Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Slippa använda touchpad

Hej ni!

I våras började jag köra ubuntu för första gången på min laptop. Det är ett av mina första seriösa försök till att helt ta klivet bort från windows. Jag insåg rätt snabbt att jag diggade hur mycket man kunde förändra och anpassa sin dator efter egna behag. Jag bytte från Unity till XFCE och är ganska nöjd med hur min dator funkar just nu.

Det finns dock en sak jag aldrig har gillar med laptops, dessa eländiga touchpads. Det känns som om min alltid saktar ner mig, eller att man missklickar på någon skit när man egentligen bara ville ta ny ansatts för att flytta pekarn lite till. Visst, man kan släpa med sig en liten mus om man nu vill, men det förstör på något sätt hela mobilitets tanken eller? Så därför undrar jag nu:

Kan jag utan att använda touchpaden på min laptop:
1: Öppna en musikspelare och välja ut musik jag vill lyssna på
2: Starta upp en film
3: Öppna och arbeta med textdokument
4: Surfa populära webbplatser. Jag antar att detta är punkten som bereder mest problem då internet inte standariserat och det finns gott om Design>Funktionalitet webbsidor (jag tänker på dig way out west sidan).
5: Chatta
6: Lätt kunna byta mellan dessa olika aktiviteterr

Hur pass möjligt är detta? Vad tror ni bereder mest problem? Vilka program finns det som skulle vara intressanta att köra för detta ändamål? Hur har era lösningar sett ut? Har någon kommit så långt att man har kunnat stänga av touchpaden för gott? Dela med er kring tankar och idéer!

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju stänga av touchpaden o använda mus...
Det mesta går ju att sköta från terminalen om du verkligen vill köra textbaserat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en dator med touchskärm?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Prova Tab och Enter. Det kommer man långt på.
Och lite pilar och shift, alt och sånt där skoj.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

4:
Finns addon till Firefox för att navigera utan mus/touchpad.
Vanligast är att alla hyperlänkar får en siffra tilldelad som syns brevid länken eller visas när man trycker på en hotkey, som man sedan använder för att "klicka" på länken.

Går även att använda ' för att söka bland länkar på sidan (F3 next match), vilket är en native funktion i Firefox.

Finns säkerligen liknande funktioner/addons för Chrome.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mousserande:

Hej ni!

I våras började jag köra ubuntu för första gången på min laptop. Det är ett av mina första seriösa försök till att helt ta klivet bort från windows. Jag insåg rätt snabbt att jag diggade hur mycket man kunde förändra och anpassa sin dator efter egna behag. Jag bytte från Unity till XFCE och är ganska nöjd med hur min dator funkar just nu.

Det finns dock en sak jag aldrig har gillar med laptops, dessa eländiga touchpads. Det känns som om min alltid saktar ner mig, eller att man missklickar på någon skit när man egentligen bara ville ta ny ansatts för att flytta pekarn lite till. Visst, man kan släpa med sig en liten mus om man nu vill, men det förstör på något sätt hela mobilitets tanken eller? Så därför undrar jag nu:

Kan jag utan att använda touchpaden på min laptop:
1: Öppna en musikspelare och välja ut musik jag vill lyssna på
2: Starta upp en film
3: Öppna och arbeta med textdokument
4: Surfa populära webbplatser. Jag antar att detta är punkten som bereder mest problem då internet inte standariserat och det finns gott om Design>Funktionalitet webbsidor (jag tänker på dig way out west sidan).
5: Chatta
6: Lätt kunna byta mellan dessa olika aktiviteterr

Hur pass möjligt är detta? Vad tror ni bereder mest problem? Vilka program finns det som skulle vara intressanta att köra för detta ändamål? Hur har era lösningar sett ut? Har någon kommit så långt att man har kunnat stänga av touchpaden för gott? Dela med er kring tankar och idéer!

Jag använder ofta min dator "muslöst" i praktiken, inklusive min laptop. Det kan nämnas att jag trivs bra i terminalen. I de fall där det är effektivare att använda musen/touchpad gör jag givetvis det, men jag skulle säga att det är rätt sällan.

Jag har satt Mod4+s (där "Mod4" är ekvivalent med Super-knappen, aka "knappen vi inte vill nämna vid namn" ) som genväg för att öppna en terminal ("shell", var nog min tanke från början).

  1. Spela musik: vanligen spelar jag musik i Audacious, där jag har globala tangenbordsgenvägar för spela/pausa/stoppa/nästa/föregående (Mod4+Insert/Home/End/PgDown/PgUp, vilket är rätt logiskt och stämmer med en gammal Winampplugin jag använde). Om Audacious inte är igång på något virtuellt skrivbord när jag använder en av dessa kommandon så startas det automatiskt.

    Jag har en stor mängd spellistor upplagda sedan lång tid tillbaka. För att byta till en annan spellista så kan man gå till Audacious och växla "tabbar" precis som i en webbläsare (fast i praktiken använder jag dess "Playlist manager", som öppnas som ett separat sökbart fönster). Enter spelar en markerad låt. Alt+q köar en låt. Det finns tangentbordsgenvägar till egentligen allt.

    Vill man addera låtar till en spellista kan man enklast göra det genom en terminal med `audacious -e` ("enqueue") och en lista på låtnamnen eller en katalog eller något. Ibland kan även `find` användas med fördel, likt exempelvis `find media/min_superbra_musik -iname '*britney*spears*' -exec audacious -e {} +`, osv.

    Vill jag bara spela någon enstaka låt så kan jag använda MPlayer direkt från terminalen.

    Jag har testat både cmus och mpd-lösningar, men fann dem alltid mindre smidiga än Audacious, vilket kan bero på att jag präglades av Winamps gränssnitt från unga år.

  2. Starta film: MPlayer. Jag har börjat titta lite på mpv som ersättare, men inte hittat några egentliga "killer features" än (dessutom är jag inte helt tillfreds med politiken kring dessa FFmpeg/libav/MPlayer2/mpv-bestyr; det kan dock nämnas att MPlayer i sig också kommer med en del bagage).

  3. Öppna och arbeta med textdokument: med Mod4+v öppnar jag Vim i en terminal (notera att man inte behöver gå vägen via Bash). Existerande filer laddas sedan enklast med `:e` följt av filnamnet (med full tabbkomplettering). Jag har även mappat `<Space>e` till att öppna en vertikal split med ett filträd, men använder det sällan till förmån för vanlig tabbkomplettering.

  4. Surfa: jag lever i ett stadie av ständig överraskning över att ingen alternativ webbläsare implementerat Shift+piltangent-funktionen i Opera (OBS: inte ens Operas nya Blinkvariant har denna funktion). Med detta får man en visuell markör som vandrar visuellt bland länkar i den riktning man trycker. Notera att den inte vandrar enligt kodens logiska uppbyggnad (till det använder Opera Ctrl+piltangent), vilket finns som funktion i flera webbläsare, men är väldigt ineffektivt i mina ögon. När man väl markerat en länk så öppnas den med Enter, i en ny tab med Shift+Enter eller i en ny tabb i bakgrunden med Ctrl+Shift+Enter.

    Just denna navigering är en av ett par starka anledningar till att jag fortfarande använder Opera 12.16 som primär webbläsare (men det finns fler; inte minst relaterat till just tangentbordsnavigation). Det ska nämnas att det ibland helt enkelt är mer effektivt att använda musen, och då gör jag det, men ofta klarar jag mig bra utan. Jag har ärligt sökt efter alternativ till detta i form av plugins för både Firefox och Chromium (inklusive Vimperator och Pentadactyl), men jag finner snabbt att implementationerna enligt mig är värdelösa i jämförelse. Om det inte är extremt smidigt att använda så att det utan snack är snabbare och smidigare att använda tangenbordet än musen så blir det bara ett irritationsmoment. Jag antar att det inte är ett lätt problem att lösa då inte ens Opera själva verkar fixa tillbaka funktionen i sin omskrivning av webbläsaren. Dessutom så är en faktor att jag satt Operas gränssnitt i muskelminnet efter att ha använt den primärt sedan strax hitom millenieskiftet.

    I vilket fall så är det bara att växla till en webbläsare; Ctrl+t ger ny tabb, skriva in adressen, Enter. I Opera använder jag även dess "speed dial" för mina vanligen besökta sidor (exempelvis direkt till "Mina trådar" här på SweClockers) som mappar till Ctrl+#, där # är en siffra. Vanligen använder jag numpaden för att aktivera detta. Opera använder också helt enkelt 1 och 2 för att gå till föregående/nästa tabb, och 4 för att "minimera" en tabb (ytterligare en anledning till att jag använder Opera som primär browser: dess "äkta" MDI).

    Jag är också en ganska tung användare av att egendefinierade sökprefix i adressfältet ("g" för Google, "gi" för Google Images, "w" för Wikipedia, "ws" för svenska Wikipedia, "you" för Youtube, "tyda" för Tyda.se, "hitta" för Hitta.se, "wa" för Wolfram Alpha, …). Jag gillar även här Operas implementation (som fanns i många år innan konkurrenterna implementerade detta, precis som tabbar, MDI, etc.) bättre än exempelvis Chromes, men det är väldigt små detaljer som skiljer. I vilket fall gör det att exempelvis en Wikipediasökning bara ligger några snabba tangenttryck bort, vad man än gör på datorn för tillfället.

  5. Chatta: jag använder irssi, dels för IRC, men även för IM genom BitlBee. irssi ligger i en tmux-session på min stationära. Mod4+i ("irssi") gör att jag antingen startar irssi i en tmux-session om ingen existerar, eller öppnar en terminal med denna tmux-session om den existerar, eller växlar till rätt virtuellt skrivbord och lyfter fram just fönstret med tmux-sessionen ifall det redan finns en sådan terminal öppnad. På min laptop gör Mod4+i samma sak, med skillnaden att den ansluter till den stationära tmux-sessionen över SSH.

  6. Byta mellan aktiviteter: Alt+Tab för att växla program (Alt+Shift+Tab för omvänd cirkulering). Mod4+d för att gå till föregående virtuellt skrivbord, Mod4+f för att gå till nästa (minns inte exakt varför jag valde de genvägarna; tror jag tänkte "f" som i "forward" och "d" som i "knappen till vänster om forward", fast kanske främst att de sitter bra till och kan användas bekvämt med en hand). Mod4+m för att minimera ett fönster, Mod4+x för att toggla maximering av fönster, Mod4+t togglar "always on top". Mod4+F1 för att toggla vertikal maximering, Mod4+F2 för att toggla horisontell maximering. Mod4+piltangenter för att flytta ett fönster 20 pixlar åt motsvarande håll; Mod4+Alt+piltangenter för att flytta ett fönster 1 pixel åt motsvarande håll. Jag säger inte att dessa kombinationer är logiska, men det är saker jag valt själv av någon anledning och vant mig vid, så för mig är de naturliga .

    Kan lägga till att jag ofta startar (icke-terminalbaserade) program via GMRun, vilket i sig startas med Mod4+r ("run"). Därutöver har jag en "egen" miniräknare (ett litet Pythonprogram som definierar en del konstanter och extra funktioner innan den startar en interaktiv tolk) på Mod4+c ("calculator"), samt en vanlig Pythontolk på Mod4+p.

Ett tag hade jag en trådlös mus, och det hände flera gånger att jag märkte att den helt enkelt var borta, då det kunde gå väldigt långa sessioner utan att den användes, och det mest låg böcker och papper på dess plats. Numera sitter den fast med sladd i datorn, vilket gör den lättare att hitta . I praktiken används den främst till vissa funktioner i min PDF-läsare Evince (som är rätt kompetent, men bedrövlig vad gäller vissa standardinställningar; mer funktionell än Xpdf, åtminstone, och även om MuPDF är lovande och enklare så saknar den en del viktiga funktioner), samt navigering i Google Chrome som jag kör i en separat session för Googles tjänster och om jag skulle behöva Flash eller liknande.

Anledningen till att jag gärna väljer terminalbaserade program är inte för att vara motsträvig, utan just för att det för mig allt som oftast är mycket effektivare att kunna sköta saker via tangentbordet; även om jag har en mus att tillgå. Dessutom blir saker som fjärråtkomst och automation ofta trivialt enkelt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Du har ingen styrpinne som du kan använda? Jag har en röd punkt i tangentbordet på min Lenovo Thinkpad och jag tycker den funkar bättre att styra muspekaren än touchpaden. Ofta kan man stänga av touchpad via någon funktionsknapp eller i bios.

Men genom att stänga av musnavigeringen och tvinga sig till att använda tangentbordet så går det att lära upp sig hyfsat men jag tycker personligen inte att jag blir snabbare med enbart tangentbordet så därför använder jag styrpinnen också. Lärde mig uppskatta styrpinnen när jag skaffade en begagnad thinkpad x60 som ju saknar touchpad.

Fast styrpinnen är heller inte enbart positiv. Ibland driver markören liksom iväg sakta men säkert åt något håll. Tror det ska gå att justera känsligheten på något sätt, men har inte tagit tag i den saken ännu. Den är dock tillräckligt bra för att jag inte ska tycka det är värt besväret att koppla in en mus.

Permalänk
Entusiast

Själv har jag ställt in i KDE att den interna musplattan skall stängas av när en extern mus kopplas in. Sedan använder jag en trådlös mus med en slimmad USB-mottagare som kan lämnas kvar i USB-porten.
I de få fall jag behöver musplattan, kopplar jag ur alla externa möss, och musplattan aktiveras per automatik.

Nu är det en funktion i KDE's kontrollpanel som jag använder, men det borde inte vara så svårt att få till i liknande miljöer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)