Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Har tänkt köpa flera gånger tangentbord utan numpad eller med lös som t.ex. Microsoft Sculpt:
http://www.microsoft.com/hardware/_base_v1/products/sculpt-er...

Men inser att numpaden kommer ändå vara bredvid eller väldigt nära till hands då jag använder kalkylatorn ofta.
Klarar inte ens att ha ett tangentbord idag utan snabbknapp till kalkylatorn.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Skulle inte klara mig utan numpad, blir ibland förbannad på kortläsare i affärer för de har "fel" layout på sina siffror.

På jobbet har jag ett vanligt tangentbord, men hemma kör jag med en trådlös numpad, väldigt smidigt att att kunna skifta mellan att ha den bredvid musen, använda den med vänster hand eller bara lägga undan den när all plats på skrivbordet behövs till annat.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Entusiast

Jag gav upp numpaden för runt 4 år sedan med mitt första mekaniska tangentbord, det tog ett tag att vänja sig men nu skriver jag siffror lika snabbt utan när det väl behövs. Finns inte en chans i helvetet att jag någonsin går tillbaks till fullstorleks tangentbord igen, bra mycket skönare och ergonomiskt utan.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Enkelt:
- Man vill normalt ha tangentbordet rakt framför dig, med själva "bokstavssektionen" hyfsat centrerad.
- Man vill samtidigt kunna nå musen utan att behöva vinkla höger underarm åt höger/"utåt".

Dessa två krav torde vara i princip omöjligt att uppfylla till 100% med ett normalt tangentbord med numpad, om man inte är hulken-bredaxlad typ.

Samtidigt har iallafall jag svårt att skiljas från min numpad. Den kanske inte används extremt ofta, men när jag väl vill göra det så blir jag väldigt rådvill utan den

konstigt att inget företag försökt sig på att bygga ett tangentbord med numpad längst till vänster på tangentbordet.
det skulle åtminstone jag köpa.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

konstigt att inget företag försökt sig på att bygga ett tangentbord med numpad längst till vänster på tangentbordet.
det skulle åtminstone jag köpa.

Mjao, fast samtidigt skulle man nog bli sjukt långsam att använda numpaden med vänsterhanden.

Det som kommer närmast annars är väl Sidewinder X6 där man kunde byta sida på numpaden

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid stört mig på att skriva utan numpad. Det är ju en massa tecken som blir jobbiga att skriva (ß°[ ]²³©®↑↓→←). För några dagar sedan tog jag dock tag i problemet med autohotkey. Till exempel blir tre s på rad (sss) ett ß och cm2 blir cm². Jag ska vänja mig av med numpad så jag kan köpa tangentbord utan i framtiden och få lite bättre ergonomi vid datorn.

Skrivet av morxy49:

konstigt att inget företag försökt sig på att bygga ett tangentbord med numpad längst till vänster på tangentbordet.
det skulle åtminstone jag köpa.

Microsoft Sidewinder X6 Keyboard (SV) kunde man faktiskt flytta numpaden till vänstersidan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om man tycker att ett vanligt tangentbord tar upp för mycket plats så är det dags att skaffa ett riktigt datorbord.

Har väldigt lite med ytan den tar upp att göra. Jag har kroniska problem med kulleden i axeln som till del beror på den onaturliga vinkeln på axeln när man sitter med mus och tangentbord. För några år sedan var det superpopulärt med jättestora tangentbord med massa macroknappar. Något jag tyvärr hakade på.

Skrivet av zipmiX:

Att räkna mycket utan numpad är så sjukt ovant och jobbigt för mig. Jag avstår gärna från att ens använda siffrorna ovanför bokstäverna, och använder musen istället (klickar på kalkylatorn i windows). Dock ej när det gäller många uträkningar.

Men ja, numpad är otroligt skönt att ha på bordet.

Kalkylatorn? Används den alltså av någon?
Fast jag ska väl inte säga något. Jag har en grafräknare liggande på skrivborden.

Men angående det du talar om är det endast vana. Jag som programmerare har lärt om att använda amerikansk tangentbordslayout för att det är mer ergonomiskt. Det tar en stund men snart känns det lika naturligt som vår vanliga svenska.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anaii:

Har väldigt lite med ytan den tar upp att göra. Jag har kroniska problem med kulleden i axeln som till del beror på den onaturliga vinkeln på axeln när man sitter med mus och tangentbord.

Om du får till nån onaturlig vinkel så sitter du helt galet. Har man en bra sittstälnning är axlarna helt avslappnade, precis som när armarna hänger rätt ner.
Sen är vissa "känsligare" för såna problem också, som du då t ex.
Vad det beror på kan vara allt möjligt, från miljöfaktorer till genetik.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Utan Numpad givetvis.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Jag har kört utan numpad i ca 2 år nu, och kan inte påstå att jag saknar numpad på något sätt. Jag jobbar dock som programmerare och skriver sällan några långa nummer, så det är naturligare för mig att använda sifferraden istället för numpad eftersom jag då slipper flytta händerna. Jag matar förmodligen in siffror snabbare med sifferraden än med numpad eftersom jag då kan använda båda händerna istället för bara en.

Skrivet av LemonIllusion:

Jag har alltid stört mig på att skriva utan numpad. Det är ju en massa tecken som blir jobbiga att skriva (ß°[ ]²³©®↑↓→←).

I Linux så är det inget större problem, alla de där tecknen är tillgängliga via AltGr eller AltGr + Shift. ¹ är t.ex. AltGr + Shift + 1, ß är AltGr + s, etc. Här finns en bild som visar alla symboler som går att mata in på detta sätt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av hoski:

Om du får till nån onaturlig vinkel så sitter du helt galet. Har man en bra sittstälnning är axlarna helt avslappnade, precis som när armarna hänger rätt ner.
Sen är vissa "känsligare" för såna problem också, som du då t ex.
Vad det beror på kan vara allt möjligt, från miljöfaktorer till genetik.

Nu finns det ju en anledning till att TKL tangentbord finns och är så populärt. Och det är just för att man får mer utrymme för musen utan att vrida armen.

Är du normalbyggd och sitter med axlarna dikt an mot kroppen (vilket man ska göra) så kommer du sitta med högerarmen direkt mot numpaden om du har armen rakt fram.

Du har samma attityd som jag hade för drygt 10 år sedan; "Nej jag kan inte få musarm, folk sitter fel, jag rör på mig vid stolen hela tiden och byter ställning". Men nu när man närmar sig 30 så sitter jag här med musarm och måste tänka på hur jag sitter. Sitter jag med ett tangentbord som har numpad så har jag ont i armen inom en timme.

Värt att notera är att jag är ganska bredaxlad.

Permalänk
Medlem

Använder numpaden relativt ofta, t.ex jobb i CAD när mått och liknande ska skrivas in och även när det ska räknas. Dock hatar jag numpaden när jag spelar CS:GO, gillar att röra runt ordentligt i grytan med musen och händer ofta att jag slår i högerkanten på tangentbordet. Då hade jag gärna tagit ett ten-key-less, så det finns både för och nackdelar. Kan tänka mig att om man suttit med ett ten-key-less en stund så blir man van. Ett 60% skulle jag dock aldrig klara av för vardagligt bruk, saknar för mycket tangenter i min smak, på resande fot, absolut!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Nu finns det ju en anledning till att TKL tangentbord finns och är så populärt.

Och exakt hur populära är de då? Det har du ingen aning om.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av TheGiant:

Det mest korkade är ju att numpad sitter på högersidan då de flesta använder högern till musen. Vore smidigare att ha numpad till vänsterhanden...

Jo, tror att det är designat så ursprungligen därför att man just när man sitter och räknar mycket så ska man ha sin "smidiga mushand" redo att lätt och snabbt slå siffrorna med.

Personligen bryr jag mig inte, vill ha tangentbordet typ rakt framför skärmen, musen får gärna vara lite på sidan ändå.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag flyttade musen till vänstra sidan tangentbordet då jag fick ont för att musarmen (högra) var vinklad utåt pga numpad. Det var en inlärningsperiod men nu fungerar det bra. Om jag spelar flyttar jag över musen till högra sidan tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, tror att det är designat så ursprungligen därför att man just när man sitter och räknar mycket så ska man ha sin "smidiga mushand" redo att lätt och snabbt slå siffrorna med.

Personligen bryr jag mig inte, vill ha tangentbordet typ rakt framför skärmen, musen får gärna vara lite på sidan ändå.

Jo begriper ursprungsdesignen och att majoriteten är högerhänta spelar nog roll då man har bättre kontroll med högerhanden... men idag har ju många bra kontroll i fel hand tack vare WASD spelande...

Skulle gärna ha det på vänstersidan för Excellande då man knappar med en hand och flyttar musen med andra...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hoski:

Och exakt hur populära är de då? Det har du ingen aning om.

De är populära, vad mer än så behöver du veta? Popularitet behöver inte nödvändigtvis betyda att de används mer än något annat.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Min första dator som jag lärde mig skriva på var en Commodore 64, och den hade ingen numerisk del på tangentbordet. Så när jag skaffade andra datorer så blev det aldrig att jag använde den numeriska delen. Numera använder jag nästan bara "tenkeyless" när de finns att köpa.

Skrivet av Roger W:

- Man vill samtidigt kunna nå musen utan att behöva vinkla höger underarm åt höger/"utåt".

Enligt vissa ergonomer så är det bästa egentligen att ha musen mitt framför en...

Skrivet av OSkar000:

Kolla på Cherry G81 (finns med lite olika switchar och slutsiffror).

Jag tror du menar G80-1800, G80-11800 och G80-11900. De i G81-serien har inga bra brytare.

Jag skriver på en äldre variant av G80-1800 nu. Det är som sagt lite jobbigt med Del, Home/End, PgUp/PgDn så långt bort från piltangenterna. Det är lätt att lära sig att använda pilarna och Home/End etc. på det numeriska tangentbordet för att navigera, men de funkar tyvärr ofta inte med Shift för att markera text.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Även jag började på C64
Där kan man snacka knappekonomi: det fanns inte ens piltangenter i alla riktningar. Minns jag rätt fanns bara pil höger och pil ner. För att gå att andra hållet fick man trycka shift
Senare i livet satt jag dock i kassa och lärde mig uppskatta numpads.

Skrivet av Findecanor:

Enligt vissa ergonomer så är det bästa egentligen att ha musen mitt framför en...

Tja, att "inte behöva vinkla höger" skulle ju kunna innebära mitt framför
Men jag är skeptisk till den teorin.. Jo visst, kör man såndär ergonomisk styrpinne eller styrplatta/styrmatta eller liknande, så kan man ha den framför precis hitom tangenterna och då kan det funka... (om man är ok att använda de redskapen)

Men att köra en vanlig mus framför tangenbordet är jag skeptisk till: avstånden till både mus och tangentbord kan väl (som jag tidigare var inne på) aldrig bli riktigt bra samtidigt i det läget? ... Plus att musen hamnar ivägen... (och för gamers och annars oldschool-människor så hamnar förstås kabeln extra ivägen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag avskyr numpads då tangentbordet blir brett och musen hamnar långt till höger. Är tangentbordet för brett får jag ont i armen. Dessutom använder jag aldrig dem.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Hur spelar man Dwarf Fortress utan numpad?

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Ducky Mini hemma och Lenovo T430 på jobbet. Numpad klarar jag mig helt utan, inga problem. Om vi tittar på Ducky Mini är mina problem här, mest att jag saknar piltangenterna och Esc,...,Delete raden. Med Ducky mini måste jag knappa på Fn knappen för att nå dessa vilket är en pina. Borde ha köpt ett Ducky Shine 3 TKL.

Permalänk
Medlem

Tycker num-paden är ett jävla waste-of-space. Använder bara vanliga nummerraden, funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

konstigt att inget företag försökt sig på att bygga ett tangentbord med numpad längst till vänster på tangentbordet.
det skulle åtminstone jag köpa.

Japp, håller helt med!
Känns dumt att ha numpad på höger sida.

Jag har tenkeyless för ergonomins skull, avlastar mina axlar och nacke. Saknar dock Numpaden mest för att mata in saker på internetbanken.
Dock så börjar den gamla skrivmaskinskunskapen att komma tillbaka - så gammal att man har betyg i skrivmaskin - så fingersättnignen upp till siffrorna fugnerar hyfsat efter bara någon vecka.

Permalänk
Skrivet av TheGiant:

Det mest korkade är ju att numpad sitter på högersidan då de flesta använder högern till musen. Vore smidigare att ha numpad till vänsterhanden...

Det är faktiskt sant! Och då hade det löst mitt problem, att tangentborde blir långt, liksom att man måste vara väldigt bredaxlad när man spelar, därför jag vrider tangentbordet så mycket vid fps spel

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag tror du menar G80-1800, G80-11800 och G80-11900. De i G81-serien har inga bra brytare.

Jag skriver på en äldre variant av G80-1800 nu. Det är som sagt lite jobbigt med Del, Home/End, PgUp/PgDn så långt bort från piltangenterna. Det är lätt att lära sig att använda pilarna och Home/End etc. på det numeriska tangentbordet för att navigera, men de funkar tyvärr ofta inte med Shift för att markera text.

Självklart ska det vara G80, läsfelsnisse var framme och härjade igen.

Har kört med ett gammalt (80-tals) G80 eller vad de nu hette på den tiden på jobbet senaste fem åren och hunnit vänja mig vid placeringen av tangenterna ganska så bra. Vissa saker känns bakvänt i början men nu när jag kört med det ett bra tag så uppskattar jag det mer och mer. Att home/end osv sitter längre upp stör inte direkt, det är snarare så att det känns naturligare att leta efter dem ovanför numpaden än till höger om den. Dessutom är det då jag spenderar en hel del tid i program som har F12 som snabbkommando för att spara trevligt att ha en decimeter kortare till den tangenten.

Tror inte att dessa tangentbord passsar precis alla, men för att få ett smalt tangentbord med fungerande numpad på så är de svårslagna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Enkelt:
- Man vill normalt ha tangentbordet rakt framför dig, med själva "bokstavssektionen" hyfsat centrerad.
- Man vill samtidigt kunna nå musen utan att behöva vinkla höger underarm åt höger/"utåt".

Dessa två krav torde vara i princip omöjligt att uppfylla till 100% med ett normalt tangentbord med numpad, om man inte är hulken-bredaxlad typ.

Samtidigt har iallafall jag svårt att skiljas från min numpad. Den kanske inte används extremt ofta, men när jag väl vill göra det så blir jag väldigt rådvill utan den

Precis, själv sitter jag alltid lutat mot vänster...vilket inte är heller så konstigt, nu när jag sitter och skriver, t.ex. här på Sweclockers börjar du skriva ganska mycket åt vänster om hemsidan ser någorlunda lik ut min.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Hur kan man ens tänka sig ett tangentbord utan numpad?
Är ju massa specialtecken som är segt som fan att skriva in utan det....

Som t ex ° ² ³ osv

Hur kan man ens tänka sig ett tangentbord MED numpad?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd

60% tangentbord är guds gåva till mig. Älskar hur nära jag har till alltihop. Jag har allt på ett FN layer som är snabbare och enklare att använda när man väl memorerat det.

Permalänk
Medlem

Man får ju ha två tangentbord.
Nej men om man inte helt enkelt vande sig och liksom lutar/rullar stolen vänster/vrider sig kroppen åt vänster och huvudet åt höger och andra oergonomiska lösningar, så skulle jag aldrig kunna ha ett tangentbord med numpad. Som tur är så är man invand vid skiten sedan man var barn.

Tyvärr har jag inte hittat några lösa numpads som känns riktigt bra. Och dessutom finns ju nackdelar med lös numpad kontra numpad inbyggt i tangentbordet. Tex specialtecknen som nämndes.
Annars så skulle det nästan vara självklart att ha en lös men det vore ju så mycket bättre om man införde standarden att ha numpaden på vänster sida så att dagens barn får lära sig rätt.

Sen är det enligt mig jätteviktigt att numpaden är av bra kvalitet med brytare jag tycker om och har höga knappar (ej lågprofil dvs).

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N