Xeon + vPro, behöver jag grafikkort?

Permalänk
Medlem

Xeon + vPro, behöver jag grafikkort?

Som jag förstått det kräver väl vPro integrerad grafik i cpu:n för att kunna använda vnc-servern?

Xeon-processorer har väl ingen integrerad grafik vad jag vet, så hur är det tänkt att man ska göra då? Skaffa ett diskret grafikkort, visst, men fungerar det med vPros vnc?

Jag har i dagsläget en i5 650 i min server, som har vPro och integrerad grafik, och det fungerar fint. Har planerat en uppgradering till Xeon-processor (socket 1150) och en plattform med stöd för rdim/ecc-minnen, men insåg just att grafiken kan bli ett problem...

Edit: hittade detta dokument, och der ser illa ut för Xeon-processorer utan integrerad grafik:

http://www.vnc.com/products/viewerplus/ViewerPlusProcessors.p...

Men alltså finns det Xeon-processorer med integrerad grafik, så jag får väl helt enkelt gräva fram en sådan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Xeon processorer finns med både integrerat grafikkort och utan så vitt jag vet. Ägde förut en Xeon E3-1245 med Intel HD Graphics P3000, fungerade utmärkt att endast köra med detta grafikkort via DVI porten som fanns på moderkortet (gäller då att ha ett moderkort som stödjer detta givetvis).

Det du ska kolla efter är den sista siffran, De som slutar med xxx0v3 (Haswell) och xxx1v3 (Haswell Refresh? om jag inte minns fel) är utan integrerat grafikkort och de som slutar med xxx5v3 (Haswell) samt xxx6v3 (Hasweel Refresh) har integrerat grafikkort i processorn.

Visa signatur

Workstation: Maximus VIII Gene Intel Core i7-6700K Corsair Dominator 16GB Asus Strix 1080 OC Samsung 970 Evo NVMe 500GB Samsung 850 Evo 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men alltså finns det Xeon-processorer med integrerad grafik, så jag får väl helt enkelt gräva fram en sådan.

http://ark.intel.com/search/advanced?FamilyText=Intel%C2%AE%2...

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cetec:

Xeon processorer finns med både integrerat grafikkort och utan så vitt jag vet. Ägde förut en Xeon E3-1245 med Intel HD Graphics P3000, fungerade utmärkt att endast köra med detta grafikkort via DVI porten som fanns på moderkortet (gäller då att ha ett moderkort som stödjer detta givetvis).

Det du ska kolla efter är den sista siffran, De som slutar med xxx0v3 (Haswell) och xxx1v3 (Haswell Refresh? om jag inte minns fel) är utan integrerat grafikkort och de som slutar med xxx5v3 (Haswell) samt xxx6v3 (Hasweel Refresh) har integrerat grafikkort i processorn.

Ok, sista siffran (innan v3) hade jag inte pejl på, så tack för det tipset!

Precis, det är en bra vy, sorterbar på grafikdelen.

Det lutar åt en E3-1246v3, när de finns att köpa.

Visa signatur

5950X, 3090