Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

50" 3840x2160@60Hz UHD som datorskärm för 8000 - Körs på nVidia 780 GTX ansluten med HDMI 2.0

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av comtronic:

LG UB850V ligger ju hyffsat i pris men LG UB820 har ännu bättre pris som också har HDMI 2.0. Vad är det som skiljer dessa modeller åt?

Nu vet jag inget specifikt om just den LG-modellen, men generellt är det alltså missvisande att tala om att den eller den TV:n har den eller den HDMI-versionen och det är alltså inte tillåtet enligt licensavtalet för HDMI att benämna en produkt som att "...den har HDMI 2.0".

HDMI 2.0 är versionen på specifikationen och i den beskrivs funktioner. Det betyder inte att precis allt i version 2.0 av specifikationen följs till punkt och pricka. Tvärtom, det finns nog ingen produkt som har precis varenda funktion som står beskrivet i aktuellt version av specifikationen.

Devisen med HDMI är därför att fråga efter funktion, inte version. I ditt fall ska du inte fråga "har den HDMI 2.0?" eftersom du då kan råka ut för precis samma problem om och om igen. Vad du istället ska fråga efter är följande funktioner:

(1) En TMDS pixelklocka på 600 MHz
(2) Förmågan att ta emot 4:4:4 i 60 Hz 4K/UHD-signal
(3) Intern bildbehandling som håller kvar chroma i 4:4:4

Ställ den frågan istället till tillverkaren. Jag lovar att svaret du får är "...Äuhhmmm? låt mig återkomma!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Hur dålig är det att använda en UHD tv som skärm?

Är sugen på denna: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Hur kommer skalningen i Windows bli? Blir jag tvungen att använda 150% el 200% eller kan jag förvänta mig att text, ikoner osv kommer se bra ut i 100% skalning?

Vilket avstånd ska du använda den på?
En 58tums 4k skärm får samma pixelstorlek som en 29 tums 1080p skärm, det är inte mer komplicerat än så
Dvs pixlarna blir alltså större än de flesta datorskärmar, så du bör nog inte ha den på vanligt monitor-avstånd..
Fast det är kanske för otympligt med en nästan 60-tummare iallafall

Ska du ha den på TV-avstånd, dvs typ 3 meter eller mer, så börjar det kanske se lite för litet ut istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan ju vara bra för de som redan har en. Är lite annat som kommer med uppgraderingen också. Det kräver dock hårdvarubyte. Vet inte vad man får betala för det i Sverige. Kanske inte är värt att köpa en för att göra uppgraderingen, men har man en så kan det vara trevligt. I dagsläget blir man ju tvungen att köra 970/980 för 600MHz HDMI också. Fast det har jag inte riktigt fått reda på om det lirar med LGs uppgradering, antar att det gör det. Panasonic och DP/MST som verkar gälla ett tag fram över om man vill köra AMD. Eller för den delen Intel. Kör du t.ex. en bärbar med 900-serien och Optimus så kommer ju Intel-gpun begränsa till HDMI 1.4/300MHz om det inte är en dedikerad port. Den beryktade aktiva adaptern (DP) skulle kunna hjälpa till här. Lite tidigt för att vänta sig att det lirar som man kan förvänta sig.

Var i kontakt med LG idag, chatt via deras kundtjänst. Tydligen är lösningen gravt försenad. Gällande pris skulle det ligga strax under 2000kr, dock uppskattat. Gällande MHz på HDMI kunde de inte svara på....

Offtopic: Sorry för utnyttjande av tråd.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu vet jag inget specifikt om just den LG-modellen, men generellt är det alltså missvisande att tala om att den eller den TV:n har den eller den HDMI-versionen och det är alltså inte tillåtet enligt licensavtalet för HDMI att benämna en produkt som att "...den har HDMI 2.0".

HDMI 2.0 är versionen på specifikationen och i den beskrivs funktioner. Det betyder inte att precis allt i version 2.0 av specifikationen följs till punkt och pricka. Tvärtom, det finns nog ingen produkt som har precis varenda funktion som står beskrivet i aktuellt version av specifikationen.

Devisen med HDMI är därför att fråga efter funktion, inte version. I ditt fall ska du inte fråga "har den HDMI 2.0?" eftersom du då kan råka ut för precis samma problem om och om igen. Vad du istället ska fråga efter är följande funktioner:

(1) En TMDS pixelklocka på 600 MHz
(2) Förmågan att ta emot 4:4:4 i 60 Hz 4K/UHD-signal
(3) Intern bildbehandling som håller kvar chroma i 4:4:4

Ställ den frågan istället till tillverkaren. Jag lovar att svaret du får är "...Äuhhmmm? låt mig återkomma!".

Dold text

Är först med LG UB850V, UB950V och UB980V de börjar stödja detta, de erbjuder också att uppgradera kortet i LA9650/965X/9700/970X. De senare är 2013 års modeller som inte fungerar med det utan byte av komponenter. Skiljer en hel del åt dessa modeller 820X och 830X har inte WebOS heller utöver att den inte har hårdvara som klarar kraven som ställs.

Sen finns ju eventuellt problemet med HDCP 2.2, men det bör inte inverka när ni kör oskyddat material eller spel. Om det inte är något galet. Någon här säger att deras Sony fungerar och det gör den ju i 60Hz 4:2:0, men den har inte stöd för 4:4:4 enligt tillverkarens manual. Så mycket som fungerar utöver några LG och Panasonicmodeller säljs nog inte här.

LG beskriver inte 2013 års modeller som HDMI 2.0 så vitt jag vet. Vad LG säger själva att de stödjer står i manualen. Det verkar stämma i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Var i kontakt med LG idag, chatt via deras kundtjänst. Tydligen är lösningen gravt försenad. Gällande pris skulle det ligga strax under 2000kr, dock uppskattat. Gällande MHz på HDMI kunde de inte svara på....

Offtopic: Sorry för utnyttjande av tråd.

Har bara sett att folk fått detta gjort i USA så. Där verkar det kosta 400 dollar (exklusive moms). Hade snarast väntat mig det dubbla priset än det du nämner. Möjligt att de inte listat ut hur de ska göra på de Europeiska modellerna eller med teknikerna på lokal basis. För de som kan få den uppgraderingen är det nog värt det. Förutsatt att du redan har TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ska tillägga att det alltså inte finns någon lösning, utan det är så där TV:n hanterar signalen. Du kan skicka en RGB-signal (som per definition är 4:4:4) från grymmaste grafikkortet och TV:n gör ändå som den är konstruerad och samplar ned färginformationen.

Tänkte bara undra om ni pratar om RGB eller YCbCr 4:4:4 när ni bara skriver 4:4:4? Visst kan man se RGB som 4:4:4 men för mig låter det ologiskt att använda dem tillsammans för RGB har väl ingen chroma subsambling ändå till skillnad från YCbCr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tänkte bara undra om ni pratar om RGB eller YCbCr 4:4:4 när ni bara skriver 4:4:4? Visst kan man se RGB som 4:4:4 men för mig låter det ologiskt att använda dem tillsammans för RGB har väl ingen chroma subsambling ändå till skillnad från YCbCr.

LGs kan ta emot båda. 4:4:4 YCbCr är samma information kodat på ett annat sett. Med samma samplerate på alla kanaler. Utan att förlora färgupplösning. För datorbruk är det viktigast att vi får full färgupplösning. Grafikkort som 970/980 bör också kunna mata båda. Panasonics modeller bör också ta båda. Över både HDMI och DP då. Konvertering är hur som helst inget som lär märkas.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sKRUVARN:

Tänkte bara undra om ni pratar om RGB eller YCbCr 4:4:4 när ni bara skriver 4:4:4? Visst kan man se RGB som 4:4:4 men för mig låter det ologiskt att använda dem tillsammans för RGB har väl ingen chroma subsambling ändå till skillnad från YCbCr.

Stämmer, men det är alltså väldigt vanligt att en TV tar emot RGB för att internt bearbeta allting som YCbCr 4:2:2 vilket går att spåra med testbilder från dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

(1) En TMDS pixelklocka på 600 MHz
(2) Förmågan att ta emot 4:4:4 i 60 Hz 4K/UHD-signal
(3) Intern bildbehandling som håller kvar chroma i 4:4:4

Ställ den frågan istället till tillverkaren. Jag lovar att svaret du får är "...Äuhhmmm? låt mig återkomma!".

Precis, det tar tid att ta sig genom de olika support-leden. Jag bad om hjälp för ungefär en månad sedan och jag har fortfarande inte fått något expert-svar.

Annars nämnde ju PetterK här tidigare att man kan kika i manualen...

...och enligt manualen ska till och med den billiga Samsung TV:n i rubriken klara 3840x2160@60Hz 4:4:4 !

If HDMI UHD Color is set to On
● Resolution: 3840 x 2160p, 4096 x 2160p
" The HDMI connector with HDMI UHD Color set to Off supports up to UHD 50P/60P 4:2:0, while the
HDMI connector with HDMI UHD Color set to On supports up to UHD 50P/60P 4:4:4 and 4:2:2.

http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201407/201407281...

.. så jag är fortfarande lite fundersam till problemet!

Senast jag testade skärmen så blev ju skärmen till och med helt svart när jag matade på med UHD 60Hz och det kan förmodligen haft med drivrutinerna att göra.

Verkligen ingen annan som haft möjlighet att testa Samsung UE40HU6905 / UE50HU6905 / UE55HU6905 då dessa skärmar är enkla att hämta upp hos Elgiganten / Media Markt / Siba mfl.?

LG 55UB850V som också enligt manualen borde klara upplösningen, kostar nästan det dubbla hos motsvarande butikskedja..

Annars är jag tacksam över att vi är fler här nu som delar med oss av vår kunskap inom detta område. Det var inte riktigt så enkelt som jag hade förväntat mig ..

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är något Samsung tänker stödja via uppdatering, eftersom det inte är något som fungerar i dagsläget vad det verkar. "Using a 4K test pattern generator, we confirmed that the Samsung HU6900 accepted and displayed 3840×2160 resolution at 50Hz and 60Hz." http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue55hu6900-201405233782.htm Låter ungefär som det Laxpudding rapportera tidigare.

Permalänk
Bildexpert 📺

Problemet med att verifiera ifall att "HDMI UHD Color"-funktionen verkligen gör vad den ska är att det inte är lätt att få tag på en källa som genererar en signal med en TMDS-klocka på 594 MHz.

Och att handboken och menyerna sägen att den tar emot en signal i 4:4:4 (villkor 2) betyder inte att den faktiskt arbetar på den nivån internt (villkor 3).

Permalänk
Medlem

Alltså Samsungmodellerna klarar i dagsläget bara 4:4:4/RGB på 30Hz. Det kan vi vara ganska säkra på från rapporter från användare som kört med andra generationens Maxwell och försökt få det fungera (GTX 970/980). Med 60Hz fungerar det inte, med 24Hz fungerar det inte, osv. Det står i manualen att det lirar, men om det någonsin kommer göra det är för tidigt att säga. I 30Hz så får användare inte några effekter på färgerna och verkar ha full färgupplösning. I dagsläget är det bara andra generationens Maxwell (Nvidia) som har "600MHz HDMI". Fungerar det inte med den lösningen så är det alltså inget att vänta sig på den fronten just nu. Det dröjer dessutom ett tag innan Intel och AMD stödjer högre pixelklocka. Är det inget Samsung tänker fixa just nu så är det annat man får köra mer eller mindre.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Petterk:

Alltså Samsungmodellerna klarar i dagsläget bara 4:4:4/RGB på 30Hz.

Ok! Nyttig information! Och tyvärr inte särskilt förvånande heller.

Permalänk
Avstängd

Lånar för en fråga har nån mer info om denna skärm:

http://www.pixmania.se/led-tv/seiki-se-39uy04ec-led-tv-ultra-...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. - Mobo: MSI Gigabyte Z87X-UD3H. - CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz. - Ram: Corsair Vengeance 16GB @ 1600Mhz. - GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC 4GB. - CPU Cooling: CoolerMaster Seidon 120V. - PSU: Fractal Design Integra R2 750W. - SSD: Intel 530 240GB. - Lagrings Disk: Seagate Barracuda 3TB. OS: Windows 8.1 Pro 64-Bithttp://www.prisjakt.nu/list.php?l=2685984&view=l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teomanian:

Lånar för en fråga har nån mer info om denna skärm:

http://www.pixmania.se/led-tv/seiki-se-39uy04ec-led-tv-ultra-...

Den klarar bara 30Hz då den inte har HDMI 2.0. Att använda den som datorskärm är inte så smart då

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av =)(=:

Den klarar bara 30Hz då den inte har HDMI 2.0. Att använda den som datorskärm är inte så smart då

Tackar då vet man det!

/Teomanian

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. - Mobo: MSI Gigabyte Z87X-UD3H. - CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz. - Ram: Corsair Vengeance 16GB @ 1600Mhz. - GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC 4GB. - CPU Cooling: CoolerMaster Seidon 120V. - PSU: Fractal Design Integra R2 750W. - SSD: Intel 530 240GB. - Lagrings Disk: Seagate Barracuda 3TB. OS: Windows 8.1 Pro 64-Bithttp://www.prisjakt.nu/list.php?l=2685984&view=l