Samsung stämmer Nvidia för patentintrång och falsk marknadsföring

Permalänk
Melding Plague

Samsung stämmer Nvidia för patentintrång och falsk marknadsföring

Efter att Nvidia stämt Samsung går den koreanska elektronikjätten till motangrepp, både med den egna patentportföljen och anklagelser om vilseledande marknadsföring.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tröttsamt, spel för gallerierna.. Sen gör dom upp bakom stängda dörrar och begraver den stridsyxan. Men det där om att vilseleda konsumenterna är inte ett understatement!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Ain't No Business Like Show Business. Let the circus begin

Permalänk
Medlem

"Min pappa är starkare än din pappa"-fejden bryter loss igen, snark.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det är så här man marknadsför sig själv idag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Clash of the Idiots

Permalänk

"Here we go again... again"

- Tugg Speedman

Permalänk
Medlem

sandlåda

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Det mest vilseledande med hela kalaset är deras eviga munhuggande om patent. Man vet knappt vad som är upp eller ner... kanske konsumenterna ska gå ut och stämma företagen varje gång de skapar en sådan här cirkus istället.

Bäst betalt hos Samsung bör vara advokaterna vid här laget, för så fort någon titta snett på Samsung kommer en stämningsansökan.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Vinner någon öht på atta dessa stämningar?

Permalänk
Medlem

Hurra för patent.

Jag skulle vilja se en solskenshistoria för patent någon gång. Alltså en situation där patent kommer till nytta och faktiskt skyddar någon stackars fattig från att bli lurad på sin fina uppfinning. Men det lär aldrig hända. Patent idagens utformning föder strider mellan jättar och göder troll. Jättar och troll alltså, som en saga, precis som myten om nyttan med patent.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

Och där kom den obligatoriska motstämningen för att tvinga fram ett licensavtal istället för att göra upp i domstol.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

Asiatiska företag är rätt duktiga på att trampa runt i patentträsket, så det förvånar mig inte att nVidia har rätt.
Samsung tror jag kastar "tillbaka-kaka" för att det är gammal god patentstrids-sed.

Och tittar man på hur Samsung har lånat både det ena och det andra, i allt från visuell design till funktioner och programkod, så förvånar det mig att Samsung inte fått fler stämningar mot sig än vad det har (Dock så har de redan en duktig bunt redan nu)

Samsung må göra bra produkter, men de plagierar, kopierar och "lånar" oerhört mycket. Lite för mycket för min smak.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Asiatiska företag är rätt duktiga på att trampa runt i patentträsket, så det förvånar mig inte att nVidia har rätt.
Samsung tror jag kastar "tillbaka-kaka" för att det är gammal god patentstrids-sed.

Nvidia säger i princip att bara efter Samsung sålde kanske över 100 miljoner produkter att deras Galaxy innehåller Nvidias teknik och dessutom vill kräva full ersättning för att... de inte har en egen mobilvariant som sålt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Nvidia säger i princip att bara efter Samsung sålde kanske över 100 miljoner produkter att deras Galaxy innehåller Nvidias teknik och dessutom vill kräva full ersättning för att... de inte har en egen mobilvariant som sålt bra?

Nja, det var ju Samsungs version av det hela. Enligt andra uppgifter har Samsung hela tiden nekat att betala licenspengar till nVidia gällande dom patenten, tillslut tröttnade nVidia ur & stämde dom. I detta fallet tycker jag nog nVidia har rätten på sin sida & det Samsung gör nu är bara att försöka kasta skit. Hade nog vart bättre för dom att vara tysta & lösa det hela lite smidigt. Men det har väl aldrig varit Samsungs melodi

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem

Tröttsamt. Väldigt tröttsamt.

Och som extra krydda tar Samsung upp att det är så orättvist att vilseleda kunderna...
Hur bra är de själva då?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SysGhost:

Asiatiska företag är rätt duktiga på att trampa runt i patentträsket, så det förvånar mig inte att nVidia har rätt.
Samsung tror jag kastar "tillbaka-kaka" för att det är gammal god patentstrids-sed.

Och tittar man på hur Samsung har lånat både det ena och det andra, i allt från visuell design till funktioner och programkod, så förvånar det mig att Samsung inte fått fler stämningar mot sig än vad det har (Dock så har de redan en duktig bunt redan nu)

Samsung må göra bra produkter, men de plagierar, kopierar och "lånar" oerhört mycket. Lite för mycket för min smak.

Har du några exempel på stora företag som inte "lånar"? OSX, Windows och typ alla *UX har ju kopierat Xerox Alto.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

"Here we go again... again"

- Tugg Speedman

"Who let the fridge open?"

Ska bli intressant att se vilken form av uppgörelse detta slutar i sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tröttsamt. Väldigt tröttsamt.

Och som extra krydda tar Samsung upp att det är så orättvist att vilseleda kunderna...
Hur bra är de själva då?

Visst, men det var väl ändå Nvidia som drog igång karusellen, eller?
Den som ger sig in i leken får leken tåla, typ.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Hej,
Därför bli Grejor också dyrare och dyrare -kan de inte avlägga med de Barnsligheterna.Mvh.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zotamedu:

Har du några exempel på stora företag som inte "lånar"? OSX, Windows och typ alla *UX har ju kopierat Xerox Alto.

Nej. Jag är väl medveten om att alla lånar av alla. Och det tycker jag är okej... till en viss gräns.
Dock så anser jag att Samsung går över den gränsen. Jag funderar med jämna mellanrum på om de ens kommer med något själva överhuvudtaget. Fast det återstår och se.
Jag blev paff över att se att deras senaste Galaxy S6 inte plagierar utseende helt eller delvist på någon annan... fast... återigen... jag kan ha missat något.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elajt_1:

Visst, men det var väl ändå Nvidia som drog igång karusellen, eller?
Den som ger sig in i leken får leken tåla, typ.

Jag tar inte ställning i vilken sida som är bra eller dålig. Båda företagen förtjänar säkert varandras agerande, eller inte. Who knows. Vinnarna är juristerna och förlorarna konsumenterna. Det är så jag ser på det hela.

Tyckte bara att Samsung som själva fifflat med prestandasiffror i benchmarks vid flera tillfällen senaste tiden kanske skulle ta det lite lugnt med just den typen av anklagelser. Har ett företag agerat på ett visst sätt så blir det väl ganska tragikomiskt om de sedan beskyller andra företag för att göra likadant.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SysGhost:

Nej. Jag är väl medveten om att alla lånar av alla. Och det tycker jag är okej... till en viss gräns.
Dock så anser jag att Samsung går över den gränsen. Jag funderar med jämna mellanrum på om de ens kommer med något själva överhuvudtaget. Fast det återstår och se.
Jag blev paff över att se att deras senaste Galaxy S6 inte plagierar utseende helt eller delvist på någon annan... fast... återigen... jag kan ha missat något.

Tja de har ju legat två, strax efter IBM i topplistan över antal patent i USA sedan 2006 så nog utvecklar de enormt mycket teknik. De ligger ju till exempel i framkant när det gäller 5G och de är störts i världen på patent kring mobil kommunikation. Förra året låg de två globalt i investeringar i R&D på 10,4 miljarder dollar. Ja, deras investeringar i R&D är större än AMDs hela omsättning för samma år.

Edit: Det är faktiskt mer än båda AMD och Nvidias gemensamma omsättning 2013.

Sen tycker jag det är lite intressant hur olika företag döms olika hårt för "lånad" design. Det verkar som att ju större hycklare du är, desto lindrigare kommer du undan. Fast kanske bara är kopplat till varumärke?

Kan avsluta med ett berömt citat: "Good artists copy, great artists steal". Ett citat som ironiskt nog Jobs "lånade" från Picasso, T. S. Eliot, Igor Stravinsky, William Faulkner, W. H. Davenport Adams, et. al.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Att dom orkar...

Det kommer sluta som det hände mellan Microsoft och Apple på 90-talet, båda får böta!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Inaktiv

heja amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

"Min pappa är starkare än din pappa"-fejden bryter loss igen, snark.

Du menar "Min börs är starkare än din börs"?

I slutändan klirrar det gott hos både Nvidia och Samsung ändå... men lite mindre hos konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Vinner någon öht på atta dessa stämningar?

Advokatfirmorna gör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Tröttsamt, spel för gallerierna.. Sen gör dom upp bakom stängda dörrar och begraver den stridsyxan. Men det där om att vilseleda konsumenterna är inte ett understatement!

Använde du det (spel för galleriet) utryckte för att det va med på högskoleprovet?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av Zibbit:

Använde du det (spel för galleriet) utryckte för att det va med på högskoleprovet?

Haha, precis min första tanke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Asiatiska företag är rätt duktiga på att trampa runt i patentträsket, så det förvånar mig inte att nVidia har rätt.
Samsung tror jag kastar "tillbaka-kaka" för att det är gammal god patentstrids-sed.

Har du källa på det, att asiatiska företag stämmer varandra mer än tex amerikanska företag?

Skulle bli väldigt förvånad om det var så.