Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Star Citizen spänner grafikmusklerna i ny video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Är det bara jag som stör mig på Interlacingen (självklart inte spelets fel)?
För kan knappt se va som händer när det är rörelser:(

Inte bara du. Det såg väldigt mycket bättre ut på live-stream:en. Youtube har en unik förmåga att göra video hemsk ibland.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Det är ju sant att konsoler brukar hålla tillbaks PC. #rememberwatchdogs

Det är inte konsoler som håller tillbaka PC, det är utvecklarna!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Får hoppas att Next-Gen konsolerna kan lira detta. Verkar inte bli något för PS4 och XBO.

Det var väl skaparen av detta spel som sa rakt ut att konsoller aldrig skulle få se detta spelet pga att de aldrig kommer upp i prestandan som PC kan.

Skrivet av tjobbo:

Det är inte konsoler som håller tillbaka PC, det är utvecklarna!

Nej. Det nya Dragon Age Inquisition har Developers gått ut o sagt rakt ut att dom har maxat både PS4 och Xbox. Där PS4 blir 1080p och Xbox 900p. I framtiden kommer devs säkert kunna optimera spelen bättre o göra dom ännu snyggare, men iallafall i dagens läge har dom maxat.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Jaha och när kommer det ut? De kan visa hur många demos de vill, det säger från lite till ingenting om slutprodukten.

De har ju dock ingen som helst press på sig att presentera en färdig produkt eftersom de redan fått betalt för sitt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Det var väl skaparen av detta spel som sa rakt ut att konsoller aldrig skulle få se detta spelet pga att de aldrig kommer upp i prestandan som PC kan.

Vad surrar du om? Jag tror säkert att next gen konsolerna kommer vara kraftfullare än vad PC är idag. Next gen kommer nog att klara 4K upplösning. Vad skulle det vara för mening att släppa konsoler som är sämre än så?

Det är current gen konsoler som inte har nog med prestanda för star citizen.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Vad surrar du om? Jag tror säkert att next gen konsolerna kommer vara kraftfullare än vad PC är idag. Next gen kommer nog att klara 4K upplösning. Vad skulle det vara för mening att släppa konsoler som är sämre än så?

Det är current gen konsoler som inte har nog med prestanda för star citizen.

Haha. Hur kan du ens tro det? Next gen konsoler. Tveksamt om dom kmr vara starkare än dagens kraftfullaste datorer. Hur stor skillnad var det ens mellan xbox 360 o xbone? 50%?

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Vad surrar du om? Jag tror säkert att next gen konsolerna kommer vara kraftfullare än vad PC är idag. Next gen kommer nog att klara 4K upplösning. Vad skulle det vara för mening att släppa konsoler som är sämre än så?

Det är current gen konsoler som inte har nog med prestanda för star citizen.

Den där frågan har jag ställt mig själv ett bra tag nu när de nuvarande konsolerna knappt klarar 1080p/30fps i vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Vad surrar du om? Jag tror säkert att next gen konsolerna kommer vara kraftfullare än vad PC är idag. Next gen kommer nog att klara 4K upplösning. Vad skulle det vara för mening att släppa konsoler som är sämre än så?

Det är current gen konsoler som inte har nog med prestanda för star citizen.

Den senaste generationen klarar inte av 1080p.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

Kan man inte landa på spelet? När man närmar sig blir det en liten video när man landar. Sen får man hoppas att de förbättrar själva rörelserna på ens karaktär också.

Annars ser det väldigt bra ut!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Varför laggar det i videoklippet? :S Är det fler än jag som upplever detta?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Nej. Det nya Dragon Age Inquisition har Developers gått ut o sagt rakt ut att dom har maxat både PS4 och Xbox. Där PS4 blir 1080p och Xbox 900p. I framtiden kommer devs säkert kunna optimera spelen bättre o göra dom ännu snyggare, men iallafall i dagens läge har dom maxat.

I 30Hz.....

Konsoler förväntas kunna stå framme i ett vardagsrum, och fungera som media-streamers. De bör varken vara klunsiga, högljudda eller alltför dyra. Konsolerna presterar helt OK givet sina designparametrar. Två litografiska krympningar + FinFet bör kunna ge en faktor tre till 2019 + lite mjukvarueffektivitesoptimeringar. Kalla det en faktor 4-5 eller så.
Glöm 4K, det skulle sluka nästan hela prestandaökningen. Var glad om de äntligen börjar standardisera på 1080/60Hz (+ lite extra grafik lull-lull).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Varför laggar det i videoklippet? :S Är det fler än jag som upplever detta?

Dåligt optimerat spel samt kräver råa mängder med prestanda, det som visas befinner sig just nu i pre-alpha, kommer nog bli bättre senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Den senaste generationen klarar inte av 1080p.

Dra inte ps4 och Xb1 över samma kant. Xbox är inte i grund och botten uttänkt som en spelkonsoll. Intalar man sig något annat så har man närmsta psyke att uppsöka.

Skrivet av EntropyQ3:

I 30Hz.....

Konsoler förväntas kunna stå framme i ett vardagsrum, och fungera som media-streamers. De bör varken vara klunsiga, högljudda eller alltför dyra. Konsolerna presterar helt OK givet sina designparametrar. Två litografiska krympningar + FinFet bör kunna ge en faktor tre till 2019 + lite mjukvarueffektivitesoptimeringar. Kalla det en faktor 4-5 eller så.
Glöm 4K, det skulle sluka nästan hela prestandaökningen. Var glad om de äntligen börjar standardisera på 1080/60Hz (+ lite extra grafik lull-lull).

Hz och FPS. Du får nog kolla upp skillnaden.

De kommer köra 30FPS ja.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jaha och när kommer det ut? De kan visa hur många demos de vill, det säger från lite till ingenting om slutprodukten.

De har ju dock ingen som helst press på sig att presentera en färdig produkt eftersom de redan fått betalt för sitt spel.

Frågan har ställts i tråden samt besvarats.

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Hz och FPS. Du får nog kolla upp skillnaden.

De kommer köra 30FPS ja.

Suck. Hz är SI-enheten för frekvens oavsett vad du mäter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Dåligt optimerat spel samt kräver råa mängder med prestanda, det som visas befinner sig just nu i pre-alpha, kommer nog bli bättre senare.

Det får jag verkligen hoppas på, för jag vägrar spela ett spel som är utvecklat så att det ska lagga på alla datorer, oavsett datorkraft.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Star Citizen är ett MMO-PVP

Jag har följt en twitch streamer som spelade detta beta och han har mycket info om just detta spelet. Kommer vara allt från små arenor till enorma arenor där spelarna ( beroende på vilken sorts skepp de har köpt / skaffat ) som de kommer att använda emot varandra. Samt det kommer också finnas racing.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Chourou:

Star Citizen är ett MMO-PVP

Jag har följt en twitch streamer som spelade detta beta och han har mycket info om just detta spelet. Kommer vara allt från små arenor till enorma arenor där spelarna ( beroende på vilken sorts skepp de har köpt / skaffat ) som de kommer att använda emot varandra. Samt det kommer också finnas racing.

Det är det som skrämmer mig mest. Jag vill ha ett rymd-RPG där man kan lira och mysa. Och eventuellt hjälpas åt. Att bråka med varandra funkar ju jävligt drygt i EVE Online där man aldrig någonsin kan slappna av, så jag hoppas det funkar bättre här och inte blir ett MMO på samma sätt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Star Citizen är ett MMO-PVP

Jag har följt en twitch streamer som spelade detta beta och han har mycket info om just detta spelet. Kommer vara allt från små arenor till enorma arenor där spelarna ( beroende på vilken sorts skepp de har köpt / skaffat ) som de kommer att använda emot varandra. Samt det kommer också finnas racing.

Har han spelat betan? En alpha har väl talats om ska kanske komma ut i slutet av 2015. Undrar hur streamern fick tag på betan redan... :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Får hoppas att Next-Gen konsolerna kan lira detta. Verkar inte bli något för PS4 och XBO.

"Next gen" konsollerna kan ju knappt lira Assassin's Creed Unity...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut men va hemsk screentearing på filmen. Har heller inte sett någon gameplay från detta spel än, ser skittråkigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Star Citizen är ett MMO-PVP

Jag har följt en twitch streamer som spelade detta beta och han har mycket info om just detta spelet. Kommer vara allt från små arenor till enorma arenor där spelarna ( beroende på vilken sorts skepp de har köpt / skaffat ) som de kommer att använda emot varandra. Samt det kommer också finnas racing.

I nuläget är det små arenor & senare kommer stora ,men det du pratar om är bara Arena commander en simulator i spelet för att man ska kunna lära sig flyga & strida mot andra utan att behöva förstöra sina skepp.
Sen kommer mmo delen & fps delen 2015 & framåt blir pve & pvp & singelplayspel/co-up i fom av squadron 42 hoppas på ett spel som kan pressa hårdvaran var länge sedan det fanns något sådant .
Blir endast för pc vilket dom uttryckt hela tiden att konsoller har för klen hårdvara för att kunna köra detta spel. (positivt)
P.S otroligt dålig version av videon tom livestreamen på twitch var bättre sen e det som sagt en pre-alpha

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Det ser ju sjukt dåligt ut, men misstänker att det är videokvaliteten som är låg. För att ge en rättvis bedömning skulle jag behöva se klippet okomprimerat, eller åtminstone i väldigt mycket högre kvalitet än detta.

Det är den dåliga de-interlaceringen som suger apa, det förstör verkligen hela videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jaha och när kommer det ut? De kan visa hur många demos de vill, det säger från lite till ingenting om slutprodukten.

De har ju dock ingen som helst press på sig att presentera en färdig produkt eftersom de redan fått betalt för sitt spel.

Det här spelet utvecklas inte med traditionella metoder. Det är istället en distribuerad utvecklingsmetod där alla moduler i spelet arbetas på samtidigt av spelstudios på många platser i världen. Totalt har de 280 personer på det nu och ökar. De har ingen marknadsföringsbudget eller publisher som suger pengar utan varenda krona från crowdfundingen går till själva spelet. Hela utvecklingen är transparent så det förekommer inte mycket i form av hype utan när saker utvecklas i spelet visas det för allmänheten samt mycket testas av allmänheten i de moduler som är ute redan så de kan vara säkra på att slutprodukten faktiskt är kul och något folk vill ha. De har även Två TV shower varje vecka som betalas för av Subscribers som ger dem pengar varje månad där det ges information löpande och visas löpande inifrån de dev studios som är inblandade. Samt monthly reports från varje studio som visar vad de arbetat på denna månad och arbetar på just nu. Här är senaste: https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/141...

Crowdfunding är nu uppe i snart 60 miljoner dollar. Kan jämföras med att Destiny sägs ha kostat 500 miljoner dollar men då är själva spelutvecklingen en mycket liten del av den budgeten. Stor del utgörs av marknadsföring och skräp runt ikring.

När kommer spelet ut? Spelet är redan ute. Men endast två moduler av det. Hangarmodulen (tänk dig housing i ett MMO.) var först och sedan kom Arena commander (en simulator i din hangar där du simulerar strider för att det skall funka in fiction) och sedan Racing (racing körs via simulatorn). Nästa steg är Planetside där du kommer kunna lämna din hangar och gå runt på den planet där hangaren befinner sig. En prototyp för detta ses i videon som sweclockers postat. Samtidigt utvidgas Arena Commander till att innehålla de större skeppen med flera spelare i samtidigt eftersom de här beräknar att ha färdigställt sin vidareutveckling av Cryengine till 64Bitars precision. Därifrån kan man då i nästa steg lämna planeten för att flyga runt i det solsystem planeten befinner sig och därifrån länkar de sedan samman solsystem för att skapa Persistent universe.

Samtidigt som detta sker så utvecklar de en singleplayer kampanj på lite mer än 50 timmar som fungerar som en prequel till Persistent universe och kommer fungera minst lika cinematiskt med en bra story så som Chris Roberts Wing Commander spel som han är så känd för sedan tidigare. Kallas Squadron 42. Kan ses som ett Tripple A spel i sig självt.

Tidslinjen ser ut som så att i slutet av 2014 så kommer Arena Commander 1.0 som bland annat lägger till det djupa och revolutionerande emissions systemet och början på de skepp som kan kontrolleras av flera spelare samtidigt. Början på 2015 så släpps Planetside och social module samt FPS modulen. (du kan lämna hangaren och träffa andra spelare ute på planeterna och i din hangar etc) Där släpps också första episoden av Squadron 42. Single player kampanjen. Här beräknas "Large world" (64 bitars precision) vara färdigställt så de kan börja öppna upp för de första komponenterna i Persistent universe. Alltså att man kan lämna planeten. Samtidigt så släpps Version 2.0 av Arena commander så Multi crew ship systems kan testas ordentligt på även Capital ship systems. Efter detta så är Alpha för Persistent universe nådd eftersom folk nu kan lämna sina planeter och solsystem sys ihop. Det finns inga hårda datum för dessa moduler under 2015 men Alphan på persistent universe är i slutet på det året och Singleplayer kampanjen i början av året.

Vad gör då Star Citizen annorlunda mot andra spel som använder Cryengine? Varför har inget annat spel lyckats med detta tidigare?

Cryengine och Unrealengine är spelmotorer som är skapade för FPS spel som har väldigt små banor/nivåer. De största nivåerna var runt kilometern i de spel som är baserade på dessa motorer. Alla sådana här motorer innehåller då 32 bitars precision. Det innebär att när man kommer ut till runt 8km från "point of origin" i den nivå som man har så börjar alla object vibrera mer och mer för att spelmotorn hela tiden måste kalibrera om deras position i relation till varandra. Det gör att ett så ambitiöst spel som Star Citizen som skall simulera hela solsystem i mer realistisk storlek ända ned på rymdskepp som består av tusentals individuella komponenter, en egen fysik grid lokalt för varje skepp så folk kan gå omkring i dem utan att påverkas av själva nivåns fysik, samt spelare själva som skall förflyttas i relation till allt detta, omöjligt att genomföra. Du kan inte få in ett solsystem på 8km yta med en extremt detaljerad och realistisk objectsfär.

Cloud Imperium Games (CIG) har köpt Source code rättigheter till Cryengine och har även anställt mycket av det folk Crytech sparkade nyligt i sina ekonomiska svårigheter (I både USA, Storbrittanien och Kina) samt att de fick över folk från crytech redan under 2011 som jobbade med dem. Detta använder det för att helt skriva om Cryengine för att fungera för de förhållanden som Star Citizen kräver. Bland annat har de till Arena Commander lyckas dubblera storleken på spelvärlden till max vad 32 bitars precision klarar. Runt 8 kilometer. De har också utvecklat bättre grafikströmmingsteknologi till cryengine som gör att spelet inte behöver vara uppdelat i olika zones/nivåer utan kan strömmas sömlöst trots sin höga detaljrikedom. Nu håller de på utveckla det allra viktigaste. 64 bitars precision (Dubble precission/64 bit floating point precission). Det har aldrig gjorts tidigare på denna nivå. När detta är färdigt så kommer spelvärlden kunna hantera extremt stora nivåer. Över ett ljusår i geometrisk precission. Vilket är mer än hela solsystem i aktuell skala, utan att tappa precisionen på de objekt som befinner sig i den. Detta kommer möjliggöra öppnandet av ett persistent universe som får EvE online att kännas som en sandlåda. Det möjliggör också användande de extremt stora capital ships som finns i spelet som kan ha hundratals personer ombord (NPCs/PCs) och har en fullt funktionell realtidsrenderad insida som alla andra skepp, då dessa ställer stora krav på precision för att kunna användas.

Här är deras Youtube kanal med alla deras vecko shows samt andra videos de släppt. https://www.youtube.com/user/RobertsSpaceInd/videos. De finns även på twitch. http://www.twitch.tv/roberts_space_ind_ch_1

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jaha och när kommer det ut? De kan visa hur många demos de vill, det säger från lite till ingenting om slutprodukten.

De har ju dock ingen som helst press på sig att presentera en färdig produkt eftersom de redan fått betalt för sitt spel.

Det korta svaret, beräknat fullt spelsläpp, närmare 2 år bort, 2016 alltså, det här alltså de fulla online "Persistence Universe" världen.

Men det som är beräknat, någon gång nästa år får man möjlighet att börja spela de första 10 av 50 uppdragen i singelplayer kampanjen. Så är det sagt iaf. Och det tycker jag är väldigt imponerade om man ser på hur kort tid som ens spelstudion har funnits, pressen, ja de har nog en betydligt större press på sig då de varje månad, eller varje vecka får feedback av forummedlemmar på hemsidan, varenda liten detalj kritiseras.
Sånt här behövde inte Blizzard bry sig om med Diablo 3, eller Bungie med Destiny, eller kommande The Division som är uppskjutet...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Det är välldigt mycket fokus på grafiken.... det är inget jättegott tecken. Bra grafik gör inget spel.

Permalänk
Skrivet av Alucius:

Det här spelet utvecklas inte med traditionella metoder. Det är istället en distribuerad utvecklingsmetod där alla moduler i spelet arbetas på samtidigt av spelstudios på många platser i världen. Totalt har de 280 personer på det nu och ökar. De har ingen marknadsföringsbudget eller publisher som suger pengar utan varenda krona från crowdfundingen går till själva spelet. Hela utvecklingen är transparent så det förekommer inte mycket i form av hype utan när saker utvecklas i spelet visas det för allmänheten samt mycket testas av allmänheten i de moduler som är ute redan så de kan vara säkra på att slutprodukten faktiskt är kul och något folk vill ha. De har även Två TV shower varje vecka som betalas för av Subscribers som ger dem pengar varje månad där det ges information löpande och visas löpande inifrån de dev studios som är inblandade. Samt monthly reports från varje studio som visar vad de arbetat på denna månad och arbetar på just nu. Här är senaste: https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/141...

Crowdfunding är nu uppe i snart 60 miljoner dollar. Kan jämföras med att Destiny sägs ha kostat 500 miljoner dollar men då är själva spelutvecklingen en mycket liten del av den budgeten. Stor del utgörs av marknadsföring och skräp runt ikring.

När kommer spelet ut? Spelet är redan ute. Men endast två moduler av det. Hangarmodulen (tänk dig housing i ett MMO.) var först och sedan kom Arena commander (en simulator i din hangar där du simulerar strider för att det skall funka in fiction) och sedan Racing (racing körs via simulatorn). Nästa steg är Planetside där du kommer kunna lämna din hangar och gå runt på den planet där hangaren befinner sig. En prototyp för detta ses i videon som sweclockers postat. Samtidigt utvidgas Arena Commander till att innehålla de större skeppen med flera spelare i samtidigt eftersom de här beräknar att ha färdigställt sin vidareutveckling av Cryengine till 64Bitars precision. Därifrån kan man då i nästa steg lämna planeten för att flyga runt i det solsystem planeten befinner sig och därifrån länkar de sedan samman solsystem för att skapa Persistent universe.

Samtidigt som detta sker så utvecklar de en singleplayer kampanj på lite mer än 50 timmar som fungerar som en prequel till Persistent universe och kommer fungera minst lika cinematiskt med en bra story så som Chris Roberts Wing Commander spel som han är så känd för sedan tidigare. Kallas Squadron 42. Kan ses som ett Tripple A spel i sig självt.

Tidslinjen ser ut som så att i slutet av 2014 så kommer Arena Commander 1.0 som bland annat lägger till det djupa och revolutionerande emissions systemet och början på de skepp som kan kontrolleras av flera spelare samtidigt. Början på 2015 så släpps Planetside och social module samt FPS modulen. (du kan lämna hangaren och träffa andra spelare ute på planeterna och i din hangar etc) Där släpps också första episoden av Squadron 42. Single player kampanjen. Här beräknas "Large world" (64 bitars precision) vara färdigställt så de kan börja öppna upp för de första komponenterna i Persistent universe. Alltså att man kan lämna planeten. Samtidigt så släpps Version 2.0 av Arena commander så Multi crew ship systems kan testas ordentligt på även Capital ship systems. Efter detta så är Alpha för Persistent universe nådd eftersom folk nu kan lämna sina planeter och solsystem sys ihop. Det finns inga hårda datum för dessa moduler under 2015 men Alphan på persistent universe är i slutet på det året och Singleplayer kampanjen i början av året.

Vad gör då Star Citizen annorlunda mot andra spel som använder Cryengine? Varför har inget annat spel lyckats med detta tidigare?

Cryengine och Unrealengine är spelmotorer som är skapade för FPS spel som har väldigt små banor/nivåer. De största nivåerna var runt kilometern i de spel som är baserade på dessa motorer. Alla sådana här motorer innehåller då 16 bitars precision. Det innebär att när man kommer ut till runt 8km från "point of origin" i den nivå som man har så börjar alla object vibrera mer och mer för att spelmotorn hela tiden måste kalibrera om deras position i relation till varandra. Det gör att ett så ambitiöst spel som Star Citizen som skall simulera hela solsystem i mer realistisk storlek ända ned på rymdskepp som består av tusentals individuella komponenter, en egen fysik grid lokalt för varje skepp så folk kan gå omkring i dem utan att påverkas av själva nivåns fysik, samt spelare själva som skall förflyttas i relation till allt detta, omöjligt att genomföra. Du kan inte få in ett solsystem på 8km yta med en extremt detaljerad och realistisk objectsfär.

Cloud Imperium Games (CIG) har köpt Source code rättigheter till Cryengine och har även anställt mycket av det folk Crytech sparkade nyligt i sina ekonomiska svårigheter (I både USA, Storbrittanien och Kina) samt att de fick över folk från crytech redan under 2011 som jobbade med dem. Detta använder det för att helt skriva om Cryengine för att fungera för de förhållanden som Star Citizen kräver. Bland annat har de till Arena Commander lyckas dubblera storleken på spelvärlden till max vad 16 bitars precision klarar. Runt 8 kilometer. De har också utvecklat bättre grafikströmmingsteknologi till cryengine som gör att spelet inte behöver vara uppdelat i olika zones/nivåer utan kan strömmas sömlöst trots sin höga detaljrikedom. Nu håller de på utveckla det allra viktigaste. 64 bitars precision (Dubble precission/64 bit floating point precission). Det har aldrig gjorts tidigare på denna nivå. När detta är färdigt så kommer spelvärlden kunna hantera extremt stora nivåer. Över ett ljusår i geometrisk precission. Vilket är mer än hela solsystem i aktuell skala, utan att tappa precisionen på de objekt som befinner sig i den. Detta kommer möjliggöra öppnandet av ett persistent universe som får EvE online att kännas som en sandlåda. Det möjliggör också användande de extremt stora capital ships som finns i spelet som kan ha hundratals personer ombord (NPCs/PCs) och har en fullt funktionell realtidsrenderad insida som alla andra skepp, då dessa ställer stora krav på precision för att kunna användas.

Här är deras Youtube kanal med alla deras vecko shows samt andra videos de släppt. https://www.youtube.com/user/RobertsSpaceInd/videos. De finns även på twitch. http://www.twitch.tv/roberts_space_ind_ch_1

Intressant läsning
Undrar ifall detta kommer göra att dubbelprecision blir nåt som spelstudios funderar över att använda i fler spel nu kanske.
roligt också för de som har ett Titan, eller annat kort med DP-stöd!

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det är välldigt mycket fokus på grafiken.... det är inget jättegott tecken. Bra grafik gör inget spel.

Håller med helt, 400 pers som jobbar med grafik och 2 på story känns fel. Blir snyggt men fort tråkigt.

Kommer väll flameas sönder, men kanske kan vara en fördel med konsoll? Att iom hårdvaran begränsar hur mycket ögongodis man kan få till så kan det bli att dom lägger 200pers på optimera grafik och 200 på story istället? (Ingen aning om hur många som jobbar med vad, bara ett exempel).

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd

Jeg tror ikke Star Citizen kommer til å bli det romspillet som akkurat jeg ønsker meg, men det ser da ut som om at de har et solid team for å jobbe med spillet videre og de får nok snekret sammen et solid spill. Håper jeg omsider slipper å se en spillkarakter som spinner 360 grader rundt sånn plutselig, slik som det er nå.

Er fristende å gå til anskaffelse av et 290x kort nummer to nå som prisen er redusert, slik at jeg kan ha dette i de neste to tre åra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CFSsss:

Det är välldigt mycket fokus på grafiken.... det är inget jättegott tecken. Bra grafik gör inget spel.

Fast om ett spel redan har ett bra djup så är en grafisk stimulans alltid ett plus. Jag är övertygad om att RSI fixar djupet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||