Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Raspberry Pi Foundation släpper Model A+ för under 200 kronor

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi Foundation släpper Model A+ för under 200 kronor

Den populära enkortsdatorn Raspberry Pi släpps i ännu en ny skepnad. Nya Model A+ kommer med ett lägre pris än föregångaren och löftet om kompatibilitet med färska Model B+.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Woop Woop

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

hur skulle den funka som mediacenter?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Klarar den Cr... nä..

Bra pris på den, blir säkert poppis.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

kan någon förklara för mig vad man använder en sån här till?
måste den sitta i ett datorchassi? hur fixar man ström?
vad för program kan man ha i den?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Hur hög upplösning kan den spela upp i tro?

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

hur skulle den funka som mediacenter?

Raspberry Pi är inte tänkt från första början att agera mediacenter, dock antar jag väl att möjligheten till detta även har gjort att den har blivit så populär.

Jag ser dock inget problem med att den nya modellen skulle kunna driva ett mediacenter så som XBMC/Kodi. Det gäller väl bara att överklocka CPUn och se till att ramminnet fördelas på ett bra sätt. Vill man ha ett mediacenter som flyter på bra så är kanske detta inte det bästa alternativet, men det är ett alternativ som bör fungera.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Hur hög upplösning kan den spela upp i tro?

Den borde väl kunna klara samma upplösningen som B/B+ varianten, dvs 1080p.

Permalänk
Medlem

Ajdå det blir tight med bara en USB.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

kan någon förklara för mig vad man använder en sån här till?
måste den sitta i ett datorchassi? hur fixar man ström?
vad för program kan man ha i den?

Kul projekt, billigt mediacenter, programmering och så vidare
Den måste inte sitta i ett chassi, det behöver inte en vanlig dator för den delen heller.
Ström fixar den med en Micro-USB sladd, sån man laddar mobilen med.
Och program.. tjah.. dom flesta? Det är ju en riktig dator liksom.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt att använda den som mediacenter om det inte finns ethernet.

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johii:

Lite jobbigt att använda den som mediacenter om det inte finns ethernet.

Extern USB-hårddisk?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darknessviking:

kan någon förklara för mig vad man använder en sån här till?

Billig och kompakt lösning som skrivarserver, ventriloserver, mediacenter eller som dator för legorobotar och 3Dskrivare.
I grunden var det tänkt som en utbildningsplattform. Billig och med bra kontakter för att koppla egna lösningar till pins för programmering nära hårdvaran. Men den blev ju rätt populär även utanför labsalar och utbildningsmiljöer också ;).

Skrivet av darknessviking:

måste den sitta i ett datorchassi? hur fixar man ström?

Chassi behövs väl egentligen aldrig till en dator men är väl generellt rätt bra att ha som skydd. Finns modeller man kan vika till själv i papp eller skriva ut i 3Dprinter själv. Annars kostar väl chassin för R pi bara någon hundring.
Strömförsörjning kommer från en mobilladdare med microUSB.

Skrivet av darknessviking:

vad för program kan man ha i den?

Allt som kan köras i ARMversionen av linux. Exempelvis. Men det är rätt klen hårdvara i denna så den är väl inte så trevlig som surfdator. Not recommended.
Men behöver man en enkel dator för PLCstyrning eller liknande så är det ett trevligt alternativ.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Som mediacenter vettefan, med bara 256MB RAM. Mot det dubbla i Model B.

Permalänk
Medlem

För klen och alla tillbehör för att få den att fungera gör den väldigt mycket dyrare.. men om man kan nischa in den i något programmeringsprojekt eller bygga in den någonstans för just något specifikt kan den säkert hitta någon användning men för just oss hårdvaru geeks är denna verkligen inget man kan använda som HTPC, surfdator etc..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Geeks Gaming

denna modellen är mest riktad till skolor där man inte behöver så många kontakter och köper hellre in en billigare variant. Modell b finns ju kvar för en hundring till så är fortfarande inget problem...

Permalänk
Avstängd

SATA SATA SATA När ska de släppa ett med SATA?
USB 2.0 WTF!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

För klen och alla tillbehör för att få den att fungera gör den väldigt mycket dyrare.. men om man kan nischa in den i något programmeringsprojekt eller bygga in den någonstans för just något specifikt kan den säkert hitta någon användning men för just oss hårdvaru geeks är denna verkligen inget man kan använda som HTPC, surfdator etc..

När ska folk förstå att det är just detta RPi är skapat för... Den skapades inte för att köra XBMC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenadecx:

Den borde väl kunna klara samma upplösningen som B/B+ varianten, dvs 1080p.

Jaså? Tänkte på prestandan den har men det kanske är tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

denna modellen är mest riktad till skolor där man inte behöver så många kontakter och köper hellre in en billigare variant. Modell b finns ju kvar för en hundring till så är fortfarande inget problem...

Modell B+ är för skolor. Den här är för makers.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

skulle vara kul att införskaffa en och börja lära sig lite om programmering;), men vet inte om man har tålamodet:/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon179444:

SATA SATA SATA När ska de släppa ett med SATA?
USB 2.0 WTF!

De måste byta hårdvaruplattform för det då deras nuvarande SOC inte stödjer SATA. Den har USB, I2C, UART, SPI och ett par till bussar. Den är primärt designad för mediaenheter. Vidare är den baserad på ARM11 (ARMv6) som släpptes 2002. Det är vad som satt i första generationen smartphones, till exempel första Iphone, HTC Hero och så vidare. Nu är vi uppe i ARMv8 och ARMv6 är klassad som legacy. Det är "gamla" bussar för att det är en gammal plattform. Är du i behov av en ARM-plattform med rolig IO kan du hålla ögonen öppna efter AMD Opteron A1100. 8 stycken SATA III, PCIe 3.0 x8 utöver UART, I2C och så vidare. Du får dessutom 10 Gbit LAN och 4 eller 8 kärnor Cortex A57 i upp till 2 GHz. Jag har inte sett några ute i de vilda än men räkna med att betala bra mycket mer än 200 kr för en sådan bräda. Ska man gissa lite vilt så lär den landa på ungefär samma pris som Intels Avoton eftersom det är den som är huvudkonkurrenten. De kostar 2500-3500 kr ungefär men då ingår inte RAM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Extern USB-hårddisk?

Samt en liten aktiv USB hub kanske?

4-portar.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ovriga-dat...

7-portar.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ovriga-dat...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

När ska folk förstå att det är just detta RPi är skapat för... Den skapades inte för att köra XBMC...

Aldrig? jag ska köpa en http://www.sweclockers.com/nyhet/19483-google-nexus-player-ar... när den släpps

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Enkortsdatorer är inte speciellt billiga med tanke på vad man får.
Deras enda säljargument för mig är strömförbrukningen.

Jag söker ett kort med sata så man kan ansluta en disk.
Tejpa fast kortet på disken och sedan slänga upp det på en garderob eller något.
En billig always on Filmserver/usenet/torrent/DC/whatever.

Det finns flera kort som har sata men de springer iväg i pris. Banana är det billigaste jag hittat för runt 600. Till det kommer en Msata-Sata adapter som kostar pengar. Bananen har dessutom en del övriga brister med dåligt hårdvarustöd.
Link sprite, cubieboard udoo mfl. ligger alla runt 1000kr och uppåt.
Som jämförelse kan man köpa ett Mini-ITX med integrerad E350 för 192kronor.
Ett J1900 ligger runt en femhundring och AMDs AM1 sockel har Mini Itx moderkort för 300 och cpuer för 200.
Samtliga svänger åttor runt enkortdatorer vad gäller prestanda och anslutningar.

Skrivet av Sirme:

skulle vara kul att införskaffa en och börja lära sig lite om programmering;), men vet inte om man har tålamodet:/

Kolla in Arduino istället.

Permalänk
Inaktiv

En usb? lol

Permalänk
Skrivet av Sirme:

skulle vara kul att införskaffa en och börja lära sig lite om programmering;), men vet inte om man har tålamodet:/

En Raspberry Pi är dock inte idealisk att börja programmera på, enligt min mening. Det kommer med största sannolikhet kännas klumpigt för dig att sitta i en terminalmiljö och knacka ihop kod i Emacs eller liknande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon179444:

Enkortsdatorer är inte speciellt billiga med tanke på vad man får.
Deras enda säljargument för mig är strömförbrukningen.

Jag söker ett kort med sata så man kan ansluta en disk.
Tejpa fast kortet på disken och sedan slänga upp det på en garderob eller något.
En billig always on Filmserver/usenet/torrent/DC/whatever.

Det finns flera kort som har sata men de springer iväg i pris. Banana är det billigaste jag hittat för runt 600. Till det kommer en Msata-Sata adapter som kostar pengar. Bananen har dessutom en del övriga brister med dåligt hårdvarustöd.
Link sprite, cubieboard udoo mfl. ligger alla runt 1000kr och uppåt.
Som jämförelse kan man köpa ett Mini-ITX med integrerad E350 för 192kronor.
Ett J1900 ligger runt en femhundring och AMDs AM1 sockel har Mini Itx moderkort för 300 och cpuer för 200.
Samtliga svänger åttor runt enkortdatorer vad gäller prestanda och anslutningar.

Kolla in Arduino istället.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360

880 lösningar på ditt problem.

Sen beror det helt på vad man prioriterar för anslutningar. Vill du ha GPIO, I2C och andra enkla och smidiga bussar så är ju en Atom-plattform helt värdelös. Raspberry Pi är en utvecklingsplattform och har därför helt annan IO än Atom-plattform. Så nej, en Atom eller E350 springer inte åttor kring en Raspberry Pi eller liknande. Du försöker jämföra äpplen och päron.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360

880 lösningar på ditt problem.

Sen beror det helt på vad man prioriterar för anslutningar. Vill du ha GPIO, I2C och andra enkla och smidiga bussar så är ju en Atom-plattform helt värdelös. Raspberry Pi är en utvecklingsplattform och har därför helt annan IO än Atom-plattform. Så nej, en Atom eller E350 springer inte åttor kring en Raspberry Pi eller liknande. Du försöker jämföra äpplen och päron.

Ingen av de där har SATA vilket var både den anslutning jag prioriterade och efterfrågade. Så du kom med noll lösningar.
Du har rätt i att det är olika saker, men jag menar att en majoritet av köparna av raspberry inte använder GPIO överhuvudtaget utan bara har den som en billig Htpc/Nas. Och för det är den inte bäst jämfört med de jag skrev tidigare.

Om du däremot vill ha den som utvecklingsplattform så är Arduino imho ett både billigare och bättre alternativ.
Stort community och enormt utbud av Addons. Ett Uno kort ligger ungefär som det här i pris.
Vill du ha muskler tar jag hellre Beaglebone B än Raspberry B.

Och jag menar inte dig nu, men många tror att man måste köpa en raspberry för att börja programmera.
Är det för att det är en imponerande produkt eller beror det på imponerande skills i social media/viral marknadsföring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

hur skulle den funka som mediacenter?

Dåligt.
Förvisso har den en USB-port så man kan ansluta en extern hårddisk den vägen, men samtidigt kan den inte ansluta till ett nätverk så vill man lägga till nytt material måste det ske genom en annan dator.