Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken mobiltelefon bör jag skaffa?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klemze:

Hmm jag har på automatisk skärmstyrka och energisparfunktionen hela tiden. Fortfarande besviken.

Hör av dig om du skaffar en Z2 och om du blir mer nöjd eller mer missnöjd

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Och detta hålet är ingenting som finns på andra One M8?
För ser du samma hål på andra så är det sannolikt ett hål för mikrofon eller antenn (metallchassin kräver annat upplägg när det kommer till antenner mot plast och glas).

Ok allt är som det skall vara. Testade det anpassade fodralet nu och det fanns ett hål i fodralet för hålet

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med HTC M8 så här långt. Grymt snygg, byggkvaliten är fantastisk. Riktigt bra skärm, känns lagom stor och väldigt bra högtalare. Även när jag lyssnar på lurar så känns ljudet mycket bättre än på min gamla HTC Sensation.

Har inte hunnit testa kameran dock.

Valde mellan G3 och M8 och fick testa en del i affären innan jag bestämde mig men känns definitivt som jag gjorde rätt val.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ärligt talat så är den inte snabbare än 5S trots sin högre klock. Herz är inte ett mått på hur många instruktioner den kan utföra per tidsenhet. De är ungefär lika på prestanda. Kameran är nog även den ungefär lika bra på båda.
Men Note 3 har bättre skärm, bättre batteritid, mer minne och plats för minneskort. Samt mindre dödyta på telefonen. Det är inte fel.

Jag kan rekommendera att du går in i inställningarna till skämen och ställer in färgerna på cinema läget då detta ger mycket bättre (mer realistiska) färger än standard.

Apple har genom att dra ner mycket på displayen fått den att verka snabbare än vad den är. Fast ser man inte till den bild-kvalitet man får med Samsung så går det att få många bra mobiler även till lågt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Apple har genom att dra ner mycket på displayen fått den att verka snabbare än vad den är. Fast ser man inte till den bild-kvalitet man får med Samsung så går det att få många bra mobiler även till lågt pris.

What? En processor blir ju inte snabbare för att man minskar upplösningen. Vilket jag antar är det du menar. Ta av skygglapparna.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

en del pratar om hur bra nya samsung s5 är i alla spel...............
GTA 5s vs s5
https://www.youtube.com/watch?v=FvPu52kWVWk

redan i år kommer en mängd nya appar (spel, program, etc) som är 100% 64 bit kompatibla...........

iphone 5s nya A7 (64-bit) CPU kommer då bli sjukt snabb (helt i annan klass för sig).
.......... själv skulle jag inte lägga dyra pengar på en 32 bit premium mobil OM man ska spela mycket på den. (däremot finns det bra mobiler runt 3-4000kr som funkar bra...t ex; HTC one)

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Apple har genom att dra ner mycket på displayen fått den att verka snabbare än vad den är.

Nu är du lite ute å cyklar här..
Apple har ej "dragit ner" på deras display, de har bara gjort valet att inte öka upplösningen på den på ett tag. (vilket definitivt är negativt)
Det enda upplösningen påverkar är grafisk prestanda, och på den fronten vinner ju t.ex. 5S tveklöst p.g.a. den lägre upplösningen.
I samma upplösning har 5S och Snapdragon 800 (som sitter i Note 3) ungefär samma prestanda.
Snapdragon 800 är väldigt lik Apple A7 (som sitter i iPhone 5S) när det kommer till prestanda i allmänhet.

Permalänk

Apples A7 kommer blåsa bort de flesta mobiler av 2 anledningar

@Ren odlad 64 bit krets
@Spel utvecklarna fokuserar sjukt mycket på lansera 64bit appar till App store. Google play är och kommer alltid va nr 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

What? En processor blir ju inte snabbare för att man minskar upplösningen. Vilket jag antar är det du menar. Ta av skygglapparna.

Sen grafik kommit så har upplösningen i antal pixlar som ska skötas i visingen varit den parameter som styr mest hur tung den är att driva. Apple har valt en billig lösning med få pixlar så den behöver inte så myket övrig hårdvara för att bli snabb. Vi får se hur de gör framöver om de ska fortsätta att leva på sparlåga och reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Nu är du lite ute å cyklar här..
Apple har ej "dragit ner" på deras display, de har bara gjort valet att inte öka upplösningen på den på ett tag. (vilket definitivt är negativt)
Det enda upplösningen påverkar är grafisk prestanda, och på den fronten vinner ju t.ex. 5S tveklöst p.g.a. den lägre upplösningen.
I samma upplösning har 5S och Snapdragon 800 (som sitter i Note 3) ungefär samma prestanda.
Snapdragon 800 är väldigt lik Apple A7 (som sitter i iPhone 5S) när det kommer till prestanda i allmänhet.

Har en sinclair hemma som inte har så många pixlar men de som gjort bilder mm har fått till dom ganska bra ändå. Det finns säkert de som tyckar att de bilderna är lika bra som på 5S men de blir färre och färre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Sen grafik kommit så har upplösningen i antal pixlar som ska skötas i visingen varit den parameter som styr mest hur tung den är att driva. Apple har valt en billig lösning med få pixlar så den behöver inte så myket övrig hårdvara för att bli snabb. Vi får se hur de gör framöver om de ska fortsätta att leva på sparlåga och reklam.

Som andra redan har påpekat är du helt fel ute gällande detta.

Apples A7 SoC i 5S är definitivt inte långsammare den Snapdragon 800 som sitter i din Note 3. Ja, den har färre pixlar att skyffla runt, det helt korrekt men även under samma belastning det vill säga offsceen-tester där båda kör 1080P upplösning hänger A7:an med fint (oftast snabbare t o m).

Det är bara att kolla på exempelvis Anandtechs senaste test av LG G3 för att förstå att det SoC som sitter i den snart ett år gamla iPhonen hänger med utmärkt även bland de senaste Android-mobilerna med Snapdragon 801: http://anandtech.com/show/8169/the-lg-g3-review/7

Att Apple inte satsar på bra hårdvara är en myt som många av någon anledning har svårt att släppa.

Permalänk
Medlem

Har "forskat" otroligt mycket på dessa fyra telefoner och kommit fram till detta vad gäller flaggskeppen i nuläget.
Samsung är för dig som värdesätter kameran i första rummet, annars kan menyerna vara laggiga och oresponsiv. Batteritid är bra. Uppdateringar decent.

Sony är för dig som värdesätter batteritiden i första rummet, skärmen är stor och menyerna är snabba och enkla. Kameran är näst bäst men uppdateringarna kommer bara i ca 0,5 år jämfört med htc 2 års stöd. Lägger kraft vid ljudupplevelsen i 3,5mm jackett.

HTC är för dig som värdesätter utseendet och känslan i handen av en mobil i första rummet, kameran är decent. Batteritiden decent. Men högtalarna är otroliga samt skärmen är bäst av de fyra. Jag skulle säga att denna mobil är perfekt för den vanliga tonåringen. Håller bra, batteriet är bra, man kan visa filmer för polarna och den är otroligt snygg. Uppdateringar kommer under 2 år, dock vet jag inte hur vesentligt det är då problemen ändå kommer fixas av alla tillverkare. Det jag kan tänka mig är mindre tweakar.

LG är för dig som värdesätter skärmstorleken och att skärmkanterna är små samt att mobilen är väldigt ergonomisk. Den är också lätt att reparera samt att skärmen är högupplöst - något som inte utnyttjas av dagens appar vilket då inte är ett plus i mina ögon. Skärmen drar mer ström och förvärrar prestandan. Batteritiden är sämst, på tok för lite för mig. Kameran är sämst (enligt mig är den t.o.m sämre än one m8, det enda som är bättre är fokuset från laserfokuseraren, den har ett kladdigt "standardfilter").

Jag beställde först en One m8 men jag ångrade mig då jag insåg att jag inte kommer att kunna använda den under en vanlig skoldag på ca 8 mellan lektionerna och fortfarande ha batteri för att kunna göra lite saker med kompisarna efter skolan och använda den ibland utan att springa hem fort och ladda. Jag vill inte känna den jobbiga tyngden att mobilen alltid behöver laddas.

Eftersom batteriet betyder extremt mycket för mig beställde jag nu istället Z2 och skickade tillbaka min M8. Jag gillar även att den har näst bäst kamera och lite större skärm. UI:t är ganska bra och enkelt samt att mobilen känns bra i handen. Skärmen har även näst bäst färger efter One m8. Efter det kommer S5 och sedan G3. Vissa tester säger att S5 har bättre men efter att jag tittade i affären är det verkligen inte sant, färgerna känns dagis-aktiga om ni förstår.

Jag hoppas att min lilla guide hjälper dig välja framtida telefon!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

HTC är för dig som värdesätter utseendet och känslan i handen av en mobil i första rummet, kameran är decent. Batteritiden decent. Men högtalarna är otroliga samt skärmen är bäst av de fyra. Jag skulle säga att denna mobil är perfekt för den vanliga tonåringen. Håller bra, batteriet är bra, man kan visa filmer för polarna och den är otroligt snygg. Uppdateringar kommer under 2 år, dock vet jag inte hur vesentligt det är då problemen ändå kommer fixas av alla tillverkare. Det jag kan tänka mig är mindre tweakar.

Jag har sett Reviews som påstår att HTCn klarar en hektisk arbetsdag + kvällen utan problem med ca 30-40% kvar vid sängdags, eller en hel helg utan laddning. Stämde detta för dig samt vad klarar isf din sony?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jag beställde först en One m8 men jag ångrade mig då jag insåg att jag inte kommer att kunna använda den under en vanlig skoldag på ca 8 mellan lektionerna och fortfarande ha batteri för att kunna göra lite saker med kompisarna efter skolan och använda den ibland utan att springa hem fort och ladda. Jag vill inte känna den jobbiga tyngden att mobilen alltid behöver laddas.

Hur mycket använder du egentligen telefonen och till vad? Tycker att batteritiden är riktigt bra på min M8. Klart att använder du den hela tiden eller att du ser mycket film/streaming så drar det rätt duktigt. Men det gör det ju på ALLA telefoner.

Så länge man inte har på skärmen, alltså t ex lyssnar på musik och samtal så tycker jag den drar väldigt lite. Lite slösurf med läsning är också väldigt bra tycker jag. Kör jag mest ovanstående så kan jag klara mig 2 dygn mellan laddningarna hittills.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Vill du ha en telefon som funkar och inte säckar ner sig med tiden skulle jag säga: Windows Phone.

Du har: Alla nödvändiga appar just nu, swish, bank, facebook, reddit, mail, instagram, snapchat med fler mumbo jumbo.
Riktigt jävla bra GPS, mig veterligen den bästa i telefonväg (nokia).
Bra kamera, med grym stabilisator (nokia)
Bra kvalitet (nokia)
Bra skärmar med känslighet ingen annan har i min erfarenhet.

Jag och mina kompisar köpte mobiler samtidigt ungefär.
2 Köpte S3. 1 köpte iPhone 5. Jag köpte Lumia 920.
Utan tvekan så är det min telefon som fortfarande fortfarande är snabbast och har bäst flyt - utan att jag har behövt återställa telefonen någon gång. S3orna var bra i början, men med tiden när Android kom med nya stora uppdateringar började de sakta men säkert bli slöare och slöare. Exempelvis när du har ett program uppe och trycker på hemknappen, så kan det ta sekunder innan den reagerar. Eller när du vill väcka telefonen från svart skärm. iPhone kom ut som 2a i våra tester, den är stabil och funkar så man förväntar sig av iPhone.

Våra personliga tester åsido, så har jag även erfarenhet från mitt jobb där jag står i support. Android kommer OFTA in med mjukvarufel där återställningar löser alla världens problem, ljud, mic, hängningar, långsamhet. iPhones kommer bara in med hårdvarufel, svullna knappar, skärmar som flimrar, att den inte startar - skicka in till Apple och få en ny. Windows phone har jag fortfarande att ta emot någon - men det beror nog mest på att det inte är samma säljvolym, inte att det är mindre fel. Svårt att säga.

Känner du någon med en WP-telefon tycker jag att du ska testa lite och se vad du tycker om operativsystemet. För tycker du det är bra, menar jag att du har en telefon som du kommer vara nöjd med. ALLA jag frågar som äger windows phone är nöjda. De som inte är det klagar oftast på apputbudet - och då är det helt enkelt inte rätt plattform.

Här har du en länk till 930 som ska dyka upp snart:
http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia930/

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Lägger kraft vid ljudupplevelsen i 3,5mm jackett.

Z2 utmärker sig inte på den punkten. Den är bra, men jag tror både M8 och S5 slår den i ljudkvalitet. Att den sedan har "noise-canceling" är ju en liten bonusgrej, men ljudkvaliteten ökar inte av det.

Citat:

Batteritiden [på M8 är] decent.

Den är faktiskt bra. Definitivt inte bäst, men betydligt bättre än t.ex. iPhones/tidigare android flaggskepp.

Citat:

Jag beställde först en One m8 men jag ångrade mig då jag insåg att jag inte kommer att kunna använda den under en vanlig skoldag på ca 8 mellan lektionerna och fortfarande ha batteri för att kunna göra lite saker med kompisarna efter skolan och använda den ibland utan att springa hem fort och ladda. Jag vill inte känna den jobbiga tyngden att mobilen alltid behöver laddas.

Jag tror du lägger för lite tid på studierna

Citat:

Skärmen har även näst bäst färger efter One m8. Efter det kommer S5 och sedan G3. Vissa tester säger att S5 har bättre men efter att jag tittade i affären är det verkligen inte sant, färgerna känns dagis-aktiga om ni förstår.

Det är viktigt att man går in i inställningarna och ställer skärmen på antingen Professional Photo eller Cinema. I standardläget som kallas Adapt så är färgerna och färgtemperaturen överdrivna helt åt helvete.
I Cinema så har S5 en av de mest korrekta skärmarna på marknaden. Jag tror den är ungefär lika med M8, lite bättre än Z2. Men den saken som troligtvis har större betydelse är responstiden. Z2 har den högsta responstiden bland dagens flaggskepp med runt 100ms, medan S5 har 90, Nexus 5 har 75, G3 har 50 och M8 har 46. G3 och M8 har alltså ungefär dubbelt så snabb responstid som Z2.

Bra guide i övrigt. (dock är detta nog fel ställa att posta den)

Skrivet av visa:

Jag har sett Reviews som påstår att HTCn klarar en hektisk arbetsdag + kvällen utan problem med ca 30-40% kvar vid sängdags, eller en hel helg utan laddning.

Skrivet av shogun-r:

Hur mycket använder du egentligen telefonen och till vad? Tycker att batteritiden är riktigt bra på min M8. Klart att använder du den hela tiden eller att du ser mycket film/streaming så drar det rätt duktigt. Men det gör det ju på ALLA telefoner.

Så länge man inte har på skärmen, alltså t ex lyssnar på musik och samtal så tycker jag den drar väldigt lite. Lite slösurf med läsning är också väldigt bra tycker jag. Kör jag mest ovanstående så kan jag klara mig 2 dygn mellan laddningarna hittills.

Jag tror han spelar mycket spel och/eller streamar mycket video. Sådant begränsas ofta mest av rå batteri-kapacitet, vilket är nästan 25% större i Z2s fördel. I lätt användning(surf/SMS/o.s.v.) skiljer det nog inte mer än 10% dock p.g.a. bra optimering på HTCs sida (gissning då Anandtechs test av M8 visar att den är väldigt nära G2 som har 15% större batteri).
Det enda batteritestet jag litar på för tillfället är Anandtech då de kör med korrekt normaliserad ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia har bra kameror, vill du ha en Android så är s5 ett bra förslag. För de som spelar mycket är Apple ingenting, allt kostar där, dålig kamera m.m

Skrivet av klemze:

Hej,

har nu haft min iPhone 4s i snart 3 år och jag börjar bli trött på iOS då det är extremt tråkigt. Finns inga appar som jag anser roliga längre. Det enda jag gör på mobilen är facebook, mail och lyssna på Podcasts. Att kunna lyssna på podcasts smidigt i min nya lur är något som är extremt viktigt för mig.

Har börjat titta runt och bestämt mig för att de som verkar passa mig bäst är:
Galaxy S5
LG G3
HTC M8
Xperia Z2
Är öppen för ALLA förslag.
Jag har väldigt stora händer, det är viktigt för mig att kunna spela spel. Jag hade en Android innan som inte var kompatibel med alla spel för någon anledning och jag vill verkligen inte ha en mobil som inte är kompatibel med diverse spel. Alla spel på marknaden vill jag skall vara kompatibla. Vill kunna spela spel som är mer advancerade och lite mer som spelen man spelar på datorn, en stor skärm och bra processor/grafikkort är alltså väldigt bra!

Det är även viktigt för mig att mobilen är framtidssäker, min nuvarande iPhone har fortfarande bra batteritid. Den laggar ingenting och har inga fel på sig. Det är väldigt viktigt för mig att mobilen jag köper även skall kunna klara att inte lagga och falla ihop fullständigt under de 2-3 åren jag har den. Vill då även att batteriet fortfarande är brukligt så att jag kan använda mobilen under dagen utan att behöva ladda innan kvällen. Jag vill helt enkelt att den skall åldras väldigt sakta.

Jag skall kunna ta riktigt bra kort med "primärkameran" och ganska bra bilder med ansiktskameran.

Jag gillar när en mobil känns "Premium" som min iPhone gjorde när jag först fick den, jag har inga problem med plast men mobilen skall utstråla "premiumkänsla". Lägger väldigt LITE vikt när det kommer till högtalare då jag kommer att ha hörlurar till musik.

Blir väldigt glad om delarna på mobilen är lätta att byta ut, om jag känner mig själv kommer skärmen att gå sönder om ett år.

Jag gillar när tillverkarna fortsätter att lansera uppdateringar som med iPhone efter 2-3 år och inte bara glömmer bort mobilen. Jag gillar även när menyerna är roliga och vackra. Inga tråkiga menyer som på iOS, gillade inte menyn för apparna på M8:an när jag kollade på den. Alldeles för blek.

Tack för att du tar dig tid att tänka vad som skulle vara den bästa mobilen för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som andra redan har påpekat är du helt fel ute gällande detta.

Apples A7 SoC i 5S är definitivt inte långsammare den Snapdragon 800 som sitter i din Note 3. Ja, den har färre pixlar att skyffla runt, det helt korrekt men även under samma belastning det vill säga offsceen-tester där båda kör 1080P upplösning hänger A7:an med fint (oftast snabbare t o m).

Det är bara att kolla på exempelvis Anandtechs senaste test av LG G3 för att förstå att det SoC som sitter i den snart ett år gamla iPhonen hänger med utmärkt även bland de senaste Android-mobilerna med Snapdragon 801: http://anandtech.com/show/8169/the-lg-g3-review/7

Att Apple inte satsar på bra hårdvara är en myt som många av någon anledning har svårt att släppa.

Om man ser till vad skärmen klarar av på 5S;
Skärmstorlek (tum) 4,00 (plutteliten)
Upplösning 640 x 1136 inte många pixlar här inte. Gick bra för 10-20 år sen.

Någon HD klarar inte apple av att visa. Om man ska jämföra så är det ett pappertes i så fall.
Full HD är 1920×1080. HD-ready ligger på 1280 x 720 som apple inte heller klarar.
Apple har 1/3-del av Samsungs pixlar att skyffla så den borde vara åtminstone 3 gånger snabbare men när det är en B-telefon så är den inte ens det. Sen är det många som trollbinds av namnet men något mer är det inte.

Att satsa på teknik som är 10 år gammal är att INTE satsa utan att mjölka marknaden. Med bra reklam så går även det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datormax:

Nokia Lumia har bra kameror, vill du ha en Android så är s5 ett bra förslag. För de som spelar mycket är Apple ingenting, allt kostar där, dålig kamera m.m

Håller inte med för fem öre. Vad gäller spel så är iOS fortfarande nummer ett bland utvecklare även om det har blivit klart bättre vad gäller spel för Android på senare år och många släpper dem samtidigt till iOS/Android. WP ligger dock långt efter på den punkten.
En annan fördel med iOS/iPhone här är ju att det är enklare att optimera spel till ett fåtal antal enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om man ser till vad skärmen klarar av på 5S;
Skärmstorlek (tum) 4,00 (plutteliten)
Upplösning 640 x 1136 inte många pixlar här inte. Gick bra för 10-20 år sen.

Någon HD klarar inte apple av att visa. Om man ska jämföra så är det ett pappertes i så fall.
Full HD är 1920×1080. HD-ready ligger på 1280 x 720 som apple inte heller klarar.
Apple har 1/3-del av Samsungs pixlar att skyffla så den borde vara åtminstone 3 gånger snabbare men när det är en B-telefon så är den inte ens det. Sen är det många som trollbinds av namnet men något mer är det inte.

Att satsa på teknik som är 10 år gammal är att INTE satsa utan att mjölka marknaden. Med bra reklam så går även det.

Vet inte om du bara trollar nu eller om det helt enkelt bara inte fastnar...sannolikt det första men gör ett sista försök ändå;

I seriösa benchmarks som testar telefonens GPU-prestanda (exempelvis GFXBenchmark) så finns det alltid off-screen lägen för att kunna göra en rättvis jämförelse oavsätt vilken upplösning det är på skärmen. I detta offscreen-läge körs testet oftast i 1080P upplösning, det spelar alltså ingen roll om skärmen i sig har 4x4 pixlar eller 4000x4000 pixlar. Det är samma jobb som utförs.

Kan rekommendera att du läser lite artiklar hos förslagsvis Anandtech.com så får du se hur det ligger till (se länk i inlägg ovan t ex).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klemze:

Wall of text

När du fått din Z2 och pillat med den ett tag och kan bedöma batteritiden, berätta gärna hur den är i förhållande till M8 på riktigt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

När kommer Oneplusone ut? Eller måste man ha en inv för å köpa den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivaaaaar:

När kommer Oneplusone ut? Eller måste man ha en inv för å köpa den?

Du kan köpa den nu till ett högre pris (399$, tror jag), med ColorOS. Att köpa den till det ursprungliga priset med Cyanogenmod kräver fortfarande invite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Jag har sett Reviews som påstår att HTCn klarar en hektisk arbetsdag + kvällen utan problem med ca 30-40% kvar vid sängdags, eller en hel helg utan laddning. Stämde detta för dig samt vad klarar isf din sony?

Jag har haft M8 och jag kan meddela att trots att mobilen var i strömsparläge kom jag hem efter 9,5 timmar med 40% kvar. Hade knappt använt den förutom på mina raster vilka är tillsammans en timme långa. Lyssnade på podcast kanske 4 timmar. Jag väntar fortfarande på att få min Sony och hoppas verkligen att den är bättre.
Så man skulle kunna säga att 1 timme spelande, 4 timmar ljudlyssnande och 4,5 timme standby är ca 60% batteri trots strömsparfunktion. Enligt mig inte jättebra.

Det går ju an om man har tillgång till laddaren hela tiden men det har inte jag och alltså gick det inte an och jag skickade tillbaka den pga detta. Hade automatisk skärmstyrka och strömsparfunktionen på med alla alternativ iklickade hela arbetsdagen.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Du kan köpa den nu till ett högre pris (399$, tror jag), med ColorOS. Att köpa den till det ursprungliga priset med Cyanogenmod kräver fortfarande invite.

kommer dom släppa den "vanliga/riktiga" inom kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivaaaaar:

kommer dom släppa den "vanliga/riktiga" inom kort?

Förhoppningsvis. Jag vet inte.

Permalänk
Medlem

På min G3 har jag alla funktioner på, dvs inte strömsparläge, musik 9h/dag tillsammans med kanske 3h surfande på det + automatiskt skärmavstängning efter 1min, dvs en hel del tid med skärmen påslagen, spelar spel någon timma och kikar lite filmklipp. Vet inte hur länge skärmen är på men väldigt, väldigt länge totalt. Kör på auto-styrka.

Från 07 på morgonen till 22 på kvällen och runt 40% kvar. Den drar verkligen 0 i princip om jag bara skulle lyssna på musik t ex, aka standby-läge. Då är det ändå 1440p och 5,5".

Edit: Kom på att jag ju kan se hur länge skärmen varit aktiv etc, och exakt vad som dragits, när osv.

5h aktiv skärm med 100% auto-styrka

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

På min G3 har jag alla funktioner på, dvs inte strömsparläge, musik 9h/dag tillsammans med kanske 3h surfande på det + automatiskt skärmavstängning efter 1min, dvs en hel del tid med skärmen påslagen, spelar spel någon timma och kikar lite filmklipp. Vet inte hur länge skärmen är på men väldigt, väldigt länge totalt. Kör på auto-styrka.

Från 07 på morgonen till 22 på kvällen och runt 40% kvar. Den drar verkligen 0 i princip om jag bara skulle lyssna på musik t ex, aka standby-läge. Då är det ändå 1440p och 5,5".

Edit: Kom på att jag ju kan se hur länge skärmen varit aktiv etc, och exakt vad som dragits, när osv.

5h aktiv skärm med 100% auto-styrka

Hmm det låter lite otroligt enligt mig, testerna har visat att M8 skulle vara typ 30% bättre batterimässigt men trots det var min mycket sämre än din.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hmm det låter lite otroligt enligt mig, testerna har visat att M8 skulle vara typ 30% bättre batterimässigt men trots det var min mycket sämre än din.

Ska försöka komma ihåg att printscreena ikväll.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klemze:

Jag har haft M8 och jag kan meddela att trots att mobilen var i strömsparläge kom jag hem efter 9,5 timmar med 40% kvar. Hade knappt använt den förutom på mina raster vilka är tillsammans en timme långa. Lyssnade på podcast kanske 4 timmar. Jag väntar fortfarande på att få min Sony och hoppas verkligen att den är bättre.
Så man skulle kunna säga att 1 timme spelande, 4 timmar ljudlyssnande och 4,5 timme standby är ca 60% batteri trots strömsparfunktion. Enligt mig inte jättebra.

Det går ju an om man har tillgång till laddaren hela tiden men det har inte jag och alltså gick det inte an och jag skickade tillbaka den pga detta. Hade automatisk skärmstyrka och strömsparfunktionen på med alla alternativ iklickade hela arbetsdagen.

Låter som att det var något fel på din enhet alternativt att du hade någon app som låg och slukade batteri i bakgrunden, för min telefon har varit igång 13 timmar, med 1h och 20 min skärmtid, utan strömsparläge, med plats på, samt automatisk ljusstyrka, vilket på sommaren är hög ljusstyrka. Har 83% kvar för tillfället.

Testade du med ex Gsam battery monitor för att se vilka appar som drog batteri?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit