Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Hej och hallå, ska testa mig på min första överklock och har läst igenom den fina guiden i första posten.

Jag sitter på en MSI GD65, har clickbios2 och ska klocka en 3570K (hur pass fungerar den att klocka via windows, eller bör man gå ut till "riktiga" uefi).
Började gå igenom alla inställningar där och har lite frågor och funderingar innan jag tänker gå vidare.. vill va rejält insatt innan jag börjar klocka!

Hittade några inställningar som din guide inte tog upp vad dom gjorde (eller så heter dom något annat på ditt kort), så jag undrar om någon vet vad dessa saker gör och vad för instälning man bör ha på den.

*CPU Core Vdroop Offset Control.
*Digital Compensation Level.
*CPU Core Switching Freqency.

Sen kunde jag inte ställa om

CPU Core Coltage
Dram Voltage
CPU I/Q Voltage
GPU Voltage
System Agent Voltage
CPU PLL Voltage

(Gissar att jag måste ändra nån inställning för att kunna ändra dom, vet någon vars den fins?

Dom låg under "overclock settings".
*Intel C-State.
*Package C-State Limit (Kunde ej dissable den, fans bara C0 - C2 - C-6 - No Limit eller Auto)

Sen Kunde jag ej ändra på
Long Duration Power Limit
Long Duration Maintained Limit
Short Duration Power Limit
Primery Plain Current Limit
Secundery Plain Current Limit
Primery Plane Turbo Power Limit
Secondery Plane Turbo Power Limit

(Gissar att det är samma sak som hindrar mig från att ändra dom.)

Och dessa låg under fliken "CPU - Featurs"

Sen så fins tabben "ECO" vars jag hittar dessa saker som jag ej är säker på.

CPU Phase Control.
C1E Support.
Intel C-state.
Package C-State.

Har försökt hitta en beskrivning över vad detta gör men hittar ingen guide för det så då vänder jag mig till er (Och är ganska trött just nu så många av svaren kan vara självklara men jag är för trött för att förstå det!)

Nu vet jag inte hur bra koll du har men det som kan vara är att core voltage är ställd på auto. Då kan du inte ändra på volttalet innan du ändrat det. Annars så redigerar du talen genom att skriva in nya. Om ditt bios är riktigt konstigt så kanske du endast har auto och override. Då ändrar du genom att ersätta auto med ett tal. typ 1,050 volt eller liknande. Du lär kunna hitta en spänning som finns nu. Ställ in den om du hittar den.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Var kraschar den? (Turbo boost ser låg ut, det kan vara problemet om den kraschar i prime95 eller liknande) Du kan för övrigt kolla ifall minnet är boven eller något liknande. Annars kan du övergå till de extremare metoderna och överklocka basfrekvensen. Vad då beredd på att det påverkar hela systemet.

Skrivet av Hiraeth:

Som sagt, tesata att höja Turbo boost

Den bluescreenar vid den första ljusblå loggan i Win8-booten, precis när de vita prickarna börjar cirkla. Höjde V-offstet i steg om 0.005 upp till 0.085V utan resultat. Vad jag kunde se av guiden så skulle turbo boost endast höjas om den strulade i prime95? Tack för svar!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Den bluescreenar vid den första ljusblå loggan i Win8-booten, precis när de vita prickarna börjar cirkla. Höjde V-offstet i steg om 0.005 upp till 0.085V utan resultat. Vad jag kunde se av guiden så skulle turbo boost endast höjas om den strulade i prime95? Tack för svar!

Vad har du för volttal på din stabila klock? Med det kan du utröna vad du har med en specifik offset. Även kan turbo boost vara boven ändå. Windows bootar på en kärna (om du inte ändrat systeminställningar(åtminstone windows 7)). Detta kan få turbo boost att klocka upp denna.

Jag kan ärligt säga att jag inte riktigt vet hur turbo boost fungerar och att jag gissar nu.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av azezl:

Hej och hallå, ska testa mig på min första överklock och har läst igenom den fina guiden i första posten.

Jag sitter på en MSI GD65, har clickbios2 och ska klocka en 3570K (hur pass fungerar den att klocka via windows, eller bör man gå ut till "riktiga" uefi).
Började gå igenom alla inställningar där och har lite frågor och funderingar innan jag tänker gå vidare.. vill va rejält insatt innan jag börjar klocka!

Hittade några inställningar som din guide inte tog upp vad dom gjorde (eller så heter dom något annat på ditt kort), så jag undrar om någon vet vad dessa saker gör och vad för instälning man bör ha på den.

*CPU Core Vdroop Offset Control.
*Digital Compensation Level.
*CPU Core Switching Freqency.

Sen kunde jag inte ställa om

CPU Core Coltage
Dram Voltage
CPU I/Q Voltage
GPU Voltage
System Agent Voltage
CPU PLL Voltage

(Gissar att jag måste ändra nån inställning för att kunna ändra dom, vet någon vars den fins?

Dom låg under "overclock settings".
*Intel C-State.
*Package C-State Limit (Kunde ej dissable den, fans bara C0 - C2 - C-6 - No Limit eller Auto)

Sen Kunde jag ej ändra på
Long Duration Power Limit
Long Duration Maintained Limit
Short Duration Power Limit
Primery Plain Current Limit
Secundery Plain Current Limit
Primery Plane Turbo Power Limit
Secondery Plane Turbo Power Limit

(Gissar att det är samma sak som hindrar mig från att ändra dom.)

Och dessa låg under fliken "CPU - Featurs"

Sen så fins tabben "ECO" vars jag hittar dessa saker som jag ej är säker på.

CPU Phase Control.
C1E Support.
Intel C-state.
Package C-State.

Har försökt hitta en beskrivning över vad detta gör men hittar ingen guide för det så då vänder jag mig till er (Och är ganska trött just nu så många av svaren kan vara självklara men jag är för trött för att förstå det!)

Har du läst inlägg #2 i denna tråden. Där visar jag hur man överklockar med exakt samma moderkort.
Snabba hints:
Använd UEFI då Click2Bios är på tok för slö och instabil.
Håll koll på temperaturen på på kärnor och VRM.

Du överklockar med Multi och inte Turbo-multiplier som Lucas (Sw3de) har visat.

  • CPU Core Vdroop Offset Control. 62.5%-87.5% (Testa dig fram vad som behövs).

  • Digital Compensation Level. - High

  • CPU Core Switching Freqency. - 2X om du har bra luftflöde över VRM. (Dessa skall ej gå över 90-95°C(VRM) om du inte vill ha slitage på kretskortet)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Nu vet jag inte hur bra koll du har men det som kan vara är att core voltage är ställd på auto. Då kan du inte ändra på volttalet innan du ändrat det. Annars så redigerar du talen genom att skriva in nya. Om ditt bios är riktigt konstigt så kanske du endast har auto och override. Då ändrar du genom att ersätta auto med ett tal. typ 1,050 volt eller liknande. Du lär kunna hitta en spänning som finns nu. Ställ in den om du hittar den.

Googlade runt lite och var inte bara jag som hade problem med att ställa in volt osv, man är tvungen att ändra dom med "+" och "-" istället för att dubbelklicka och skriva in ett tal. Är väll säkerhetsåtgärd så man inte råkar skriva in en 0 för mycket eller nått sånt!

Skrivet av DavidtheDoom:

Har du läst inlägg #2 i denna tråden. Där visar jag hur man överklockar med exakt samma moderkort.
Snabba hints:
Använd UEFI då Click2Bios är på tok för slö och instabil.
Håll koll på temperaturen på på kärnor och VRM.

Du överklockar med Multi och inte Turbo-multiplier som Lucas (Sw3de) har visat.

  • CPU Core Vdroop Offset Control. 62.5%-87.5% (Testa dig fram vad som behövs).

  • Digital Compensation Level. - High

  • CPU Core Switching Freqency. - 2X om du har bra luftflöde över VRM. (Dessa skall ej gå över 90-95°C(VRM) om du inte vill ha slitage på kretskortet)

Hade läst det men var nog så trött igår att jag inte jag inte riktigt tog in det, men nu så ökar jag klocken och stresstestar för fulla muggar!

Hur är det exakt viloläge på CPUn fungerar? Min ligger hela tiden på 4,2 GHZ (vad jag just nu kör) fast jag ej stresstestar.. dock så ligger den rejält lägre i temp.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av azezl:

Googlade runt lite och var inte bara jag som hade problem med att ställa in volt osv, man är tvungen att ändra dom med "+" och "-" istället för att dubbelklicka och skriva in ett tal. Är väll säkerhetsåtgärd så man inte råkar skriva in en 0 för mycket eller nått sånt!

Hade läst det men var nog så trött igår att jag inte jag inte riktigt tog in det, men nu så ökar jag klocken och stresstestar för fulla muggar!

Hur är det exakt viloläge på CPUn fungerar? Min ligger hela tiden på 4,2 GHZ (vad jag just nu kör) fast jag ej stresstestar.. dock så ligger den rejält lägre i temp.

Efter varje gång du ändrar en multipel i bios så stänger C-state av sig i menyn längst ned i OC settings.
Skrolla längst ned och gå in i CPU-Features. Där kan man sätta C-state till enable så ska det fungera fint. Jag väntar oftast med att göra det tills sist när jag har hittat en stabil OC.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Efter varje gång du ändrar en multipel i bios så stänger C-state av sig i menyn längst ned i OC settings.
Skrolla längst ned och gå in i CPU-Features. Där kan man sätta C-state till enable så ska det fungera fint. Jag väntar oftast med att göra det tills sist när jag har hittat en stabil OC.

Ahh, tack då vet jag. Tur att det fins så många kunniga som kan hjälpa en förstagångsklockare!

Nu till mitt nästa "Problem", när jag ställer inte Cpu Core Voltage manuelt så vill den ändå inte öka den ändå, dock om jag kör på auto setting så ökar den dock så vet man ju inte om den går så snålt som möjligt då!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Ahh, tack då vet jag. Tur att det fins så många kunniga som kan hjälpa en förstagångsklockare!

Nu till mitt nästa "Problem", när jag ställer inte Cpu Core Voltage manuelt så vill den ändå inte öka den ändå, dock om jag kör på auto setting så ökar den dock så vet man ju inte om den går så snålt som möjligt då!

Är detta i full "Load" eller i övrigt?. När processorn inte jobbar fullt sänks spänningen automatiskt för att minimera värmeproduktionen

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av azezl:

Ahh, tack då vet jag. Tur att det fins så många kunniga som kan hjälpa en förstagångsklockare!

Nu till mitt nästa "Problem", när jag ställer inte Cpu Core Voltage manuelt så vill den ändå inte öka den ändå, dock om jag kör på auto setting så ökar den dock så vet man ju inte om den går så snålt som möjligt då!

Inte med på vad du menar.
Menar du att du inte ändrar spänning och tror att den skall automatisk ändra sig.
Eller menar du att om du ställer in en Manuell spänning så är spänningen densamma oavsätt vad du ställer in den på? Vilket program kollar du i?

Skrivet av Logina24:

Är detta i full "Load" eller i övrigt?. När processorn inte jobbar fullt sänks spänningen automatiskt för att minimera värmeproduktionen

Detta gäller endast i stock, auto eller offset- och turboklockning.
Vid standard överklockning så sänks spänningen vid belastning, så kallat VDroop.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig överklockat någonting förut, men eftersom att jag skulle vilja få ut lite mer prestanda på min CPU har jag bestämt mig för att försöka mig på det nu. Jag har inte läst igenom hela guiden ännu, så om svaret finns där ber jag om ursäkt, men:

Så vitt jag förstår så sparas alla överklocknings inställningar i moderkortet. Betyder detta att om jag överklockar min CPU och ser till så att allt är stabilt, kan man omformatera datorn utan att allt nollställs igen? Jag antar att det är så, men kommer jag att behöva installera de olika programmen igen när jag installerat om windows? Om jag testat så att överklockningen är stabil och kört med den en vecka eller så antar jag att de programmen inte längre behövs?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Väldigt ny till det här med att överklocka, men jag läste guiden och började med att bara justera Vcore och multipliern.
Vad jag kom fram till var att bara fabriksinställningarna för moderkortet (Gigabyte Z97 Gaming 3) och processorn (i5 4690k 3.50GHz) nådde 90°C i Prime95s blend-test. Fabriksinställningarna var 35x, samt 1.100 Vcore.

Vad innebär detta? Gör det något om stresstestet peakar så högt? Är min dator autoöverklockad? Är min vattenkylare (Corsair Hydro H100i) för dålig? Datorn står en decimeter från en vägg - kan det vara för nära?

Ursäktar om detta redan har tagits upp, men jag hittade ingenting.

Edit: Kan även tilllägga att detta är min första hemmabyggda dator med helt nya delar. Jag använde kylpastan som var förapplicerad på vattenkylaren, och datorn har fungerat felfritt för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Är detta i full "Load" eller i övrigt?. När processorn inte jobbar fullt sänks spänningen automatiskt för att minimera värmeproduktionen

Den ligger på 1.208 hela tiden, dock inte i 100% load. Men tror inte jag har C-State igång håller fortfarande på att hitta rätt volt (crashar efter ca 6 timmar prime).
Värmeproductionen är dock lägre när den inte är i 100% load, fast den ligger runt 15 grader varmare i idel nu är före jag klockade.

Skrivet av DavidtheDoom:

Inte med på vad du menar.
Menar du att du inte ändrar spänning och tror att den skall automatisk ändra sig.
Eller menar du att om du ställer in en Manuell spänning så är spänningen densamma oavsätt vad du ställer in den på? Vilket program kollar du i?

Detta gäller endast i stock, auto eller offset- och turboklockning.
Vid standard överklockning så sänks spänningen vid belastning, så kallat VDroop.

Jag vred upp vcore manuelt och i bios stog det att den ökade men så hände det inget i windows, hittade problemet och det var att av power limiter ej var inställd på max. Ställde upp den rejält och sen så ökade spänningen när jag höjde Vcoren.
Kollar med CPU-Z men nu funkar den som det ska.

Fast nu har jag startat Intel C-State men den vill ändå inte sänka Vcore i idle, både enligt occt och cpu-z så ligger processorn på 1,22 V och 4.6 GHz när den är i idle.
Vad är det för inställning jag missar?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Jaha då var det dags för lite överklockning igen då. Skulle uppdatera bios och tappade bort alla iställningar och profiler. Är guiden fortfarande aktuell?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

Jag har aldrig överklockat någonting förut, men eftersom att jag skulle vilja få ut lite mer prestanda på min CPU har jag bestämt mig för att försöka mig på det nu. Jag har inte läst igenom hela guiden ännu, så om svaret finns där ber jag om ursäkt, men:

Så vitt jag förstår så sparas alla överklocknings inställningar i moderkortet. Betyder detta att om jag överklockar min CPU och ser till så att allt är stabilt, kan man omformatera datorn utan att allt nollställs igen? Jag antar att det är så, men kommer jag att behöva installera de olika programmen igen när jag installerat om windows? Om jag testat så att överklockningen är stabil och kört med den en vecka eller så antar jag att de programmen inte längre behövs?

Tack för all hjälp!

Kul att du fått intresset

Yes, det sparas på moderkortet. Tar du däremot ut batteriet som sitter på moderkortet, så försvinner alla inställningar.

Du kan omformatera utan problem, det har ingenting med överklockningen att göra.

Det du kan behöva göra är en uppdatering av BIOS, ifall det finns en. Och/eller drivrutiner. Alltid bra att ha drivrutiner på ett USB-minne ifall något skulle gå snett.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Jag har inte ens hälften av alla inställningar som nämns i guiden. Så känns inte som att jag får mycket hjälp av guiden.

Dessa är de enda inställningar jag kan leka med. Tips på vilka jag ska använda mig av om jag vill klocka med turbo-läget?

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk

Tjenare!
Byggde ny burk förra veckan, och den tuffar på bra men som vanligt vill man ju ha mer..
Spec:
Msi z97 Gaming 5 MoBo
Intel i5 4690k "devils canyon"
HyperX Fury DDR3 1666 mhz 16GB

Till min fråga:
Fick med ett progtam som heter Intel Extreme Tuning Utility (eller något i den stilen) där man kan ändra diverse saker såsom multiplier och volt etc.

Hur funkar det att klocka i det programet vs UEFI?

Permalänk

Tjo ! har en i5-3570k cpu som jag skulle velat clocka och undrar om något snäll själ här skulle vetat hjälpa mig under tiden jag gör det på skype ! då jag inte är så haj på detta och att biosen inte alls ser likadan ut och allt heter olika !
Prosessor:
Inter. i5-3570k
Vattenkylling:
H60 Corsair
Motherboard :
( Asus p8Z77-V Pro )

adda mig på skype så är du toppen snäll !
EliteWolfman

Permalänk
Medlem

Stabilt?: Öka CPU multipliern med 1.
Instabilt i Prime?: Öka "Turbo Boost" med +0.004v.
Stabil uppstart?: Minska "Offset" med -0.005v.
Instabilt under uppstart?: Höj "Offset" med +0.005v.

Så om min dator bootar bra så ska ja sänka offset med -5? Hur långt kan det gå? är nere på 0.055.
Turbo boost är kvar på 0.004+ och clock ligger på 4.7GHZ, volten är runt 3.2 och inte haft några krasher en? känns konstigt lätt gör ja nå fel. ska ja fortsätta sänka offset tills de krashar och sen höjja den igen? känns ju som turbo boost inte har någon funktion då eftersom allt ja jobbar med är offset , sänker ja den får ja mindre volt höjer ja den får ja högre volt.
eftersom i guiden stog det att man helst inte ska ha mer en 0.004+ på turbo boost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

Stabilt?: Öka CPU multipliern med 1.
Instabilt i Prime?: Öka "Turbo Boost" med +0.004v.
Stabil uppstart?: Minska "Offset" med -0.005v.
Instabilt under uppstart?: Höj "Offset" med +0.005v.

Så om min dator bootar bra så ska ja sänka offset med -5? Hur långt kan det gå? är nere på 0.055.
Turbo boost är kvar på 0.004+ och clock ligger på 4.7GHZ, volten är runt 3.2 och inte haft några krasher en? känns konstigt lätt gör ja nå fel. ska ja fortsätta sänka offset tills de krashar och sen höjja den igen? känns ju som turbo boost inte har någon funktion då eftersom allt ja jobbar med är offset , sänker ja den får ja mindre volt höjer ja den får ja högre volt.
eftersom i guiden stog det att man helst inte ska ha mer en 0.004+ på turbo boost

Offset ger + eller - spänning till en annan variabel, Turbo boosten läggs på efterhand som arbetet ökar,
Ifall du inte vill pressa högre i klock så kan du fortsätta att minska offset, jag har minus på offset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Offset ger + eller - spänning till en annan variabel, Turbo boosten läggs på efterhand som arbetet ökar,
Ifall du inte vill pressa högre i klock så kan du fortsätta att minska offset, jag har minus på offset

skickade ett pm till dig blev lite långt sorry
men Lucas om ja höjjer klocken till 4,8 så säger vi ja krashar i prime, istället för att höjja turbo boost kan man höjja offset? för o få mer volt på de sättet.

Permalänk
Medlem

hur menar du spänning till en annan variabel , nåt mer ja behöver hålla koll på en cpu - z cpu voltage och temperaturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

skickade ett pm till dig blev lite långt sorry
men Lucas om ja höjjer klocken till 4,8 så säger vi ja krashar i prime, istället för att höjja turbo boost kan man höjja offset? för o få mer volt på de sättet.

Då kan du testa att höja turbo offset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Då kan du testa att höja turbo offset

Lucas, vad har du på offset volt och turbo offset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Då kan du testa att höja turbo offset

asså har ja förstått mig rätt om de funkar såhär.

stabilt vid uppstart och stabilt i prime då sänker man offset med -0.005 och höjjer klocken 1Ghz

sen säger vi att uppstart går bra men inte prime ska man fortf sänka -0.005 offset eller bara höjja turbo offset +0.004?
sen rince n repeat till volt lr temp sätter stopp?

hatar o jobba när ja vill klocka GAAH

Permalänk
Medlem

Undrar lite simpelt angående haswell, specifikt 4770k:
Ska man överklocka själva grundklocken eller överklockar man turbon?

I brist på tid har jag bara hunnit kolla genom snabbt av grunderna i guiden.
Min nuvarande klock är gjord på 15 minuter så har inte läst ett skit om hur man egentligen överklockar just haswell korrekt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Behöver veta om detta låter&ser vettigt ut.

4.7GHz 1.32 volt ( under load )

temps när ja gamar = runt 50
temps när ja kör prime95 ca 70-75 small Ffts

http://postimg.org/gallery/tn43v5xo/9082ded3/
Här finns mina BIOS settings ( har disable på Internal PLL Overvoltage, och DRAM Voltage står på 1.50000 )

Är det något ja bör ändra? Inte haft problem med något iaf och ja vill ej högre en 4.7 GHz ska ja nöjja mig?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Börjar med att tacka för guiden, riktigt fint skriven och enkel att förstå för en noobie =)!

När man har hittat en klock som man är nöjd med och som inte strejkar i Prime95, sänker jag Offset med -0.005v till så lågt som möjligt? dvs datorn inte startar eller blue screen?
Och gäller det samma sak med turbo boost? Så länge prime är stabilt kan jag sänka så lågt det går?

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Asrock p67 pro3 med i5 2500k. Köpte nyligen en noctua dh14 fläkt för ja ville komma upp i 4.5ghz+. Problemet är nu att när jag klockar till 4.5 eller högre så slutar mitt internet fungera ibland? Desto högre jag klockar desto oftare slutar det fungera?

Beror detta på att moderkortet inte pallar den höga klocken för det är vad jag tror efter googlingar hit o dit.

ligger just nu på 4.4ghz @ 1.344v. kom upp i 4.7ghz @ 1.4v har inte testat högre. Men som sagt är ju ingen ide o köra högre klock om man ska behöva rycka nätverkskabeln var tionde minut :/

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvz0r:

Sitter på ett Asrock p67 pro3 med i5 2500k. Köpte nyligen en noctua dh14 fläkt för ja ville komma upp i 4.5ghz+. Problemet är nu att när jag klockar till 4.5 eller högre så slutar mitt internet fungera ibland? Desto högre jag klockar desto oftare slutar det fungera?

Beror detta på att moderkortet inte pallar den höga klocken för det är vad jag tror efter googlingar hit o dit.

ligger just nu på 4.4ghz @ 1.344v. kom upp i 4.7ghz @ 1.4v har inte testat högre. Men som sagt är ju ingen ide o köra högre klock om man ska behöva rycka nätverkskabeln var tionde minut :/

Har du överklockat genom att ändra bclk eller enbart multiplier?

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mixe:

Börjar med att tacka för guiden, riktigt fint skriven och enkel att förstå för en noobie =)!

När man har hittat en klock som man är nöjd med och som inte strejkar i Prime95, sänker jag Offset med -0.005v till så lågt som möjligt? dvs datorn inte startar eller blue screen?
Och gäller det samma sak med turbo boost? Så länge prime är stabilt kan jag sänka så lågt det går?

Tack på förhand!

Kör inte Prime95, det är inte validerat för Ivy bridge och framåt, rekommenderar ett program med linpack algoritm istället, T ex OCCP eller Intel Extrem Tuning Utility (även kallat XTU).

Du ska försöka hitta så låg spänning vid önskvärd frekvens, Öka multipel och spänning tills du når rätt nivå, minska sedan spänningen tills det inte håller i belastningsprogrammet, då får du öka spänningen igen och testa belasta en längre stund.

Skrivet av kevvz0r:

Sitter på ett Asrock p67 pro3 med i5 2500k. Köpte nyligen en noctua dh14 fläkt för ja ville komma upp i 4.5ghz+. Problemet är nu att när jag klockar till 4.5 eller högre så slutar mitt internet fungera ibland? Desto högre jag klockar desto oftare slutar det fungera?

Beror detta på att moderkortet inte pallar den höga klocken för det är vad jag tror efter googlingar hit o dit.

ligger just nu på 4.4ghz @ 1.344v. kom upp i 4.7ghz @ 1.4v har inte testat högre. Men som sagt är ju ingen ide o köra högre klock om man ska behöva rycka nätverkskabeln var tionde minut :/

Det är inte stabilt nej, stresstestar du ordentligt? Du har inte ändrat PCIe eller FSB frekvenserna något?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin