LAN över internet, spela online på konsoler/TV-spel i LAN-läge - hur göra?

Permalänk
Medlem

LAN över internet, spela online på konsoler/TV-spel i LAN-läge - hur göra?

Bakgrund: Borderlands på Playstation 3 och PC använde Gamespy för onlinedelen. Gamespy gick i konkurs under våren och servrarna stängde den 31 maj. Till PC löstes det efter ett tag genom att man förde över onlinedelen till Steam. På Playstation 3 finns ännu ingen lösning, och det ser sorgligt nog inte ut att komma. (Jag har ännu inte gett upp om det dock)

Men..! Det går ju att köra multiplayer via LAN, så jag tänkte att man kan lura nätverket på nåt vänster att vara på ett LAN lite längre bort. På PC är det lite enklare, då har jag använt Hamachi. Men jag vet att redan när Halo: combat evolved var nytt på Xbox så körde folk det online genom lite nätverkstrixande (det hade inget onlineläge, bara LAN).

Så, hur går jag tillväga?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det kanske fungerar om man natar ut spelets portnummer via routern. Sedan kan du manuellt upprätta anslutning mot din kompis och skriva hans publika IP-adress. Har dock ingen koll på Borderlands, men borde gå att göra så här i teorin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Bakgrund: Borderlands på Playstation 3 och PC använde Gamespy för onlinedelen. Gamespy gick i konkurs under våren och servrarna stängde den 31 maj. Till PC löstes det efter ett tag genom att man förde över onlinedelen till Steam. På Playstation 3 finns ännu ingen lösning, och det ser sorgligt nog inte ut att komma. (Jag har ännu inte gett upp om det dock)

Men..! Det går ju att köra multiplayer via LAN, så jag tänkte att man kan lura nätverket på nåt vänster att vara på ett LAN lite längre bort. På PC är det lite enklare, då har jag använt Hamachi. Men jag vet att redan när Halo: combat evolved var nytt på Xbox så körde folk det online genom lite nätverkstrixande (det hade inget onlineläge, bara LAN).

Så, hur går jag tillväga?

Anslut via VPN i routern till den du vill LAN:a med.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Men..! Det går ju att köra multiplayer via LAN, så jag tänkte att man kan lura nätverket på nåt vänster att vara på ett LAN lite längre bort.

Skrivet av hoski:

Anslut via VPN i routern till den du vill LAN:a med.

Du måste få till en L2VPN mellan spelarna.
Dvs inte en L3VPN utan ett VPN där flera PS3 är "directly connected" - sitter på samma LAN.

Tyvärr har jag ingen koll vem (om någon) som erbjuder det.
Om inte annat får du sätta upp en egen L2TP-server...

Permalänk
Medlem

Okej, då är nästa fråga: hur gör jag? Finns det någon guide att följa nånstans?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Okej, då är nästa fråga: hur gör jag? Finns det någon guide att följa nånstans?

Det är nog svårt. Själv har jag en Clavister hemma hos mig och med sådana kan man sätta upp en sådan tunnel:
https://www.clavister.com/globalassets/documents/resources/pr...

Även om du givetvis inte lär springa iväg och köpa en Clavister så skickar jag den texten för att den förklarar vad du skulle kunna använda dig av om du hittar det i någon linux/gratis-brandvägg.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla på en asa 5505 kommer ut ibland på Tradera till en ok peng. Googla sen "site to site vpn", väldigt simpelt, typ 16 rader eller nånting, du behöver dock 2 asor.
Alt kolla på en pix. De kan va rätt billiga! Typ 500kr.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske gamla klassiska Hamachi kan lösa det ?
https://secure.logmein.com/products/hamachi/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Du kan ju alltid kolla på en asa 5505 kommer ut ibland på Tradera till en ok peng. Googla sen "site to site vpn", väldigt simpelt, typ 16 rader eller nånting, du behöver dock 2 asor.
Alt kolla på en pix. De kan va rätt billiga! Typ 500kr.

Har de L2TP v3? Tänk på att en "vanlig" VPN inte kommer att fungera då inte broadcasts skickas över tunneln. Man behöver tunnla på layer2-nivå som någon skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Har de L2TP v3? Tänk på att en "vanlig" VPN inte kommer att fungera då inte broadcasts skickas över tunneln. Man behöver tunnla på layer2-nivå som någon skrev.

Nu gjorde du mig osäker, får kolla på det när ajg kommer hem eller imorgon.
Men hade fått för mig att site-to-site skulle vara L2.
Snabbt så såg jag något om att det inte fungerade med asa utan att man fick ta 2 routers och köra en ipsec/gre tunnel mellan. Mig veterligen ska det gå med asa med dock.
Måste springa till t-banan nu ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Nu gjorde du mig osäker, får kolla på det när ajg kommer hem eller imorgon.
Men hade fått för mig att site-to-site skulle vara L2.
Snabbt så såg jag något om att det inte fungerade med asa utan att man fick ta 2 routers och köra en ipsec/gre tunnel mellan. Mig veterligen ska det gå med asa med dock.
Måste springa till t-banan nu ^^

Du verkar ha rätt ..
Verkar däremot gå med routrar:
Exempel 1
Exempel 2

Notera dock att du måste ha en Cisco IOS version som stödjer crypto. Vad jag har sett så är det i stort sett 12.2(44) SE4 och högre.
Även äldre security/crypto images fungerar.

Väldigt skumt att det inte går med asa tycker jag. Men en billig router går ju absolut att få med, kräver dock lite mer kunskap att sätta upp. Ytterst lite, första kursen i cisco ... Men har man ingen nätverkserfarenhet alls så kanske det är svårt. Vi hade ändå hälften av klassen som faila på det ...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag har typ fått svar på min egen fråga här:
http://psnprofiles.com/forums/topic/19622-platinum-still-obta...

Lösningen heter Xlink Kai alternativt XBSlink. Om jag förstår det rätt går det till så att man kopplar konsolen till ens dator, och sedan fungerar de där programmen lite som Hamachi. Eller kanske inte. Har inte kollat exakt. Men den bryggar ens anslutning och gör att man kan spela i LAN-läge över Internet.

Tänkte att det kanske finns fler som är intresserade.
På PSNprofiles.com finns även en trevlig funktion där man kan skapa "gaming sessions" i spel för att prångla fram troféer tillsammans, för de som är intresserade av sånt

Mer och tydligare info
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian