Webhallen vägrar RMA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swehank88:

Vad jag förstår av allt folk i denna tråden med undantag från vissa så litar alla blindt på att verkstäderna gör rätt, det gör dom inte.
Även om coilwhine inte räknas som ett fel så är det ju ett fel eftersom att det stör användandet av produkten. Sen att tillverkaren eller försäljaren inte tycker att det är ett fel är inte direkt ovanligt. Sen kan man ju alltid diskutera "serviceavgiften" hur den är rätt eller fel.

Vissa tillverkare anser faktiskt att coil whine är ett fel så här skriver fractal design
" Electrical noise / humming / coil whine
Typically, electrical noise is caused by minor incompatibility issues between components,
such as between the power supply and the VRM modules on a graphics card. This noise
may only occur at certain load combinations, and can therefore often be avoided by making
slight changes to the power load.

Please try altering the following settings before returning your power supply to your reseller:
• Power saving features of the CPU and motherboard, such as C1E (Enhanced Halt
State) and EIST (Enhanced Intel SpeedStep® Technology) – refer to the motherboard
manual for more details on which features the motherboard supports and how to change
their settings
• Graphics card driver options, including the “vsync” option – refer to the graphics card
manual for instructions on how to changes these settings.

If the noise level is not reduced after adjusting power load settings, Fractal Design considers
loud electrical noise an acceptable cause for a warranty claim.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Jag hade coilwine på mitt AX860, det tjöt även lite när datorn var avstängt. Helt olidligt och oacceptabelt, fick stänga av brytaren på nätagget för att få tyst på det. (Tror det var moderkort från Asus och ett par 660Ti jag hade i datorn då.)
Jag köpte det genom DustinHome och därför sköttes supporten direkt med Corsair (DustinHome hade inget med det att göra). De bjöd på frakten och jag fick ett nytt, helt tyst, nätagg, var några veckors väntan men det var det värt.
Så - har du varit i kontakt direkt med Corsair?
(Kanske redan har sagts och svarats på men orkar inte läsa igenom.)

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se vad Webhallen tycker om detta. Testa att skriva eller länka till tråden i deras del av forumet. För att kunna få ett definitivt svar på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Jag köpte en Corsair AX860 Nätaggregat från webhallen för några veckor sedan som visade sig alstra ett irriterande lågfrekvent tinnitusljud. Jag sitter i ett väldigt tyst arbetsrum och kan höra missljud väldigt tydligt. Problemet med nätagget är att just tinnitusljudet är så fruktansvärt irriterande att jag inte kan jobba. Lägger jag örat mot nätagget/fläkten så hörs det tydligt att ljudet kommer inifrån nätagget. Jag har försökt avgöra ifall det är andra datorkomponenter som låter men ljudet kommer bara från nätagget. Jag gick med nätagget till webhallen i fredags och förklarade problemet. Efter att ha de gjort tester så blev jag kontaktad igår lördag att hämta upp nätagget, eftersom det enligt dem inte fanns nåt fel och inte låter alls. Jag blev förvånad över det, så de föreslog att testa den igen, vilket jag gick med på. Hursomhelst så hjälpte det inte, och de upptäckte inga ljud. Jag blev tvungen att betala 250 kr för servicekostnaderna för att få tillbaka nätagget, vilket jag motvilligt gick med på.

Väl hemma så monterade jag nätagget, och igen, samma problem, samma tinnitusljud. Jag vet att det är från nätagget eftersom jag monterade ett annat nätagg på min dator och den var helt knäpptyst (vilket jag även förklarat för dem). Så nu undrar jag vad jag kan göra i ett sånt läge? RMA via Corsair? Har betalat mer än 1500 kr för ett nätagg som webhallen vägrar reklamera, eller kan det verkligen vara så att nåt i datorn orsakar missljudet i nätagget?

Edit:
Här är klippen som jag spelat in -

https://www.youtube.com/watch?v=NDwyzTaUzSQ&index=1&list=UUQU...
https://www.youtube.com/watch?v=V8gUug3lfIg&list=UUQUVL843bN8...

Hör inga missljud överhuvud taget från dina klipp...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Har du ens läst tråden?

Att han har coil-whine är tråkigt men att resonera som han gör går helt enkelt inte. Sedan så ska man vara medveten om att alla företag räknar inte coil-whine som en defekt.. Detta verkar TS ha svårt att förstå på samma sätt som han har svårt att förstå att avgiften är där för att det kostar pengar för företaget att felsöka komponenter. TS ska även vara glad att den är fast och inte beräknas per timme.

Tror däremot inte att du förstår att han fortfarande har en produkt med "fel" på och har betalat 250:- för honom ingenting. Webhallen anser inte coilwhine som ett fel men det gör tydligen andra företag och även andra märken. Förstår därför verkligen inte hur du kan säga att det inte är fel på ts produkt...

Klart att det kostar pengar att lämna in produkten på felsökning men i detta fall har det inte gett ts ngt och han har fortfarande en trasig produkt eller ja "trasig".

Att rekommendera att ts ska köpa ett nytt nätagg om han inte är nöjd är fan det dummaste jag hört. Kom ingen är det så ni gör om ni inte är nöjda med produkter?

Kan rekommendera net on net för datorkomponenter då dom är väldigt generösa med öppet köp.

Permalänk
Skrivet av Falconary:

Jag köpte en Corsair AX860 Nätaggregat från webhallen för några veckor sedan som visade sig alstra ett irriterande lågfrekvent tinnitusljud. Jag sitter i ett väldigt tyst arbetsrum och kan höra missljud väldigt tydligt. Problemet med nätagget är att just tinnitusljudet är så fruktansvärt irriterande att jag inte kan jobba. Lägger jag örat mot nätagget/fläkten så hörs det tydligt att ljudet kommer inifrån nätagget. Jag har försökt avgöra ifall det är andra datorkomponenter som låter men ljudet kommer bara från nätagget. Jag gick med nätagget till webhallen i fredags och förklarade problemet. Efter att ha de gjort tester så blev jag kontaktad igår lördag att hämta upp nätagget, eftersom det enligt dem inte fanns nåt fel och inte låter alls. Jag blev förvånad över det, så de föreslog att testa den igen, vilket jag gick med på. Hursomhelst så hjälpte det inte, och de upptäckte inga ljud. Jag blev tvungen att betala 250 kr för servicekostnaderna för att få tillbaka nätagget, vilket jag motvilligt gick med på.

Väl hemma så monterade jag nätagget, och igen, samma problem, samma tinnitusljud. Jag vet att det är från nätagget eftersom jag monterade ett annat nätagg på min dator och den var helt knäpptyst (vilket jag även förklarat för dem). Så nu undrar jag vad jag kan göra i ett sånt läge? RMA via Corsair? Har betalat mer än 1500 kr för ett nätagg som webhallen vägrar reklamera, eller kan det verkligen vara så att nåt i datorn orsakar missljudet i nätagget?

Edit:
Här är klippen som jag spelat in -

https://www.youtube.com/watch?v=NDwyzTaUzSQ&index=1&list=UUQU...
https://www.youtube.com/watch?v=V8gUug3lfIg&list=UUQUVL843bN8...

Deras ax serier låter tyvärr så och den nya ax är lite sämre än den gamla dessutom. Köp agg från annan tillverkare är att rekommendera. Men inte hört förut att det skulle vara omöjligt att reklamera före spoltjut. Webhallen borde ju få in precis som andra butiker agg med spoltjut.

så hoppas du får rätt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swehank88:

Tror däremot inte att du förstår att han fortfarande har en produkt med "fel" på och har betalat 250:- för honom ingenting. Webhallen anser inte coilwhine som ett fel men det gör tydligen andra företag och även andra märken. Förstår därför verkligen inte hur du kan säga att det inte är fel på ts produkt...

Klart att det kostar pengar att lämna in produkten på felsökning men i detta fall har det inte gett ts ngt och han har fortfarande en trasig produkt eller ja "trasig".

Att rekommendera att ts ska köpa ett nytt nätagg om han inte är nöjd är fan det dummaste jag hört. Kom ingen är det så ni gör om ni inte är nöjda med produkter?

Kan rekommendera net on net för datorkomponenter då dom är väldigt generösa med öppet köp.

Det är nog du som inte förstår att enligt de flesta företag så är "Coilwhine" inte ett fel. Speciellt inte när det uppkommer beroende på hårdvara. Vad jag vet så har Corsair hyfsat snäva kriterier för vad som räknas som skälig coilwhine som kan resultera i ett återköp. Det är exakt som ett pixelfel eller backbleed.. Alla företag accepterar det inte som ett fel och de har rätt och göra sin egen bedömning. Om personen i butiken inte kan återskapa problemet så är det helt rätt att ta betalt för 250:-. Tänk dig om de inte skulle göra det och enbart gå på kundens beskrivning av felet? Det skulle utnyttjas till fullo av mindre seriösa kunder.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

I en av youtube filmerna du länkade så finns det ju en kommentar ang. energialternativinställningarna i windows, testat ändra (till balanserat) å se om det blir bättre?

"For almost 2years I put up with this noise coming from tx650 loading some games, and especially using google chrome. I happened to come across a post which mentioned setting windows to balanced power mode, and whala!"

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Webhallen

Lite feedback: (Wall of text varning)

Coil whine är en svår gråzon.

Ponera detta:

Olle köper
Moderkort A
Moderkort B
PSU A
PSU B
Grafikkort A
Grafikkort B

Test ett:
Moderkort A
PSU A
Grafikkort A
Ger coil whine, ljudet verkar komma från PSUn. Fine, dålig PSU eller?

Han testar då:
Moderkort A
PSU B
Grafikkort A
Ljudet försvinner, alla tre produkter fungerar perfa, bra eller?

Han fortsätter att experimentera:
Moderkort A
PSU A
Grafikkort B
Inget coil whine här heller, det kanske inte var PSUn det var fel på ändå?

Sista testet:
Moderkort A
PSU B
Grafikkort B
Attans, coil whine igen, fel på PSU B eller vänta två test tidigare var den ju felfri?

Kort sagt:
Det är kombinationen som avgör i regel, inte den enskilda komponenten.
Betyder det att samtliga sex produkter ovan ska tillbaka till tippen?

Börjar man dessutom blanda in BIOS-inställningar, FPS-limiting/V-sync som gör att ljudet kan komma/försvinna så blir det helt omöjligt att avgöra vad som är vad. (Ofta kan strömsspar-funktionerna, t.ex. EIST ställa till det).

För att göra det ännu svårare:
De flesta normala människor köper inte två av varje och köper ofta inte alla saker samtidigt. I användarens ögon är det därför oftast den senaste prylen som stoppades i datorn när man fick coil whine som får skulden. (T.ex. man köper nytt graffekort och datorn börjar ge coil whine: då tänker man inte att det är PSUn eftersom den funkar ju alldeles finfint med ens gamla grafikkort)

Däremot finns det ju helt klart produktserier som haft en överrepresentation vad det gäller coil whine (AX860 tillhör inte en sådan serie vad vi kan se). Upptäcker vi sådant så är vi givetvis lyhörda för det och agerar därefter.

Så vår inställning:
Vi går på vad vi kan återskapa i våra testriggar. Eller t.ex. om man har en tydlig inspelning som visar på problemet (en egen inspelning då, inte bara ett exempel) så kan det vara ett rimligt underlag. Eller som sagt om det är ett känt/vanligt problem med en produkt/serie.
Har vi inga underlag som påvisar problemet, ljudet inte går att reproducera i vår testmiljö och serien/produkten inte är känd för liknande problem: ja då blir det i regel ett nekande.

Angående tillverkarnas policy:
De flesta tillverkare nekar RMA mot återförsäljare när det gäller coil whine (förutom av samma ovanstående skäl som vi angett). Detta oavsett vad de har för policy mot de kunder som hör av sig direkt till tillverkaren.

Vad det gäller felsökningsavgifter:
Vi tar en, med branchsnittet iåtanke, ganska låg avgift på 250 kr.
Oftast tar vi inte ut avgiften om testningen har varit enkel att genomföra eller om problemet varit av en sådan art att det varit väldigt svårt/omöjligt för användaren att själv avgöra att produkten kan tänkas vara felfri.
Om testningen tar tid, gör att vi måste koppla in en extern servicefirma eller om vi testar samma produkt för samma fel en gång till på kunds begäran trots att inget fel kunnat konstateras vid tidigare testning: då tar vi oftast, men inte alltid, ut avgiften.

Och givetvis tas inte avgiften ut om det visar sig att produkten är behäftad med verifierbara fel (och är inom reklamations/garanti tiden). Då faller hela ansvaret på oss.

Till slut:
Vi har också insett att vi inte har helt tydliga interna policies kring just coil whine så vi kommer att ta fram sådana (mer eller mindre samma info som framgår ovan) så att all personal är synkad kring hanteringen.

I det här enskilda fallet:
Jag tillhör inte vår RMA-avdelning så jag kan inte avgöra i detta enskilda fall men dina inspelningar är ju en ny faktor som vi inte kunde ta i beaktning då du var inne i butiken.
Jag ser dock att du fått svar i Corsair-forumet så du väljer själv vilken väg du vill gå. Vill du ta det genom oss kan du alltid PMa mig så hjälper jag dig vidare så det går lite snabbare.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Så vår inställning:
Vi går på vad vi kan återskapa i våra testriggar. Eller t.ex. om man har en tydlig inspelning som visar på problemet (en egen inspelning då, inte bara ett exempel) så kan det vara ett rimligt underlag. Eller som sagt om det är ett känt/vanligt problem med en produkt/serie.
Har vi inga underlag som påvisar problemet, ljudet inte går att reproducera i vår testmiljö och serien/produkten inte är känd för liknande problem: ja då blir det i regel ett nekande.

Angående tillverkarnas policy:
De flesta tillverkare nekar RMA mot återförsäljare när det gäller coil whine (förutom av samma ovanstående skäl som vi angett). Detta oavsett vad de har för policy mot de kunder som hör av sig direkt till tillverkaren.

Vad det gäller felsökningsavgifter:
Vi tar en, med branchsnittet iåtanke, ganska låg avgift på 250 kr.
Oftast tar vi inte ut avgiften om testningen har varit enkel att genomföra eller om problemet varit av en sådan art att det varit väldigt svårt/omöjligt för användaren att själv avgöra att produkten kan tänkas vara felfri.
Om testningen tar tid, gör att vi måste koppla in en extern servicefirma eller om vi testar samma produkt för samma fel en gång till på kunds begäran trots att inget fel kunnat konstateras vid tidigare testning: då tar vi oftast, men inte alltid, ut avgiften.

Och givetvis tas inte avgiften ut om det visar sig att produkten är behäftad med verifierbara fel (och är inom reklamations/garanti tiden). Då faller hela ansvaret på oss.

Till slut:
Vi har också insett att vi inte har helt tydliga interna policies kring just coil whine så vi kommer att ta fram sådana (mer eller mindre samma info som framgår ovan) så att all personal är synkad kring hanteringen.

I det här enskilda fallet:
Jag tillhör inte vår RMA-avdelning så jag kan inte avgöra i detta enskilda fall men dina inspelningar är ju en ny faktor som vi inte kunde ta i beaktning då du var inne i butiken.
Jag ser dock att du fått svar i Corsair-forumet så du väljer själv vilken väg du vill gå. Vill du ta det genom oss kan du alltid PMa mig så hjälper jag dig vidare så det går lite snabbare.

Först vill jag tacka för att du tog din tid att svara, och jag har också lite feedback att ge.
Innan jag åkte iväg till Webhallen så mejlade kundtjänst och beskrev problemet. Jag fick svaret att coil whine kan principiellt mycket riktigt gå på garantin, och jag borde åka iväg med nätagget till en webhallen butik så man kan kika närmare på nätagget. Fine tänkte jag, och väl framme i butiken så beskrev jag problemet för en anställd, vi säger anställd A, och blev då informerad om att han kommer testa nätagget i butiken, och hittar man inget "fel" så kan man ta ut en serviceavgift på 250 kr. Jag blev fundersam och frågade vad han menade med "kan" ta ut en avgift, finns det avgift eller inte? Anställd A svarade att ifall det är något som tar tid/är jobbigt att göra så kan de på webhallen ta ut en serviceavgift, MEN att det också beror på vem det är som utför testen och om han/hon vill ta ut serviceavgift. Det lät jättekonstigt, behöver jag smöra och få den anställde på gott humör för att slippa betala tänkte jag? Dessutom vet jag inte om felet/missljudet kommer återskapas av testaren och ifall det inte gör det så vill jag veta ifall det är något som jag blir tvungen att betala för. Kan inte hänga löst.Jag har tidigare haft liknande erfarenhet med ett grafikkort som jag skickade tillbaka 2 gånger eftersom de som testade grafikkortet inte kunde återskapa problemet. Fram till 3:e gången så skickades grafikkortet till ett annat testlab/service där de kunde konstatera att grafikkortet var defekt och jag ersattes med ett nytt som fungerade prima. Hursomhelst, jag frågade anställd A om det är han som kommer testa och hur stor sannolikheten isåfall var att jag skulle tvingas betala ifall missljudet inte återskapas, och fick svaret att nätagg är väldigt enkla att testa/montera i deras öppna datorsystem och att han inte trodde att det skulle vara nödvändigt att ta betalt för ett så enkelt test, och signalerade att jag med största sannolikhet inte kommer behöva betala. Bra tänkte jag och lämnar in nätagget.

Nästa dag får jag svar att nätagget är klar för uthämtning och väl framme i webhallen så får jag hjälp av anställd B som säger att de inte upptäckt något missljud. Jag tyckte att det var jättekonstigt och frågade om jag kunde hämta datorn för att bevisa att det uppstår ljud, men fick svaret att det inte gick. Jag frågade ifall jag kan spela in ljudet och visa hur det låter, men fick svaret att det inte heller gick. Jag frågade ifall jag kan se hur de försökt återskapa ljudet, i vilken vinkel de lagt nätagget och hur de försökt lyssna på ifall det fanns missljud. I mitt fall är ljudet riktat mot en speciell vinkel, och är man inte inom den vinkeln så kommer man inte höra ljudet såvida man inte lägger örat direkt mot nätagget. Vänder jag exempelvis på datorn så kommer jag inte höra ljudet, hursomhelst så fick jag också ett nej och fick ingen vidare information om hur de försökt se om det finns missljud annat än att försökt pressa nätagget genom att spela. Jag suckar och säger ok, tråkigt och var beredd på att ta emot nätagget när anställd B svarar att de kan testa nätagget en extra gång. Det var inte på min begäran, utan anställd B rekommenderade det och han förklarade att han vet hur det känns när nåt sånt låter och hur irriterande det är och därför tyckte han att man kan testa ännu en gång, och varför inte tänkte jag, kanske har de goodwill. Kommer tillbaka nästa dag och får reda på att missljudet inte återskapats att jag måste betala 250 kr för serviceavgift nu. Jag blev chockad över det eftersom jag i början blivit övertygad om att jag med största sannolikhet inte kommer betala något eftersom nätagg är enkla att testa osv. Jag sa det till den som hjälpte mig i kassan, anställd C, och han gick in till anställd A, pratade med honom och efter en liten stund kommer anställd C ut igen och säger att jag måste betala för att få ut nätagget, att det liksom har blivit så (som han uttryckte det). Och det är där jag kände att det hela hanterades enormt dåligt, kändes som att man inte ville hjälpa mig och jag blivit "lurad". Hade jag i början fått reda på att jag MÅSTE betala 250 kr ifall felet inte återskapas så hade jag åtminstone vetat det och antingen valt att gå vidare eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Deras ax serier låter tyvärr så och den nya ax är lite sämre än den gamla dessutom. Köp agg från annan tillverkare är att rekommendera. Men inte hört förut att det skulle vara omöjligt att reklamera före spoltjut. Webhallen borde ju få in precis som andra butiker agg med spoltjut.

så hoppas du får rätt.

Exakt vilka AX-modeller menar du? Flextronicsbaserade AX760i och AX860i som kom efter SeaSonic-byggda AX750/760 och AX850/860 presterar bättre än de tidigare utan i, inte sämre, bl a pga en DSP som gör aggen mer spänningsstabila under olika belastningar än vad som setts tidigare. Alla är bra, men den senare modellen från Flextronics är lite bättre (och ett mycket vackrare bygge).

Menar du enbart spoltjut så borde du inte använda "sämre" eftersom det inte har något med kvalitet eller funktion att göra. Du får gärna i så fall också länka till någon undersökning som säger att Flextronicsbyggen skulle ha mer spoltjut, bortsett från en batch av AX1200 för längesen, där Corsair bytte ut dem utan knot, men det agget säljs inte ens längre.

Tack för utförligt svar Webhallen!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

För lång tråd för att jag skall orka läsa alla posterna för att se om någon nämt det redan, så här kommer en fråga till trådskaparen.

Använder du en UPS eller någon typ av strömfilter mellan datorn och eluttaget?
Och har du isåfall testat att koppla maskinen till ofiltrerad elmatning för att se om det blir någon skillnad?

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

... och väl framme i butiken så beskrev jag problemet för en anställd, vi säger anställd A, och blev då informerad om att han kommer testa nätagget i butiken, och hittar man inget "fel" så kan man ta ut en serviceavgift på 250 kr. Jag blev fundersam och frågade vad han menade med "kan" ta ut en avgift, finns det avgift eller inte? Anställd A svarade att ifall det är något som tar tid/är jobbigt att göra så kan de på webhallen ta ut en serviceavgift, MEN att det också beror på vem det är som utför testen och om han/hon vill ta ut serviceavgift. ...

Jag förstår inte riktigt varför du är missnöjd med serviceavgiften, du blev informerad om att de fanns en risk att du skulle få betala den. Sen testar de din produkt 2 gånger utan att finna fel, varav det inte är helt otänkbart att de därefter debiterar avgiften. Sen att du hoppas att du skall få slippa betala den genom att hänga upp dig på personalens formuleringar är en helt annan sak...

Hoppas dock att det löser sig för dig, aldrig kul att vara missnöjd efter dyra inköp!

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Webhallen

Klipper lite för att få lite läsbarhet: (Inget illa menat om du tycker jag klippt något vitalt)

Skrivet av Falconary:

blev då informerad om att han kommer testa nätagget i butiken, och hittar man inget "fel" så kan man ta ut en serviceavgift på 250 kr. Jag blev fundersam och frågade vad han menade med "kan" ta ut en avgift, finns det avgift eller inte? Anställd A svarade att ifall det är något som tar tid/är jobbigt att göra så kan de på webhallen ta ut en serviceavgift, MEN att det också beror på vem det är som utför testen och om han/hon vill ta ut serviceavgift. Det lät jättekonstigt, behöver jag smöra och få den anställde på gott humör för att slippa betala tänkte jag? Dessutom vet jag inte om felet/missljudet kommer återskapas av testaren och ifall det inte gör det så vill jag veta ifall det är något som jag blir tvungen att betala för. Kan inte hänga löst.

Informationen är riktig, vi kan ta ut en avgift.
Vi kan inte på förhand, innan utfört test, avgöra om det är underlag för att debitera någon dock.
Formuleringen kring "vem" som testar en produkt är nog bara dåligt informerat: "vem" i det här fallet är alltså antingen "vi" (som i Webhallen) eller en extern firma.
I de fall en extern firma utför testet och debiterar oss och inga fel uppdagas så skickas fakturan i regel vidare.
I de fall vi testar själva och testet är enkelt att utföra så brukar vi skippa att debitera något.

Vi försöker helt enkelt undvika att fakturera kunder i "onödan". Vi är ju akut medvetna om att ingen är särskilt taggad på dessa avgifter.

Men som sagt: vi kan inte avgöra innan vi gjort några tester om en kund är tvungen att betala, det går inte att begära. Debiteringen beror ju på utfallet av testet.

Citat:

Jag tyckte att det var jättekonstigt och frågade om jag kunde hämta datorn för att bevisa att det uppstår ljud, men fick svaret att det inte gick. Jag frågade ifall jag kan spela in ljudet och visa hur det låter, men fick svaret att det inte heller gick.

Eftersom vi sålt en enskild komponent är det den vi kan testa. Att ta in variablerna av att ha upp till 10 andra komponenter i en maskin som vi inte ansvarar för gör att vi inte kan testa det.
Samma sak med ett RAM-minne, vi testar det i en maskin vi vet fungerar. Inte i kunders datorer då det t.ex. kan vara moderkortet som ger problem etc.

Citat:

Det var inte på min begäran, utan anställd B rekommenderade det och han förklarade att han vet hur det känns när nåt sånt låter och hur irriterande det är och därför tyckte han att man kan testa ännu en gång, och varför inte tänkte jag, kanske har de goodwill. Kommer tillbaka nästa dag och får reda på att missljudet inte återskapats att jag måste betala 250 kr för serviceavgift nu.

Är det så det förhåller sig så är det ju onekligen dåligt skött av personen i fråga. Kan inte annat än att be om ursäkt och intyga att vi tar informationen vidare för att utreda vad som hänt och se till att liknande situationer inte uppstår.

Citat:

Hade jag i början fått reda på att jag MÅSTE betala 250 kr ifall felet inte återskapas så hade jag åtminstone vetat det och antingen valt att gå vidare eller inte.

Du har enligt egen utsago blivit informerad muntligen och jag antar att du också skrev på alla servicepapper där det informeras om eventuella avgifter när du lämnade in agget? Förstår dock att det blir dumt om du lämnar in den på vår rekommendation en andra gång och då åker på avgiften.

Så som sagt: mitt erbjudande om att du kontaktar mig via PM och vi tar vidare detta med hjälp av de underlag (videoklippen) du nu presenterat i den här tråden kvarstår.
Det verkar onekligen som om vi inte skött det snyggt på ett par punkter och det rättar vi gärna till. Och som tidigare nämnt har vi redan tagit tillfället i akt att börja uppdatera våra rutiner kring hanteringen av denna typ av ärenden.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Kära Webhallens representant: om ni har sålt en produkt specificerad för ett brett användningsområde (t. ex. effektuttag) kan ni inte bara testa under ett mycket smalare område och sedan hävda att felet inte finns. Det är INTE tillräckligt för att bevisa att det inte är ett ursprungligt fel. Ni behöver t.ex. testa mot kundens dator och sedan mäta att kundens belastning av nätaggregat är utanför nätaggets spec. Detta så länge bevisbördan ligger hos er, d.v.s. de första sex månaderna efter köpet.

Har ni/branschen i övrigt förresten förhandlat fram nån praxis runt testavgifter med konsumentverket, eller skjuter ni från höften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Coil whine är en svår gråzon.

Ponera detta:

Olle köper
Moderkort A
Moderkort B
PSU A
PSU B
Grafikkort A
Grafikkort B

Test ett:
Moderkort A
PSU A
Grafikkort A
Ger coil whine, ljudet verkar komma från PSUn. Fine, dålig PSU eller?

Han testar då:
Moderkort A
PSU B
Grafikkort A
Ljudet försvinner, alla tre produkter fungerar perfa, bra eller?

Han fortsätter att experimentera:
Moderkort A
PSU A
Grafikkort B
Inget coil whine här heller, det kanske inte var PSUn det var fel på ändå?

Sista testet:
Moderkort A
PSU B
Grafikkort B
Attans, coil whine igen, fel på PSU B eller vänta två test tidigare var den ju felfri?

Kort sagt:
Det är kombinationen som avgör i regel, inte den enskilda komponenten.
Betyder det att samtliga sex produkter ovan ska tillbaka till tippen?

Ett välmående nätaggregat skall väl ändå klara av alla olika kombinationer av komponenter som kan tänkas kopplas mot den inom nätaggets specifika användningsområde?
Fungerar den utmärkt med komponent A men får missjud av komponent B och C så är det väl knappas de andra komponenternas fel att det uppstår missljud från nätaggets interna delar?

Hade aldrig gått med på det där, förbannat dåligt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Webhallen
Skrivet av peterhjalmarsson:

Kära Webhallens representant: om ni har sålt en produkt specificerad för ett brett användningsområde (t. ex. effektuttag) kan ni inte bara testa under ett mycket smalare område och sedan hävda att felet inte finns. Det är INTE tillräckligt för att bevisa att det inte är ett ursprungligt fel. Ni behöver t.ex. testa mot kundens dator och sedan mäta att kundens belastning av nätaggregat är utanför nätaggets spec. Detta så länge bevisbördan ligger hos er, d.v.s. de första sex månaderna efter köpet.

Har ni/branschen i övrigt förresten förhandlat fram nån praxis runt testavgifter med konsumentverket, eller skjuter ni från höften?

Hej.

Vi kan inte ansvara för att testa en hel maskin byggd på delar som inte är sålda eller monterade av oss. Vi kan inte heller ansvara för förvaring (dvs att de tar sig helskinnade genom testprocessen) om vi inte vi inte sålt dem.
Däremot säger jag ju att vi absolut skulle beakta ljud/bildupptagningar så jag förstår inte varför man skulle hänga upp sig på det.
(Vilket också har den sekundära fördelen att man slipper kånka in hela sin dator.)

Angående felsökningsavgift så har vi satt 250kr då det representerar ett bra snitt av vår faktiska kostnad per fall.

Oskäliga nivåer regleras genom uttalanden från ARN, Konsumentverket eller ett domslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Pelleboj:

Ett välmående nätaggregat skall väl ändå klara av alla olika kombinationer av komponenter som kan tänkas kopplas mot den inom nätaggets specifika användningsområde?
Fungerar den utmärkt med komponent A men får missjud av komponent B och C så är det väl knappas de andra komponenternas fel att det uppstår missljud från nätaggets interna delar?

Hade aldrig gått med på det där, förbannat dåligt.

Fast nu hänger du upp dig på en inledning som slutar med att jag säger att vi har i regel tre fall där vi hade godkänt returen:
Om vi har en bild/ljudupptagning, om vi ser att produkten (eller den produktserie som den ingår i) brukar vara behäftad med liknande problem eller om vi själva kan reproducera det.

Kort sagt: du hade inte behövt gå med på det.
Har du läst in något annat i mitt inlägg så får jag be om ursäkt om jag uttryckt mig otydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterhjalmarsson:

Kära Webhallens representant: om ni har sålt en produkt specificerad för ett brett användningsområde (t. ex. effektuttag) kan ni inte bara testa under ett mycket smalare område och sedan hävda att felet inte finns. Det är INTE tillräckligt för att bevisa att det inte är ett ursprungligt fel. Ni behöver t.ex. testa mot kundens dator och sedan mäta att kundens belastning av nätaggregat är utanför nätaggets spec. Detta så länge bevisbördan ligger hos er, d.v.s. de första sex månaderna efter köpet.

Har ni/branschen i övrigt förresten förhandlat fram nån praxis runt testavgifter med konsumentverket, eller skjuter ni från höften?

Men är det en defekt vara så borde det manifestera sig i deras testrigg annars kan det bero på hårdvara hos TS som i sin tur Webhallen inte har sålt till honom.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Webhallen kan ju inte ta ansvar för om någon annan del i hans dator orsakar detta problem.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Exakt vilka AX-modeller menar du? Flextronicsbaserade AX760i och AX860i som kom efter SeaSonic-byggda AX750/760 och AX850/860 presterar bättre än de tidigare utan i, inte sämre, bl a pga en DSP som gör aggen mer spänningsstabila under olika belastningar än vad som setts tidigare. Alla är bra, men den senare modellen från Flextronics är lite bättre (och ett mycket vackrare bygge).

Menar du enbart spoltjut så borde du inte använda "sämre" eftersom det inte har något med kvalitet eller funktion att göra. Du får gärna i så fall också länka till någon undersökning som säger att Flextronicsbyggen skulle ha mer spoltjut, bortsett från en batch av AX1200 för längesen, där Corsair bytte ut dem utan knot, men det agget säljs inte ens längre.

Tack för utförligt svar Webhallen!

Ja, lite fel med sämre:) menade att det förekommer även på nya serien och även på fler ex Får vara tydligare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har fått hjälp nu utav representanten från Webhallen här i tråden, fick alternativet att byta ut mitt nätagg eller lämna tillbaka det. Jag valde att byta ut det mot samma nätgg, dvs Corsair AX860 (alltid haft Corsair), och nya nätagget fungerar perfekt och låter i stort sett ingenting. Känner mig väldigt nöjd med köpet nu, och vill tacka webhallen för supporten! Grymt schysst att ni kunde rycka in och hjälpa, förväntade inte mig det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Har fått hjälp nu utav representanten från Webhallen här i tråden, fick alternativet att byta ut mitt nätagg eller lämna tillbaka det. Jag valde att byta ut det mot samma nätgg, dvs Corsair AX860 (alltid haft Corsair), och nya nätagget fungerar perfekt och låter i stort sett ingenting. Känner mig väldigt nöjd med köpet nu, och vill tacka webhallen för supporten! Grymt schysst att ni kunde rycka in och hjälpa, förväntade inte mig det!

Ren good-will från deras sida. Kul att de löste sig för dig men samtidigt borde du lära dig av situationen..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Ren good-will från deras sida. Kul att de löste sig för dig men samtidigt borde du lära dig av situationen..

Lära sig vad? Att coilwhine eller döda pixlar på en skärm är OK och att köpa nya delar är som ett stort lotteri av bra/dåliga grejer?

Har aldrig haft coilwhine i något av mina produkter jag har köpt, och hade jag fått det hade jag definitivt aldrig gett mig och accepterat att jag pungat ut en massa pengar för en produkt som uppenbarligen inte är 100% felfri och sedan betala "serviceavgift" för en produkt man har garanti på? Fungerade datorn utan coilwhine innan han bytte nätagg så ska den fungera med ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ren good-will från deras sida. Kul att de löste sig för dig men samtidigt borde du lära dig av situationen..

Jag säger som föregående talare, man skall fan inte behöva ha ett loteri på delar ifall dom funkar eller inte, är dom gjorda för att fungera för dom så skall dom fan ta mig funka med varandra utan missljud etc, hade aldrig accepterat det om jag köpt något annat, som en bil eller liknande....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Har fått hjälp nu utav representanten från Webhallen här i tråden, fick alternativet att byta ut mitt nätagg eller lämna tillbaka det. Jag valde att byta ut det mot samma nätgg, dvs Corsair AX860 (alltid haft Corsair), och nya nätagget fungerar perfekt och låter i stort sett ingenting. Känner mig väldigt nöjd med köpet nu, och vill tacka webhallen för supporten! Grymt schysst att ni kunde rycka in och hjälpa, förväntade inte mig det!

Bra att ha nåt att hänvisa till om man skulle råka ut för samma sak hos Webhallen!

Är det så många variabler som krävs för att få ett nätagg utbytt pga missljud så tycker jag Webhallen borde ha mycket tydligare information gällande nätagg på sin hemsida. Det borde stå tydligt vad som gäller för varje nätagg. Och så tycker jag Webhallen ska rekommendera vilka komponenter varje nätagg passar till då det tydligen enligt Webhallen är av stor betydelse.

Permalänk

Jag tycker att Webhallen borde vara klarare med vad som menas med att dom "kan" ta ut en avgift vid felsökning.
Att bara säga att det "kan" kosta 250 kr är lite som att säga att det "kan" kosta 250 kr att använda deras kundtoalett om det visar sig att du skiter stock i avloppet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coopish:

Bra att ha nåt att hänvisa till om man skulle råka ut för samma sak hos Webhallen!

Är det så många variabler som krävs för att få ett nätagg utbytt pga missljud så tycker jag Webhallen borde ha mycket tydligare information gällande nätagg på sin hemsida. Det borde stå tydligt vad som gäller för varje nätagg. Och så tycker jag Webhallen ska rekommendera vilka komponenter varje nätagg passar till då det tydligen enligt Webhallen är av stor betydelse.

Det måste ju ha varit ett kvalitetsfel på hans första Corsair AX860 då han fick inbytt till ett exakt likadant nätagg som fungerar felfritt med samma dator som hade problemet. Det är ju upp till de stora nätbutikerna att begära att tillverkarna höjer sin kvalite på sina grejer eller mer nogrannare tester av sina produkter innan de skeppar iväg dom och inte bara producera och skicka iväg.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Hyperträd:

Jag tycker att Webhallen borde vara klarare med vad som menas med att dom "kan" ta ut en avgift vid felsökning.
Att bara säga att det "kan" kosta 250 kr är lite som att säga att det "kan" kosta 250 kr att använda deras kundtoalett om det visar sig att du skiter stock i avloppet.

Grundregeln är enkel:
Om vi lägger tid och resurser på att testa något som det visar sig inte är något fel på förbehåller vi oss rätten att ta betalt för det.

Skulle testet i sig ta helt obetydliga resurser/tid i anspråk så försöker vi vara rimliga och strunta i att ta betalt. (Tex "det här usb minnet är helt dött": vi pluggar in det i en dator och ser att det funkar vilket tar typ 1 minut, då tar vi inte betalt för det såklart.)

Tycker man att det låter godtyckligt så är ju alternativet att alla alltid måste betala om produkten visar sig vara felfri. Jag har dock väldigt svårt att se hur det skulle ligga i någons intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Lära sig vad? Att coilwhine eller döda pixlar på en skärm är OK och att köpa nya delar är som ett stort lotteri av bra/dåliga grejer?

Har aldrig haft coilwhine i något av mina produkter jag har köpt, och hade jag fått det hade jag definitivt aldrig gett mig och accepterat att jag pungat ut en massa pengar för en produkt som uppenbarligen inte är 100% felfri och sedan betala "serviceavgift" för en produkt man har garanti på? Fungerade datorn utan coilwhine innan han bytte nätagg så ska den fungera med ett nytt.

Hur ev. företag kan resonera angående coilwhine som i sin tur inte alltid accepteras som ett fel från tillverkarens sida. Sedan ja.. Serviceavgift ska betalas om det visar sig inte vara något fel på detta. Garantiärenden gäller ENBART produkter som det är fel på. Kan de inte replikera felet så är det väl inte så konstigt att TS får betala serviceavgift?

Skrivet av Destromath:

Jag säger som föregående talare, man skall fan inte behöva ha ett loteri på delar ifall dom funkar eller inte, är dom gjorda för att fungera för dom så skall dom fan ta mig funka med varandra utan missljud etc, hade aldrig accepterat det om jag köpt något annat, som en bil eller liknande....

Så du menar att coilwhine enbart kan bero på nätagget? Snälla.. Har haft nog med Coilwhine att göra för att veta att det inte alltid är så lätt att peka ut en komponent. Fungerar nätagget med andra komponenter än just TS dator så kan man faktiskt resonera så att det kan vara fel på kombinationen och inte på produkten.

Skrivet av Hyperträd:

Jag tycker att Webhallen borde vara klarare med vad som menas med att dom "kan" ta ut en avgift vid felsökning.
Att bara säga att det "kan" kosta 250 kr är lite som att säga att det "kan" kosta 250 kr att använda deras kundtoalett om det visar sig att du skiter stock i avloppet.

Håller jag med om.

Skrivet av Bassen87:

Det måste ju ha varit ett kvalitetsfel på hans första Corsair AX860 då han fick inbytt till ett exakt likadant nätagg som fungerar felfritt med samma dator som hade problemet. Det är ju upp till de stora nätbutikerna att begära att tillverkarna höjer sin kvalite på sina grejer eller mer nogrannare tester av sina produkter innan de skeppar iväg dom och inte bara producera och skicka iväg.

Coilwhine beror inte på kvaliten på nätagget.

Skrivet av Webhallen:

Grundregeln är enkel:
Om vi lägger tid och resurser på att testa något som det visar sig inte är något fel på förbehåller vi oss rätten att ta betalt för det.

Skulle testet i sig ta helt obetydliga resurser/tid i anspråk så försöker vi vara rimliga och strunta i att ta betalt. (Tex "det här usb minnet är helt dött": vi pluggar in det i en dator och ser att det funkar vilket tar typ 1 minut, då tar vi inte betalt för det såklart.)

Tycker man att det låter godtyckligt så är ju alternativet att alla alltid måste betala om produkten visar sig vara felfri. Jag har dock väldigt svårt att se hur det skulle ligga i någons intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Var då tydliga med att ni KOMMER att ta ut en avgift om det visar sig inte vara något fel på produkten.. Ordet KAN är ganska löst och borde inte användas i sambandet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds