegas men även suttit i andra program. Har ofta mycket flikar och annat i Firefox med den slukar då aldrig mer än 5-600MB hur jag än försöker med ett antal addons som adblock , greasemonkey etc etc

Personligen väljer jag ALDRIG mini chassin och annat kör alltid fullt ut när det gäller Kylning och Chassi med bra luftflöden! Hellre lägga ett par hundra extra på detta när man köper ett grafkkort och processor för så dyra pengar? men jag kanske är ensam om att tänka så hehe

Nej du är inte ensam, jag står vid din sida och delar din åsikt.:D
Jag valde det mest luftiga chassit jag kunde hitta när jag köpte min första rigg med nuvarande chassi år 2011.
Rigglista.

Chassi: Cooler Master Haf X.
PSU: Corsair AX 1200.
MK: MSI Z87 G43.
GPU: Gigabyte/AMD Radeon HD 6950.
CPU-K: Antec Kühler H2o 1220.
HDD1: Seagate 160GB.
HDD2: Seagate 2TB.
CPU: Intel Inside Core I7 4770K.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kruukzz:

Folk som kör 16 är ju korkade.... såvida man inte gör något väldigt tungt

Har aldrig gjort slut på mitt 4GB kör dom i 1600Mhz och renderar ofta tunga klipp i Sony vegas men även suttit i andra program. Har ofta mycket flikar och annat i Firefox med den slukar då aldrig mer än 5-600MB hur jag än försöker med ett antal addons som adblock , greasemonkey etc etc

Personligen väljer jag ALDRIG mini chassin och annat kör alltid fullt ut när det gäller Kylning och Chassi med bra luftflöden! Hellre lägga ett par hundra extra på detta när man köper ett grafkkort och processor för så dyra pengar? men jag kanske är ensam om att tänka så hehe

Eller så vet de precis hur mycket RAM de behöver. Jag köpte 2x8 GB till min dator för att ha 16 och möjligheten att uppgradera i framtiden om jag behöver mer. Hade 4x2 innan och fyllde det med jämna mellanrum. Bara jag startar Adobe Lightroom ligger jag på 5-6 GB RAM totalt för systemet. Sitter man och pillar med bilderna en stund och dessutom kör igång Photoshop bredvid sticker minnet rätt snabbt. Fast jag hade nog klarat mig rätt bra med 12 GB men stickor med 6 GB RAM är långt ifrån vanligt.

Men för en speldator i stil med den som Swecklockers sommardator är räcker 8 GB utmärkt fast tror nog att 4 GB är för snålt för en del nyare spel. När jag kör Planetside 2 brukar hela systemet landa på ungefär 6 GB RAM. Då skulle kunna spara in lite genom att döda av browsern i bakgrunden men den drar nog bara 500 MB i det läget så fortfarande inte nere i 4 GB. Sen är det ju RAM bland det enklaste man kan uppgradera. Om man råkar köra saker som kräver mer så är det bara att köpa två stickor till och peta in så är det klart sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En del nya spel kräver 8gb RAM, är det en tidsfråga tills dom rekommenderar över detta?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

En del nya spel kräver 8gb RAM, är det en tidsfråga tills dom rekommenderar över detta?

med tanke på att de nya konsolerna sätter gränsen med sina 8 gb (varav en del är reserverad) så kommer fler och fler spel fungera bättre om man har mer än 8 gb minne och INTE vill hålla på att döda processer och program för att spara minne till spelet.

Permalänk
Medlem

Men alla dessa som spelar dagarna i ända, och talar om FPS och CPU-tunga spel etc. inte sitter väl de med en halv gigabyte webbläsare i bakgrunden, mediaspelare, ditten och datten? Sedan finns det som sagt annan användning av datorer än spel, även om det kan vara svårt att tro det ibland.

Men eftersom ovanstående paket endast är en rekommendation på bra val, som ska passa de flesta, givet viss budget, så är det inte hugget i sten, man får byta ut delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

En normal firefox-session för mig ligger på 1,5-1,8GB. Till det kommer flashplayer och andra tillägg som räknas separat. Just nu vid omstartad dator och 6 flikar (brukar ha 50-60 st normalt) så ligger jag direkt på 640MB+80MB för flash.

Du är nog relativt ensam om att aldrig köra slut på 4GB. Jag ligger för närvarande på 5,53GB enbart för program och processer. Filcache och annat oräknat.

16GB är nog oftast onödigt, men under 8GB skulle jag inte vilja ha. Jag köpte 16GB eftersom de kostade 700kr vid den tidpunkten.

Får lov att hålla med. Använder i skrivande stund 5.2GB (Firefox, dubbla VS2013 och Skype, Steam, Thunderbird) och då har jag inget spel öppet.

Permalänk
Medlem

Intressant att burken man sitter på är relativt identiskt med denna. Har bara inte fått tummen ur och byta grafikkort ännu men snart så blir det ett R9 290

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Folk som kör 16 är ju korkade.... såvida man inte gör något väldigt tungt

Generalisera inte och förutsätt att vi är korkade. Och det finns inte och har aldrig sedan datorernas födelse funnits något koncept som har varit "för mycket RAM". Däremot är för lite RAM ett mycket effektivt sätt att få ett datorsystem att fungera ruttet.

I dag, när virtualisering dessutom är vanligt på var och varannans desktop (hallå, sedan när träffade man på någon som faktiskt på fullt allvar körde dual-boot den här sidan 2008?) kommer lite extra RAM för en ganska överkomlig slant mycket väl till pass.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Kan någon göra en GIF från videon vid runt 1:42 då Jonas tittar in i kameran och säger "wow!" *nickar med huvudet*, med tillhörande text. haha

Permalänk
Medlem

Gillar sommardatorn. Ogillar att det känns lite som Sweclockers sålt sig. Hade varit fördelaktigt om man kunde fått med flera butiker såsom förra året. Tror nog att det hade pressat priserna lite extra. Typ Komplett, Dustin, Webhallen och CDON. Nu känns det mest som "aja, ni får all PR Inet för ni ger oss datorn".

Sedan är det ju löjligt att folk ragear om 16gb ram. Använder just nu 10 av mina "15.9GB". Och det är utan spel igång. Skulle aldrig gå ner under 16GB igen.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Vem bjöd in Indiana Jones?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

[...]Sedan är det ju löjligt att folk ragear om 16gb ram. Använder just nu 10 av mina "15.9GB". Och det är utan spel igång. Skulle aldrig gå ner under 16GB igen.

Nä varför skulle du, du använder bevisligen mer än 8 GB.

Om man har ett paket (och i videon sades att delarna spikades en tid innan, tid för test etc. kan jag tänka, vilket gör att priser kan skilja än mer) där man siktar på en viss budget, t.ex. 10000 kr, och det redan vid den tidpunkten trillar upp i 10500 kr, så känns det kanske inte som rätt steg att lägga på ytterligare 600-700 kr för något som ännu inte kan klassas som miniminivå för 2-4 år framåt, i all typ av användning; man kunde, om man är på det humöret, säga: varför inte gå upp motsvarande till en i7. Visst håller jag med om att man inte kan ha nog med RAM, men det handlar om avtagande marginalnytta. De som föreslår 600-700+ mer på minne, kan ju gärna dela med sig av vad som i så fall skulle bantats, då poängen med förslaget är att det försöker ligga så nära en viss budget som möjligt. (Visst, något billigare nätaggregat, ett bra brons-klassat; men då hade väl ännu fler gäspat; samma aggregat som 2013; 100 MHz på processorn, och dubbla minnet. )

Permalänk
Medlem

Om man har en budget på ca 10.000kr, borde man köpa sweclockers sommardator då eller? Är den värd pengarna? Kan man byta ut någon del för mer prestanda kanske? *någon som inte är så bra på komponenter*

Permalänk
Medlem
Skrivet av einarx:

Om man har en budget på ca 10.000kr, borde man köpa sweclockers sommardator då eller? Är den värd pengarna? Kan man byta ut någon del för mer prestanda kanske? *någon som inte är så bra på komponenter*

dET ÄR EN BRRA GRUNG
Edit: kommer lämna kvar stavfelen for the LOL of it:D:D:D:D:, här är vad jag försökte skriva: Det är en bra grund

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av einarx:

Om man har en budget på ca 10.000kr, borde man köpa sweclockers sommardator då eller? Är den värd pengarna? Kan man byta ut någon del för mer prestanda kanske? *någon som inte är så bra på komponenter*

Det jag personligen hade gjort är att ta bort vanliga HDDn (behåll SSD) och köpt ett 290 istället för 280x. Diskutrymme är alltid enkelt att lägga till i framtiden.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Folk som kör 16 är ju korkade.... såvida man inte gör något väldigt tungt

Har aldrig gjort slut på mitt 4GB kör dom i 1600Mhz och renderar ofta tunga klipp i Sony vegas men även suttit i andra program. Har ofta mycket flikar och annat i Firefox med den slukar då aldrig mer än 5-600MB hur jag än försöker med ett antal addons som adblock , greasemonkey etc etc

Personligen väljer jag ALDRIG mini chassin och annat kör alltid fullt ut när det gäller Kylning och Chassi med bra luftflöden! Hellre lägga ett par hundra extra på detta när man köper ett grafkkort och processor för så dyra pengar? men jag kanske är ensam om att tänka så hehe

Och för mig så tar mina 8GB slut iaf ett par gånger i veckan med program och spel krasher som följd.
4GB räcker för vissa, andra behöver mer så att säga att folk som kör med 16 är korkade är väldigt trångsynt, bara för att du klarar dig på 4GB betyder inte att alla gör det.
Om jag köpte nytt idag skulle jag aldrig få för mig att välja mindre än 16GB.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

En fråga kring minnen. Ni poängterar att man ska tänka sig för innan man väljer ett minne med 1,65V spänning eller CL10 timing. Tittar man på minnen som verkar gjorda för överklockning/prestanda så har de ju oftast detta (till förmån för högre frekvenser). Varför är detta farligt? Eller hur ska man resonera?

Permalänk

Nämen ååh. Kanske ska ta och införskaffa sig en av dessa senare kanske.

Liten fråga bara, hur står sig ett R9 280X mot ett 7950?

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Trist bara att det är så liten skillnad jämfört med förra året. Fortsätter prestandaökningen i mellanklassen i samma takt kan man ju ha kvar samma dator i 10 år...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordError:

Nämen ååh. Kanske ska ta och införskaffa sig en av dessa senare kanske.

Liten fråga bara, hur står sig ett R9 280X mot ett 7950?

Ett normalkraftigt överklockat 7950 presterar ungefär som stock 280x, jämför 280 med 280x så ser du skillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Mycket mer prestanda för pengarna med den här datorn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6918362/2014-07-07

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Hzup:

Gillar sommardatorn. Ogillar att det känns lite som Sweclockers sålt sig. Hade varit fördelaktigt om man kunde fått med flera butiker såsom förra året. Tror nog att det hade pressat priserna lite extra. Typ Komplett, Dustin, Webhallen och CDON. Nu känns det mest som "aja, ni får all PR Inet för ni ger oss datorn".

Sedan är det ju löjligt att folk ragear om 16gb ram. Använder just nu 10 av mina "15.9GB". Och det är utan spel igång. Skulle aldrig gå ner under 16GB igen.

Det är av flera skäl smidigast att ha en samarbetspartner och i år blev det Inet. Förra året var det Webhallen som tillhandahöll alla komponenter för sommardatorn, dessförinnan var det Komplett. Att fler butiker sålde SweClockers sommardator 2013 beror helt enkelt på att de efter publiceringen av artikeln satte ihop identiska paket på eget bevåg.

För den som av ett eller annat skäl inte vill handla på Inet eller helt enkelt vill ha ett alternativ har även Webhallen lagt upp årets sommardator(er): http://www.webhallen.com/se-sv/sok/?Change=1&Text=sweclockers...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Србо:

Mycket mer prestanda för pengarna med den här datorn:

Skulle själv ta en 780 eller en icke-referens 290 istället då dessa är mycket tystare/bättre kylda än en referens 290x utan att tappa nämnvärd prestanda och spendera pengarna man sparar på att uppgradera till en 4690k.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det kommer låta som ett stridsflyyg

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Håller med andra om att det kommer låta en del. Och då CPUn du valt ej går att överklocka behövs inte CPU-kylaren heller, det låter ju ändå så mycket..

Vill du få upp bang for buck ännu mer så välj ett billigare chassi och nöjd dig med 1 TB HDD. Själv skulle jag inte valt bort överklockningen då den förlänger livet på datorn avsevärt i dagens långsamma uppgraderingstakt.

Edit: och att leva utan ssd är inget alternativ för mig..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Kan ni inte börja att lägga till en bra spelskärm med till er speldator?
Känns som det oftast är ett vanligt problem att hitta med.