SweClockers provar Samsung Gear VR – virtuell verklighet för telefoner

Permalänk
Melding Plague

SweClockers provar Samsung Gear VR – virtuell verklighet för telefoner

Virtuell verklighet är det stora dragplåstret i Samsungs bås på årets IFA-mässa. I blickfånget står glasögontillbehöret Gear VR för telefon Galaxy Note 4.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade jag sett någon med en sån där på skallen på tuben så hade jag klickat på "låsknappen" hela tiden.

Permalänk
Medlem

intressant koncept, men det kommer inte kunna ha så bra grafik som behövs i VR med en liten stackars telefon som källa.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Sinnessjuka pengar. Man ska alltså betala nästan 10k för en mobil och ett vr-headset, när man samtidigt istället kan köpa en rätt så bra PC och Oculus DK2 för nästan samma pris. Fyfan.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag ser inte hur Samsungs amoled med sin okonventionella pixel layout skulle kunna hjälpa VR headset att bli bättre. P.g.a Amoleds pixel layout så blir ju screendoor effekten tydligare än på en variant med mer konventionella layout. Amoled skärmarna har helt enkelt mer svart-yta än de andra som gör screendoor effekten ännu mer synlig.

(Notera att inzoomingen i de länkade bilderna är olika och kan inte jämföras direkt med varandra. Pixel densiteten på de båda bilderna är ungefär lika hög men man kan tydligt se att Amoled skärmen har mer svart yta. Detta är bara för att ge en bild av skillnaderna i screendoor effekten INTE i prestanda, färgkorrekthet osv. Den diskussionen finns det andra trådar om.)

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Är det där skärmen som kommer sitta i den färdiga versionen av Rift?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Sinnessjuka pengar. Man ska alltså betala nästan 10k för en mobil och ett vr-headset, när man samtidigt istället kan köpa en rätt så bra PC och Oculus DK2 för nästan samma pris. Fyfan.

Lite dumt argument ärligt talat. Det här är bra mycket mer portabelt än vad en PC är samtidigt som många redan har en PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är det där skärmen som kommer sitta i den färdiga versionen av Rift?

Kanske själva panelen, dock troligtvis inte samma "styrkort" då Note 4 bara kan ge 60 Hz och Oculus tror jag har lovat 75+.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Mina brillor kommer inte få plats med de där på, det är nåt som irriterar mig, varför de inte gör VR headsets special gjorda för oss människor som har glasögon dagligen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alicorn:

Kanske själva panelen, dock troligtvis inte samma "styrkort" då Note 4 bara kan ge 60 Hz och Oculus tror jag har lovat 75+.

Fast det kan fortfarande vara samma styrkrets till skärmen bara att de ökar klockan på den. Det finns ju egentligen ingen anledning att pressa uppdateringsfrekvensen hårt på en telefon eftersom du måste tänka på strömförbrukningen. Så bara för att telefonen kör 60 Hz betyder inte det att panelen och kretsen inte klarar det. DK2 kör ju skärmen rakt av från en Note 3, komplett med styrkrets som är överklockad till 75 Hz.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag ser inte hur Samsungs amoled med sin okonversiella pixel layout skulle kunna hjälpa VR headset att bli bättre. P.g.a Amoleds pixel layout så blir ju screendoor effekten tydligare än på en variant med mer konversiell layout. Amoled skärmarna har helt enkelt mer svart-yta än de andra som gör screendoor effekten ännu mer synlig.

(Notera att inzoomingen i de länkade bilderna är olika och kan inte jämföras direkt med varandra. Pixel densiteten på de båda bilderna är ungefär lika hög men man kan tydligt se att Amoled skärmen har mer svart yta. Detta är bara för att ge en bild av skillnaderna i screendoor effekten INTE i prestanda, färgkorrekthet osv. Den diskussionen finns det andra trådar om.)

Du menar (o)konventionella?

Skrivet av Sebastian R:

Mina brillor kommer inte få plats med de där på, det är nåt som irriterar mig, varför de inte gör VR headsets special gjorda för oss människor som har glasögon dagligen.

Vi får börja använda linser..

Väldigt mycket pengar för att kunna spela mobilspel i VR... Möjligen kan det gå med virtuella biografer och annat PR-folket har pratat om, men 9 000kr blir rätt många verkliga biovisningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Mina brillor kommer inte få plats med de där på, det är nåt som irriterar mig, varför de inte gör VR headsets special gjorda för oss människor som har glasögon dagligen.

Varför ha brillor på sig när linserna i sig kan stå för förstoring och synfels korrektion?
Vilken optiker som helst kan fixa fram specialgjorda linser för dessa syften.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Du menar (o)konventionella?

Tack, jag rätta till det. (Även om du är en stavnings-nazi. )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Varför ha brillor på sig när linserna i sig kan stå för förstoring och synfels korrektion?
Vilken optiker som helst kan fixa fram specialgjorda linser för dessa syften.

Jo visst går det att ha linser, men jag blir väldigt lätt torr i ögonen av att använda linser på grund av diverse skäl. Sedan är inte linser = glasögon, jag har ett par linser med lika styrka som ett par av mina glasögon. Resultaten är väldigt olika då jag inte kan fokusera på nära håll med linserna eftersom de är för starka, däremot fungerar de väldgit bra på långt håll. Glasögonen går bra på både nära och långt håll.

Att köpa ännu ett par linser endast för att använda VR blir ju en stor kostnadsökning då endagslinser kostar ~750kr/mån med studentrabatt alt 950kr/halvår för månadslinser. Känns lite sådär. :/

Skrivet av Arazand:

Tack, jag rätta till det. (Även om du är en stavnings-nazi. )

Rättade... Allt för att behålla svenskan svensk (och korrekt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jo visst går det att ha linser, men jag blir väldigt lätt torr i ögonen av att använda linser på grund av diverse skäl. Sedan är inte linser = glasögon, jag har ett par linser med lika styrka som ett par av mina glasögon. Resultaten är väldigt olika då jag inte kan fokusera på nära håll med linserna eftersom de är för starka, däremot fungerar de väldgit bra på långt håll. Glasögonen går bra på både nära och långt håll.

Tror att han menade linserna i själva VR apparaten ^^

Permalänk
Medlem

Jasså gänget är på IFA-mässan! Hoppas på många nice klipp

Det där om att man faktiskt ser pixlarna kan bli lite jobbigt - men va tusan jag spelade Gameboy i timmar utan problem Får se hur utvecklarna tar den vidare, dessutom ser det väl ut som kameran kan användas (kanske redan den gör?)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Tror att han menade linserna i själva VR apparaten ^^

Det trodde jag också först, men sedan läste jag det om en optiker. Då tvivlar jag på att han menar att en optiker ska ersätta linserna i ett VR-headset, men jag kanske förstod fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag ser inte hur Samsungs amoled med sin okonventionella pixel layout skulle kunna hjälpa VR headset att bli bättre. P.g.a Amoleds pixel layout så blir ju screendoor effekten tydligare än på en variant med mer konventionella layout. Amoled skärmarna har helt enkelt mer svart-yta än de andra som gör screendoor effekten ännu mer synlig.

(Notera att inzoomingen i de länkade bilderna är olika och kan inte jämföras direkt med varandra. Pixel densiteten på de båda bilderna är ungefär lika hög men man kan tydligt se att Amoled skärmen har mer svart yta. Detta är bara för att ge en bild av skillnaderna i screendoor effekten INTE i prestanda, färgkorrekthet osv. Den diskussionen finns det andra trådar om.)

Det är faktiskt så att pentile-matrisens diamantformade mönster ger en betydligt behagligare effekt än den traditionella RGB-layouten. I DK2 (pentile) blir det ett sorts nät som smälter in rätt bra i bilden och inte stör om man inte koncentrera sig på det. Den fyrkantiga "gallerdörren" som RGB-layout ger är mycket mer störande.

Din hjärna stör sig betydligt mer på räta linjer.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Varför ha brillor på sig när linserna i sig kan stå för förstoring och synfels korrektion?
Vilken optiker som helst kan fixa fram specialgjorda linser för dessa syften.

Det var min tanke förr också men Oculus har sagt att det nog blir svårt. Linserna i DK2 ligger tydligen "på gränsen för vad man kan göra med traditionell optik" och är inte något som vanliga optiker kan ordna.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är faktiskt så att pentile-matrisens diamantformade mönster ger en betydligt behagligare effekt än den traditionella RGB-layouten. I DK2 (pentile) blir det ett sorts nät som smälter in rätt bra i bilden och inte stör om man inte koncentrera sig på det. Den fyrkantiga "gallerdörren" som RGB-layout ger är mycket mer störande.

Din hjärna stör sig betydligt mer på räta linjer.

/hulle.

Tack för förklaring, det verkar logiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Tror att han menade linserna i själva VR apparaten ^^

Man ställer ju in linserna för att få skärpa (se videon) på samma sätt som en kikare eller mikroskop (binokulärt då) så en viss korrektion är redan inbyggd. Brytningsfel är en helt annan sak dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Gillar konceptet, kan bli ännu bättre i framtiden.

Permalänk
Medlem

Vad är det jag betalar 1900:- för? Är det något mer än ett plastskal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Mina brillor kommer inte få plats med de där på, det är nåt som irriterar mig, varför de inte gör VR headsets special gjorda för oss människor som har glasögon dagligen.

Jag har glasögon och fungerar fint för mig att köra utan dem.
Jag ser nämligen dåligt på långt avstånd och har jättesvårt för att använda glasögon när jag sitter vid datorn nära skärmen. Blir yr med glasögonen på och ser lika bra utan dem. Bara ställa skärmen i lagom avstånd.

Ser du dåligt på nära håll? Så är det ju lite jobbigare, du kan ju alltid ha linser på dig?

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Avstängd

gärna mer personliga åsikter om grejor ni provar på, spec vet vi redan

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Gillar konceptet, kan bli ännu bättre i framtiden.

Håller med, gillar idén oca. Tyvärr får man känslan av Samsung bryr sig ganska lite, det är nog väldigt lite pengar investerat i denna produkt eftersom det är oculus som har utvecklat allt i princip och tillverkningen kostar typ nada. 1900kr? Känns bara som samsung är som vanligt ute efter att mjölka.

Väntar på e konsument versionen av oculus rift istället

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

"HD is on"

Visa signatur

GPU Asus GTX 780 Ti. Audio DT990, Dac/Amp combo: ican & idac
Moderkort MSI Z87-GD65 ATX CPU i5-4670k@4,6
Minne Corsair 16GB CL9 1600Mhz Nätagg be quiet 750w 80+ gold
Chassi Fractal Design R4 White Skärm Eizo Foris 24" 240hz, Dell 24" IPS
Hårddisk Samsung SSD PRO 256GB, 8 Tb lagring

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag de här är de dummaste idén på länge.. Vad kommer härnäst, mugg hållare bakom telefonerna?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pompe90:

Håller med, gillar idén oca. Tyvärr får man känslan av Samsung bryr sig ganska lite, det är nog väldigt lite pengar investerat i denna produkt eftersom det är oculus som har utvecklat allt i princip och tillverkningen kostar typ nada. 1900kr? Känns bara som samsung är som vanligt ute efter att mjölka.

Väntar på e konsument versionen av oculus rift istället

Att släppa ett så extremt nischat tillbehör är ju ett väldigt konstigt sätt att mjölka... Jag tror det ordet har tappat sin ursprungliga betydelse.

Det verkar mer som om Samsung kör sin vanliga strategi med att slänga ur sig massa konstiga saker och så ser det vad som råkar fastna. De är inte rädda för att något floppar, de har ekonomiska muskler nog att misslyckas med första och andra versionen så kan de få till tredje. Deras smarta klocka är ett lysande exempel. De testade om folk ville ha en extremt avancerad klocka som i princip var en telefon som fick plats på armen. Svaret var nej. Då tittade de på vad folk ville ha och började jobba sig åt det hållet. Nu börjar vi redan se smartklockorna konvergera lite.

Så Samsungs satsning på VR är garanterat betydligt mer långsiktig än så här. Det här är ett pilotprojekt. De såg chansen att samarbeta med Oculus eftersom Samsung har skärmar som passar Oculus. I utbyte fick de teknologi som de kan experimentera med för att se vad man kan göra med det. Det är ingen slump att de har det som tillbehör för den dyraste telefonen eftersom den köps av en köpstark grupp som gärna testar. Skulle inte förvåna mig om Oculus får enorma mängder data från det här projektet också. Om inte annat tjänar Oculus på att konceptet sprids till en större publik än bara hardcore spelnördar för det är en rätt nischad marknad. De har lite större visioner än så. Jag tror vi kommer få se fler lösningar från Samsung framöver. Sen får historien avgöra om tekniken är mogen för VR än eller om även den här omgången kommer floppa. Sen får vi väl vänta 10 år till på nästa försök med ännu bättre teknik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Snusfri

Jag skulle vilja se något liknande skal med ställbar hållare för mobiler i olika storlekar så man bara snäpper fast valfri mobil och kan kolla på netflix eller lokal media, dvs inget vr eller liknande utan bara en "hållare".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro