Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Trasig skärm på en laptop. (köpa ny eller reparera)

Permalänk
Medlem

Trasig skärm på en laptop. (köpa ny eller reparera)

Hejsan

Jag har en Acer laptop med en trasig bildskärm. En vit sträck på mitten. Se bild för mer info.
https://www.dropbox.com/s/swdz4ovoa0tzalb/Foto%202014-10-01%2....
När jag kopplar pc till en externt skärm med vga kontakten, allt ser ut OK.

Min fråga är följande: Är det skärmen som måste bytas ut helt eller bara något krets som ger att man får den sträcken.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Först och främst, kontrollera så du inte har någon garanti kvar. Tala gärna med en butik som erbjuder service, t.ex Inet och fråga vad det hade kostat att fixa den. Att fråga kostar inget.

Det finns en tunn bandkabel som kan ha lossat, försök hitta en guide på hur du tar isär just denna datorn och koppla om alla bandkablar så de sitter ordentligt. Samtidigt kan du passa på att städa datorn ifrån damm och smuts med tryckluft på flaska.

Funkar inte det så finns oftast ersättnings display'er att köpa på t.ex Ebay, det kan vara billigare att köpa en sådan än ta det på t.ex hemförsäkringen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan vara inverter eller kabel trasig.Den är Asus eller Acer?Du skriver asus men bild visar acer.
Har du kanske nvidia som grafikkort och en av acer serie
ACER:
Aspire 4430
Aspire 5720
Aspire 5920
Aspire 7520
Aspire 7530
Aspire 9300

Permalänk
Testpilot
Skrivet av doom27:

Det kan vara inverter eller kabel trasig.

Fel på invertern ger problem med backlighten och det tycker jag bilden tydligt visar att det inte är.

Kolla som redan nämnt först garantin, det är dumt att rota inne i datorn om man kan få det fixat av proffs gratis.

Har du ingen garanti kan du kolla kabeln mellan moderkort och skärm (LVDS-kabel) men den brukar ge fel över hela skärmen och inte bara att visst område så den skulle inte jag gissa på. Eftersom det är ett band i skärmen är det mer troligt att det är fel på de tunna flex-kablarna som går till själva LCD-skiktet eller LCD-delen själv och det kan man tyvärr inte laga.

Här finns bilder på de sista kablarna jag pratar om: http://kuzyatech.com/innolux-bt156gw01-tft-lcd-panel-teardown
LVDS-kabeln finns inte med på bild utan ansluts till den stora kontakten i mitten av skärmens styrkort (TCON) som syns på bilderna. Som man ser i det här fallet så sitter TCON ihop med panelen (troligtvis till viss del för att spara plats) och det är vanligast vad jag vet, man kan alltså inte byta ut någon av delarna separat hemma.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]