Lite feedback: (Wall of text varning)
Coil whine är en svår gråzon.
Ponera detta:
Olle köper
Moderkort A
Moderkort B
PSU A
PSU B
Grafikkort A
Grafikkort B
Test ett:
Moderkort A
PSU A
Grafikkort A
Ger coil whine, ljudet verkar komma från PSUn. Fine, dålig PSU eller?
Han testar då:
Moderkort A
PSU B
Grafikkort A
Ljudet försvinner, alla tre produkter fungerar perfa, bra eller?
Han fortsätter att experimentera:
Moderkort A
PSU A
Grafikkort B
Inget coil whine här heller, det kanske inte var PSUn det var fel på ändå?
Sista testet:
Moderkort A
PSU B
Grafikkort B
Attans, coil whine igen, fel på PSU B eller vänta två test tidigare var den ju felfri?
Kort sagt:
Det är kombinationen som avgör i regel, inte den enskilda komponenten.
Betyder det att samtliga sex produkter ovan ska tillbaka till tippen?
Börjar man dessutom blanda in BIOS-inställningar, FPS-limiting/V-sync som gör att ljudet kan komma/försvinna så blir det helt omöjligt att avgöra vad som är vad. (Ofta kan strömsspar-funktionerna, t.ex. EIST ställa till det).
För att göra det ännu svårare:
De flesta normala människor köper inte två av varje och köper ofta inte alla saker samtidigt. I användarens ögon är det därför oftast den senaste prylen som stoppades i datorn när man fick coil whine som får skulden. (T.ex. man köper nytt graffekort och datorn börjar ge coil whine: då tänker man inte att det är PSUn eftersom den funkar ju alldeles finfint med ens gamla grafikkort)
Däremot finns det ju helt klart produktserier som haft en överrepresentation vad det gäller coil whine (AX860 tillhör inte en sådan serie vad vi kan se). Upptäcker vi sådant så är vi givetvis lyhörda för det och agerar därefter.
Så vår inställning:
Vi går på vad vi kan återskapa i våra testriggar. Eller t.ex. om man har en tydlig inspelning som visar på problemet (en egen inspelning då, inte bara ett exempel) så kan det vara ett rimligt underlag. Eller som sagt om det är ett känt/vanligt problem med en produkt/serie.
Har vi inga underlag som påvisar problemet, ljudet inte går att reproducera i vår testmiljö och serien/produkten inte är känd för liknande problem: ja då blir det i regel ett nekande.
Angående tillverkarnas policy:
De flesta tillverkare nekar RMA mot återförsäljare när det gäller coil whine (förutom av samma ovanstående skäl som vi angett). Detta oavsett vad de har för policy mot de kunder som hör av sig direkt till tillverkaren.
Vad det gäller felsökningsavgifter:
Vi tar en, med branchsnittet iåtanke, ganska låg avgift på 250 kr.
Oftast tar vi inte ut avgiften om testningen har varit enkel att genomföra eller om problemet varit av en sådan art att det varit väldigt svårt/omöjligt för användaren att själv avgöra att produkten kan tänkas vara felfri.
Om testningen tar tid, gör att vi måste koppla in en extern servicefirma eller om vi testar samma produkt för samma fel en gång till på kunds begäran trots att inget fel kunnat konstateras vid tidigare testning: då tar vi oftast, men inte alltid, ut avgiften.
Och givetvis tas inte avgiften ut om det visar sig att produkten är behäftad med verifierbara fel (och är inom reklamations/garanti tiden). Då faller hela ansvaret på oss.
Till slut:
Vi har också insett att vi inte har helt tydliga interna policies kring just coil whine så vi kommer att ta fram sådana (mer eller mindre samma info som framgår ovan) så att all personal är synkad kring hanteringen.
I det här enskilda fallet:
Jag tillhör inte vår RMA-avdelning så jag kan inte avgöra i detta enskilda fall men dina inspelningar är ju en ny faktor som vi inte kunde ta i beaktning då du var inne i butiken.
Jag ser dock att du fått svar i Corsair-forumet så du väljer själv vilken väg du vill gå. Vill du ta det genom oss kan du alltid PMa mig så hjälper jag dig vidare så det går lite snabbare.