Permalänk
Medlem

Tjena, behöver råd (kvalificerade gissningar funkar också):
Jag har två st gtx 780, samt en i7-4770k som ej är speciellt väldsamt överklockad (4.4ghz turbo), skulle nedanstående pump & radiatorer klara av att kyla detta utan att behöva snurra fläktarna över 1000rpm?
Sitter nämligen på ett define r4 chassi som jag inte tror har plats för mycket större än 240 radiatorer (ett i fronten å ett i toppen) utan att såga allt för mycket i lådan.

http://www.coolingstuff.se/p/545/ek-coolstream-xtx-240
http://www.coolingstuff.se/p/239/ek-coolstream-rad-xt-240
http://www.coolingstuff.se/p/867/ek-dcp-2-2-x-res--incl--pump...

Tips på bätrte/mindre pump tas också tacksamt emot.

Permalänk
Medlem

Funderar på att gå över till vattenkylning och har en fråga angående alla delar. Det finns ju en del kits man kan köpa, är det att rekommendera när det gäller att vattenkyla sin dator för första gången?

Hade tänkt köra på processorn (i5 4670k) och grafikkorten (2x EVGA gtx 780 acx sc). Då antar jag att man även behöver en till radiator och fler slangar osv?

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Tjena, behöver råd (kvalificerade gissningar funkar också):
Jag har två st gtx 780, samt en i7-4770k som ej är speciellt väldsamt överklockad (4.4ghz turbo), skulle nedanstående pump & radiatorer klara av att kyla detta utan att behöva snurra fläktarna över 1000rpm?
Sitter nämligen på ett define r4 chassi som jag inte tror har plats för mycket större än 240 radiatorer (ett i fronten å ett i toppen) utan att såga allt för mycket i lådan.

http://www.coolingstuff.se/p/545/ek-coolstream-xtx-240
http://www.coolingstuff.se/p/239/ek-coolstream-rad-xt-240
http://www.coolingstuff.se/p/867/ek-dcp-2-2-x-res--incl--pump...

Tips på bätrte/mindre pump tas också tacksamt emot.

jag tycker det borde räcka, har du möjlighet att köra pnp?

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Skrivet av Kablash:

Funderar på att gå över till vattenkylning och har en fråga angående alla delar. Det finns ju en del kits man kan köpa, är det att rekommendera när det gäller att vattenkyla sin dator för första gången?

Hade tänkt köra på processorn (i5 4670k) och grafikkorten (2x EVGA gtx 780 acx sc). Då antar jag att man även behöver en till radiator och fler slangar osv?

det är ganska mycket värme som ska kylas bort så ett färdigt kitt modell lite större borde funka bra, jag började min vattenkylnings karriär med ett färdigt kitt men jag är ju "prylbög" så jag byggde om hela skiten efter några månader.

http://www.coolingstuff.se/p/842/ek-kit-l360

du kan ju annars utgå från detta kitt men iom du ska köra så många block så en bättre pump kunde ju va bra å skaffa och ev en till liten kylare för å va på säkra sidan.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

vattennivån sjunker i min reservoar sjunker sakta, var kanske 4 veckor sen jag fyllde på nån centiliter då jag har en väldigt liten en. luft som fortf försvinner ur systemet? 99% säker på att det inte läcker någonstans.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

vattennivån sjunker i min reservoar sjunker sakta, var kanske 4 veckor sen jag fyllde på nån centiliter då jag har en väldigt liten en. luft som fortf försvinner ur systemet? 99% säker på att det inte läcker någonstans.

hur länge har loopen varit igång ?

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

hur länge har loopen varit igång ?

10h/dag sen nyår. har fyllt på 2 ggr, nån centiliter max varje gång, reservoaren är denna

Dold text

. Har vattenniv¨n 3/4 upp till reservoarens topp mätt från toppen av nippeln på sidan. så vattnet sjunker till 1/4 sen fyller jag på.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

vattennivån sjunker i min reservoar sjunker sakta, var kanske 4 veckor sen jag fyllde på nån centiliter då jag har en väldigt liten en. luft som fortf försvinner ur systemet? 99% säker på att det inte läcker någonstans.

vattnet dunstar genom slangen, helt normalt och inget att oroa sig för.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Undvik för bövelen EK's skitpumpar, köp en D5 direkt. Och slopa att köpa ett EK kit, pumpen och fläktarna som kommer med är ändå skräp som du kommer vilja byta ut.

För att kyla två 780's och en cpu skulle jag rekommendera 2x360 rad iaf. Ta dom absolut största rad's du får in i lådan, du kan aldrig ha för mkt kylkapacitet.

Exempel ist för ett kit, något dyrare men du får en knäpptyst pump som räcker till vilken loop som helst mer eller mindre. Och det finns billigare alternativ än Inet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6463220/2014-02-06

Permalänk

Ot som helvete för det är en högeffektslysdiod jag ska vattenkyla men köpte detta blocket, tillverkningskvalitén va bättre än jag hade räknat med men finns ingen information om vilken sida av kylblocket som har kontakt med de interna kylflänsarna.
Har lyst med lampa i slanganslutningarna men går inte att se vilken sida de sitter på, hur vet jag vilken sida som är rätt sida att montera mot det som ska kylas?

http://www.ebay.co.uk/itm/Heatsink-Block-Water-Cooling-Liquid...

Permalänk
Medlem

På bilderna ser en sida ut att vara "planslipad", borde vara nedåt isf.

Permalänk

Ena sidan är bearbetad men minst lika grov som andra sidan så slutfinishen är inte mycke att hurra för men fungerade bättre än jag trodde, sockeln på 50W lysdiod blev inte ens ljummen så kylblocket har inga problem att leda bort 25-30W värme.

Permalänk
Medlem

Letar efter motsvarande till 120x25mm fläkt, exakt likadan fast för enkel fläkt hade vart perfekt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Letar efter motsvarande till 120x25mm fläkt, exakt likadan fast för enkel fläkt hade vart perfekt.

http://chilledpc.co.uk/shop/image/cache/data/incoming/doubles...

Är inte säker på att Pulse har gjort eller gör en sådan för 120mm rad närmsta i utseendet jag kommer på är phobya http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/Phobya-20mm-Radi...

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Är inte säker på att Pulse har gjort eller gör en sådan för 120mm rad närmsta i utseendet jag kommer på är phobya http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/Phobya-20mm-Radi...

Jag har sett den men den är ju bara för 20mm tyvärr, behöver till standard måttet 25mm.

Exakt det utseende är inte jätte viktigt, menade mer att det behöver inte vara mer avancerat än så.

Jag har sökt som en tok utan framgång, det som finns är fel dimensionerat.

EDIT, det jag länkade är ju inte för det jag har tänkt använda det till.
Dom syftar ju på att lyfta upp fläkten från radiatorn.
Det jag vill ha är något att lägga fläkten i för monteringen utanför chassit, för att göra det mindre fult och skydda fläkten.

Funktionen ska vara såhär.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Vad för fläktar rekommenderas till en 360 rad? Kör push, med fläktarna från EKs kit. Tycker dom är ganska högljudda så kör dom i 840rpm för tillfället. Vill ha bättre prestanda och <1000rpm. Gentle Typhoon verkade ju poppis, men säljs inte längre. Jag är inte priskänslig utan vill ha riktigt bra och tysta fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Hej! Får börja med en lite ursäkt om ett sent svar och en önskan om att projektet gick bra.

Skrivet av Skånsksnapphane:

Skissar på ett nytt datorbygge som kommer till 95% kylas med vatten och tänkte rådfråga er angående det.

Chassi: Cooler Master HAF XB
Vattenkylning: Magicool Copper Radiator II 240mm och Magicool Copper Radiator I 120 mm med Scythe Gentle Typhoon 120mm i push-pull om möjligt (exakt modell inte bestämt)
Pump: EK-DCP 4.0 (har redan pumpen)
Luftkylning: Chassit har även 2st 80mm fläktar bak till och 1st 200mm fläkt i taket.

Vad jag vill kunna kyla: Asus Maximus VI Gene och passande 1150 quad processor, båda kyls med vattenblock.
Raedon HD 6990 (har redan grafikkortet, kyls också med fullcover block)
Övriga komponenter i chassit: 3st ssd, 4st ddr3, 1-2 hdd och ROG Xonar Phoebus

Är det rimligt att kyla en sån dator eller är det risk att komponenterna utvecklar för mycket värme för alla fläktar och radiatorer?

edit:
efter lite eget sökande hittade jag följande engelska guiden, The Watercooling Guide, From A to Z där följande diagram framförs angående kylningskapaciteten:
http://i.imgur.com/QTrlI.jpg

Datorn jag skissar på ligger på 530watt vid 100% load, i7 4770T eller 4770k, och stämmer deras påstående så skulle jag ligga lite på gränsen med 1800-2000rpm fläktar (150+350watt=500watt). Kommentarer, förslag och råd? Värt att skaffa starkare fläktar eller kan övriga lufkylningsfläktarna (2*80mm+1*200m) troligen klara av sista biten?

För att återanknyta lite i fel ända, vill jag att det tänks lite på hur den tabell du hänvisar till fungerar. I tabeller bör det förklaras vilken temperaturskillnad det är mellan komponenten och kylvattnet samt MÅSTE ange skillnaden i temperatur mellan luften och kylvattnet, annars är den ganska värdelös hjälp. Det är nämligen så att du kan kyla allt du nämner med det du säger, priset du "betalar" är då varmare komponenter(vilket jag tycker är billigt och bra..).

I denna exempeltabell ser du jag menar:

Där blir väl summeringen typ: Varmare varmare vatten ger tyvärr varmare komponenter, men varmare vatten ger också effektivare radiatorer. Läs gärna mer här. Skinee har gjort mycket bra artiklar, men verkar ha en paus i arbetet nu..

Måndagshälsningar /Ninjan

Ps. är det 5% glykol du kör på.. Ds.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag hade tänkt börja lite smått med vattenkylning nu i sommar och har inte bestämt mig om jag ska köra bara CPU till en början eller GPU också. Iaf, jag hittade detta kitet, verkar det prisvärt och som en bra grund? Har hört att alla rekommenderar D5 som pump.

http://coolingstuff.se/p/1002/xspc-raystorm-d5-photon-ax360-kit

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Tjena!

Jag hade tänkt börja lite smått med vattenkylning nu i sommar och har inte bestämt mig om jag ska köra bara CPU till en början eller GPU också. Iaf, jag hittade detta kitet, verkar det prisvärt och som en bra grund? Har hört att alla rekommenderar D5 som pump.

http://coolingstuff.se/p/1002/xspc-raystorm-d5-photon-ax360-kit

XSPC har väldigt prisvärda kit, antingen sätter du ihop ett skräddarsytt kit vilket antagligen kommer prestera aningen bättre samtidigt som att kostnaden kommer öka. Om man precis skall börja med vattenkylning så tycker jag personligen att XSPC kitet du nämner är en bra start!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

XSPC har väldigt prisvärda kit, antingen sätter du ihop ett skräddarsytt kit vilket antagligen kommer prestera aningen bättre samtidigt som att kostnaden kommer öka. Om man precis skall börja med vattenkylning så tycker jag personligen att XSPC kitet du nämner är en bra start!

Okej, tack för svaret Men den pumpen är väl som vilken annan D5 som finns ute? Vill i framtiden ansluta ett par fler radiatorer och vattenkyla min GPU/GPUer så ville bara dubbelkolla att den kommer utföra jobbet bra och tyst.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Okej, tack för svaret Men den pumpen är väl som vilken annan D5 som finns ute? Vill i framtiden ansluta ett par fler radiatorer och vattenkyla min GPU/GPUer så ville bara dubbelkolla att den kommer utföra jobbet bra och tyst.

D5 pumpar brukar vara cäldigt snarlika, men visst finns det de som är aningen bättre än andra med avseende till prestanda/kvalité. Men jag har för mig att XSPC D5 pump klarar 1200l/h, vilket är mer än tillräckligt.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

D5 pumpar brukar vara cäldigt snarlika, men visst finns det de som är aningen bättre än andra med avseende till prestanda/kvalité. Men jag har för mig att XSPC D5 pump klarar 1200l/h, vilket är mer än tillräckligt.

Okej då kör jag på det kitet, tack igen!

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Står på performance-pcs hemsida att dom håller till i Florida. Har dom nåt lager i Europa eller varför är dom inte med i dom som finns i USA?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrAAp:

Står på performance-pcs hemsida att dom håller till i Florida. Har dom nåt lager i Europa eller varför är dom inte med i dom som finns i USA?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det åtgärdat. Tack för påpekandet!

/Ninjan

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Tjena, vet inte om detta har tagits upp tidigare men jag undrar hur stor prestanda (i kylning då alltså) skillnad det är mellan att använda en 140x4 radiator jämfört med en 120x4 radiator (Alphacool Nexxos UT60 serien).

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Tjena, vet inte om detta har tagits upp tidigare men jag undrar hur stor prestanda (i kylning då alltså) skillnad det är mellan att använda en 140x4 radiator jämfört med en 120x4 radiator (Alphacool Nexxos UT60 serien).

56x14=784cm2
48x12=576cm2

Permalänk
Medlem

Hej! Har varit sugen på vattenkylning sen jag såg det i min pappas dator när jag var typ 13 ( är 20 nu), så nu har jag beställt lite saker.vad tycker ni om detta??
två radiatorer på 360mm den ena är ek pe serien och den andra är nexXxos st30
en pump top combo från ek med d5 pumpen,
ek supremacy plexi-coppar, ek fk-7970, sen funderar jag på moderkortskylning till ett corshair formula v-z (estetiskt), 6st corsair sp120 high preformance edition.
kommer kyla ett överclockat 7970, ocg en överclockad fx-6300.
är detta överkill för komponenterna?? Kommer eventuellt köpa ny gpu;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av makkeman:

Hej! Har varit sugen på vattenkylning sen jag såg det i min pappas dator när jag var typ 13 ( är 20 nu), så nu har jag beställt lite saker.vad tycker ni om detta??
två radiatorer på 360mm den ena är ek pe serien och den andra är nexXxos st30
en pump top combo från ek med d5 pumpen,
ek supremacy plexi-coppar, ek fk-7970, sen funderar jag på moderkortskylning till ett corshair formula v-z (estetiskt), 6st corsair sp120 high preformance edition.
kommer kyla ett överclockat 7970, ocg en överclockad fx-6300.
är detta överkill för komponenterna?? Kommer eventuellt köpa ny gpu;)

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inget overkill när det gäller kylkapacitet, ju mer ju bättre helt enkelt. Två 360 skall utan problem fixa cpu + två gpus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkeman:

Hej! Har varit sugen på vattenkylning sen jag såg det i min pappas dator när jag var typ 13 ( är 20 nu), så nu har jag beställt lite saker.vad tycker ni om detta??
två radiatorer på 360mm den ena är ek pe serien och den andra är nexXxos st30
en pump top combo från ek med d5 pumpen,
ek supremacy plexi-coppar, ek fk-7970, sen funderar jag på moderkortskylning till ett corshair formula v-z (estetiskt), 6st corsair sp120 high preformance edition.
kommer kyla ett överclockat 7970, ocg en överclockad fx-6300.
är detta överkill för komponenterna?? Kommer eventuellt köpa ny gpu;)

Skickades från m.sweclockers.com

Har en 360 st30 i topp och en 240 i fronten. Första bygget och fungerar utmärkt, har en DC som är bättre än tidigare Haswell givetvis, men går fortfarande ganska varm och kräver en del spänning för mitt exemplar. Ligger runt 70 grader vid spelande på 4,7Ghz 1.360V. Grafikkortet däremot är en annan sak, 1354Mhz på kärnan, 7004Mhz på minnet och har som mest gått upp i 50 grader med en spänning på 1.212V.

Kör med D5-pump. Aerocool Dead Silence-fläktar för allt (5st på radiatorerna och 2st i chassit). Låter lite när allt går på max, fortfarande eoner ifrån vad grafikkortets fläktar på 100% lät, men när man ställer in fläktarna att gå på lågvarv (vilket inte innebär någon jätteskillnad i temps) så är systemet nästan ljudlöst.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Har en 360 st30 i topp och en 240 i fronten. Första bygget och fungerar utmärkt, har en DC som är bättre än tidigare Haswell givetvis, men går fortfarande ganska varm och kräver en del spänning för mitt exemplar. Ligger runt 70 grader vid spelande på 4,7Ghz 1.360V. Grafikkortet däremot är en annan sak, 1354Mhz på kärnan, 7004Mhz på minnet och har som mest gått upp i 50 grader med en spänning på 1.212V.

Kör med D5-pump. Aerocool Dead Silence-fläktar för allt (5st på radiatorerna och 2st i chassit). Låter lite när allt går på max, fortfarande eoner ifrån vad grafikkortets fläktar på 100% lät, men när man ställer in fläktarna att gå på lågvarv (vilket inte innebär någon jätteskillnad i temps) så är systemet nästan ljudlöst.

låter härligt när jag tjänat lite mer så tänkte jag skaffa en nzxt bordsfläktkontroller men änsålänge får corsairs motstånd duga för att driva ner dem dära jetmotorerna xD är din d5 ställbar eller den har bara 1 hastighet?? Tänkte om den kommer låta mycket eller det är bara när den går på fulla varv till twisted nä kan det säker aldrig bli men var lite tveksam till ett till graffe på den loopen

Skickades från m.sweclockers.com