Problem med netonnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Jag skulle kunna köra på 3g bara men köper man en mobil som klarar av 4g och man har ett abonnemang som stödjer det så ska man inte behöva låsa sin telefon till 3g. I sånna fall så kan man ju säga att netonnet använder sig av falsk marknadsföring då det står att mobilen stödjer 4g.

Nja, falsk marknadsföring är det knappast då den fungerar med 4G. Låter mer som grund problemet är att 4G Telia nätet där du bor har för dålig täckning. Själv fick jag stänga av 4G när jag fick min HTC one telefon för 1,5 år sedan. Telenor hade då ett ganska kasst 4G nät där jag bor. Medans tiden gick så byggdes nätet ut och nu är det inga problem med 4G.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Min Nexus 5 har samma problem med Telia. Flera av mina vänner hade samma problem fast med andra telefoner (även några med Nexus 5). Lösningen var att stänga av 4G i samtliga fall.

Det var alltid första försöket som misslyckades. Provade man igen direkt efter så kom man ofta fram. Gissar att något går snett med växlingen mellan 4G och samtalsläge.

Edit: mer om ämnet
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=99354
http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1259348-sa...
http://joche.se/2014/01/telia-4g-gor-telefonen-obrukbar/

Skickades från m.sweclockers.com

Men om vi säger att detta är problemet. För det första så har ju inte alla detta problem så det måste ju vara vissa mobiler annars så skulle ju inte 4g nätet finnas. Ska det då vara okej att neka reklamationen om mobilen inte fungerar på det sätt som den ska göra? 4g är ju möjligt i telefonen och har man då 4g igång så ska väl inte hela telefonen lägga av alla andra funktioner.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Nja, falsk marknadsföring är det knappast då den fungerar med 4G. Låter mer som grund problemet är att 4G Telia nätet där du bor har för dålig täckning. Själv fick jag stänga av 4G när jag fick min HTC one telefon för 1,5 år sedan. Telenor hade då ett ganska kasst 4G nät där jag bor. Medans tiden gick så byggdes nätet ut och nu är det inga problem med 4G.

Jag kollade täckningen och den ska inte vara dålig. Hela östersund har 4g nät. Den fungerar ju inte alls med 4g igång. Även om jag inte har bra 4g nät där jag bor så spelar det ingen roll eftersom 4g nätet ska kopplas av då ett samtal kommer in. Inte lägga ner hela mobilen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

Problemet ligger alltså i mjukvaran på telefonen och inte hos någon operatör, detta vet Samsung och därför går det att reklamera.
Samsung i detta fall

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Jag hade även varit på deras sida om jag fått veta att detta var problemet, när dom säger att dom inte hittar något fel och fortsätter att ta in den till verkstad så blir man jävligt less. Nu har jag fortfarande inte fått någon förklaring från något håll utan mer vad folk tror och vilka problem andra haft.

Men hur vill du att de ska agera då om det nu är Telias fel? Du kräver ju av NoN att de ska agera, det enda sättet de kan agera på är att skicka telefonen på reparation. De kan knappast hållas ansvariga för att Telias nät bråkar, du har ju inte ens köpt ditt Halebop kort hos dem?

För mig blir det lite att du skäller på biltillverkaren när du har fått vatten i tanken av bensinstationen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Och som jag skrev, så har jag andra i östersund med 4g telefoner utan problem. Så nätet i sig kan inte vara problemet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Och som jag skrev, så har jag andra i östersund med 4g telefoner utan problem. Så nätet i sig kan inte vara problemet.

Har du provat det där jag länkade i min andra post? Sätta autentiseringstyp till inga och port till 8080 under apn-inställningarna?

Edit: saxat från sidan jag länkade (http://joche.se/2014/01/telia-4g-gor-telefonen-obrukbar-del-i...) :
Det är det två värden som man manuellt behöver ändra i profilen för åtkomstpunkt (På Android: Inställningar > Fler nät > Mobila datanätverk > Åtkomstpunktsnamn). Det ena är att port ska ändras till 8080 från inget och verifieringstyp ska ändras från PAP till ingen. Därefter måste telefonen startas om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Orkar tyvärr inte läsa igenom alla inlägg men jag hade en Htc one x för några år sen som strulade med allt möjligt. Efter att ha lämnat in den 3 gånger så fick jag välja en helt ny mobil till samma värde av vad den kostade. Detta var hos tele2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Har du provat det där jag länkade i min andra post? Sätta autentiseringstyp till inga och port till 8080 under apn-inställningarna?

Edit: saxat från sidan jag länkade (http://joche.se/2014/01/telia-4g-gor-telefonen-obrukbar-del-i...) :
Det är det två värden som man manuellt behöver ändra i profilen för åtkomstpunkt (På Android: Inställningar > Fler nät > Mobila datanätverk > Åtkomstpunktsnamn). Det ena är att port ska ändras till 8080 från inget och verifieringstyp ska ändras från PAP till ingen. Därefter måste telefonen startas om.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska testa det. Är dock inte nära ett 4g nät nu så det spelar ingen roll. Får återkomma med det

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Orkar tyvärr inte läsa igenom alla inlägg men jag hade en Htc one x för några år sen som strulade med allt möjligt. Efter att ha lämnat in den 3 gånger så fick jag välja en helt ny mobil till samma värde av vad den kostade. Detta var hos tele2.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lite det jag förfäntar mig. Jag fattar att netonnet inte kan ta emot reklamationer hit och dit. Men har man suttit med ett problem en längre tid och det kvarstår så tar man emot en sån reklamation av goodwill. Kundservice 101 är att ha nöjda kunder. Netonnet förlorar inget på att reklamara den eftersom dom kommer reklamera den till sony som får stå för den

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Det är lite det jag förfäntar mig. Jag fattar att netonnet inte kan ta emot reklamationer hit och dit. Men har man suttit med ett problem en längre tid och det kvarstår så tar man emot en sån reklamation av goodwill. Kundservice 101 är att ha nöjda kunder. Netonnet förlorar inget på att reklamara den eftersom dom kommer reklamera den till sony som får stå för den

Fast Sony kommer knappast att godkänna en reklamation på telefonen då den enligt auktoriserad verkstad är felfri.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Fast Sony kommer knappast att godkänna en reklamation på telefonen då den enligt auktoriserad verkstad är felfri.

Han jag pratade med på sony tyckte jag skulle reklamera den

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men hur vill du att de ska agera då om det nu är Telias fel? Du kräver ju av NoN att de ska agera, det enda sättet de kan agera på är att skicka telefonen på reparation. De kan knappast hållas ansvariga för att Telias nät bråkar, du har ju inte ens köpt ditt Halebop kort hos dem?

För mig blir det lite att du skäller på biltillverkaren när du har fått vatten i tanken av bensinstationen.

Jo, jag förstår väl det. Detta är ett svårt ärende tycker jag. Men du säger att det är telias fel viket jag inte håller med om. Jag hade en 5c innan med samma abonnemang som också stödjer 4g men där hade jag inga problem.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Jo, jag förstår väl det. Detta är ett svårt ärende tycker jag. Men du säger att det är telias fel viket jag inte håller med om. Jag hade en 5c innan med samma abonnemang som också stödjer 4g men där hade jag inga problem.

Det betyder fortfarande inte att skurken är Sony. Uppenbarligen är det flera telefoner av olika märken som alla har gemensamt att de har problem med TELIA'S 4g nät, inte de andra operatörerna. Att sen alla modeller på marknaden inte har problemet betyder inte att problemet ska åtgärdas av tillverkarna istället för Telia.

Har du gjort en rejäl felanmälan till Halebop/Telia? Det är det minsta man kan förvänta sig innan du försöker få igenom en reklamation hos NoN.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag har Halebop med samma problem som du har tror jag, Och min mobil har varit inlämnad 2 gånger utan att jag fått något resultat.
Jag har haft mobilen i snart 2 år så bindningstiden är snart slut, efter det. ALDRIG mera Halebop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det betyder fortfarande inte att skurken är Sony. Uppenbarligen är det flera telefoner av olika märken som alla har gemensamt att de har problem med TELIA'S 4g nät, inte de andra operatörerna. Att sen alla modeller på marknaden inte har problemet betyder inte att problemet ska åtgärdas av tillverkarna istället för Telia.

Har du gjort en rejäl felanmälan till Halebop/Telia? Det är det minsta man kan förvänta sig innan du försöker få igenom en reklamation hos NoN.

Jag får väl försöka höra med halebop och se vad dom kan göra åt saken. Men om jag börjar ta den vägen så är ju frågan om den är värt det. Vad får jag ut av det? Du verkar ha hyffsad koll på dessa saker och tror du halebop då står för en reklamation om detta är deras problem? Annars så är det ju lika bra och bara försöka häva köpet och få en del av pengarna tillbaka

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

Har du samma problem om du stoppar in ett annat SIM-kort från en annan operatör i din telefon? Om inte så är telefonen felfri. Detta borde de testat direkt på NoN då du hade kunnat riskera eventuell undersökningsavgift.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Har du samma problem om du stoppar in ett annat SIM-kort från en annan operatör i din telefon? Om inte så är telefonen felfri. Detta borde de testat direkt på NoN då du hade kunnat riskera eventuell undersökningsavgift.

Detta är mitt nästa steg. Ska kolla imorgon om jag kan få tag på ett kontantkort.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Han jag pratade med på sony tyckte jag skulle reklamera den

Stopp och belägg!

Om nu folk på Sony tycker att du ska få reklamera den så har de också full möjlighet att ge dig ett ärendenummer som du kan bifoga till verkstaden och de kan därmed ge dig en utbytesenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Stopp och belägg!

Om nu folk på Sony tycker att du ska få reklamera den så har de också full möjlighet att ge dig ett ärendenummer som du kan bifoga till verkstaden och de kan därmed ge dig en utbytesenhet.

Nej nej nej nej nej.

Att en representant från Sony tycker att han ska reklamera telefonen betyder INTE att han har godkänt en reklamation, det betyder att de kan tänka sig ta in telefonen för att göra en bedömning gällande reklamation.

Skrivet av manlac:

Jag får väl försöka höra med halebop och se vad dom kan göra åt saken. Men om jag börjar ta den vägen så är ju frågan om den är värt det. Vad får jag ut av det? Du verkar ha hyffsad koll på dessa saker och tror du halebop då står för en reklamation om detta är deras problem? Annars så är det ju lika bra och bara försöka häva köpet och få en del av pengarna tillbaka

Förhoppningsvis leder det till att Halebop fixar problemen och din telefon därefter fungerar, i andra hand att du får tillbaka pengar du betalt till dem så du kan välja en annan operatör.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Stopp och belägg!

Om nu folk på Sony tycker att du ska få reklamera den så har de också full möjlighet att ge dig ett ärendenummer som du kan bifoga till verkstaden och de kan därmed ge dig en utbytesenhet.

Jasså?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej nej nej nej nej.

Att en representant från Sony tycker att han ska reklamera telefonen betyder INTE att han har godkänt en reklamation, det betyder att de kan tänka sig ta in telefonen för att göra en bedömning gällande reklamation.

Nej men representanten KAN, de kan göra en bedömning om han anser att kunden har rätt till en ny telefon genom att se över servicehistorik och höra kundens version, i sämsta fall kan han åtminstone kolla med en "higher up" och få ett godkännande där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Nej men representanten KAN, de kan göra en bedömning om han anser att kunden har rätt till en ny telefon genom att se över servicehistorik och höra kundens version, i sämsta fall kan han åtminstone kolla med en "higher up" och få ett godkännande där.

Vilket händer extremt sällan i min erfarenhet, jag utläste din post som att det nästan var klappat o klart.

I det här fallet känns det ändå inte som att en utbytesenhet är något att eftersträva då det förmodligen skulle uppträda samma fel, så allt som händer är att TS är utan sin telefon ett tag.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Har problem med privata och jobbmobilen, halebop och Telia, när jag har dålig 4gtäckning. Privata är en z1och den andra en lumia 620. Ska testa med portarna och återkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det betyder fortfarande inte att skurken är Sony. Uppenbarligen är det flera telefoner av olika märken som alla har gemensamt att de har problem med TELIA'S 4g nät, inte de andra operatörerna. Att sen alla modeller på marknaden inte har problemet betyder inte att problemet ska åtgärdas av tillverkarna istället för Telia.

Har du gjort en rejäl felanmälan till Halebop/Telia? Det är det minsta man kan förvänta sig innan du försöker få igenom en reklamation hos NoN.

Jag har läst att en del har haft problem med samsung mobiler så som s4 osv. Men jag har en kompis med en ny s5 och exakt samma abonnemang som jag har. Även i östersund han har inga problem. Tror du detta har med äldre mobiler att göra? Alltså dom som har nyligen fått 4g nät. Speciellet då han ovanför mig också har z1 + en lumia 620 som också har några år på nacken

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Jag har läst att en del har haft problem med samsung mobiler så som s4 osv. Men jag har en kompis med en ny s5 och exakt samma abonnemang som jag har. Även i östersund han har inga problem. Tror du detta har med äldre mobiler att göra? Alltså dom som har nyligen fått 4g nät. Speciellet då han ovanför mig också har z1 + en lumia 620 som också har några år på nacken

Ingen aning, men det verkar ju uppenbarligen vara Telia som är den gemensamma faktorn.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte läsa allt i tråden så jag vet inte om någon har gett detta förslag till TS men tänkte att jag kan komma med ett förslag då jag själv jobbar i branschen.

TS: Du bör vara medveten om att många mobiltelefoner som har stöd för 4G råkar ut för att de av någon anledning låser sig på just 4G, vilket kanske inte finns just där man befinner sig (eller till och från, beroende på var masten är placerad), vilket leder till att när någon försöker ringa en så hoppar inte telefonen ner på 2G/3G (för att styra fram ett samtal) och därmed kommer den som försöker att ringa dig att komma direkt till ditt mobilsvar eller möts av att du inte är nåbar om du inte har moiblsvar igång.

Du kan bekräfta det här själv genom att låsa mobiltelefonen på 2G/GSM så ska du se att du inte stöter på detta problem något mer.
Det är värt att nämna att det här blir ett icke problem när VoLTE (samtal över 4G) lanseras. Jag kan i övrigt nämna att på jobbet så har vi folk med i princip vilken mobiltelefontillverkare än du kan tänka dig och vi alla råkar ut för samma typ av problem, somliga oftare och somliga inte lika ofta. Det verkar dock inte finnas någon röd tråd på någon specifik tillverkare eller modell.

Det här är också ett icke-problem om man befinner sig i ett område där 4G inte finns tillgängligt alls och varför många med just Telia råkar ut för detta problem är för att Telia är en utav de första operatörerna som storsatsat på utbyggnad av lågfrekvent 4G på 800 MHz (ju lägre frekvent, ju längre ut når masterna och ju lättare har radiosignalen att tränga sig igenom bebyggelser och dylikt) och därmed leder det till att telefonen i sig kan oftare koppla sig upp (och även låsa sig utan att man själv valt detta) på en viss 4G bas.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag orkade inte läsa allt i tråden så jag vet inte om någon har gett detta förslag till TS men tänkte att jag kan komma med ett förslag då jag själv jobbar i branschen.

TS: Du bör vara medveten om att många mobiltelefoner som har stöd för 4G råkar ut för att de av någon anledning låser sig på just 4G, vilket kanske inte finns just där man befinner sig (eller till och från, beroende på var masten är placerad), vilket leder till att när någon försöker ringa en så hoppar inte telefonen ner på 2G/3G (för att styra fram ett samtal) och därmed kommer den som försöker att ringa dig att komma direkt till ditt mobilsvar eller möts av att du inte är nåbar om du inte har moiblsvar igång.

Du kan bekräfta det här själv genom att låsa mobiltelefonen på 2G/GSM så ska du se att du inte stöter på detta problem något mer.
Det är värt att nämna att det här blir ett icke problem när VoLTE (samtal över 4G) lanseras. Jag kan i övrigt nämna att på jobbet så har vi folk med i princip vilken mobiltelefontillverkare än du kan tänka dig och vi alla råkar ut för samma typ av problem, somliga oftare och somliga inte lika ofta. Det verkar dock inte finnas någon röd tråd på någon specifik tillverkare eller modell.

Det här är också ett icke-problem om man befinner sig i ett område där 4G inte finns tillgängligt alls och varför många med just Telia råkar ut för detta problem är för att Telia är en utav de första operatörerna som storsatsat på utbyggnad av lågfrekvent 4G på 800 MHz (ju lägre frekvent, ju längre ut når masterna och ju lättare har radiosignalen att tränga sig igenom bebyggelser och dylikt) och därmed leder det till att telefonen i sig kan oftare koppla sig upp (och även låsa sig utan att man själv valt detta) på en viss 4G bas.

Tack för ett vettigt svar. Det är sånna som du som ska jobba i branchen. Hade jag fått detta svar av netonnet direkt så hade jag inte brytt mig. Om jag ska vara helt ärlig så hoppas jag detta inte är felet eftersom jag inte vill ha denna mobil av ett antal anledningar. Men nu kanske jag vet iaf.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av manlac:

Jag skulle kunna köra på 3g bara men köper man en mobil som klarar av 4g och man har ett abonnemang som stödjer det så ska man inte behöva låsa sin telefon till 3g. I sånna fall så kan man ju säga att netonnet använder sig av falsk marknadsföring då det står att mobilen stödjer 4g.

Nja, du kan ju använda telefonen på 4G så det är inte falsk marknadsföring. Du kan bara inte ringa över 4G, har du telefonen låst till 4G eller automatisk växling mellan 4/3/2G och det fungerar inte måste du ju byta själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Han jag pratade med på sony tyckte jag skulle reklamera den

Det betyder inte att reklamationen kommer att bli godkänd. Det är väl ungefär samma sak som att NoN tycker att du ska skicka den på service när du upplever att det är fel på den.

Visa signatur

Lätt som Paj