Permalänk

Fps hoppar omkring och uppgradering!

Tjena, jag har alltid haft ett problem med min dator, Känns som något är dåligt i den....

När jag kör battlefield 4 så ligger jag runt 100 fps men så fort jag gå in i ett stort hus eller något så baammm och fps ligger nere runt 60 fps... Men det är inte bara battlefield 4, Ibland händer detta på andra spel också...

Jag undra ifall det är något jag ska uppgradera och jag har dom senaste drivrutinerna och kör windows 7 64 bit?
Plus ibland kan datorn vara seg efter användning av tunga program som sony vegas (Editing) och photoshop (Designing)

Jag har tänkt på att installera om datorn, köpa windows 8 och köpa 32gb ram för jag kommer rendera mycket i bakgrunden när jag vill spela in och skit, Jag vill också lägga till en 200gb ssd för spel. Tror ni detta kommer öka fps och göra så att fps ligger stillllllllla utan att hoppa omkring...

Skrev lite frågor kring sakerna
Mina specs
1 Processor Intel Core i5 3570K 3,4ghz - Räcker denna processorn?
2 Hårddisk 1TB seagate Barracuda - Det kan inte vara hårddisken som är dålig för spel?
3 Moderkort ASRock Z77 Pro4
4 Grafikkort card Nvidia GTX 780 - Detta kortet borde sluka allt!
5 Minne Corsair 8GB (2x4GB) - Som sagt mer ram för rendering
6 Os Windows 7 Home - Ens bra till dom nya spelen?
7 Chassi Cooler Master Elite 430 ATX miditower - Jag har 3 fläktar i datorn

Btw varmt på mitt rum men tror inte det är värmen

////Alex

Vet inte vilken kategori jag skulle lägga denna men om den ligger snett, ändra den till rätt moderators

Permalänk
Medlem

Du säger inget om vilka inställningar du kör, men kör du allt på max i 1920*1080 i t.ex BF4 så är allt över 60FPS bra, får du drops som fortfarande håller sig över 60FPS så ska du vara mer än nöjd.

Kollar du Sweclockers eget test http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt... så ligger GTX 780 på ett medelvärde på 79 FPS med drops under 60 FPS.

En SSD gör absolut ingenting för din FPS, däremot påverkar den laddningstider och ger allmänt bättre flyt för datorn förutsatt att du kör den som systemdisk.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Du säger inget om vilka inställningar du kör, men kör du allt på max i 1920*1080 i t.ex BF4 så är allt över 60FPS bra, får du drops som fortfarande håller sig över 60FPS så ska du vara mer än nöjd.

Kollar du Sweclockers eget test http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt... så ligger GTX 780 på ett medelvärde på 79 FPS med drops under 60 FPS.

En SSD gör absolut ingenting för din FPS, däremot påverkar den laddningstider och ger allmänt bättre flyt för datorn förutsatt att du kör den som systemdisk.

Jag kör på medium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexawict:

Jag kör på medium

Kör du cpun oklockad så är det där du tappar effekten, klocka den till 4ghz iaf så bör det gå bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexawict:

Jag kör på medium

Då ska definitvt grafikkortet räcka till ja, testa klocka processorn.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexawict:

Jag kör på medium

Jag var tvungen att testa för att se vad jag låg på, jag kör på ultra i 1920*1080 och ligger mellan 130-150fps konstant, aldrig under 120fps, men jag kör min cpu på 4,5Ghz och har gtx 780 med.
Jag kör dom senaste drivrutinerna för grafikkortet och har min v-sync avstängd i nvidia.

Däremot kör jag normalt med en limiter för fps i msi afterburner så jag har konstant fps för min skärm är ändå bara 60hz och samtidigt blir sakerna inte så varma eftersom jag inte tvingar dom att arbeta till max konstant, sparar både på värmen i datorn, rummet och låter inte lika mycket

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning