Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus och MSI släpper bärbara speldatorer med Geforce GTX 980M och 970M

Permalänk
Melding Plague

Asus och MSI släpper bärbara speldatorer med Geforce GTX 980M och 970M

När Maxwell intar prestandasegmentet inom bärbara datorer står både MSI och Asus redo med nya modeller, som kommer utrustade med antingen ett Geforce GTX 980M eller 970M.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Något som kommer testas?

Permalänk
Entusiast

Varför skulle man ta MSI datorn över ASUS datorn?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Varför skulle man ta MSI datorn över ASUS datorn?

För att MSI:n har bättre prestanda och är lättare tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Varför skulle man ta MSI datorn över ASUS datorn?

Skrivet av Pellepelikan:

För att MSI:n har bättre prestanda och är lättare tex.

Skickades från m.sweclockers.com

För att msi:n har sämre kylning och har dubbelt så mycket grafikkminne vilket betyder att den presterar dubbelt så bra.. lol
Sen är den ju dyrare också. Msi är ju det självklara valet..

Permalänk

Är det någon som fortfarande använder den optiska enheten? Föredrar hellre något kompaktare utförande alt bättre kylning. Externa enheter finns ju för dom som verkligen behöver en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stardeluxe:

Är det någon som fortfarande använder den optiska enheten? Föredrar hellre något kompaktare utförande alt bättre kylning. Externa enheter finns ju för dom som verkligen behöver en.

Jag använder den, fast jag har en extra hårddisk där istället

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

För att msi:n har sämre kylning och har dubbelt så mycket grafikkminne vilket betyder att den presterar dubbelt så bra.. lol
Sen är den ju dyrare också. Msi är ju det självklara valet..

Hi Guys,

I have to take this in English.. since I don't speak any Swedish.. have to rely on Google Translate. GT72 has been completely redesigned to cover the cooling issues we have been told by our customers. GT72 will give a 20% better cooling system compared to our previous GT70.. Ofcourse this is MSI telling you this. Reviews of the GT72 will be popping up online in the coming weeks that will (hopefully) confirm my story..

Special thanks to Jonathanknet for the recommendation

Any questions feel free to contact me via PM or our forum.

Br, Bart

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Varför skulle man ta MSI datorn över ASUS datorn?

1.5 kg lättare.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Lite för mycket pengar även om prestandan säkert är bra. Med dessa priser så börjar man snegla på Alienware istället (som iofs säkert blir ännu dyrare med 9-serien)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

1.5 kg lättare.

Jag skulle nog även trycka dit med "mindre spejsad" design. ASUSen vill man ju knappt ens visa på dagis..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Sällan ett fan av laptops.

Dock är GS70 så sjukt sexig.

Permalänk

Nu är jag lite förvirrad. Nvidia släppte 900-serien till desktop för att hålla 800-serien till den mobila marknaden. Sedan dyker dethär upp? Har jag missförstått någonting?

Permalänk
Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Om bara priserna vore mindre samt att grafiken kommer närmare stationära, då tror jag mig att den bärbara kommer få ett lyft.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Me_Gustav:

Nu är jag lite förvirrad. Nvidia släppte 900-serien till desktop för att hålla 800-serien till den mobila marknaden. Sedan dyker dethär upp? Har jag missförstått någonting?

Nja, tror det var så att laptoptillverkarna krävde en ny nummerserie för några månader sedan. Och eftersom det aldrig kom några desktopkort samtidigt så när dom nu släpper nya desktopkort så måste laptoparna såklart ha en ny hundratalssiffra igen för att visa på att "den här är 100 bättre än den förra som kom sex månader sen".

Permalänk
Medlem

Vikten och yttermåtten på dessa slags datorer spelar mindre roll, då dessa är ungeför som stationära speldatorer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Nja, tror det var så att laptoptillverkarna krävde en ny nummerserie för några månader sedan. Och eftersom det aldrig kom några desktopkort samtidigt så när dom nu släpper nya desktopkort så måste laptoparna såklart ha en ny hundratalssiffra igen för att visa på att "den här är 100 bättre än den förra som kom sex månader sen".

(me again, english as i dont speak swedish)
Biggest reason is Maxwell core.. In March Maxwell was introduced for 850 & 860 now 870/880 will transit to Maxwell and we get a new Series.. 860/850 will remain until technology change.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MSI_Bart:

Hi Guys,

I have to take this in English.. since I don't speak any Swedish.. have to rely on Google Translate. GT72 has been completely redesigned to cover the cooling issues we have been told by our customers. GT72 will give a 20% better cooling system compared to our previous GT70.. Ofcourse this is MSI telling you this. Reviews of the GT72 will be popping up online in the coming weeks that will (hopefully) confirm my story..

Special thanks to Jonathanknet for the recommendation

Any questions feel free to contact me via PM or our forum.

Br, Bart

Det låter bra att ni har fixat bättre kylning
Jag hade dock velat se att ni hade iaf en dator med sli och en med crossfire och 120hz skärm. Speciellt med tanke på Amd freesync och g-sync.

Permalänk
Medlem

Mycket bra

Visa signatur

MB: AsRock Fatal1ty X370 Gaming K4 | CPU: 1700X @ 4,0 GHz | RAM: 16GB DDR4 3200Mhz | Grafikkort: Asus GTX 1070 Dual | PSU: XFX Pro Series 850W | Chassi: Fractal XL | CPU-kylning: Nepton 280L | SSD: Samsung 950 PRO M.2 256GB + Corsair MX100 256GB | Skärm: Acer H277HK 4K | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Why you so expensive

Permalänk

Ska bli intressant om Asus har bytt skärmpanel på G751. G750-serien hade ju paneler som hade en ganska mörk och grynig bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyBelly:

Dock är GS70 så sjukt sexig.

Jag håller med! GS70 är inte med i nyheten tyvärr. MSI:s GT72 känns onödigt påkostade med den minnesmängden etc. Denna är riktigt nice.

Edit: Den silvriga är snyggare, speciellt om man kan peta bort "Ferarri"-märket.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Själv äger jag en G75VX och om det är någonting som jag älskar med den så är det att även om GPU'n & CPU'n är på 100% så låter den inte nämnvärt mycket. Dock har jag stött på MSIs motsvarighet och visst, den är imponerande tunn och lätt för prestandan den ger, men man hör den bokstavligen igenom en rumsdörr när man sitter på andra sidan. Upp till er att välja mest: Hörselskada eller släpbar dator.

Är iaf väldigt taggad. Önskar dock att Asus hade en 980 krets med mer minne :3

Skrivet av FredrikMH:

Jag håller med! GS70 är inte med i nyheten tyvärr. MSI:s GT72 känns onödigt påkostade med den minnesmängden etc. Denna är riktigt nice.

Edit: Den silvriga är snyggare, speciellt om man kan peta bort "Ferarri"-märket.

Vill dock bara påpeka att för den datorn kan man bygga ihop två stationära datorer av samma rang. Synd men sant

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_92:

Är iaf väldigt taggad. Önskar dock att Asus hade en 980 krets med mer minne :3

Vad ska du med mer än 4GB grafikminne till på en laptop?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Vad ska du med mer än 4GB grafikminne till på en laptop?

Jag ser på framtidssäkerheten. Mitt kort idag (7970) har 3 GB videominne. Men om man läser på rekomenderade krav på allt fler spel så ser man att högre krav är att vänta framöver.

Då man knappast bara kan byta krets på en laptop vill man ju då ha tilltaget minne från första början. Jag påstår knappast att man behöver 8 GB som MSI erbjuder, men vore tryggt köp om det fanns i utförande med 6 GB

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk

Ojojoj vilka "slavar" vi är.. Som går på det här.. Köpte själv en svindyr maskin för ett år sedan. Redan gammal. Har inte ens en SSD. Ibland frågar man sig om vi verkligen behöver allt det här? Jag menar, måste allting alltid vara snabbast, dyrast, nyast? Fina pengar iofs för Nvidia, Asus och MSI.. Och vi bara går på det. Varför? Kanske en väldigt skapad marknad. :/

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ojojoj vilka "slavar" vi är.. Som går på det här.. Köpte själv en svindyr maskin för ett år sedan. Redan gammal. Har inte ens en SSD. Ibland frågar man sig om vi verkligen behöver allt det här? Jag menar, måste allting alltid vara snabbast, dyrast, nyast? Fina pengar iofs för Nvidia, Asus och MSI.. Och vi bara går på det. Varför? Kanske en väldigt skapad marknad. :/

Fritt att köpa vettu Men tack för pengarna du "investerade" för ett år sedan! Det hjälpte ju till för att Asus skulle fortsätta att tillverka datorer och komma med denna nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ojojoj vilka "slavar" vi är.. Som går på det här.. Köpte själv en svindyr maskin för ett år sedan. Redan gammal. Har inte ens en SSD. Ibland frågar man sig om vi verkligen behöver allt det här? Jag menar, måste allting alltid vara snabbast, dyrast, nyast? Fina pengar iofs för Nvidia, Asus och MSI.. Och vi bara går på det. Varför? Kanske en väldigt skapad marknad. :/

Nej, allting behöver inte alltid vara snabbast, dyrast och nyast. Men viljan att överträffa, är det som driver utvecklingen framåt.

Hade mänskligheten varit lika "modest" som du, så hade vi i bästa fall haft bilar med 10 hk och utan partikelfilter, broms, fjädring eller säkerhetsbälte. I sämsta fall, så hade vi fortfarande varit encelliga organismer i någon kladdig pöl på jordskorpan.

Om du ifrågasätter att saker blir bättre... så ifrågasätter du även allting som är bra. Vill du verkligen leva i en värld, där ingenting är bra?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av FredrikMH:

Vad ska du med mer än 4GB grafikminne till på en laptop?

4K.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.