Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Datorn startar inte. Byggd i ny chassi.

Hej.

Installerade min dator i mitt nya chassi idag. Med ny PSU (kontrollerat att det inte var problemet med en annan PSU)
Moderkortet samt grafikkortet lyser grönt, men datorn startar inte igång. Inga fläktar startar.

Problem med CPU, RAM eller fel på grafikkortet kan vi stryka, har inte monterat bort någonting från moderkortet sen datorn fungerade i förra chassit.

Vad återstår då? Fel med kablage...? 8-pin kontakten sitter i, sladdarna till grafikkortet är i, stora kabeln från nätagget är i moderkortet. Har provat med två olika PSU och problemet kvarstår.

9 distanser sitter i chassit/moderkortet som det ska, 3 i varje rad och bör inte vara problemet, men skall kontrollera detta nu. Kan det vara så att jag skruvat distanserna för dåligt?

Har följt denna guide, till andra som kanske har samma problem: http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-p...

Moderkort: Z97-A
CPU: 4790K
Grafikkort: GTX 660 Ti
Chassi: Fractal Design R4
PSU: Seasonic SS-1250XM (1250W)
RAM: Corsair 2x 8 GB DDR3

Från PSU går följande kablar: 8-pin kontakt i moderkort, strömkontakten, 2 kontakter in i grafikkortet, 1 kontakt till (startknappen?) i chassit. Alla kablar från chassit är ikopplad med moderkortet förutom fläktkontroll. Alla fläktar är ikopplade i moderkortet. Hårddiskarna är ikopplade rätt.

Tack!

/ e

Permalänk
99:e percentilen

Gör om allt från början för att utesluta alla möjliga mänskliga felkällor.

Börja förslagsvis med att lägga enbart CPU, moderkort, RAM, PSU och CPU-kylare på ett bord och se om de startar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag har exakt samma problem som följande: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Bara det att min 8-pinskontakt sitter i. Jag har varit väldigt försiktig med monteringen av moderkortet, så ingenting bör ha skadats. Det enda som återstår, som jag kan se, är distanserna som jag skall dubbelkolla snart och återkommer. Skriv gärna om någon kommer på något mer jag kan testa.

/ e

Permalänk
Avstängd

Kanske en småkorkad fråga.

Har du kollat att kontakten från strömknappen på chassit är inkopplad rätt på moderkortet? t.ex så kan man ju vända den åt fel håll av misstag.. Pröva att vända på den och se om det hjälper

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anumeon:

Kanske en småkorkad fråga.

Har du kollat att kontakten från strömknappen på chassit är inkopplad rätt på moderkortet? t.ex så kan man ju vända den åt fel håll av misstag.. Pröva att vända på den och se om det hjälper

Nej, den går inte att vända fel; den är bara en enkel krets som sluts när man trycker in startknappen. Det spelar ingen roll åt vilket håll den är ansluten. Frontpanelslysdioderna (PWR_LED och HDD_LED) går däremot att vända fel, varvid de inte lyser alls.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Nej, den går inte att vända fel; den är bara en enkel krets som sluts när man trycker in startknappen. Det spelar ingen roll åt vilket håll den är ansluten. Frontpanelslysdioderna (PWR_LED och HDD_LED) går däremot att vända fel, varvid de inte lyser alls.

Jag tar tillbaka påståendet..

Frågan är dock fortfarande relevant eftersom frånvaron av inkoppling leder till att datorn inte startar. Även om moderkort och grafikkorten får ström

Permalänk
Medlem

låter som Chassie kortslutning ELLER kortslutnings sensor på moderkortet som går igång, har haft ett par ASUS kort i mina gamla GPU BTC Riggar som larvat sig på den sensorn som ger samma problem som du beskriver. stäng av sensorn i BIOS

Kan även vara Jumper styrt, så kolla manualen hur jumpern skall sitta för avstängd sensor

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

låter som Chassie kortslutning ELLER kortslutnings sensor på moderkortet som går igång, har haft ett par ASUS kort i mina gamla GPU BTC Riggar som larvat sig på den sensorn som ger samma problem som du beskriver. stäng av sensorn i BIOS

Kan även vara Jumper styrt, så kolla manualen hur jumpern skall sitta för avstängd sensor

Du är medveten om att du tipsar att gå in och ändra i BIOS på en dator som INTE startar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du är medveten om att du tipsar att gå in och ändra i BIOS på en dator som INTE startar?

om du läser sista raden, kan även vara JUMPER styrt, då behöver man inte in i BIOS.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Hej på er.

Ibland behöver man nog skriva ut allting i text för att förstå logiken själv. Det var distanserna i mitt fall som krånglade, rättade till problemet och datorn fungerar klockrent.

/ e