Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

DirectX 12 lanseras med Windows 10

Permalänk
Melding Plague

DirectX 12 lanseras med Windows 10

Microsoft bekräftar att DirectX 12 kommer lanseras tillsammans med Windows 10 senare under 2015, men ger ännu inte några besked om kompatibilitet med äldre operativsystem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir väl som vanligt... MS kommer äckla sig med att tvinga folk att uppdatera till 10an
DX kan gå och dö tack. Upp med OpenGL och Mantle.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv

Min gissning är iaf att Windows 7 inte kommer få DX12, så att dom kan "tvinga" folk att uppgradera.

Permalänk
Skäggig legend

Jag vill tacka AMD för detta, de gör väldigt mycket "gratis" utan att folk verkar uppskatta det. If you know what i mean...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Troligtvis bara Windows 8.1 och Windows 10 som kommer ha DX12 stöd, kan inte tänka mig att Win7 kommer ha detta..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Om dom inte släpper det till 7:an så blir det en fördel för just Mantle, och OpenGL.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

OMG!
Ge oss DX12 på win 3.1!!!
Så dålig stil...... * hoppas folk fattar ironin *
Ser iaf fram emot att testa dx12.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att det blir exklusivt för Windows 10, Xbox One och Windows Phone.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Om dom inte släpper det till 7:an så blir det en fördel för just Mantle, och OpenGL.

Ser inte varför man skulle vilja sitta kvar på något så gammalt som Windows 7 när det finns klara fördelar med Windows 8/8.1 och definitivt kommande Windows 10. Det kommer kosta ynka 300:- att uppgradera. Och de har till och med jag råd med att göra som har varit långtidssjukskriven-Arbetslös-Pappaledig de senaste 4 åren.

Har du CSN kort så kommer du förmodligen få det ännu billigare. I don't see what all the fuss is about.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Spännande, ska bli intressant hur skillnaden blir.

Om man kollar grafen på skillnaden i prestanda så ser det ut som att de kommer använda CPU mindre och GPU mer. Innebär det att du får ut samma prestanda om du med DX11 har en BÄTTRE processor och sämre GPU?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Windows kom.... när? 2009?

Så det kommer vara sex år gammalt ( +/- några månader) om Windows 10 håller nuvarande schemat. För en grupp tekniskt intresserade människor är det förvånansvärt många som verkar kränga sig fast vid gamla saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Ser inte varför man skulle vilja sitta kvar på något så gammalt som Windows 7 när det finns klara fördelar med Windows 8/8.1 och definitivt kommande Windows 10. Det kommer kosta ynka 300:- att uppgradera. Och de har till och med jag råd med att göra som har varit långtidssjukskriven-Arbetslös-Pappaledig de senaste 4 åren.

Har du CSN kort så kommer du förmodligen få det ännu billigare. I don't see what all the fuss is about.

Samma anledning varför folk som har råd att åka fin bil åker Volvo 240/740/940 eller andra simpla bilar.

För att det funkar, Dagen då Linux är tillräckligt mogen byter jag direkt för slippa allt påtvingat skit,

att tvinga folk att uppgradera är idiotiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Lägg ner skiten och satsa på OpenGL istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Samma anledning varför folk som har råd att åka fin bil åker Volvo 240/740/940 eller andra simpla bilar.

För att det funkar, Dagen då Linux är tillräckligt mogen byter jag direkt för slippa allt påtvingat skit,

att tvinga folk att uppgradera är idiotiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Att betala för nya funktioner är väl ändå inte så jävla konstigt? Priset är ju inte heller något att tala om, gratis om du redan har retail 8an eller 200kr om du har OEM licens. Uppgradera från 7an till 8an kostade 250kr under kampanjen som varade typ ett år.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Samma anledning varför folk som har råd att åka fin bil åker Volvo 240/740/940 eller andra simpla bilar.

För att det funkar, Dagen då Linux är tillräckligt mogen byter jag direkt för slippa allt påtvingat skit,

att tvinga folk att uppgradera är idiotiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Volvo tillhandahåller dock inte adaptiv farthållare till min 240, vill man köra på gammalt för att det fungerar bra kan man ju inte förvänta sig få alla nya funktioner. Känns fullt legitimt i min mening att slopa stödet för win 7 efter nästan 6 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Ser inte varför man skulle vilja sitta kvar på något så gammalt som Windows 7.

Därför att det är ljusår bättre än Windows 8, samt att de flesta av oss fortfarande sitter framför desktop datorer och inte framför någon tablet device.

Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

DX12 kommer bli en rätt stor förändring mot DX11, dom har satsat mycket på att det ska bli betydligt lättare för utvecklare att använda multi-threading.

Det i sin tur innebär ju att man kanske äntligen får se fler spel som använder mer än 2-4 threads. Finns ju ett flertal idag som är rätt bra (Crysis, Tomb Raider, Metro: LL) men också många andra (t.ex. Skyrim) som mest är två-trådigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag hoppas att det blir exklusivt för Windows 10, Xbox One och Windows Phone.

Jag med! Dags att folk uppgraderar från 7.an, själv kommer jag gå från 8.1 -> 10 när det väl släpps!

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag med! Dags att folk uppgraderar från 7.an, själv kommer jag gå från 8.1 -> 10 när det väl släpps!

Säg mig, behöver man fortfarande ett adblock program samt anti-spam filter for själva OSet? Eller klarar man sig utan det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Windows kom.... när? 2009?

Så det kommer vara sex år gammalt ( +/- några månader) om Windows 10 håller nuvarande schemat. För en grupp tekniskt intresserade människor är det förvånansvärt många som verkar kränga sig fast vid gamla saker...

Det är väl på modet att vara retro. På 90-talet skrattade man åt folk som satt med operativsystem som var över 3 år.

Skrivet av backfeed:

Lägg ner skiten och satsa på OpenGL istället.

Amen! Inlåsta ramverk tillhör historiens soptipp.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Inaktiv

BLir härligt att testa.

Vill ni inte att de ska göra nya saker, och nej man får inte allt gratis då skulle vi inte få nya prylar.

Permalänk
Medlem

Allt gnäll alltså, att man måste köpa nytt grafikkort för 3-6000kr för att nyttja DX12 är det ingen som gnäller om, men att uppgradera windows för runt 300kr är helt hutlöst.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Volvo tillhandahåller dock inte adaptiv farthållare till min 240, vill man köra på gammalt för att det fungerar bra kan man ju inte förvänta sig få alla nya funktioner. Känns fullt legitimt i min mening att slopa stödet för win 7 efter nästan 6 år.

Shhh, låt honom whina hur mycket han vill. Vi ska inte använda logik här.... Dessutom så är det inte ens bekräftat att det INTE kommer vara bakåtkompatibelt, så jag förstår inte varför folk ragear redan?

Skrivet av DeFeCT79:

Allt gnäll alltså, att man måste köpa nytt grafikkort för 3-6000kr för att nyttja DX12 är det ingen som gnäller om, men att uppgradera windows för runt 300kr är helt hutlöst.

Skulle det inte vara gratis från W8 t.o.m, eller va det bara rykte?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Windows 7 borde MS hålla sig vid i flera år. win 8 är förbannat ful och hemskt och win 10 ser ut som win 8.2 vilka soppor MS är

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag hoppas att det blir exklusivt för Windows 10, Xbox One och Windows Phone.

Skrivet av MakeCoke:

Jag med! Dags att folk uppgraderar från 7.an, själv kommer jag gå från 8.1 -> 10 när det väl släpps!

Av nyfikenhet: av vilket skäl?

  • att MS behöver det ekonomiska tillskottet?

  • att DirectX12 skulle fungera dåligt med Windows 7?

Där tog min fantasi slut och ni har säkert ett bättre svar.

Permalänk

Fan vad folk gnäller jag själv kör windows 8 med någon fix som gör att det ser precis ut som windows 7.
windows 8 är så mycket bättre på många sätt men du kan få windows 8 att se ut som windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

OMG!
Ge oss DX12 på win 3.1!!!
Så dålig stil...... * hoppas folk fattar ironin *
Ser iaf fram emot att testa dx12.

OpenGL klarar av att köras i princip på allt som har en CPU eller GPU oavsätt tillverkare och platform så varför kan inte Direct3D göra det? Varför skall vi konsumenter tycka om och köra vidare på monopolet Direct3D skapar då det bara funkar på Microsoft produkter av val?

Skrivet av CFSsss:

DX12 kommer bli en rätt stor förändring mot DX11, dom har satsat mycket på att det ska bli betydligt lättare för utvecklare att använda multi-threading.

Det i sin tur innebär ju att man kanske äntligen får se fler spel som använder mer än 2-4 threads. Finns ju ett flertal idag som är rätt bra (Crysis, Tomb Raider, Metro: LL) men också många andra (t.ex. Skyrim) som mest är två-trådigt.

Problemet med multithreading på rendering är att oftast vinner man inte på det, oftast är det tvärttom att man vinner på att ha bara en tråd som användes för att rendera.

Command Stream på Wine är ett tydligt exempel om du vill dyka in djupare i problemställningen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kompabilitet med gamla spel som man fortfarande spelar vore guld men det lär ju inte hända.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Säg mig, behöver man fortfarande ett adblock program samt anti-spam filter for själva OSet? Eller klarar man sig utan det nu?

Har inte märkt av några sådana här problem som du beskriver sen jag började använda det i Januari detta året.

Jag tycker W8 är sämre på flera punkter jämfört med W7. Men jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna. Ser fram emot W10!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Fan vad folk gnäller

Ingen som har gnällt än så länge vad jag kan se. Att påpeka brister är inte heller att gnälla, har du läst tråden?