Bedrägeriförsök?

Permalänk
Skrivet av Gubbkroppen:

Varför gick han inte till ett Nordea-kontor och satt in pengar direkt på Säljarens konto, om han nu var så sugen på spelet och nu skulle ha det.

Eller det enklaste av det alla skicka med swish, hade han inte swish hade säkerligen någon av hans vänner det.

Han har försökt lurat åt sig det där, du ska se att det inte kommer in några pengar på måndag.

De flesta banker har inte kontanthantering längre, så det går typ inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Stämmer inte eftersom mitt personnummer blir 68.

Han måste ha menat jämnt tal, och sedan reformen 1989 spelar det ingen roll. de sista efter datumet är valfria och det är vansinnigt många som har samma nu.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Vilket jidder om personnummer, gör en egen tråd om det.
Det hjälper absolut inte TS.

Men 2 första nummer är slumpmässigt efter 1990, innan det var det länsbaserat bla bla.
Kontrollsiffran är bara ett, jämt eller udda.
Folk födda innan 1940 (om jag minns rätt) har ingen Kontrollsiffra.
Men man kan räkna ut detta, summan blir 2 tal men det är bara sista siffran som är kontrollsiffra te x. 43 = 3.

Jämn tal = tjej, ojämn = kille.

Annars finns information på skatteverket, eller varför inte Google?
Hjälper dock inte ett skit TS, har redan konstaterat att personnummret är falskt.

Och skyddad identitet är ett skämt i Sverige, det går att söka på adresser och se vilka som bor där.
Man kan göra det bättre än myndigheterna, bara flytta och skita i att säga till skatteverket, ha vidarebefordrad post.
Efter ett tag försvinner man från systemet, bonus på det hela är att man inte kan bli drabbad av identitet tjuvar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Säger som andra, antingen bluff eller en väldigt otålig 14åring.

Med andra vägar menade han givetvis småvägarna ner/upp till dig med sin moppe

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Det sker väl ingen pengartransaktioner under helgen för privatpersoner mellan två olika banker?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Orka fiffla för en sådan struntsumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det gäller dock bara om personen i fråga är född före 1990, efter det är de två första slumpmässiga. Den sista siffran är kontrollsiffra och räknas ut av alla övriga siffror, den är minst slumpmässig av alla siffror

Angående banksekretessen så kan man vad jag vet inte kolla överföringar över telefon (han påstår sig har ringt till banken och kollat att överföringen var gjord) eftersom banken inte kan garantera vem personen i telefonen är. Jag kunde exempelvis inte be banken föra över pengar mellan två av mina egna konton när jag var utomlands och min internetbankdosa hade gått sönder, trots att jag kunde redogöra över telefon för olika uttag jag genomfört tidigare.

Skaffa mobilt BankID nästa gång, banken kan aktivera det i telefon samtal ås behöver du bara snabba in din kod så får du göra alla bankärenden via telefon

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Skaffa mobilt BankID nästa gång, banken kan aktivera det i telefon samtal ås behöver du bara snabba in din kod så får du göra alla bankärenden via telefon

Snarare går eller tvunget göra det själv nu mer med nordea. Förut kunde man kolla kontot genom personnummer och personlig kod, nu behöver man dosan först innan man kan använda en personlig kod (som man måste spara före att kolla saldot snabbt t.ex för att inte stå utan pengar på ica):D snacka om höjd säkerhet (sista ironi).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Låter som någon som börjar på B och slutar på e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Vilket jidder om personnummer, gör en egen tråd om det.
Det hjälper absolut inte TS.

Men 2 första nummer är slumpmässigt efter 1990, innan det var det länsbaserat bla bla.
Kontrollsiffran är bara ett, jämt eller udda.
Folk födda innan 1940 (om jag minns rätt) har ingen Kontrollsiffra.
Men man kan räkna ut detta, summan blir 2 tal men det är bara sista siffran som är kontrollsiffra te x. 43 = 3.

Jämn tal = tjej, ojämn = kille.

Annars finns information på skatteverket, eller varför inte Google?
Hjälper dock inte ett skit TS, har redan konstaterat att personnummret är falskt.

Och skyddad identitet är ett skämt i Sverige, det går att söka på adresser och se vilka som bor där.
Man kan göra det bättre än myndigheterna, bara flytta och skita i att säga till skatteverket, ha vidarebefordrad post.
Efter ett tag försvinner man från systemet, bonus på det hela är att man inte kan bli drabbad av identitet tjuvar..

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket hjälpte ditt inlägg TS anser du?

Permalänk
Entusiast

Det är rätt vanligt att bluffmakare stressar på en så mycket de kan för att man skall ge vika. Allt ifrån "Mycket pengar vid snabb affär. Kom igen nu va." till "Jag ringer polisen om du inte fixar det här NU! Fatta'ru!".

TS exempel är oerhört likt ett typiskt försök till bluffmakeri. Högst troligt kommer pengarna aldrig att synas till. (Men jag kan ju ha fel )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

"Andra vägar" kan tolkas som så. Men olaga hot är när personen i fråga blir rädd för sitt eget liv. Vilket jag tvivlar på ett han är. Det är många som pratar om "olaga hot" hel tiden men själva grejen är att personen i fråga måste ha fruktat för sitt eget liv om det är olaga hot. Annars skulle nästan allt kunna vara olaga hot.

Tror knappast att man behöver frukta för sitt liv för att det ska klassas som hot, räcker om någon hotar dig. Till exempel, du blir hotad att få en smäll - är ju inte livshotande - men likväl ett olaga hot.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av OskarW90:

Skaffa mobilt BankID nästa gång, banken kan aktivera det i telefon samtal ås behöver du bara snabba in din kod så får du göra alla bankärenden via telefon

Det här var några år sen så mobilt bank-ID fanns inte då (har bara funnits sen 2011) och smartphones var inget man hade heller. Dessutom vill man oftast inte använda data på mobilen utomlands så jag tycker nog inte det är en bra lösning idag heller.

Lösningen på Swedbank är att aktiverat "förenklad inloggning" så man bara använder en pinkod för att logga in, man kan bara föra över mellan sina egna konton om man loggar in på det sättet men i mitt fall hade det som sagt räckt den gången.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbkroppen:

Varför gick han inte till ett Nordea-kontor och satt in pengar direkt på Säljarens konto, om han nu var så sugen på spelet och nu skulle ha det.

Eller det enklaste av det alla skicka med swish, hade han inte swish hade säkerligen någon av hans vänner det.

Han har försökt lurat åt sig det där, du ska se att det inte kommer in några pengar på måndag.

Skrivet av SysGhost:

Det är rätt vanligt att bluffmakare stressar på en så mycket de kan för att man skall ge vika. Allt ifrån "Mycket pengar vid snabb affär. Kom igen nu va." till "Jag ringer polisen om du inte fixar det här NU! Fatta'ru!".

TS exempel är oerhört likt ett typiskt försök till bluffmakeri. Högst troligt kommer pengarna aldrig att synas till. (Men jag kan ju ha fel )

Precis, ligga på och stressa säljaren omväxlande med löften och hot under tiden som de påstådda pengarna väntar på överföring. Många säljare faller säkert för trycket och skulle slutföra sin del av avtalet innan pengarna dyker upp bara för att slippa den obehagliga situationen

Det fungerar inte om man använder en bank med omedelbar överföring.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Tänkte bara om något nytt har dykt upp, t ex om du fått pengarna eller några mer mejl? Det är ju underhållande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tänkte bara om något nytt har dykt upp, t ex om du fått pengarna eller några mer mejl? Det är ju underhållande!

Beklagar att underhållningen tagit slut lika fort som köparens legitimitet

Har inte sett någon Janos komma förbi än heller, samma visa här som med pengarna antar jag

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Beklagar att underhållningen tagit slut lika fort som köparens legitimitet

Har inte sett någon Janos komma förbi än heller, samma visa här som med pengarna antar jag

Okej! Hade ju hoppas att pengarna skulle kommit och du skickat koden, så att köparen skulle behöva be om en pinsam ursäkt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Det gäller dock bara om personen i fråga är född före 1990, efter det är de två första slumpmässiga. Den sista siffran är kontrollsiffra och räknas ut av alla övriga siffror, den är minst slumpmässig av alla siffror

Nej, den "minst slumpmässiga" är ju siffran som talar om könet. Kontrollsiffran är "mer slumpmässig" än könssiffran i personnummer fr o m 1990, därför att den räknas ut baserat på de andra siffrorna varav två är helt slumpmässiga - det finns alltså en viss slumpmässighet inblandad i den. Könssiffran är aldrig slumpmässig överhuvudtaget

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Hur mycket hjälpte ditt inlägg TS anser du?

Sett flera inlägg om personnummer efter det?

Så jag tror det hjälpte TS tråd från att låsas, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shirayukiie:

Beklagar att underhållningen tagit slut lika fort som köparens legitimitet

Har inte sett någon Janos komma förbi än heller, samma visa här som med pengarna antar jag

Haha. Med Janos vet man aldrig. Han är precis som Gandalf. Han anländer exakt när han har tänkt.. Inte en sekund för sent eller förtidigt.

Skrivet av quattro-2.6:

Sett flera inlägg om personnummer efter det?

Så jag tror det hjälpte TS tråd från att låsas, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte direkt nej.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Beklagar att underhållningen tagit slut lika fort som köparens legitimitet

Har inte sett någon Janos komma förbi än heller, samma visa här som med pengarna antar jag

Det skulle vara bra om du gör en polisanmälan så att andra slipper råka ut för honom. Något som han kan ha gjort sig skyldig till är bedrägeri försök och olaga hot. Så för dig själv och oss andra så skulle det vara bra om du gör en anmälan, du behöver bara ringa till Polisen och anmäla direkt på telefon. Sen är det bra om mejlkonversationen kommer med i anmälningen också, du kanske kan mejla dem den eller posta. Fråga när du anmäler hur du ska gå tillväga.

Polisens nummer för anmälan är: 114 14

Edit: Svar till hunden

Skrivet av hunden:

Angående banksekretessen så kan man vad jag vet inte kolla överföringar över telefon (han påstår sig har ringt till banken och kollat att överföringen var gjord) eftersom banken inte kan garantera vem personen i telefonen är. Jag kunde exempelvis inte be banken föra över pengar mellan två av mina egna konton när jag var utomlands och min internetbankdosa hade gått sönder, trots att jag kunde redogöra över telefon för olika uttag jag genomfört tidigare.

Vet inte om någon har sagt det men du kan ringa banken och göra bankärenden om du har den tjänsten. Du ringer upp och sen verifierar du dig med en kod sen kan de hjälpa dig med vad du vill göra. Min bank har den tjänsten tillgänglig 24/7, så du kan alltid ringa och prata med någon.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av cyzed:

Edit: Svar till hunden

Vet inte om någon har sagt det men du kan ringa banken och göra bankärenden om du har den tjänsten. Du ringer upp och sen verifierar du dig med en kod sen kan de hjälpa dig med vad du vill göra. Min bank har den tjänsten tillgänglig 24/7, så du kan alltid ringa och prata med någon.

Mitt inlägg handlade om banksekretessen och vad det kan medföra, inte vilka tjänster banken har. Om du läser mitt senare inlägg ser du att mitt problem hade löst sig med att bara aktivera pinkoden och det finns många fler lösningar, hade jag sett till att ha alla pengar på kontot mitt VISA-kort var kopplat till hade det också löst mitt problem, liksom om jag hade 20 000 i kontanter på fickan men det var inte riktigt grejen. Det är lite svårt att fixa sånt i efterhand (även telefonbank) när man sitter i skiten utomlands

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Mitt inlägg handlade om banksekretessen och vad det kan medföra, inte vilka tjänster banken har. Om du läser mitt senare inlägg ser du att mitt problem hade löst sig med att bara aktivera pinkoden och det finns många fler lösningar, hade jag sett till att ha alla pengar på kontot mitt VISA-kort var kopplat till hade det också löst mitt problem, liksom om jag hade 20 000 i kontanter på fickan men det var inte riktigt grejen. Det är lite svårt att fixa sånt i efterhand (även telefonbank) när man sitter i skiten utomlands

Det jag fokuserade på i ditt inlägg var påståendet att han inte kunde ha ringt till banken och kolla att överföringen var gjord. Skulle ha varit tydligare med citeringen

Skrivet av hunden:

Angående banksekretessen så kan man vad jag vet inte kolla överföringar över telefon (han påstår sig har ringt till banken och kollat att överföringen var gjord) eftersom banken inte kan garantera vem personen i telefonen är.

Ville bara berätta att han inte behöver ha ljugit om det eftersom tjänsten finns. Men han är ju helt klart en scammer, vilket han visar i sitt övriga beteende.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shirayukiie:

Hej! Igår kväll skulle jag sälja en spelkod som jag utannonserat på blocket.

Så här lyder (den relevanta) beskrivningen i annonsen till spelkoden.

En person var då intresserad och ville köpa denna spelkoden.

Här är hela epostloggen
Personliga uppgifter har censurerats med * symbolen.

Vill tillägga att jag kollat köparens personnummer på flera olika upplysningssajter, ingen hittas med det hävdade namnet på varken samma ort eller samma födelsedatum. Prövade att kolla upp mitt eget personnummer för att kolla om upplysningssajterna var pålitliga och jag hittade mig själv utan problem.

Jag finner det väldigt märkligt att personen envisas med att försöka övertala mig att skicka en vara som inte betalts för, trots att jag väldigt tydligt uttryckt villkoren för köpet: att betalning ska ske i förskott mot skickandet av koden.

Jag har ännu inte mottagit pengarna och personuppgifterna verkar vara påhittade.
Personen har också övergått till hotfulla formuleringar

Hur ser ni på detta?

Låter som att pajasen suttit på kåken ett par år innan han kom ut och ville ha snabba cash. Det är väl ingen som fortfarande för över pengar genom att gå till bankkontoret??

Inte många kontor kvar som öht hanterar pengar ens.

Hoppas han åker dit igen och får fortsätta sitta där han hör hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det är väl ingen som fortfarande för över pengar genom att gå till bankkontoret??

Inte många kontor kvar som öht hanterar pengar ens.

*Visslar oskyldigt*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Inte många kontor kvar som öht hanterar pengar ens.

Alla mina 4 kontor som finns inom 5 km hanterar pengar. Min bank är Handelsbanken och dom har väldigt många kontor som hanterar pengar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Alla mina 4 kontor som finns inom 5 km hanterar pengar. Min bank är Handelsbanken och dom har väldigt många kontor som hanterar pengar

Har 4 banker med, men tyvärr bara en som hanterar pengar.
Väldigt normalt med 1 timmes kö.
Men om man nu är Swedbank kund och ska föra över till Nordea så kan man gå in till Nordea och föra över pengar till konto med Swedbanks kontokort.
Pengarna kommer fram direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Det är väl ingen som fortfarande för över pengar genom att gå till bankkontoret??

Inte många kontor kvar som öht hanterar pengar ens.

Handelsbanken där jag bor gör det i alla fall, å andra sidan är det endast för just privat-affärer som jag använder kontanter om situationen kräver det...

Föredrar alltid Swish för såväl fysiska affärer så som affärer online, det är verkligen framtiden för det säger verkligen "Swish" så är pengarna framme!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Säg att du kan möta han personligen och ge koden innan du fått pengarna, sen peka han i ansiktet och säg hahahahaha never!

Permalänk
Medlem

Ingen lapp ingen klapp.
Det här med personer som inte har pengar men vill ha lika häftiga saker som polarna är ingen nyhet oberoende att den för tiden tillgängliga betalsätt. Såg för övrigt filmen "Catch me if you can" i går.
All heder åt TS raka och ärliga svar på trotsig köpare.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge