Microsoft köper Mojang och Minecraft i affär värd 18 miljarder kronor

Permalänk

Jadu, 1.8 nerladdat får både client och server. Blir att köra på det om inte Microsoft gör något bra av det.

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Iof vet jag inte hur stort Minecraft fortfarande är bland ungarna, men har svårt att tro att de skulle dra in så mycket på de grejerna direkt, känns som minecraft hypen är över sen ett tag

https://minecraft.net/stats

In the last 24 hours, 10 059 people bought the game.

Långt ifrån dött.

Edit: Och det är bara på PC/Mac/linux.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ahlen:

~41.000kr/h dygnet runt i 50 år, där har du 18 miljarder. x)

Eller 1 miljon/dygn under 50 år.
Grattis Notch och lycka till med att utveckla speliden Microsoft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

var det därför Microsoft la av 18000 arbetare, för att ha råd med minecraft...
och sen undrar man också om dom kommer hinna gå med vinst innan dom förstör det.

Permalänk
Medlem

Men för helvete Microsoft...

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Han hade redan pengar för resten av livet, med råge. Att det skulle ha med hans psykiska hälsa att göra, och inte pengarna, är skrattretande. Om det inte handlade om pengarna, hade han exempelvis lika gärna kunnat skänka sin del av bolaget till de anställda för länge sedan.

Så givetvis handlar det om pengarna, som vanligt. Tråkigt att han låter sig köpas, och särskilt då av en köpare som han till synes inte gillar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Han hade redan pengar för resten av livet, med råge. Att det skulle ha med hans psykiska hälsa att göra, och inte pengarna, är skrattretande. Om det inte handlade om pengarna, hade han exempelvis lika gärna kunnat skänka sin del av bolaget till de anställda för länge sedan.

Så givetvis handlar det om pengarna, som vanligt. Tråkigt att han låter sig köpas, och särskilt då av en köpare som han till synes inte gillar.

Lät ju mer som han inte gillade näthatet han blev utsatt för och kände att pressen från 10miljoner fans/spelare blev för stor.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Notch borde köpa tillbaka DICE från EA

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Han hade redan pengar för resten av livet, med råge. Att det skulle ha med hans psykiska hälsa att göra, och inte pengarna, är skrattretande. Om det inte handlade om pengarna, hade han exempelvis lika gärna kunnat skänka sin del av bolaget till de anställda för länge sedan.

Så givetvis handlar det om pengarna, som vanligt. Tråkigt att han låter sig köpas, och särskilt då av en köpare som han till synes inte gillar.

Att dumpa över ett företag på alla sina anställda låter som ett lysande sätt att skapa en katastrof.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Curik:

Vad skön han är! Han tänker helt och hållet på hur han själv mår och vad han mår bra av. Snacka om självinsikt.

Så mycket självinsikt att han "bara" ville ha 17 miljardär för företaget, trots att han säkert hade kunnat ge bort det gratis och ändå vara på det torra. Skulle han bry sig så lite om pengarna och detta bara handlade om hans hälsa skulle han sålt det tidigare, innan han fick dessa fantasisummor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Lät ju mer som han inte gillade näthatet han blev utsatt för och kände att pressen från 10miljoner fans/spelare blev för stor.

Han hade kunnat hoppa av för länge sedan om det var den viktigaste orsaken.

Skrivet av Zotamedu:

Att dumpa över ett företag på alla sina anställda låter som ett lysande sätt att skapa en katastrof.

Det var som jag skrev ett exempel på vad han kunnat göra, om pengarna inte var viktiga för honom.

Han är fri att göra exakt som han vill, självklart, men personligen anser jag honom vara en hycklare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Han har väl aldrig gjort något arbete? Minecraft var ett hobbyprojekt tills Jeb kom in i bilden.

Tragiskt vilket som. Detta innebär slutet för Minecraft och början på ett molnbaserat Minecraft 2 med noll modstöd (kommer var "omöjligt") och en jävla massa DLC.

Han jobbade på king.com

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Imponerande att Microsoft köpte Mojang för mer än 50% av vad Disney betalade för Marvel och Lucasfilm. Speciellt när Mojang bara är 5 år gammalt.

Det visste jag inte! Det är imponerande! Bra timlön till Markus Persson. Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Någon som vet ungefär hur mycket Markus personligen tjänar på affären? Skulle vara intressant att veta

Jag har läst att han ägde 71% av bolaget. Vilket betyder att han cashar in 12.6 miljarder kronor.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Han hade kunnat hoppa av för länge sedan om det var den viktigaste orsaken.

Det var som jag skrev ett exempel på vad han kunnat göra, om pengarna inte var viktiga för honom.

Han är fri att göra exakt som han vill, självklart, men personligen anser jag honom vara en hycklare.

Så att sälja av bolaget till ett företag som han bedömde hade kapaciteten och kunskapen att fortsätta driva Mojang var alltså helt fel sak att göra? Istället skulle han gett bort det gratis till Microsoft? Eller kanske en annan stor spelstudio? EA? Ubisoft? Sqenix?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Oh snap, dags att invänta nytt namn från Microsoft.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

Han jobbade på king.com

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att han lärde sig allt om lojalitet hos dem. Han var en förebild inom indie-genren. Ett bevis för att man inte behöver stora aktörer för att lyckas inom spelbranschen, och se vad karln går och gör. Hur skulle indie-genren se ut om alla sålde sig själv så fort de får en hit?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jäkligt glad för killarna. Hoppas de kan uppfylla sina drömmar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så att sälja av bolaget till ett företag som han bedömde hade kapaciteten och kunskapen att fortsätta driva Mojang var alltså helt fel sak att göra? Istället skulle han gett bort det gratis till Microsoft? Eller kanske en annan stor spelstudio? EA? Ubisoft? Sqenix?

Hyckleriet ligger som sagt i påståendet att det inte har med pengar att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Hyckleriet ligger som sagt i påståendet att det inte har med pengar att göra.

Så du tycker att han skulle ge bort sitt livsverk till ett stort företag bara för att han råkade vara indie?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så att sälja av bolaget till ett företag som han bedömde hade kapaciteten och kunskapen att fortsätta driva Mojang var alltså helt fel sak att göra? Istället skulle han gett bort det gratis till Microsoft? Eller kanske en annan stor spelstudio? EA? Ubisoft? Sqenix?

Varför var han tvungen att sälja alls? Vad krävde att de skulle ge upp sitt oberoende för en stor mjukvarujätte?

Kunde inte medgrundarna fortsatt utan honom? Det hade nog inte heller varit svårt att få tag i någon intresserade av att ta hans roll

...

Men visst: Notch kanske faktiskt ärligen och till 100% tror att det bästa för Mojang och Minecraft är att bli uppköpta av Microsoft. Är det hyckleri då?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

Varför var han tvungen att sälja alls? Vad krävde att de skulle ge upp sitt oberoende för en stor mjukvarujätte?

Kunde inte medgrundarna fortsatt utan honom? Det hade nog inte heller varit svårt att få tag i någon intresserade av att ta hans roll

...

Men visst: Notch kanske faktiskt ärligen och till 100% tror att det bästa för Mojang och Minecraft är att bli uppköpta av Microsoft. Är det hyckleri då?

Ja var det inte det han gjorde? Han kände att han inte klarade av att leda Mojang, jag är inte förvånad. Det krävs väldigt mycket att driva ett så stort företag. Så han letade efter någon som kunde ta över och eftersom han samarbetat med Microsoft tidigare så ansåg han att de var lämpliga att ta över. Hur gör man sig av med ett så stort företag och ser till att det blir rätt person om man ska ge bort det? Hur vet han att den som får det inte bara själv säljer av det för 18 miljarder? Visst, sjukt dick move men många hade nog inte brytt sig för 18 miljarder. Var medgrundarna mer lämpliga för att driva ett företag? Det är ju annars en klassiker bland små nystartade företag. De har en sjukt bra idé som de lyckas sälja in. Sedan växer de och kraschar totalt för innovatörerna som startade det helt saknar det som krävs för att hantera ett större företag än tre pers i ett garage. Jag ser inte riktigt hyckleriet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Microsoft gjorde en vinst på 22 miljarder USD förra året och de har tillgångar på 170 miljarder dollar. Så med andra ord la de ungefär 11 % av förra årets vinst på den här affären. Jag tror de har råd.

Precis, pengar är nog inget det är oroade över.

Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

https://minecraft.net/stats

In the last 24 hours, 10 059 people bought the game.

Långt ifrån dött.

Edit: Och det är bara på PC/Mac/linux.

Wow, det var väldigt förvånande! Det kanske har nått en ny marknad, fick just reda på att mina systersöner är förtjusta i spelet, iof på surfplatta, på gratisversionen, men i alla fall, de är ju 6-8år.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Större hycklare får man leta efter! Det var kul så länge det varade!

Du kan inte mena att du hade tagit emot 18 miljarder(!) för något du skapat det senaste året? Jag vet inte hur många liv du lever, men jag lever ett och hade jag fått chansen att vara ekonomiskt oberoende för resten av mitt liv hade jag definitivt tagit den!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja var det inte det han gjorde? Han kände att han inte klarade av att leda Mojang, jag är inte förvånad. Det krävs väldigt mycket att driva ett så stort företag. Så han letade efter någon som kunde ta över och eftersom han samarbetat med Microsoft tidigare så ansåg han att de var lämpliga att ta över. Hur gör man sig av med ett så stort företag och ser till att det blir rätt person om man ska ge bort det? Hur vet han att den som får det inte bara själv säljer av det för 18 miljarder? Visst, sjukt dick move men många hade nog inte brytt sig för 18 miljarder. Var medgrundarna mer lämpliga för att driva ett företag? Det är ju annars en klassiker bland små nystartade företag. De har en sjukt bra idé som de lyckas sälja in. Sedan växer de och kraschar totalt för innovatörerna som startade det helt saknar det som krävs för att hantera ett större företag än tre pers i ett garage. Jag ser inte
riktigt hyckleriet.

För någon som verkar hålla indiefanan högt och som varit synlig i sin misstro mot de stora drakarna som tex Facebook gällande Oculus, och som tidigare ondgjort sig över att Microsofts "ruining the PC as an open platform" så var han ändå rätt snabb att vända sig till en av dem och raka in pengarna. Jag tycker det går att uttolka hyckleri ur det om man vill.
Men jag öppnade också medvetet för att han kanske faktiskt såg det som bästa vägen för Mojang... Vem vet, det är kanske något som hela bolaget kommit överens om tillsammans.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Stämmer det känns ju 17 miljarder lite väl mycket kanske, men okej

Det är inte bara spelet i sig.
Dom får ett varumärke som i princip alla känner till på ett eller annat sätt.
Personalen/Kunskapen.
Koden/materialet som spelet består av.

Så om vi tycker det är mycket pengar, dom skulle aldrig spendera sådana summor om det inte fanns en tanke bakom det hela som gör att dom får tillbaka dom på långsikt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Du kan inte mena att du hade tagit emot 18 miljarder(!) för något du skapat det senaste året? Jag vet inte hur många liv du lever, men jag lever ett och hade jag fått chansen att vara ekonomiskt oberoende för resten av mitt liv hade jag definitivt tagit den!

This. Visst kan jag hålla med om att det är lite hyckleri att påstå att det inte alls handlade om pengar osv. Men det finns inte en person här som skulle tacka nej till 18 miljarder kronor. Han kan bygga upp tio nya spelstudier med dem pengarna om han så vill, eller så tar han ut förtidspension och sitter och skriver skitprogram som han själv sa. Moraliskt eller inte, ett jävla bra ekonomiskt val var det iaf.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Han vore ju dum om han inte sålde det för dom pengarna, eller tycker ni han skulle vara "snäll" och stanna kvar? Seriöst, inte en kotte hade gjort det, och den personen som hade det hade inte kommit ens förbi startlinjen i resan som han har gjort, för då är man blåst helt enkelt..

Microsoft har råd och resurser till att förvalta detta bättre, att tjäna pengar på olika områden, utnyttja det till att slå in det på helt andra saker och antagligen öka försäljningen av sina egna nuvarande produkter. Tror dom har tänkt igenom det ganska så noga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt! Tänk vilken värld vi lever i när en simpel programerare kan uppnå detta! Dessutom med mycket stor ärlighet genom hela processen!

Ett fenomen är bara förnamnet och tänk efter, nu är han större än Roxette, kanske även Abba om man bara räknar i pengar för en underhållsprodukt. Han har med sitt team skapat ett värde som är ungefär lika stort som alla inspelade pengar för Sagan om Ringen-trilogin på kortare tid!(3 miljarder dollar enligt wikipedia),. Och då räknar vi bara säljsumman inte alla hundratals miljoner i intäckter. Det var tusentals människor involverade i dom projekten och dom visades väl på tiotusentals biografer. Rätt så sjukt!

Skrivet av Zotamedu:

Att dumpa över ett företag på alla sina anställda låter som ett lysande sätt att skapa en katastrof.

Nä, han "dumpade" över företaget på Microsoft. Dom anställda är fortfarande anställda. Notch har inte varit med i utvecklingen iaf och jag tror inte du är rätt person att undervärdera dessa människors kompetens.

Vi får se hur det går och självklart förlorar spelet en stor del av själva community-känslan iom detta. Allt har dock ett slut, även motivationen.

Kom tillbaka när du står där med 10 ton ansvar och en väg ut som ger miljarder.

Att människor ens vågar se ner på Notch i detta läget är för mig obegripligt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770